تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کلاه‎برداری مارک‎دوزان در روز روشن و خریدارانِ زودباور

اکثر کسانی که این روزها در فروشگاه‎ها به دلیل بی اعتمادی به جنس ایرانی دنیال مارک خارجی هستند، از پدیده مارک دوزی اظهار بی اطلاعی می کنند .

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری تسنیم ، این روزها بیشتر از روزهای دیگر صحبت از حمایت اجناس ایرانی به گوش می رسد، چرا که بعد از نامگذاری سال 97 از سوی رهبر معظم انقلاب با عنوان « حمایت از کالای ایرانی» توجه جامعه بیشتر از گذشته به این سمت معطوف شد تا با حمایت از تولید داخل به اشتغال جوانان کمک کنند. مسئولان و کارشناسان دلایل زیادی را برای توصیه‌های خود به مردم برای مصرف کالای ایرانی مطرح می کنند که یکی از مهمترین آن کمک به تولید ملی و اشتغال و جلوگیری از بیکاری جوانان این مرزوبوم است.

 

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

 نیاز به فکر کردن زیاد ندارد، پیامد حمایت از کالای ایرانی بدون شک حمایت از کارخانه های داخلی و حمایت از کار و شغل کارگران ایرانی است. تجربه حمایت از تولید در کشورهای توسعه یافته مانند ژاپن ، کره و چین و... در توسعه اقتصادی آن کشورها نمود بسیاری داشته است. این موضوع به این معنا است که اگر از کالای ایرانی حمایت کنیم می توانیم مسیر توسعه را طی کنیم.کشورهای توسعه یافته با تعداد بالای جمعیت اما با فرمول حمایت از تولید داخلی تواستند به رتبه های بالای اقتصادی و همچنین مسیر توسعه دست یابند.

 

در حال حاضر بسیاری از کارخانه ها به دلیل اینکه محصولاتشان خریدار ندارد، مجبور شدند با کمتر از 30 درصد ظرفیت کار و بخش عمده نیروی کار خود را اخراج کنند. به همین دلیل بیکاری به ویژه در قشر جوان کشور رشد فزاینده کرده و به عنوان بزرگترین مشکل اقتصادی کشور مطرح است، مشکلی که تمام خانواده های ایرانی با آن دست و پنچه نرم می کنند.

 

به همین دلیل مسئولان و کارشناسان توصیه می کنند که مردم بنا به مصلحت کالای ایرانی مصرف کنند، هر چند کالای ایرانی و تولید داخل شاید در برخی موارد از کالای خارجی کیفیت پایین تری داشته باشد که اگر اینگونه نبود شاید نیاز به توصیه هم نبود و خود مردم کالای ایرانی مصرف می کردند. بنابراین توصیه‌ها برای مصرف کالای ایرانی در شرایطی است که بیکاری در کشور تبدیل به بحران شده است و ضرورت دارد که مردم برای حمایت از کارخانه ها حمایت از کالای ایرانی را در دستور کار قرار دهند. 

 

 اما در کنار حمایت از تولید ایرانی معضلی به نام «مارک دوزی» به چشم می خورد که ریشه اصلی آن در عدم اعتماد مردم به کالای ایرانی است و همین باعث می شود تا تولید کنندگان با دوختن مارک خارجی بر روی کالای ایرانی شرایطی را برای اعتماد مصرف کننده فراهم کنند. مصرف کنندگانی که گویا با دیدن یک مارک رضایت نسبی آنها از  جنس  و کیفیت تأمین می شود، اما غافل از اینکه تعداد زیادی از کالاهایی که مارک های خارجی را حمل می کنند، ایرانی هستند و صرفاً با عناوین خارجی معرفی می شوند چرا که تولید کنندگان ذائقه مشتری را شناخته اند و متوجه شده اند که مردم به دلیل تفاخر غلط تمایل به خرید کالای ایرانی ندارند. همین موضوع باعث شده است تا تولید کنندگان به سمت پدیده مارک دوزی بروند. یعنی کالای ایرانی را با دوختن مارک خارجی به بازارعرضه و با عنوان خارجی معرفی می کنند. 

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

با دعوت از دوستان خود در تیم متفکران در اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری سهیم باشید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

اعتقاد تولید کنندگان این است که مردم بهانه عدم کیفیت  ایرانی را دارند اما دلیل اصلی آن ها افتخار غلط و کسب شأن اجتماعی است. به باور برخی از کارشناسان با رفع موانع پیش‌روی تولید درکنار فرهنگ‌سازی برای خرید کالای ایرانی می‌توان در راستای حمایت از تولیدکنندگان و فعالان بازار گام برداشت.

 

*تمایل 63 درصد مردم به خرید کالای ایرانی

 

 چندی پیش علی ربیعی، وزیر کار گفت: براساس نظر سنجی های­ انجام شده 63 درصد مردم به شرط بالا رفتن کیفیت و قیمت مناسب آمادگی دارند کالای ایرانی مصرف کنند.

 

وی با بیان اینکه بر اساس نظر سنجی ها 25 درصد مردم اعلام کرده اند که صرفا از کالای ایرانی استفاده می کنند افزود: 9.1 درصد از مردم نیز اظهار کرده اند کلاً تمایلی به خرید کالای ایرانی ندارند.

 

به سراغ مردم در محدوده میدان ولی عصر،میدان هفت تیر و خیابان ولی عصر رفتیم،وقتی از مردم سوال کردیم که چرا تمایل به خرید کالای برند دارند، پاسخ های مختلفی دارند.

 

* کالای ایرانی در برخی مواقع بی کیفیت است

 

 خانم رجبی، یک شهروند تهرانی 35 ساله در پاسخ به اینکه آیا تمایل به خرید کالای ایرانی دارید یا خارجی می گوید: از جنس ایرانی اگر کیفیت داشته باشد استقبال می کنم اما متأسفانه به دلیل عدم کیفیت کالای ایرانی مجبور هستیم که کالای با مارک خارجی را خریداری کنیم. تمایلم به برند خارجی به خاطر کیفیت و طراحی و رنگ لباس است.

 

 وی در پاسخ به اینکه آیا می دانید برخی از مارک های خارجی واقعا خارجی نیستند گفت: این موضوع را شنیده ام. اما اگر بخواهم لباس با مارک خارجی بخرم از نمایندگی های فروش اجناس خارجی خریداری می کنم.

 

خانم رجبی ادامه می دهد:قبول دارم خرید کالای ایرانی به نفع اشتغال جوانان است اما وقتی جنس داخلی بی کیفیت است چرا باید خریداری کنم؟ در خرید کالای صوتی و برقی انتظارمان این است که کالای ایرانی با قیمت مناسب و کیفیت خوب به بازار عرضه شود.

 

 *به دنبال  اجناس با کیفیت ایرانی هستیم

 

 شهروند دیگری که دانشجوی پرستاری است و حدود 30 سال سن دارد درباره پدیده مارک دوزی می گوید: اینکه تولید کنندگان می ترسند جنس خود را با مارک ایرانی به بازار بفرستند به دلیل این است که به کیفیت جنس خود اعتماد ندارند. اگر جنس ایرانی با کیفیت خود عرضه شود، مصرف کنندگان هم از خرید آن استقبال می کنند. راضی نیستم جنس ایرانی با کیفیت را با مارک دوزی و به عنوان خارجی به قیمت گران تر خریداری کنم.

 

 وی بیان کرد: توقع ما از تولید کنندگان پوشاک ایرانی، لوازم برقی و صوتی ایرانی این است که طراحی به روز و کیفیت مطلوب را سرلوحه فعالیت خود قرار دهند آن وقت است که دیگر مردم به سراغ اجناس خارجی نمی روند.

 

* پدیده مارک دوزی را نمی دانستم

 

 آقا 50ساله ای که مقابل یک فروشگاه کالای ایرانی در خیابان ولی عصر ایستاده بود و با توجه کامل به ویترین مغازه نگاه می کرد درباره کالای ایرانی گفت: تمایل به خرید کالای ایرانی داریم اما وقتی اجناس ایرانی کیفیت لازم را ندارد، مجبور هستیم به سمت کالای غیر ایرانی برویم. با پدیده مارک دوزی آشنایی ندارم. اگر چنین است چرا تعزیرات با این ماجرا مقابله نمی کند؟

 

وی ادامه داد:اگر تعزیرات مقابله کند، جنس با کیفیت ایرانی با اسم ایرانی عرضه می شود و مردم متوجه می شوند که کالای ایرانی هم می تواند مرغوب باشد. لوازم برقی و صوتی ایرانی علاوه بر کیفیت باید بر روی طراحی و رنگ هم کار کند.

 

 این شهروند تهرانی با بیان اینکه اگر اجناس ایرانی با کیفیت در بازار وجود داشته باشد به سراغ کالای خارجی نمی رویم گفت:  همه مردم می دانند حمایت از کالای ایرانی حمایت از کار کارگران و حمایت از کارخانه های کشور است. اما مردم اگر خارجی می خرند دلیل آن این است که قیمت کالای خارجی ارزان تر و کیفیت بهتر است، دولت باید به  تولید کنندگان کمک کند تا قیمت کالای ایرانی پایین تر از خارجی باشد و مردم رغبتی برای خرید داشته باشند.

 

*تولید کنندگان جنس ایرانی را با مارک خارجی نفروشند

 

آقای 37 ساله ای که مهندس IT است و  خود را مارک باز در لباس می داند درباره پدیده مارک دوزی کالای ایرانی می گوید: تولید کنندگان ایرانی اگر با راستگویی اجناس ایرانی را عرضه کنند، دچار اشتباه در خرید کالای ایرانی با مارک خارجی نمی شویم. اگر به سراغ جنس خارجی یا برند می روم دلیل  آن عدم اعتماد به کالای ایرانی است.

 

 وی بیان کرد: در حال حاضر قیمت اجناس خارجی از ایرانی گران تر است،دولت باید فکر به حال تولید کنندگان کند تا قیمت کالای ایرانی برای مصرف کننده مقرون به صرفه باشد و کالای ایرانی قدرت رقابت با خارجی ها را  داشته باشد. متأسفانه اکثر اجناس ایرانی در طراحی و رنگ بندی دچار مشکل هستند. اگر جنس ایرانی با کیفیت و طراحی خود عرضه شود تمایلمان به خرید کالای ایرانی است.

 

*کالای ایرانی خلاقیت ندارد

 

اقای احمدی یکی از شهروندان تهرانی است که در واکنش به این پرسش که آیا کالای ایرانی خریداری می کنید می گوید: به دنبال برند خاصی نیستم. اگر جنس ایرانی کیفیت داشته باشد حتماً‌ خریداری می کنم. 

 

 ایمانی در ادامه یکی از دلایل عدم اقبال مصرف کنندگان به کالای ایرانی را نبود خلاقیت و زیبایی طرح و نقش می داند و می افزاید: تولید کنندگان ایرانی هیچ گونه خلاقیتی در تولیدات خود به کار نمی برند.

 

 وی بیان می‌کند: پسر جوانی دارم که خرید از جنس ایرانی ناراضی است و دلیل او صرفاً نداشتن جذابیت و زیبایی است. تولید کنندگان باید این موضوع را مد نظر قرار ندهند.

 

*مصرف کنندگان به دنبال انتخاب کیفیت و طرح و رنگ هستند

 

اقای ابراهیمی که فروشنده کالای ایرانی است، در پاسخ به اینکه آیا وضعیت فروش کالای داخلی مناسب است می گوید: وضعیت نامطلوبی در بازار وجود دارد. مشتری به جای خرید کالای ایرانی بدون گارانتی ترجیح می دهد یک لوازم برقی یا آشپزخانه خارجی را با قیمت کمی گران تر خریداری کند، اما به ازای آن مدت زمان طولانی تر با دل آرام از آن استفاده کند.

 

 ابراهیمی می گوید: بدون غلو کیفیت کالای ایرانی قابل مقایسه با کالای خارجی نیست. کالای خارجی عوامل تشویق زیادی برای مشتری در نظر می گیرند و به مشتری دروغ نمی گویند. به طور مثال اگر جشنواره ای برگزار می کنند و تخفیف ویژه و هدیه ویژه می دهند هم تخفیف به صورت آنلاین است و هم هدیه در همان زمان به مشتری داده می شود. این در حالی است که کالای ایرانی به مشتری دروغ می گوید. به طور مثال اگر قرار است جشنواره ای برگزار و تخفیفی به مشتری بدهد، پس از آنکه مشتری برنده می‌شود در همان لحظه هدیه او را پرداخت نمی کند. همین مسئله باعث نارضایتی مشتری می‌شود و خدمات این تولید کننده را با تولید کننده خارجی مقایسه و رغبتش از خرید کالای ایرانی کم می شود.

 

وی بیان می کند: وقتی قرار است کالایی را برای فروش بیاورم، هنگام انتخاب کیفیت، طرح و رنگ را مشاهده و سپس برای فروش در مغازه انتخاب می کنم.

 

*گِله یک تولیدکننده پوشاک؛ مراکز بزرگ تجاری حاضر به فروش کالای ایرانی نیستند

 

عمادالدین کبیری، یک تولیدکننده پوشاک با اعلام اینکه صاحبان مراکز تجاری بزرگ حاضر به فروش کالای ایرانی نیستند، گفت: متأسفانه عدم نظارت‌ها عاملی شده تا کالاهای قاچاق از مناطق آزاد و حتی گمرکات به‌صورت قانونی و کیلویی وارد کشور شود.

 

این تولیدکننده به حضور مراکز تجاری بزرگ در سطح کشور اشاره کرد و با اعلام اینکه متأسفانه حضور تولیدکننده داخلی در این پاساژها به‌شدت کم‌رنگ است، گفت: صاحبان مراکز تجاری مغازه‌ها را به‌صورت 5 یا 4 ساله آن هم با هزینه‌های اندک به برندهای خارجی می‌فروشند درحالی که اگر تولیدکننده داخلی بخواهد یکی از این مغازه‌ها را بخرد باید شروط سنگین صاحبان پاساژ را اجرا کند.  شما تصور کنید کدام برند داخلی از پس پرداخت اجاره‌های سنگین پاساژهای بزرگ برمی‌آید، این درحالی است که حتی در بعضی موارد مغازه‌ها را به‌صورت رایگان در اختیار برندهای خارجی قرار می‌دهند تا شاید به‌واسطه آنها حضور مردم به آن مراکز افزایش پیدا کند.

 

کبیری در ادامه صحبت‌های خود به مافیای قاچاق که متأسفانه به‌صورت قانونی کالا وارد کشور می‌کند اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: متأسفانه عدم نظارت‌ها عاملی شده تا کالاهای قاچاق از مناطق آزاد و حتی گمرکات به‌صورت قانونی و کیلویی وارد کشور شود و در بازار به‌صورت تکی آن هم با قیمت‌های مختلف به‌فروش می‌رسد.

 

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics