تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اعطای تسهیلات 12 هزار میلیاردی به 1400 شرکت/بانک ملت رکورددار حمایت از حوزه‌های دانشی

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری میزان اعطای تسهیلات بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان را 12 هزار میلیارد تومان دانست که به 1400 شرکت اهدا شده و گفت: پیش‌بینی می‌کنیم که تا پایان سال، 5 هزار میلیارد تومان تسهیلات بانکی به شرکت‌ها اعطا شود.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری  ایسنا دکتر علیرضا دلیری در نشست خبری امروز یکی از نیازهای اصلی شرکت‌های دانش‌بنیان، فناوران و صاحبان ایده را تامین منابع مالی عنوان کرد و افزود: شکل‌گیری و توسعه فعالیت این شرکت‌ها بر منابع مالی استوار است که بر این اساس دو بستر در این زمینه در معاونت علمی ایجاد شده است.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی منابع بانکی در قالب اعطای تسهیلات و سرمایه‌گذاری از سوی هولدینگ‌ها و سرمایه‌گذاران را از جمله این دو بستر عنوان کرد و ادامه داد: برخی از شرکت‌ها نیاز به سرمایه‌گذاری دارند که از همان ابتدای فعالیت به آن‌ها تزریق شود و برخی دیگر نیز نیاز به تجربه افراد متخصص در این زمینه دارند که هر دوی این منابع در معاونت علمی ایجاد شده است.

 

دلیری با تاکید بر اینکه در پنج سال اخیر این دو بستر در این معاونت شکل گرفته است، خاطرنشان کرد: این تسهیلات موجب شده تا شرکت‌ها نسبت به سال‌های گذشته رشدهای زیادی داشته باشند.

 

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری توسعه بخش‌های تحقیق و توسعه شرکت‌ها را از جمله زمینه‌های اصلی برای توسعه شرکت‌ها عنوان کرد و گفت: این امر مستلزم تامین منابع مالی است و در سال‌های گذشته یکی از نقدهای ما به سیستم‌های مالی کشور این بوده که به حوزه‌های دانش‌بنیان ورود پیدا نکرده‌اند، ولی با بسترسازی‌های انجام شده شاهد توجه هر چه بیشتر بانک‌ها به حوزه‌های دانشی هستیم.

 

دلیری تاکید کرد: بر این اساس تاکنون بیش از 12 هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به 1400 شرکت دانش بنیان اعطا شده است که این میزان در سال‌های 92 و 93 محدود بوده است، ولی با حمایت‌های انجام شده میزان پرداختی‌ها سال به سال افزایش می‌یابد.

 

به گفته وی در فروردین ماه سال 96 میزان پرداختی‌های مالی به شرکت‌ها 140 میلیارد تومان بوده که این میزان در اسفند 96 به 500 میلیارد تومان افزایش یافته است.

 

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری خاطرنشان کرد: این عدد نشان می‌دهد که فضای رقابتی برای بانک‌ها در این حوزه ایجاد شده است که دلیل آن اعتماد بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان است،‌ ضمن آن که بانک‌ها به این اعتقاد رسیده‌اند که توسعه شرکت‌های دانشی منجر به توسعه کشور خواهد شد.

 

رشد تولیدات دانش‌بنیان در فضای رکود اقتصادی کشور

دلیری با اشاره به وضعیت اقتصادی کشور، یادآور شد: شاید اقتصاد و تولید در کشور در وضعیت خوبی نباشند، ولی ارزیابی شرکت‌ها نشان می‌دهد که حوزه‌های دانش‌بنیان در حال رشد هستند.

 

وی با بیان اینکه این امر در سامانه دانش‌بنیان معاونت علمی به تایید رسیده است، اظهار کرد: علاوه بر آن شرکت‌های دانش بنیان موفق شدند در مدت کوتاهی زمینه اشتغال برای افراد دانش‌آموخته ایجاد کنند که این عملکرد موجب توجه بانک‌ها به حوزه دانش‌بنیان شده است.

 

وی با اشاره به حمایت بانک‌ها از شرکت‌های دانش‌بنیان در سال جاری، افزود: در سه ماه اول سال 96 مبلغ هزار میلیارد تومان از سوی بانک‌ها به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا شده است و پیش‌بینی می‌شود که تا پایان سال این مبلغ به 5 هزار میلیارد تومان بالغ شود.

 

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با اشاره به عملکرد بانک‌ها در این حوزه خاطرنشان کرد: بر اساس مذاکرات انجام شده مقرر شده است تا بانک‌هایی که عملکرد مناسبی در حوزه شرکت‌های دانش بنیان دارند، معرفی شوند و مقرر شد تا قراردادهای مستمری میان صندوق توسعه ملی با این بانک‌ها منعقد شود تا بر اساس آن بتوانند خدمات به شرکت‌های دانش‌بنیان ارائه دهند.

 

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

با دعوت از دوستان خود در تیم متفکران در اشتراک دانش و مهارت مالی و حسابداری سهیم باشید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

راهکارهایی برای صدور ضمانتنامه

دلیری، ضماتنامه را یکی دیگر از چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان عنوان کرد و گفت: زمانی که تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان اعطا می‌شود، این شرکت‌ها لازم است تا ضمانتنامه‌های پرداختی را به بانک‌ها ارائه دهند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر در کشور نهادهای سرمایه‌گذاری چون صندوق توسعه ملی، صندوق توسعه صادرات، صندوق سرمایه‌گذاری تعاون، صندوق صنایع کوچک و تعدادی صندوق‌های پژوهش و فناوری در کشور ایجاد شده است، خاطرنشان کرد: این سیستم‌های مالی کشور، توان مالی لازم برای صدور ضمانتنامه را ندارند، از این رو است که در دنیا نهادهای مالی در این زمینه ایجاد شده است تا بتوانند ضمانتنامه‌های لازم را ارائه دهند.

 

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با تاکید بر اینکه ما نیز درصدد ایجاد این نهاد مالی بزرگ که در حکم بانک مرکزی است، هستیم، اضافه کرد: ولی در حال حاضر برای رفع مشکل ضمانتنامه شرکت‌های دانش‌بنیان اقداماتی را انجام داده‌ایم که از جمله آن می‌توان به مذاکرات با صندوق‌های دولتی اشاره کرد که در این جلسه مقرر شد که صندوق‌های ضمانت با صندوق‌های پژوهش و فناوری همکاری‌های لازم را داشته باشند.

 

دلیری به امضای تفاهم‌نامه میان صندوق ضمانتنامه تعاون با صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه تهران اشاره کرد و گفت: براساس این توافقنامه این صندوق پژوهش و فناوری می‌تواند با همکاری صندوق ضمانت تعاون، ضمانتنامه‌های مورد نیاز شرکت‌های دانش‌بنیان را صادر کند.

 

وی با بیان اینکه در حال حاضر 24 صندوق پژوهش و فناوری در کشور وجود دارد، خاطرنشان کرد: هر کدام از این صندوق‌ها می‌توانند کارگزار صندوق‌های ضمانت شوند.

 

ایجاد تابلوی اختصاصی در بورس

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری با بیان اینکه تابلوی بورس شرکت‌های دانش‌بنیان فعال شده است، ادامه داد: این امر موجب می‌شود تا زمینه مناسبی به منظور تجاری‌سازی شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود.

به گفته وی، در حال حاضر 300 ایده بر روی این تابلو قرار گرفته است و از این تعداد 29 ایده منجر به عقد قرارداد تجاری‌سازی شده است.

 

بانک‌های پیشرو در حوزه‌های دانشی

دلیری با تاکید بر اینکه در حال حاضر با حمایت بانک‌ها هیچ دغدغه‌ای برای تامین منابع مالی شرکت‌های دانش‌بنیان نداریم، گفت: بانک ملت رکورددار پرداخت تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان است و بعد از آن بانک‌های صنعت و معدن، سپه، ملی، تجارت و پاسارگاد حمایت‌های مناسبی از شرکت‌های دانش‌بنیان داشته‌اند.

 

وی با اشاره به کارمزد بانک‌ها، گفت: صندوق توسعه ملی در حوزه‌های صنعت 12 درصد و در حوزه‌های کشاورزی کارمزد 10 درصد تعیین کرده است، علاوه بر آن کارمزد صندوق کارآفرینی 4 درصد و کارمزد سایر بانک‌ها نیز بر اساس محاسبات خود آن‌ها انجام خواهد شد.

 

معاون توسعه مدیریت و جذب سرمایه معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تاکید کرد: در حال حاضر 3 هزار و 600 شرکت دانش‌بنیان به تایید کارگروه احراز صلاحیت معاونت علمی رسیده است و از این تعداد 1400 شرکت موفق به دریافت تسهیلات بانکی شده‌اند.

 

منبع خبر: ایسنا
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics