تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

"ماهواره جیبی" برنامه‌ای اندرویدی یا شگرد جدید کلاهبرداری

اپلیکیشن جذاب «ماهواره جیبی»، هوش از سر اغلب کاربران ایرانی گوشیهای اندرویدی برده و هر کسی که با این تبلیغات مواجه شده را به فکر دور زدن دیش و ریسیور انداخته است اما ...

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از خبرگزاری تسنیم، تبلیغ و انتشار لینکی با عنوان «نصب ماهواره جیبی روی گوشی اندرویدی» در فضای مجازی، این روزها توجه بسیاری از کاربران را به خود جلب کرده است؛ با توجه به اینکه برخی افراد ممنوعیتهای قانونی یا معذوریتهای شخصی در استفاده از ماهواره خانگی را مانعی برای دستیابی به شبکه‌های جهانی می‌دانند، سریع به نصب این اپلیکیشن روی گوشی تلفن همراه روی می‌آورند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

در واقع برنامه ماهواره جیبی یک اپلیکیشن اندرویدی است که اطلاعات زیادی از تیم توسعه دهنده آن در دست نیست و سال گذشته نیز تبلیغاتی از تیم «فلای آی‌پی تی‌وی» با ظاهری مشابه را در گوگل‌پلی شاهد بودیم.

 

تجربه استفاده از برنامه‌های موبایلی نشان می‌دهد برای اینکه بتوانیم درک بهتری از خدمات اپلیکیشنها داشته باشیم، شایسته است در ابتدا نگاهی به کامنتهای سایر کاربران که اقدام به نصب اپلیکیشن مورد نظر کرده‌اند، داشته باشیم.

 

پیشنهاد ما به شما نیز همین است؛ پیش از اینکه سریعا ماهواره جیبی را به گوشی خود دعوت کنید کمی وقت برای مطالعه این گزارش صرف و سپس اقدام به نصب این برنامه کنید.

 

براساس ادعای این تیم نرم‌افزاری، برنامه ماهواره جیبی یک برنامه پخش شبکه‌های تلویزیونی است که با استفاده از اینترنت قادر است شبکه‌های ماهواره‌ای را از گوشی تلفن همراه پخش کند.

 

بنابراین دیگر نیازی به نصب دیش و ریسیور برای دستیابی به شبکه‌های ماهواره‌ای نخواهید داشت و با یک اینترنت پرسرعت می‌توانید خواسته‌های خود را پاسخگو باشید.

 

جالب است که در یکی از این برنامه‌ها امکان تست پنج دقیقه‌ای به کاربرانی که اقدام به نصب اپلیکیشن می‌کردند، داده می‌شد که در این مرحله هیچ مشکل خاصی به نظر نمی‌رسد و دسترسی به شبکه‌ها ممکن است.

 

اما این تمام ماجرا نیست و به محض اینکه با همین پنج دقیقه فریب خوردید، باید هزینه‌ای 10 برابر گرانتر از آنچه در تبلیغات بابت استفاده یک ماهه عنوان شده را پرداخت کنید؛ برخی در این مرحله گمان می‌کنند که هک شده‌اند اما بهتر است اسم این سهل‌انگاری را هک نگذاریم.

 

در حالیکه سال گذشته یکی از برنامه‌های ماهواره جیبی حتی آدرس سایت پرداخت هزینه را با استفاده از قابلیت Webview مخفی کرده بود اما باز هم کاربران بسیاری به خدمات آن اعتماد کرده و بدون اینکه URL سایت فروش را چک کنند، ظاهرا به درگاه بانکی متصل شده و عملیات پرداخت را انجام داده‌اند.

 

لذا موضوع دور از ذهنی نیست که این صفحات مرتبط با عملیات فیشینگ باشند...

 

فیشینگ به این معنی که صفحه‌ای جعلی مشابه صفحه پرداخت بانک طراحی و روی آدرسی از قضا مشابه آدرس درگاه پرداخت بانکی بارگذاری شده است؛ کاربران هم که معمولا بدون توجه به آدرس صرفا به شمایل و ظاهر سایتها اعتماد می‌کنند، اطلاعات کارت بانکی و رمز دوم خود را در اختیار آن قرار می‌دهند که به شکلی بدون واسطه در اختیار هکرهای پشت سایت قرار می‌گیرد.

 

اما موضوع زمانی جالب می‌شود که با عبور از تمامی این مراحل، اپلیکیشن ماهواره جیبی را نصب می‌کنید اما در نهایت شاهد پخش شبکه‌های استانی و داخلی کشور خواهید بود؛ آیا باز هم علاقه‌مند به نصب این اپلیکیشن جذاب هستید؟!

بنگرید:

با عضویت در پورتال جامع تخصصی مالی و حسابداری تیم متفکران نوین مالی، یاد بگیرید و یاد بدهید(کلیک کنید)

هدف ما در دسترس قرار دادن اخبار کاربردی می باشد؛ سایر خبرهای مرتبط با این حوزه را در اختیار شما می گذاریم

 

با توجه به اینکه اغلب شبکه‌های ماهواره از طریق اینترنت نیز پخش برنامه دارند، ماهواره جیبی هم در اکانت تستی که برای مخاطبان در نظر گرفته با اتصال به سایت این شبکه‌ها، اقدام به پخش برنامه‌هایشان کرده است.

 

اکانت تست هم که یک دروغ بزرگ از آب درآمد؛ پس چطور می‌شود که هر بار به این اکانت متصل می‌شویم برنامه‌های متفاوتی را نمایش می‌دهد؟

 

طبیعی است که سایتهای شبکه‌ها، در بازه‌های زمانی مشخصی اقدام به بروزرسانی آرشیو خود کرده و این برداشت در ذهن صورت می‌گیرد که منابع قابل اعتماد هستند.

 

در این مرحله است که مشخص می‌شود چه کسانی دانش و سواد تعامل با رسانه‌های نوین را دارند و چه کسانی به این توانمندی نرسیده‌اند؛ افرادی که به راحتی گول تبلیغات گسترده و خوش رنگ و لعاب را می‌خورند و بدون توجه به جوانب مختلف دست به انجام کارهایی می‌زنند که در نهایت متضرر می‌شوند، باید خودشان را مستحق این نتیجه بدانند تا شاید درس عبرتی برای آنها شود.

 

اخیرا هم برخلاف تجربه‌ای که از این تبلیغات گول‌زننده در سنوات قبل داشتیم، سرهنگ مرتضوی؛ رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات فرماندهی انتظامی استان اصفهان عنوان کرده است «با اینکه مدتی است اپلیکیشنی تحت عنوان ماهواره جیبی در مارکتهای اندرویدی معرفی شده است، کاربران باید درباره شگرد جدید این نوع کلاهبرداری، هوشیارانه عمل کنند و فریب افراد سودجو را نخورند.

 

وی با بیان اینکه در پی شکایت یکی از شهروندان مبنی بر برداشت غیرمجاز از حساب، رسیدگی به موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت، ابراز کرد: با بررسیهای به عمل آمده مشخص شد شاکی با فریب تبلیغات دروغین اپلیکیشن ماهواره جیبی اقدام به خرید و نصب آن می‌کند که در این میان با سوءاستفاده از اطلاعات بانکی شاکی، مبلغ 30 میلیون ریال از حساب وی برداشت می‌شود.

 

این مقام ارشد انتظامی در ادامه به شهروندان توصیه کرد: این اپلیکیشن شیوه‌ای جدید برای کلاهبرداری و سوء استفاده از کاربران در فضای مجازی است و به هیچ عنوان نباید آنها را بر روی گوشی تلفن همراه خود نصب کنند به نحویکه استفاده و فعالسازی آن مستلزم پرداخت اینترنتی مبلغ اندکی از سوی مشتریان است؛ همچنین این اپلیکیشن به نوعی بدافزار جاسوسی است در حالیکه به کاربران وعده می‌دهد پس از دانلود‌ و نصب امکان دسترسی به تمام شبکه‌های ماهواره‌ای را دارند.

 

رئیس پلیس فتای استان اصفهان افزود: این تبلیغات کذب که کاربر را تحریک به نصب این برنامه‌ها بر روی گوشی خود می‌کند، باعث به سرقت رفتن اطلاعات بانکی ذخیره یا به کار گرفته شده کاربر برای خریدهای آنلاین می‌شود و این امر باعث افزایش وقوع برداشتهای غیرمجاز بانکی شده است.

 

وی همچنین از شهروندان درخواست کرده که در صورت مشاهده چنین اپلیکیشنهایی در فضای مجازی برای شناسایی و دستگیری طراحان آن، موارد را از طریق وب‌سایت پلیس فتا به آدرس www.cyberpolice.ir بخش ارتباطات مردمی گزارش کنند.

 

منبع خبر: خبرگزاری تسنیم
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics