تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

ظرفیت ایجاد ۱۰۰ هزار شغل با اجرای طرح مراقبت پرستاری در منزل

مدیرکل دفتر ارتقاء سلامت و خدمات بالینی و پرستاری وزارت بهداشت، گفت: طرح مراقبت در منزل ظرفیت ایجاد ۱۰۰هزار شغل را دارد.

 

 احمد نجاتیان، اظهارداشت: با توجه به تغییر رویکردی که امروز در روند بیماری ها اتفاق افتاده و بیماران نیازمند درمان طولانی مدت و مزمن هستند. گرایش نظام های سلامت به این سمت است که بیمار هر چه کمتر در بیمارستان بستری باشد. به این معنی که پس از روند درمانی مورد نیاز در بیمارستان، از بیمارستان مرخص و ادامه مراقبت های حرفه ای در منزل صورت پذیرد.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

وی، گریزی به تاریخچه هوم کرم (مراکز ارائه مشاوره و مراقبت پرستاری در منزل) زد و افزود: دستورالعمل هوم کر اولین بار در سال ۷۸ ارایه شد که در دو سال گذشته بازنگری و در اولویت نظام سلامت قرار گرفت.

 

نجاتیان با بیان اینکه در این طرح پرستاران حرفه ای و کمک پرستاران، خدمات مشاوره ای و مراقبتی را در منزل به بیماران با شرایط خاص ارایه می دهند. یعنی همان خدماتی که در بیمارستان قابل ارایه هست به منزل منتقل می شود.

 

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی معاونت پرستاری وزارت بهداشت تصریح کرد: این طرح پیش از این به این شکل بود که هزینه خدمات در منزل توسط مردم و در واقع بیماران پرداخت می شد اما با تصویب شورای عالی بیمه قرار شد از این پس خدماتی که مردم از پرستاران و گروه های حرفه ای می گیرند تحت پوشش بیمه قرار گیرد.

 

وی در خصوص اجرای آزمایشی پوشش بیمه ای مراقبت های پرستاری در منزل، گفت: به جهت اینکه اجرای این طرح بسیار گسترده است. و باید زوایای آن را کاملا ببینیم. با اجرای آزمایشی آن در شهرهای تهران، اصفهان، شیراز و همدان و روتد بررسی آن در زمان اجرا انشالله برای پوشش همگانی برنامه ریزی می کنیم.

 

نجاتیان افزود: در اجرای آزمایشی این طرح که در یک فرایند شش ماه انجام میشه ابتدا بیماریهای مزمن قلب، سکته های مغزی، سرطان ها و نوزادان به عنوان بیماری های منتخب انتخاب شدند.

 

وی ادامه داد: برای هر کدام از این بیماریها بسته های ویژه خدمات استاندار تعریف می شود و انشالله کار گروه کشوری اجرای این طرح هم هفته آینده تشیکل جلسه خواهد داد و احتمالا از حدود یکماه آینده بستر برای اجرای آن فراهم می شود.

 

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت پرستاری وزارت بهداشت، گفت: خدمات مراقبت در منزل از مسایلی مانند پانسمان، تزریقات، کنترل علام حیاتی، کنترل زخم بستر و دیابت شروع می شود تا خدمات تخصصی مثل ICU که می توانیم امروز با استفاده از تکنولوزی و پرستاران صاحب صلاحیت انجام می گیرد.

 

نجاتیان با بیان اینکه با برنامه ریزی معاونت پرستاری کلیه خدمات پرستاری در منزل ساماندهی می شود و از طریق مراکز ارایه مشاوره و مراقبت های پرستاری در منزل که دارای صلاحیت هستند و مجوز آنها توسط دانشگاههای علوم پزشکی صادر شده انجام می پزیرد. بنابراین مراکز خدماتی که امروز به صورت غیر مجاز اقدام به ارایه خدمات پرستاری در منرل می کنند. مورد تایید وزارت بهداشت نیستند.

 

وی با بیان اینکه تا کنون برای ۷۵۰ مرکز مجوز فعالیت صادر شده، افزود: صدور مجوز ۳۵۰ مرکز مراقبت های پرستاری در منزل نیز در دستور کار است و پیش بینی ما این است که تا پایان برنامه ششم توسعه به ۱۸۰۰ مرکز افزایش یابد. لیست مراکز داری مجوز نیز بر روی خروجی پایگاه های اطلاع رسانی دانشگاههای علوم پزشکی قرار گرفته است که مردم از ابن طریق می توانند خدمات خود را. از مراکز قانونی و دارای صلاحیت بگیرند.

 

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت و خدمات بالینی وزارت بهداشت با اشاره به مزایای این طرح برای نظام سلامت و مردم، گفت: با اجرای موفق این طرح کار آفرینی گستره ای دارد و به دنبال آن ۱۰۰ هزار شغل ایجاد خواهد شد.

 

وی در خصوص تعرفه خدمات پرستاری در منزل، گفت: تا سال گذشته تعرفه ای در این خصوص وجود نداشت که باعث پراکندگی و و بی قانونی در این خصوص شده بود که با تدبیر دولت سال گذشته تعرفه خدمات پرستاری در منزل تعریف شد و اگر چه این تعرفه نسبت به رقم های پیشنهادی ما کمتر بود اما برای اولین بار و با توجه به ملاحظات کشورتعیین و تصویب شد. اگر چه از نظر ما این تعرفه در شهرهای کوچک مناسب است. اما در شهرهای بزگ از جمله تهران نقدهایی به آن وارد است. با این حال این تعرفه در حال بازنگری است و امسال هم در دستور کار دولت قرار دارد.

 

نجاتیان از همکاری بیمه ها در این طرح تشکر کرد و گفت: اجرای این طرح در دراز مدت علاوه بر هزینه مردم، هزینه بیمه ها را نیز کاهش خواهد داد.

 

وی تصریح کرد: تمام مراکزی که مجوز ارائه مشاوره و خدمات بالینی و پرستاری در منزل دارند خصوصی هستند و نطارت بر آنها از طریق دانشگاه های علوم پزشکی، نظام پزشکی، نظام پرستاری و انجمن حرفه ای که از بین خود این مراکز اجاد میشود اعمال خواهد شد

 

مدیرکل دفتر ارتقای سلامت وزارت بهداشت افزود: برنامه ریزی شده که روند صدور پروانه این مراکز را تسهیل کنیم و این فرصت خوبی است که افرادی که در این حوزه فعایت دارند اقدام کنند. همچنین در این خصوص تسهیلات خوبی در نظر گرفته شده که افراد علاقمند میتوانتد با مراجعه به سامانه کارا و ارائه طرح این تسهیلات را دریافت کنند.

 

وی در پایان افزود: مجوز این مراکز دو نوع است. قطعا مسئول فنی باید پرستار و دارای ۵ سال سابقه کار باشد و همکاران پزشک هم می توانند مجوز خدمات بالینی را بگیرند و خدمات مشابه را ارایه دهند.

منبع خبر: خبرگزاری مهر
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics