تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

عقب نشینی کاخ سفید درباره الزام کشورها به تحریم نفتی ایران

وزیر امور خارجه آمریکا از بررسی درخواست برخی کشورها برای مستثنی‌شدن از تحریم‌های نفتی ایران خبر داد.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از پارس تودی، مایک پمپئو، وزیرامورخارجه آمریکا بدون ذکر نام این کشورها اعلام کرد، واشنگتن درخواست برخی کشورها را برای مستثنی‌ شدن از تحریم‌هایی که از ماه نوامبر برای ممانعت از صادرات نفت ایران اعمال می‌شود، بررسی می کند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

پیشتر نیز یک مقام ارشد وزارت امور خارجه آمریکا گفته بود که دولت دونالد ترامپ ، رییس جمهوری امریکا ممکن است برای برخی کشورهای وارد کننده نفت از ایران، معافیت های موردی در نظر بگیرد. پس از اعلام ترامپ مبنی بر خروج آمریکا از برجام، واشنگتن 4 نوامبر را به عنوان مهلت توقف خرید نفت از ایران و همراهی با تحریم های ضد ایرانی، تعیین کرده است.

 

موضع گیری جدید وزیرامورخارجه آمریکا در حالی بیان شد که حسن روحانی رییس جمهوری اسلامی ایران هفته گذشته در دیدار ایرانیان مقیم سوئیس، گفت: آمریکایی‌ ها مدعی شده‌اند که می‌خواهند به طور کامل جلوی صادرات نفت ایران را بگیرند. آنها معنی این حرف را نمی‌فهمند، چرا که این اصلا معنی ندارد که نفت ایران صادر نشود و آن وقت نفت منطقه صادر شود. اگر شما توانستید این کار را بکنید تا نتیجه‌ اش را ببینید.

 

پیش از سخنان روحانی، مقامات واشنگتن همواره درمقابل درخواست کشورهای خواهان دریافت مجوز برای واردات نفت از ایران سکوت می کردند . اما به نظر می رسد سخنان رییس جمهوری ایران و افت و خیزهای بازار نفت طی هفته های گذشته مقامات آمریکایی را وادار کرده است تا در تهدید به آنچه " به صفر رساندن صادرات نفت ایران " عنوان شده است، تجدید نظر کنند. 

 

خروج آمریکا از برجام و خیز واشنگتن برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران در ماه های آینده، از هم‌اکنون بازارهای جهانی انرژی را تحت تاثیر قرار داده است.

 

از یکسو تلاش عربستان و برخی دیگر از کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک برای تامین نفت مورد نیاز و پر کردن شکاف ناشی از تحریم‌های نفتی ایران، نشان می‌دهند که اعمال محدودیت برای فروش نفت ایران بازارهای جهانی را تحت تاثیر قرار داده وعملا این کشورها نمی توانند کمبود بازار را در بلند مدت جبران کنند. از این روعملاً امکان حذف سهم ایران از بازار تقاضای جهانی وجود ندارد.

 

از سوی دیگر، بسیاری از کشورهای عضو اوپک و غیر اوپک نیز نه‌ تنها تمایلی به افزایش تولید ندارند، بلکه در مقابل تحمیل امریکا نیز آن مقاومت می‌کنند .

 

نشریه بلومبرگ در خصوص ناکارآمدی سیاست تحریم نفتی ایران می نویسد: اقدام اوپک در افزایش تولید نمی‌تواند برای مدت طولانی قیمت نفت را پایین نگه دارد. تنها راه‌حل حقیقی برای پایین آوردن حامل‌های انرژی به‌خصوص بنزین در آمریکا تغییر سیاست این کشور در قبال ایران است.

 

 افزون بر این، احتمال کاهش تولید نفت به دلیل ناامنی های ناشی ازفعالیت گروه‌های تروریستی در لیبی و تحولات سیاسی در ونزوئلا، نیز برقیمت نفت اثر گذار بوده و کسری نفت در بازار را شدت می‌بخشد.

 

موسسه خدمات مالی آمریکایی "مریل لینچ" در این زمینه پیش بینی کرده است : تلاش ترامپ برای اخلال در صادرات نفت ایران، می‌تواند به زودی قیمت این ماده را به بالای 90 دلار برای هر بشکه برساند.

 

در این شرایط به نظر می رسد مقامات واشنگتن با عقب نشینی از موضع قبلی درتهدید کشورهای خریدار نفت ایران، آماده بررسی درخواست کشورهای متقاضی این ماده با ارزش شده اند؛ اقدامی که حتی اگر نتیجه ملموسی برای این کشورهای به همراه نداشته باشد، از ناکارایی سیاست های امریکا در قبال ایران حکایت خواهد داشت . 

منبع خبر: پارس تودی
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics