تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

کشف 250 میلیون دلار کالای قاچاق

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه در سه ماهه امسال ۴۰۰ پرونده در حوزه ارز تشکیل شده است گفت:‌ نزدیک به ۲۵۰ میلیون دلار ارزش ارزی آن‌ها بوده است و بیش از دو میلیون دلار را به صورت اسکناس و فیزیکی کشف کرده‌ایم.

 

به گزارش لحظه نگر مالی تیم متفکران به نقل از پول نیوز، وی در ابتدا با اشاره به تغییر اقتصاد جهان اظهار کرد: با وجود اینکه در چند ماه گذشته مشکلات اقتصادی داشته ایم، اما شاهد برخی رقابت‌های مضر در بین خودمان بوده‌ایم و در این بین برخی به دنبال آسیب رساندن روحی به مردم بوده‌اند.

 

گردش چند دقیقه ای:
مسیر خدمات مالی و حسابداری را مجازی طی کنید

مویدی بیان کرد: ما به عنوان ستاد مبارزه با قاچاق مشکلاتی داریم، اما نقاط قوتی زیادی هم وجود دارد و باید در نظر داشت با بزرگنمایی مشکلات و بیان مکرر آن‌ها تنها به روحیه مردم آسیب می‌زنیم. در بحث قاچاق، کشور ما دچار آسیب‌هایی است. در دهه‌های گذشته نگاه پیش گیرانه در حوزه قاچاق نداشتیم، اما در 4 سال گذشته اقدامات شگرفی در این حوزه رخ داده است.

 

یکی از دستاورد‌های بزرگ نظام، هوشمند کردن دستگاه‌های مبارزه با قاچاق است

 

وی ادامه داد: ما تا سال 92 قانون مبارزه با قاچاق را نداشتیم. یکی از دستاورد‌های بزرگ نظام در چند سال گذشته، هوشمند کردن دستگاه‌های مبارزه با قاچاق است. در بحث قاچاق هم در مبادی رسمی و هم غیر رسمی تاثیر پذیری داریم و تلاش می‌کنیم تا با اقدامات پیشگیرانه در مبادی رسمی قاچاق را به صفر برسانیم.

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه آئین نامه مبارزه با قاچاق به صورت کولبری تصویب و به اجرا رسیده است، افزود: بدون شک میزان قاچاق باید در مبادی رسمی به کمتر از مبادی غیررسمی برسد. با تلاش‌های ما اکنون قاچاق در مبادی رسمی از 80 درصد به 50 درصد کاهش یافته است.

 

مویدی درباره قاچاق میوه، گفت: قاچاق میوه بسیار ناچیز است و از مبادی رسمی وارد کشور می‌شود، این میزان میوه قاچاق تاثیر زیادی بر تولید میوه در کشور ندارد.

 

وی تصریح کرد: ما باید بپذیریم، کشوری هستیم که در حال گذار و رسیدن به توسعه یافتگی؛ بنابراین عوامل متعددی در ورود قاچاق به کشور نقش دارند. کسانی که در قانون گذاری نقش دارند باید دقت بیشتری در وضع قوانین مبارزه با قاچاق داشته باشند.

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با بیان اینکه در مراحل مختلف دیگر هم باید قوانین و دستورالعمل‌ها به درستی وضع و اجرا شود، بیان کرد: منکر وجود منافذ در ورودی‌های کشور و مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نیستم، اما در حوزه گمرک، بنادر و بازرسی‌ها آسیب پذیری داریم.

 

مویدی خرم آبادی ابراز کرد: همه این آسیب پذیری‌ها بررسی شده و مشکل اکنون گذار از مرحله سنتی به پیشرفته است. منافع افرادی هم در این میان وجود دارد که همیشه مانع پیشرفت امور مثبت می‌شود. ارزش قاچاق حدود 24 میلیارد دلار بوده که اکنون به 12.5 رسیده است.

 

وی افزود: یک مدل و فرمولی برای ستاد طراحی شده و بر اساس این مدل، آمار‌ها درآمده و به سمع ونظر مردم رسیده است. همه این فرمول‌ها بصورت علمی درآمده است. بر اساس آمار، قاچاق حدود 24 میلیارد دلار بوده که اکنون به 12.5 رسیده است، ما به دنبال تعیین فرمول‌های جدید برای بیان آمار‌ها هستیم.

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز بیان کرد: رئیس ستاد با حکم رئیس جمهور انتخاب شده و دستگاه‌های مختلف در جلسات ستاد حضور دارند. در 3 ماه گذشته که من مدیر ستاد بوده ام، مشاهده کردم که دستگاه‌ها در جلسات شرکت داشتند.

 

محمد حسن نژاد نماینده مجلس و عضو هیات تحقیق و تفحص ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز در ادامه برنامه و بصورت تلفنی اظهار کرد: ما در مجلس قانون را اصلاح کرده ایم، ستاد  مبارزه با قاچاق کالا و ارز از اهمیت بالایی برخوردار است.

 

وی ادامه داد: عدد قاچاق برای ما بسیار مهم می باشد. امروز مهم ترین اصل اقتصادی، بحث ارز است. با توجه به اختصاص ارز دولتی، وجود قاچاق موجب بهم خوردن کامل محاسبات بازار خواهد شد.

 

حسن نژاد بیان کرد: متاسفانه هر کدام از نهاد‌ها یک عدد را بعنوان قاچاق اعلام می‌کنند و این بدلیل متفاوت بودن نحوه محاسبات آنهاست. مسلما آماری که ستاد از وزارت صنعت می‌گیرد، آمار درستی نیست و این ستاد باید به مراکز آماردهی فشار بیاورد که آمار درستی ارائه دهند.

 

نماینده مجلس و عضو هیات تحقیق و تفحص ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز تصریح کرد: سوال مهم این است که آیا میزان آمار همه صنایع مانند پوشاک یا لوازم آرایشی یکسان است؛ بطور حتم آمار قاچاق بویژه در حوزه موبایل روند کاهشی داشته است.

 

در سه ماهه امسال 400 پرونده در حوزه قاچاق ارز تشکیل شده است

مویدی بیان کرد: باید فرمول های مختلف را برای سنجش قاچاق امتحان کنیم تا به فرمول درست برسیم. رسانه ملی به بخش مبارزه با قاچاق کالا و ارز کم لطفی می کند و شخصا ماه هاست برای حمایت از این جریان، پشت در اتاق ریاست این نهاد مانده ام.

 

وی در ادامه برنامه با اشاره به اینکه در سه ماهه امسال 400 پرونده در حوزه ارز تشکیل شده است که نزدیک به 250 میلیون دلار ارزش ارزی آن‌ها بوده است و بیش از دو میلیون دلار را به صورت اسکناس و فیزیکی کشف کرده‌ایم گفت: پرونده‌های مهمی در دست ما و ناجا است، به طوری که در حوزه مقابله اقدامات خوبی انجام شده، البته ما از عملکرد‌ها در حوزه مقابله راضی نیستیم و باید در این بخش تلاش مضاعف به وجود آید.

 

مؤیدی با بیان اینکه ظن به قاچاق باید در کشور کم شود، لذا باید اقدامات بازدارنده را در این رابطه فعال کنیم خاطرنشان کرد: ظن به قاچاق در سطح عرضه و جاده‌ها باید کم کنیم، لذا تلاش شده تا با هماهنگی و همکاری ناجا، تعزیرات حکومتی، ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و دستگاه قضایی بتوانم قاچاق را کم کنیم.

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه پلیس مبارزه با قاچاق کالا و ارز یک پلیس تخصصی است که بر روی دانه درشت‌ها و بخش‌های سازمان یافته کار می‌کند گفت: ترانزیت از این کشور به سایر کشور‌ها انجام می‌شود، هر چه قدر مسیر ترانزیت را برای محموله‌های ترانزیت به مقصد کشور‌های دیگر زیاد شود، ارزش تجاری و اقتصادی خودمان را پایین آورده ایم.

 

مؤیدی اظهار کرد: رئیس جمهوردر طی 3، 4 سال گذشته تأکید فراوانی بر سامانه‌های هوشمند داشتند که باید در فرآیند اقتصاد و تجارت به وجود آیند، لذا برای این موضوع بیش از 500، 600 میلیارد تومان هزینه صرف شده، یکی از دستاورد‌های نظام در طی 3، 4 سال گذشته مربوط به سامانه‌های هوشمند است، لذا بیش از 50% سامانه‌ها مراحل کار را طی کرده اند.

 

وی با اشاره به اینکه 10 سامانه اصلی و 20 زیر سامانه داریم که دستاورد بزرگی محسوب می‌شود گفت: در این خصوص وزیر فناوری اطلاعات انصاف به پای کار ایستاده است.

 

مرزنشینان را قاچاقچی نمی‌دانیم

مؤیدی در خصوص وضعیت انبارها افزود: وضعیت انبارها در آینده مثلا در حوزه‌هایی مانند کالاهای همراه مسافر، سوخت و سایر موارد بدانیم اگر سامانه ها هوشمند شوند و دستگاه ها مقاومت نکنند مطلوب خواهد شد و تا پایان سال بیش از 50 درصد کار محقق خواهد شد، لذا باید همکاری ها و همفکری ها در این رابطه بیشتر شود تا مشکلات حل شود ، اگر مابقی سامانه‌ها به مرحله اجرا درآیند قاچاق به شرایط متعارف می‌رسد و لذا توانسته‌ایم در این خصوص گام بزرگی برداریم و از حالت سنتی و به حالت نوین و علمی برسیم.

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با اشاره به اینکه ارز همراه مسافر می تواند تبدیل به قاچاق شود گفت: گمرک باید مدلی را تعریف کند که مشکلات مرتبط با این حوزه برطرف شود و از سوی دیگر بانک مرکزی باید در خصوص ارز نیز همکاری های لازم را داشته باشد.

 

مؤیدی بیان کرد : در طی دو سال و نیم گذشته کالاهای مرتبط با اموال تملیکی در انبارها بلاتکلیف بودند البته به دستور رئیس جمهور آیین نامه مربوط به این بخش ابلاغ خواهد شد تا تکلیف این دسته از کالاها مشخص شود.

 

وی عنوان کرد: قانون مبارزه با قاچاق کالا و ارز به عنوان یکی از اولویت ها در دستور کار دولت قرار دارد، به طوری که مدام در حال رصد هستیم.

 

رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز ادامه داد: تدابیر دولت در سال جاری در بسیاری از حوزه‌ها باعث شد که دغدغه قاچاق نداشته باشیم، البته ملاحظاتی در تدابیر وجود داشت که تقدیم هیئت دولت شد تا با نظارت و کنترل بتوانیم وضعیت را بهتر کنیم.

 

وی تاکید کرد: مرزنشینان سرمایه های ما در مرز هستند، ما مرزنشینان را قاچاقچی نمی‌دانیم، لذا بین مرزنشین و قاچاقچیان جزئی باید تفکیک قائل شد.

 

مویدی اظهار کرد: در سال جاری که سال حمایت از کالای ایرانی است 10 برنامه فوق‌العاده در نظر گرفته‌ایم و سازمان‌های مربوطه در امر مبارزه با قاچاق کالا و ارز ملزم به اجرا آن خواهند شد.

 

وی افزود: یکی از این برنامه ها استقرار و بهره برداری از سامانه های هوشمند با تمرکز به زیر سیستم‌های است که در این زمینه طراحی شده که به عنوان مثال می توان طرح رجیستری را نام برد.

 

مویدی با اشاره به اینکه با سرمایه های دولت و ملت باید طوری برخورد کرد که آسیب وارد نشود، گفت: داروها و غذاهای تاریخ گذشته باید امحا شوند، کالا های مرتبط با اموال تملیکی بخشی صادرات و بخشی در داخل و بخشی دیگر باید امحا شود.

منبع خبر: پول نیوز
 
 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

 

دیدگاه کاربران

اخبار مرتبط

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics