تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

‌قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی مصوب 18/10/1369 شامل 10 ماده می باشد که در ادامه به جزئیاتی از این قانون پرداخته می شود:

شماره ابلاغ : 126666

شماره انتشار : 13389

تاریخ ابلاغ: 06/11/1369

تاریخ روزنامه رسمی : 30/11/1369

 

 

‌قانون نحوه انجام امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی
مصوب 18/10/1369

 

ماده 1 - امور مالی و معاملاتی دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی و تحقیقاتی که بر اساس مجوزهای رسمی وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و‌بهداشت‚ درمان و آموزش پزشکی تأسیس شده یا می‌شود در این قانون (‌مؤسسه) نامیده می‌شوند صرفاً تابع این قانون و آیین‌نامه‌های اجرایی آن‌می‌باشند.

‌تبصره - اصطلاحاتی که در این قانون بکار رفته است تابع تعاریف مندرج در قوانین و مقررات مربوط می‌باشد.

 

ماده 2 - اعتبارات جاری و عمرانی این مؤسسات و همچنین اعتبارات اختصاصی (‌معادل درآمدهای اختصاصی برآورد شده از سوی مؤسسات)‌همه ساله صرفاً در قالب برنامه و طرح به صورت کمک در بودجه کل کشور منظور و تصویب می‌شود.

 

‌ماده 3 - تخصیص اعتبارات جاری و عمرانی هر سه ماه ‚ حداقل به مأخذ سه دوازدهم بودجه مصوب و در مورد اعتبارات اختصاصی معادل کلیه‌درآمدهای وصولی که به خزانه واریز شده است از طریق دستگاههای اجرایی ذیربط در اختیار هر یک از مؤسسات قرار می‌گیرد.

 

‌ماده 4 - کلیه اعتبارات جاری و عمرانی و اختصاصی منظور در قانون بودجه کل کشور تا آخر سال مالی قابل تعهد و پرداخت است و مانده وجوه‌اعتبارات مصرف نشده هر سال به سال بعد منتقل و ضمن بودجه تفصیلی آن سال مؤسسه منظور خواهد شد.

 

‌ماده 5 - کلیه مؤسسات موضوع این قانون می‌توانند در جهت اجرا و تکمیل پروژه‌ها و برنامه‌های آموزشی و تحقیقاتی و عمرانی از هدایا و‌کمکهای مردمی استفاده نمایند و نحوه هزینه کردن آن گونه کمکهای مردمی تابع آیین‌نامه‌ای خواهد بود که به پیشنهاد هیأت امناء مؤسسات ذیربط به‌تصویب وزارتین مربوطه برسد.

 

‌ماده 6 - به وزارتین فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت‚ درمان و آموزش پزشکی اجازه داده می‌شود در جهت ایجاد تسهیلات لازم برای احداث‚‌تعمیر‚ نگهداری و خدمات سلف سرویس‌ها‚ خوابگاههای دانشجویی و تأمین مسکن اعضای هیأت علمی‚ شرکت سهامی خاص تأسیس نماید که‌اساسنامه این شرکتها با پیشنهاد مشترک وزرای فرهنگ و آموزش عالی و بهداشت‚ درمان و آموزش پزشکی به تصویب هیأت وزیران خواهد رسید.

 

‌ماده 7 - این مؤسسات مکلفند حساب کلیه اعتبارات و هزینه‌ها را نگهداری و صورت حساب دریافت و پرداخت هر ماه و حساب نهایی هر سال را‌تنظیم و پس از گواهی ذیحساب بهمراه اسناد و مدارک مربوطه جهت رسیدگی یا حسابرسی در اختیار دیوان محاسبات قرار دهند و یک نسخه از‌صورتحساب دریافت و پرداخت هر ماه و حساب نهایی هر سال را به وزارت امور اقتصادی و دارایی ارسال نمایند.

 

ماده 8 - این مؤسسات مکلفند گزارش عملیات انجام شده سالانه را بر اساس اهداف پیش‌بینی شده‚ در بودجه به کمیسیونهای برنامه و بودجه و‌فرهنگ و آموزش عالی و بهداری و بهزیستی مجلس شورای اسلامی و سازمان برنامه و بودجه ارسال نمایند.

 

‌ماده 9 - آیین‌نامه اجرایی هر یک از مواد فوق بر حسب نیاز به پیشنهاد هیأت امنای مؤسسات مربوطه و تصویب مشترک وزرای فرهنگ و آموزش‌عالی و بهداشت‚ درمان و آموزش پزشکی قابل اجراء خواهد بود.

‌تبصره - ترکیب هیأتهای امناء مطابق مصوبه جلسات 181 و 183 مورخ 9 و 1367.12.23 شورای عالی انقلاب فرهنگی تعیین می‌شود.

 

‌ماده 10 - این قانون از اول سال 1370 لازم‌الاجرا بوده و از تاریخ مذکور قانون محاسبات عمومی کشور و آیین‌نامه معاملات دولتی به استثنای ماده31 قانون مذکور‚ در مورد این مؤسسات نافذ نخواهد بود.

‌قانون فوق مشتمل بر ده ماده و دو تبصره در جلسه علنی روز سه‌شنبه مورخ هجدهم دی ماه یک هزار و سیصد و شصت و نه مجلس شورای اسلامی‌تصویب و در تاریخ 1369.10.26 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.

                                                                                                     رئیس مجلس شورای اسلامی - مهدی کروبی

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics