تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فخر رازی

فخر رازی

فخر رازی، فقیه، متکلم، فیلسوف، مفسر و حکیم مسلمان ایرانی که درسال ۵۴۴ قمری در ری متولد شد. لقبش فخرالدین است و به امام رازی یا امام فخر رازی نیز شهرت دارد. او بر علوم عقلی و علوم نقلی، تاریخ، کلام، فقه، اصول و علوم ادبی عصر خود تسلط کامل داشت.

 

کتابهایش در دوران حیاتش بسیار مورد استقبال قرار گرفت و به عنوان کتب درسی از آنها استفاده می‌شد. پدرش ضیاءالدین عمر بن حسین رازی آملی خود از بزرگان علم و عرفان بود که از آمل به ری سفر کرده بودند.

ملا هادی سبزواری

ملا هادی سبزواری

حکیم حاج ملاهادی سبزواری، متخلص به “اسرار”، معروف به “حکیم سبزواری”، بعد از ملاصدرا، بزرگترین و مشهورترین حکیم الهی و فیلسوف در سه چهار قرن اخیر و پرآوازه­ ترین دانشمند سبزواری در تاریخ سبزوار است. حاج ملاهادی سبزواری به سال 1212 قمری در سبزوار، به دنیا آمد.

 

در سن هشت ­ سالگی شروع به آموختن صرف و نحو و علوم مقدماتی کرد. حاج ملاهادی سبزواری به مشهد رفت و به تحصیل ادبیات عرب و فقه و اصول روی آورد. سپس آنجا را به قصد اصفهان ترک نمود و مدت هشت سال به تحصیل علوم اسلامی پرداخت. دوباره به مشهد بازگشت و در آن شهر به تدریس پرداخت.

تنها خودتان

تنها خودتان

اروین دیوید یالوم در سال ۱۹۳۱ در واشنگتن دی سی آمریکا به دنیا آمد. اروین یالوم فارغ‌التحصیل رشتۀ پزشکی در سال ۱۹۵۶ در بوستون و در رشته روانپزشکی در سال ۱۹۶۰ در نیویورک می باشد. وی در سال ۱۹۶۳ فعالیت آکادمیک خود را در دانشگاه استنفورد آغاز نمود و الگوی روانشناسی هستی گرا یا اگزیستانسیال را پایه گذاری کرد.

 


اروین دیوید یالوم کتابی نیز با همین عنوان «اگزیستانسیال» در سال ۱۹۸۰ نوشت و پس از نوشتن این کتاب و برای بسط نظریهٔ خود آثاری همچون «وقتی نیچه گریست» و «مامان و معنای زندگی» را نوشتت. او در رابطه با نقش خود انسان درمسیر تکامل و موفقیتت می گوید که :

مشق مرگ

مشق مرگ

فلسفه تولید محض دانش نیست؛ کارکرد آن نیز نه آگاه ساختن، که شکل دادنِ ماست. هدف نهایی فلسفه «تحقق خود»، یعنی خودسازی فیلسوف، است. لذا جایی که فیلسوف لانه می‌کند نه متن دانشگاهی است و نه کلام فیلسوفانه، بلکه خانۀ فیلسوفْ بدن است. فلسفه با ما زندگی می‌کند، لکن با ما نمی‌میرد.

آشنایی

آشنایی

ارنست راپیکِت هیلگارد روان‌شناس آمریکایی ، استاد دانشگاه استنفورد بود که به خاطر تحقیقاتش در بارهٔ هیپنوتیزم، مخصوصاً رابطهٔ هیپنوتیزم و درد، و استفاده از هیپنوتیزم برای کنترل درد، در دههٔ ۱۹۵۰ معروف شد. او، به همراه آندره مولر ویتزِنهافر، مقیاسی برای اندازه‌گیری میزان هیپنوتیزم پذیری (قابلیت هیپنوتیزم شدن) افراد طراحی کرد. آن دو، از همان سالها تا زمان فوت هیلگارد، به بسط و توسعهٔ این مقیاس ادامه دادند.

 

هیلگارد در رابطه با اثر مجاورت و آشنایی انسانها با یکدیگر می نویسد که :

فضیلت

فضیلت

اَرسطو یا ارسطاطالیس، از فیلسوفان یونان باستان بود. او یکی از مهم‌ترین فیلسوفان غربی به حساب می‌آید. در هجده سالگی به آکادمی افلاطون راه یافت و به مدت بیست سال در مکتب افلاطون کسب دانش کرد و آموزگار اسکندر مقدونی بود. نوشته های او در زمینه‌ها و رشته‌های گوناگون از جمله فیزیک، متافیزیک، شعر، زیست‌شناسی، منطق، علم بیان، سیاست، دولت و اخلاق بوده‌اند.

 

ارسطو به همراه سقراط و افلاطون از تأثیر گذارترین و بزرگترین فیلسوفان یونان باستان بوده‌است. این سه تن فلسفه غربی را بر اساس فلسفه پیش از سقراط یونان بنیاد نمودند. ارسطو فلسفه را به‌عنوان «دانش هستی» تعریف می‌کرد. وی در کتاب سیاست در وصف فضیلت می نویسد که :

بهترین اوقات زمانی بوده است که ...

بهترین اوقات زمانی بوده است که ...

فرانسیس بیکن  فیلسوف، سیاستمدار، دانشمند، حقوقدان و نویسنده انگلیسی بود. بسیاری وی را محور اصلی تحول فکری در قرون وسطی می‌دانند تا جایی که او را از بانیان انقلاب علمی می‌شمارند و پایان سلطه کلیسا بر تفکر را به اندیشه‌های او نسبت می‌دهند.او در رابطه با تاثیر امرا و حاکمان آگاه و ناآگاه بر روی جامعه و مردمان آن جامعه می گوید که :

فلسفه چیست؟

فلسفه چیست؟

به گفته تمام فلاسفه، سخت ترین پرسشی که می توان مطرح کرد، این سوال است که: "فلسفه چیست؟"در حقیقت، هیچ گاه نمی‌توان گفت فلسفه چیست؛ یعنی هیچ گاه نمی‌توان گفت: فلسفه این است و جز این نیست؛ زیرا فلسفه، آزادترین نوع فعالیت آدمی است و نمی‌توان آن را محدود به امری خاص کرد.

تنهایی، درد بی‌درمان فلسفه

تنهایی، درد بی‌درمان فلسفه

حامد صفایی پور در مقاله ای می نویسد که :

 

چارچوبه‌های فکر فلسفی، در زیرِ زمینِ زمانه است، و خاصه آن زمان که تئوری‌ها هنوز، هیچ جوانه‌ای بر شاخۀ عمل نداده‌‌اند، فهم و تلطیف آنها در سطح عمومی تقریبا ناممکن است.زمان لازم برای این حفاری، و زیستن در "زیست جهان" اینگونه افکار فلسفی، غالبا بیش از عمر طبیعی یک انسان و گاهی بیش از چند قرن است.

 

دکارت کیست ؟

دکارت کیست ؟

رنه دکارت، فیلسوف، ریاضی‌دان و فیزیک‌دان بزرگ عصر رنسانس در روز ۳۱ مارس ۱۵۹۶ میلادی در روستایی از توابع شهرستان اندرلوآر فرانسه زاده شد. مادرش در سیزده‌ماهگی وی درگذشت و پدرش قاضی و مستشار پارلمان انگلستان بود. دکارت در سال ۱۶۰۶ میلادی، هنگامی که پسر ده‌ساله‌ای بود، وارد مدرسهٔ لافلش شد. این مدرسه را فرقهٔ یسوعیان تأسیس کرده بودند و در آن علوم جدید را همراه با تعالیم مسیحیت تدریس می‌کردند.

 

دکارت طی هشت سال تحصیل در این مدرسه، ادبیات، منطق، اخلاق، ریاضیات و مابعدالطبیعه را فرا گرفت. در سال ۱۶۱۱ میلادی، دکارت در یک جلسه سخنرانی تحت عنوان اکتشاف چند سیارهٔ سرگردان در اطراف مشتری، از اکتشافات گالیله اطلاع حاصل کرد. این سخنرانی در روح او تأثیر فراوان گذاشت. پس از اتمام دوره و خروج از لافلش، مدتی به تحصیل علم حقوق و پزشکی مشغول گردید، اما در نهایت تصمیم گرفت به جهانگردی بپردازد و آن‌گونه دانشی را که برای زندگی سودمند باشد فراگیرد.

 

به همین منظور، مدتی به عنوان سرباز بدون مزد به خدمت ارتش هلند درآمد، چراکه فرماندهی آن را شاهزاده‌ای به نام موریس بر عهده داشت که در فنون جنگ و نیز فلسفه و علوم مهارتی به‌سزا داشت و بسیاری از اشراف فرانسه دوست داشتند تحت فرمان او فنون رزمی را فرابگیرند. دکارت در مدتی که در قشون ارتش هلند بود به علم موردعلاقهٔ خود، یعنی ریاضیات می‌پرداخت.

 

در بهار سال ۱۶۱۹ میلادی از هلند به دانمارک و آلمان رفت و به خدمت سرداری به نام ماکسیمیلیان درآمد؛ اما زمستان فرا رسید و در دهکده نویبرگ در حوالی رود دانوب، بی دغدغه خاطر و با فراغت تمام به تحقیق در ریاضیات پرداخت و براهین تازه‌ای کشف کرد که بسیار مهم و بدیع بود و در پیشرفت ریاضیات تأثیر به سزایی گذاشت.

روان درمانی

روان درمانی

گی کورنو روانشناس ونویسنده مشهور کانادایی در رابطه با رواندرمانی مینویسد که :

 

روان‌درمانی مسیری است که فرد را به سوی معنی عمیق زندگی می‌برد. زمینه را آماده می‌کند. برای تغییر باید ژرفای تاریک احساساتمان را ببینیم.در این تاریکی‌ها باید با آرزوهای واپس زده و ضربه های دوران کودکی مواجه شد.

 

کتاب باید مثل ...

کتاب باید مثل ...

فرانتس کافکا یکی از بزرگ‌ترین نویسندگان آلمانی‌ زبان در قرن بیستم بود. آثار کافکا در زمرهٔ تأثیرگذارترین آثار در ادبیات غرب به شمار می‌آیند. او در رابطه با کتاب و نوع کتاب هایی که باید خواند می گوید که :

 

فکر می‌کنم  اصولا آدم باید کتاب‌هایی بخواند که گازش می‌گیرند و نیشش می‌زنند. اگر کتابی که می‌خوانیم مثل یک مُشت نخورد به جمجمه‌مان و بیدارمان نکند، پس چرا می‌خوانیمش که به قول تو حال مان خوش بشود؟ بدون کتاب هم که می‌شود خوش حال بود.

نگاهی دیگر به سقراط

نگاهی دیگر به سقراط

محمد حسن لطفی تبریزی مترجم سرشناس آثار افلاطون در رابطه با شناخت سقراط این چنین می نویسد که :

 

سقراطِ فیلسوف که ما می‌شناسیم همان شخصی است که در نوشته‌های افلاطون روبروی ما قرار دارد. دربارۀ شخصیت سقراط بیش از سه مدرک به دست نداریم: اشاراتی که ارسطو در ضمن درسهای خود بر حسب مورد به عقاید سقراط می‌کند؛ نوشته‌های کسنوفون؛ و آثار افلاطون. اشارات ارسطو به قدری کوتاه و فشرده‌اند که اطلاع قابل توجهی دربارۀ سقراط به ما نمی‌دهند.

آگاهی

آگاهی

نیچه درکتاب حکمت شادان در مورد آگاهی چنین می نویسد :

 

آگاهی آخرین مرحله ی تکامل موجودات زنده و در نتیجه ناچیزترین و ضعیف ترین جزء این نظام است. آگاهی منشاء اشتباهات بی شماری است که باعث می شود تا هر موجود زنده ،هر انسان زودتر از موقعی که قرار است و به قول هومرعلیرغم سرنوشت نابود گردد.

قالب معنایی

قالب معنایی

نظر رولو مِی روان شناس معروف  آمریکایی در رابطه با قالب معنایی :

 

هر فردی عاقل یا دیوانه، در قالب معنایی زندگی می‌کند که تا حدودی خودش آن را می‌سازد - به این معنا که فردی‌ست - ولی آن را در درون موقعیتی که در تاریخ و زبان انسانی شریک است، می‌سازد. به همین دلیل است که زبان تا این حد مهم است. زبان محیطی‌ست که ما در آن قالب معنایی‌مان را می‌یابیم و شکل می‌دهیم، محیطی که در آن با سایر انسان‌ها شریکیم.

توضیح فروید بر نظریه عشق داوینچی

توضیح فروید بر نظریه عشق داوینچی

لئوناردو داوینچی می‌گوید: عشقِ زیاد از شناخت عمیق شیء مورد علاقه فوران می‌کند، و اگر شما کمی آن شی را بشناسید تنها قادر خواهید بود کمی آن را دوست داشته باشید و یا اصلاً نداشته باشید.

نقد مطهری بر اندیشه دکارت

نقد مطهری بر اندیشه دکارت

شهید آیه الله مطهری در رابطه با مبنا قرار دادن شک توسط دکارت فیلسوف مشهور فرانسوی در کتاب  اصول فلسفه و روش رئالیسم این چنین می نویسد که :

 

 

قطع نظر از همه ایراداتی که از طرف ما و دیگران بر این روش وارد شده اساساً انتخاب این راه برای نقطه شروع فلسفه متضمن فائده‌ای نیست زیرا که به اعتراف خود دکارت شک وی در همه چیز سوای وجود خویشتن شک واقعی و حقیقی نبود بلکه شک دستوری و فرضی بود و البته ممکن نیست که کسی بتواند در یقینیات فطری خویش که جبراً و اضراراً به آنها اذعان دارد واقعاً شک کند.

 

دلیل پسرفت یا پیشرفت نهضت ها

دلیل پسرفت یا پیشرفت نهضت ها

منوچهر آشتیانی  جامعه‌شناس ایرانی و پژوهشگر فلسفه است. او خواهرزاده نیما یوشیج و از نوادگان میرزاحسن آشتیانی به شمار می رود . که در سال ۱۹۷۱ از دوره دکتری دانشگاه هایدلبرگ فارغ‌التحصیل شد. منوچهر آشتیانی در رابطه با پسرفت و پیشرفت نهضت ها عقیده دارد که :

عشق غریزی و عشق افلاطونی

عشق غریزی و عشق افلاطونی

داستایوسکی نویسنده شهیر روسی در  رمان آنا کارنینا از زبان شخصیت های داستانش این چنین عشق افلاطونی و غریزی را توصیف می کند :

 

اوبلونسکی : فقط گوش کن آن وقت بگو باید چه بکنم؟ همسرم زیبایی و جذابیت خودش را از دست داده است، در حالیکه من هنوز جوانم. آری من مانند همه مردان، پس از چند سال معاشرت با همسرم حس کردم که عشقم نسبت به او کاهش یافته است! درست گوش کن... فرض کن در اینجا دو زن وجود دارد

 

تالس

تالس

تالس، از نخستین فیلسوفان جهان به شمار می‌آید. نظر تالس مبنی بر اینکه خاستگاه همه چیز آب است، بیش از حدس و گمان نبود، و نه او و نه بسیاری که پس از او آمدند، راهی برای آزمودن نظریاتشان نداشتند؛ با این وجود وی از نخستین کسانی است که کوشیدند تا به جای تفسیر اسطوره شناختی، جهان را به روشی عقلانی توصیف کنند. هم‌چنین او از نخستین کسانی است که مفهوم «وحدت در اختلاف» را درک کرده است.

« 1 2 3 4 » صفحه:
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics