تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

تفاوت تصمیم گیری  و تصمیم سازی

تفاوت تصمیم گیری و تصمیم سازی

تصمیم گیری ترجمه عبارت Decision Making است و کلمه Make عمدتاً بر ساختن دلالت دارد و به نظر می رسد. ترجمه تصمیم سازی صحیح تر باشد. اما طبق آن چه که در ادبیات دیده می شود مفهوم تصمیم گیری بیشتر می تواند معنی رسانی کند. 

6 اصل تصمیم سازی در سازمان ها

6 اصل تصمیم سازی در سازمان ها

در سازمان ها تصمیم سازی بنیان همه امور است. به جرأت می توان گفت که شکست هر سازمان به دلیل تصمیم های نادرست و غیراصولی است. با توجه به اهمیت تصمیم سازی در سازمان، در ادامه، اصول تصمیم سازی مناسب در سازمان ها بیان می شود. 

 

منظور از تصمیم سازی و مراحل آن

منظور از تصمیم سازی و مراحل آن

در سطح سازمانی و حتی در سطح خانواده، بعضی مدیران یا سرپرست خانوار تصور می کنند که تصمیمات توسط آنها گرفته می شود. ولی در اغلب موارد تصمیم گیری بدین ترتیب نیست؛ 

عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری

عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری

برای حل هر مسئله ای معمولاً چندین راه حل و یا انتخاب وجود دارد. در بسیاری از موارد منابع کافی، زمان لازم و ... در اختیار ما نیست که بتوانیم از همه راه حل ها استفاده کنیم. بنابراین ناچاریم آن ها را اولویت بندی کرده و یکی از آن ها را انتخاب کنیم. در ادامه به عوامل تاثیر گذار بر تصمیم گیری اشخاص پرداخته می شود:

 

 

مشکلات و خطا در تصمیم گیری

مشکلات و خطا در تصمیم گیری

برخی از تصمیمات غلط درباره موضوعات، کم اهمیت، و پیامد آن چندان جدی نبوده یا زیاد طول نمی‌کشد؛ ولی تصمیمات مهمی در زندگی وجود دارد که اگر غلط انجام شود پیامد بد آن تا آخر عمر باقی خواهد ماند. مشکلات تصمیم گیری فراوانند که به مواردی از آن اشاره می کنیم:

 

 خلاقیت در تصمیم گیری

خلاقیت در تصمیم گیری

کسی که تصمیم بخردانه می گیرد، باید بتوانـد عقایـد و نظـرات مختلـف را در هـم آمیـزد. زیـراخلاقیت برای او این امکان را به وجود می آورد که بتواند مساله را به صورت کامل مورد ارزیـابی قرار دهد و آن را درک کند.

شرایط تصمیم‌گیری

شرایط تصمیم‌گیری

فرد در زمان حال دست به تصمیم‌گیری زده و طبق آن به‌منظور دستیابی به هدفی در آینده است. هنگام تصمیم‌گیری در همه‌ی موقعیت‌ها مواردی ناشناخته وجود دارد که پیش‌بینی آینده را مشکل می‌کند و  خارج از کنترل فرد است، ازاین‌رو همیشه تصمیم‌ها با درجاتی از عدم قطعیت مواجه است.

انواع تصمیم‌گیری

انواع تصمیم‌گیری

برای رسیدن به اهداف خود باید بهترین تصمیمات را بگیرید. هرچند هوشمندانه نباشد. در واقع همگی ما تجاربی از تصمیم‌گیری غلط داریم که به پیامدهای ناخوشایندی منتهی شده است. طبقه‌بندی تصمیم‌های زندگی بدین گونه است:

 

مراحل فرآیند تصمیم گیری

مراحل فرآیند تصمیم گیری

 می توان گفت تمام فعالیت ها و اقداماتی که در همه زمینه ها توسط افراد بشر انجام می شود، حاصل فرآیند تصمیم گیری است. در ادامه فرایند تصمیم گیری را مورد بررسی قرار گرفته است. فرایند تصمیم گیری شامل شش مرحله می باشد:

 

مهارت تصمیم‌گیری

مهارت تصمیم‌گیری

زندگی، مجموعه‌ای از تصمیم‌هاست و انسان موفق کسی است که بتواند به‌وقت مناسب و در موقعیتی به‌جا، تصمیمی درست و مناسب بگیرد.

به گفته‌ی آنتونی رابینز: «من معتقدم تصمیمات زندگی هستند که سرنوشت ما را تعیین می‌کنند نه شرایط».

چطور تصمیم بگیرم؟ (روش ACIP)

چطور تصمیم بگیرم؟ (روش ACIP)

انتخاب یک مسیر شغلی، انتخاب شغل آینده یا انتخاب رشته تحصیلی، تصمیماتی حیاتی برای هر فردی می باشند. همه این موارد نیاز به یک تصمیم گیری درست و عالی دارند. مطالعات علمی نشان می دهد 4 مرحله اصلی برای یک تصمیم گیری درست وجود دارد که به نام روش ACIP مطرح می شود.

 

موفقیت شما در گروی تصمیمات شما.

موفقیت شما در گروی تصمیمات شما.

موفق ترین افراد چگونه تصمیم می گیرند؟ تا به حال فکر کرده اید افراد موفق چطور مهمترین اولویت های زندگی شان را کشف می کنند و بعد بی وقفه به آن عمل می کنند؟ همه درباره افراد خیلی موفق زیاد خوانده ایم و حالا دیگر وقتش شده به تصمیماتی که آنها را موفق می کند نگاهی بیندازیم.

هدف‌گذاری

هدف‌گذاری

هدف‌گذاری

بدون هدف زندگی کردن موجب روزمره گی و یکنواختی خواهد شد. تنها 3 درصد مردم هدف‌های مشخص دارند و آن‌ها را روی کاغذ می‌آورند.

فرآیند تصمیم گیری مناسب

فرآیند تصمیم گیری مناسب

به‌طورکلی تصمیم‌گیری یک فرآیند ذهنی است که تمام افراد بشر در سراسر زندگی خود با آن سروکار دارند. فرآیند تصمیم‌گیری در پرتو فرهنگ، ادراکات، اعتقاد و ارزش‌ها نگرش‌ها، شخصیت، دانش و بینش فرد صورت می‌گیرد.

تصمیم گیری خوب، چه نوع تصمیم گیری است؟

تصمیم گیری خوب، چه نوع تصمیم گیری است؟

برخی ارباب مدیریت مانند سایمون، مدیریت را مساوی تصمیم‌گیری دانسته‌اند. برخی نیز زندگی آدمی را حاصل تصمیمات بزرگ و فرصت‌ها و انتخاب‌های بزرگ معرفی کرده‌اند.

مهارت تصمیم‌گیری چیست؟

مهارت تصمیم‌گیری چیست؟

تصمیم‌گیری و گزینش ازجمله مهارت‌های لازمی است که بشر در سراسر عمر بدان نیازمند است. این مهارت ضروری یکی از ویژگی‌های مهم هر مدیر و مسئول توانایی نیز محسوب می‌شود.

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics