تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در سطح سازمانی و حتی در سطح خانواده، بعضی مدیران یا سرپرست خانوار تصور می کنند که تصمیمات توسط آنها گرفته می شود. ولی در اغلب موارد تصمیم گیری بدین ترتیب نیست؛ 

 

چون بعضی تصمیمات بعد از طی یک روند، به نتیجه میرسد و در طی این روند است که تصمیم ساخته و پرداخته می شود و مدیر فقط تائید نهائی را انجام میدهد.

بطور مثال برای انتخاب فروشنده یا پیمانکار در اغلب شرکت ها و سازمان ها، مناقصه برگزار می شود و طی روند مناقصه پیشنهادهائی از مناقصه گران دریافت و پس از بررسی فنی و تائید پیشنهاد فنی توسط مشاور فنی یا مهندسی، بررسی پیشنهاد های بازرگانی و مالی توسط کارشناسان و احتمالا اعضاء کمیسیون مناقصه، برنده نهائی تعیین و در نهایت، معامله یا عقد قرارداد به تائید مدیر عامل میرسد.

ملاحظه می شود که در این روند کسان دیگری غیر از مدیر عامل زمینه اتخاذ تصمیم را آماده و تصمیم سازی می کنند. در موارد زیاد دیگری نیز به همین ترتیب اقدام می گردد.

 

 

مراحل تصمیم سازی (درخت تصمیم گیری)


مرحله اول: تصمیمی که قصد دارید اتخاذ کنید را شناسایی کنید.

شما در می یابید که باید تصمیم بگیرید. آگاهی شما ممکن است از چیزهای گوناگونی سرچشمه گرفته باشد. باید بکوشید بطور روشن ماهیت تصمیمی که میخواهید اتخاذ کنید را معین کنید.

 

مرحله دوم: گردآوری اطلاعات مرتبط.

اغلب تصمیم ها نیاز به جمع آوری اطلاعات مربوط به خود را دارد. باید بدانید که به چه اطلاعاتی نیاز دارید. بهترین منبع اطلاعاتی کدام است و چگونه باید به آنها دسترسی پیدا کنید. برخی از اطلاعات با تجزیه تحلیل خویشتن و برخی از منابع خارجی همچون کتاب، افراد و غیره تامین میگردند.

 

مرحله سوم: گزینه ها را شناسایی کنید.

از طریق فرآیند گردآوری اطلاعات، شما احتمالا دو یا چند مسیر کنش را شناسایی خواهید کرد. همچنین شما میتوانید از قوه مخیله و اطلاعات در دست استفاده کرده و گزینه های جدیدی را خلق کنید.

 

مرحله چهارم: شواهد را بسنجید.

از اطلاعات و هیجانات بهره گرفته تا بتوانید تجسم کنید. چنانچه هر کدام از گزینه ها به مرحله اجرا درآید، چگونه خواهند بود. شما باید ارزیابی کنید که آیا نیازی که در مرحله نخست شناسایی کرده اید به کمک هر کدام از گزینه ها حل خواهد شد و یا خیر. سرانجام شما قادر خواهید بود تا گزینه های موجود را به ترتیب اولویت طبقه بندی کنید.

 

مرحله پنجم: از میان گزینه ها یکی را برگزینید.

پس از آنکه تمام شواهد را ارزیابی کردید؛ شما قادر خواهید بود تا گزینه هایی که مناسب شماست را انتخاب کنید. همچنین میتوانید ترکیبی از گزینه ها را برگزینید.

 

مرحله ششم: در این مرحله برای اجرایی ساختن گزینه منتخب خود دست بکار شوید.

 

مرحله هفتم: تصمیم و پیامدها را مرور کنید.

نتایج تصمیم خود را تجربه کنید و ببینید آیا آن گزینه در حل مشکل شما را یاری کرده یا خیر. چنانچه پاسخ مثبت بود تصمیم خود را حفظ کنید و گر نه بایستی مراحل خاصی از فرآیند فوق را از سر بگیرید .

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics