تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

در سال­های اخیر عوامل متعددی از جمله کمبود فرصت­های شغلی، نیاز به تخصص بالاتر، نیاز افراد به تمایزبخشی بیش­تر و بسیاری از عوامل اقتصادی و اجتماعی و روان­شناختی علاقه­مندی به برخورداری از مدرک دکترا را به اوج رسانده است. از طرف دیگر پذیرش انبوه دانشجو در سطوح مختلف تحصیلی تا حدودی به کاهش کیفیت آموزشی در این دوره ­ها منجر گردیده است.

اگربه روند پذیرش دانشجوی دکتری بعد از سال 1390 توجه شود عدم ثبات تا حدی مشخص هست. تا قبل از این سال پذیرش دانشگاه ­ها در مقطع دکتری به صورت غیر متمرکز انجام می ­گرفت یعنی هر دانشگاه آزمونی جدا برای مقطع دکتری برگزار می­ کرد و منابع آزمون هر دانشگاه تا حدودی متفاوت از هم بود و دانشگاه­ ها هم تا حدی سلیقه­ ای دانشجویان خود را انتخاب می­ کردند. بنابراین برای اجرای عدالت آموزشی و ایجاد فضای یکسان رقابتی و پرهیز از اعمال سلیقه­ ی دانشگاه ­ها در بهمن 1389 ثبت نام اولین آزمون نیمه­ متمرکز برای سال تحصیلی 1390-1391 انجام شد.جهت اختصار کلام تعداد سوال و دروس تخصصی پنج دوره آزمون نیمه­ متمرکز دکتری حسابداری به شرح جدول زیر است:

دوره ­های مختلف آزمون

دوره اول

دوره دوم

دوره سوم

دوره چهارم

دوره پنجم

زمان برگزاری آزمون

عصر پنج­شنبه

1390/01/25

 

صبح جمعه

1390/01/25

 

صبح جمعه

1391/12/18

 

صبح جمعه

1392/12/16

 

صبح جمعه

1393/12/15

 

تعداد سوالات در هریک از مواد آزمون

تئوری حسابداری

30

10

15

25

25

حسابداری مدیریت

0

10

15

25

25

حسابرسی

0

10

15

20

20

ریاضی

0

15

6

7

11

آمار و روش تحقیق

30

15

9

13

9

مدت پاسخگویی بر حسب دقبقه

90

90

90

120

120

 

نکات مربوط به هر دوره:

دوره اول: جای خالی دروس حسابداری مدیریت و حسابرسی در موارد مورد آزمون – ضریب یکسان برای دروس دروس عمومی و تخصصی ( در نتیجه قبولی افراد مسلط به دروس عمومی) – در نهایت مصاحبه تخصصی نقش عمده ­ای در پذیرش به همراه داشت.

دوره دوم: برگزاری آزمون در دو نوبت صبح (سوالات تخصصی) و نوبت عصر (سوالات عمومی) –  ضریب 4 برای دروس تخصصی، ضریب 2 برای زبان انگلیسی و ضریب 1 برای استعداد تحصیلی – مصاحبه تخصصی و آزمون اولیه هرکدام به نسبت 2 و 1 در پذیرش نهایی نقش داشتند.

دوره سوم: ثابت ماندن ضرایب دروس مشابه دوره دوم – آزمون اولیه و مصاحبه به میزان 50درصد در پذیرش نهایی ایفای نقش کردند.

دوره چهارم: تغییر تعداد سوالات دروس تخصصی – ثابت ماندن ضرایب دروس – برگزاری آزمون جداگانه برای پردیس ­ها      ( همان پذیرش پولی) – 30 درصد نمره آزمون 70 درصد سوابق علمی شامل سوابق آموزشی، سوابق پژوهشی و مصاحبه حضوری در دانشگاه در پذیرش نهایی در نظر گرفته شدند. برای اولین بار سوالات آزمون و کلید آن توسط سازمان سنجش منتشر شد که البته منجر به به اصلاح کلید 5 سوال گردید.

دوره پنجم: دو تغییر عمده دیگر شامل: نمره­ گذاری سوابق علمی و پژوهشی و آموزشی دانشجویان که قبلا پیشنهادی بود ضابطه­ مند گردید و همچنین دانشگاه ­ها مجاز به نمره حد نصاب به اختیار خود شدند.

و اما دوره ششم آزمون (دکترای سال تحصیلی 96- 1395):

امید دانشجویان برای ثبات در آزمون بعد از پنج دوره، با تصویب آیین ­نامه جدید سازمان سنجش به یأس تبدیل شد. با توجه به آیین­ نامه جدید ضمن جداسازی فرایند سنجش علمی از پذیرش دانشجو آزمونی شامل دروس عمومی و پایه دو دفعه در سال برگزار می­ شود و کارنامه داوطلب این آزمون در اختیار دانشگاه­ ها قرار می­ گیرد و دانشگاه­ ها ضمن اعلام تراز نصاب خود به داوطلبان، پذیرش را بر اساس آن و رویه ­های خاص هر دانشگاه (شامل مصاحبه شفاهی و یا آزمون کتبی) انجام خواهند داد. همچنین بسیاری از رشته در گروه­ های مختلف باهم تجمیع شده­ اند من جمله رشته حسابداری و مالی نیز باهم در گروه حسابداری و مالی قرار گرفته است. نتیجه ­ی این تجمیع­ ها عوض شدن دروس مورد آزمون می­باشد. در رشته حسابداری دروس مورد آزمون معرفی شده تحت عنوان آزمون استاندارد هم­تراز عبارت­ اند از اصول حسابداری ، ­اصول مدیریت مالی وآمار و ریاضی کاربردی.

با توجه به اینکه دانشجویان دکتری در خط مقدم نهضت تولید علم کشور قرار دارند و نحوه ورود متقاضیان ادامه تحصیل دکتری، می ­تواند گام مهمی در توسعه دانش کشور داشته باشد چنان که ورودی هر سیستم رابطه تنگاتنگ با خروجی آن سیستم دارد این سوال مطرح هست که:

این تغییرات تا کی ادامه خواهد داشت؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟

برای دریافت  "شیوه نامه سازمان سنجش در رابطه با آزمون دکتری 1395" روی آیکون دانلود کلیک نمایید. 

منبع: با کمی تغییر مجله حسابدار شماره 283، آبان 1394

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics