تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

استرس واکنش فیزیولوژیک بدن ماست در مقابل هر تغییر، تهدید و فشار بیرونی یا درونی است که تعادل روانی ما را بر هم می‌زند. استرس می‌تواند سالم یا ناسالم باشد.

هر تغییری در زندگی یک استرس است. این تغییرات سازگاری جدیدی را می‌طلبد. هر تغییری که نظم معمول را برهم ‌زند. ما را مجبور به سازگاری با شرایط جدید کرده و استرس ایجاد می‌کند خواه استرس کوچکی مثل شلوغی صف اتوبوس باشد خواه استرس بزرگی مثل طلاق.
استرس چه شدید چه ضعیف، مسلماً واکنش‌های عاطفی متنوعی را در فرد برمی‌انگیزد و باعث بروز احساساتی همچون اضطراب، خشم و.. می‌شود. با آموزش برخی مهارت‌های مقابله‌ای می‌توان فشارهای روانی موجود را کنترل کرده و از ایجاد برخی فشارها جلوگیری نماییم. استرس‌ها هم فرد و هم محیط را تحت تأثیر قرار می‌دهند. استرس تنها شامل موضوعات منفی نمی‌شود بلکه وقایع مثبت هم ممکن است استرس‌زا باشد مثل ازدواج، بچه‌دار شدن و کار جدید. با تهیه باید پاسخ‌هایی برای کنار آمدن با محرک‌های تنش‌زا باید توانایی پاسخ دادن به آن‌ها را داشته باشیم.

* استرس می‌تواند یک فرد را در هم بشکند. *فرد دیگری را به مبارزه وا‌دارد. * به فرد دیگری درس جدیدی بدهد.
جالب آنکه حوادث شادی‌آور نیز می‌توانند به همان اندازه وقایع غم‌بار برای انسان فشارزا باشند.. از عوامل درونی می‌توان به ناراحتی‌های جسمانی و یا روانی اشاره کرد. برخی از ویژگی‌های شخصیتی، مانند نیاز به دست آوردن رضایت دیگران نیز می‌توانند فشارزا باشند.

 

منبع:

اطلاعات و مقاله‌های روان‌شناسی و مدیریت آینده‌پژوهی
مدیریت آینده‌پژوهی سلامت و روانشناسی
 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

رضا جلیلیان |   1397/06/15 01:12:54   |
0     1
سلام و درود،
من رضا جلیلیان هستم دانشجوی سوسیال پداگوگیک و روانشناسی جوانان در کشور آلمان هستم . Sozialpädagogik und Jugendlichen Psychologen
این متن بسیار جالب و کاملا یک تعریف علمی در اینجا به خود گرفته اما بسیار خوب میشود که نقش استرس در زندگی روزانه و چگونگی مهار استرس را نیز بیان میکردید. البته باید به مقدار استرس و حالت استرس نیز اشاره شود.
بسیار ممنون بابت این تعریف زیبا.
موفق و سربلند باشید
رضا جلیلیان
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حمیده فلاح |   1397/11/06 17:00:29   |
0     1
استرس
شرایط یا احساسی است که در آن، فرد از لحاظ ادراکی بر این باور است که مجموع خواسته‌ها و انتظاراتی که از او وجود دارد، فراتر از منابع، امکانات و توانمندی‌های در اختیار اوست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics