تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

درستکاری -حسابداری حرفه ای در انجام خدمات حرفه ای خود باید درستکار باشد . بیطرفی –حسابدارحرفه ای باید بیطرف باشد و نباید اجازه دهد هرگونه پیش داوری, جانبداری , تضاد منافع یا نفوذ دیگران , بیطرفی ام را در ارائه خدمات حرفه ای مخدوش کند .

درستکاری تنها به معنای صادق بودن نیست، بلکه برخورد منصفانه و صادقانه را نیز شامل می شود. اصل بیطرفی، حسابداران حرفه‌ای را به برخورد منصفانه، درستکارانه و به دور از تضـاد منافع ملزم می کند. حسابداران حرفه‌ای درابعاد مختلف به انجام خدمات حرفه ای می پردازند. صرفنظر از نوع یا اندازة خدمات حرفه ای، حسابداران حرفه ای باید در ارائه این خدمات، درستکاری را حفظ کنند و در قضاوت خود به رعایت کامل بیطرفی پایبند باشند.حسابداران حرفه ای در انتخاب شرایط یا اعمالی که مشخصاً با الزامات مربوط به رعایت بیطرفی سروکار دارد بایـد عـوامـل زیر را بـه نحـو مناسب مورد توجـه قراردهند:
حسابداران حرفه ای گاه در شرایطی قرار می گیرند که امکان اعمال فشار برآنان وجود دارد. این وضعیت ممکن است بیطرفی آنان را خدشه دار کند.
تعریف و توصیف کلیه شرایطی که ممکن است حسابداران حرفه ای تحت تأثیر اعمال فشار قرار گیرند، میسر نیست. در تعیین معیارها و ضوابط لازم برای شناسایی روابطی که احتمال می رود یا به نظر می‌رسد بیطرفی حسابداران حرفه ای را خدشه دار می کند، شرط معقول بودن باید به عنوان یک عامل تعیین کننده مورد توجه خاص قرار گیرد.
حسابداران حرفـه ای در رعایت بیطرفی، بـایـد از ایجـاد روابطی بپرهیزند کـه امکان اعمـال نفـوذ دیگـران، پیشداوری یـا تمایلات جانبدارانه را فراهم می کند.
حسابداران حرفه‌ای باید از پایبندی همکاران شاغل در خدمات حرفه ای تحت نظر خود به بیطرفی، اطمینان یابند.
حسابداران حرفه ای باید از پذیرفتن یا اعطای هدایایی خودداری کنند که ممکن است منطقاً موجب این باور شود که برقضاوت حرفه ای آنان یا کسانی که با آنان سروکار دارند، تأثیر نامناسبی داشته باشد. آنچه به عنوان هدیه غیرمتعارف شناخته می‌شود، در هرمورد متفاوت است. اما به طور کلی حسابداران حرفه‌ای باید از قرارگرفتن در موقعیتهایی که به اعتبار حرفه‌ای آنان لطمه وارد می سازد، پرهیز کنند.


منبع:

وزارت امور اقتصادی و دارایی- سازما ن حسابرسی
 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سید مصطفی موسوی |   1395/11/12 14:08:08   |
0     0
بیطرفی یعنی به دور از هرگونه تأثیرپذیری از گرایشات شخصی، گروهی یا سیاسی با استفاده از اطلاعات و نظرات دستگاه مورد رسیدگی و سایر اشخاص صرفاً بر اساس شواهد بدست آمده و مقـــــررات مربوط با تشخیص درست و به موقع موضوع با حســن تدبیر به حسابرسی یا رسیدگی بپردازد و هرگز از مدار بیطرفی خارج نشده و همواره به صحت عمل خود اطمینان داشته باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics