تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آئین‌نامه مرخصیها

هیئت وزیران در جلسه مورخ 22/7/46 به استناد ماده ۵۰ قانون استخدام کشوری بنا به پیشنهاد شماره ۹۵۷۹/ دح 10/7/46 سازمان امور اداری و استخدامی کشور آئین‌ نامه مرخصی‌ها مشتمل بر چهار فصل و ۴۴ ماده را تصویب نمود که در ادامه به چزئیات این آیین نامه پرداخته می شود:

 

شماره ابلاغ : 41596

شماره انتشار : 6610

تاریخ ابلاغ: 22/07/1346

تاریخ روزنامه رسمی : 22/07/1346

 

آئین‌نامه مرخصیها

 

وزیر مشاور ـ دکتر محمود کشفیان

آئین‌ نامه مرخصیها

فصل یکم ـ مرخصی استحقاقی

ماده ۱ـ مرخصی استحقاقی مستخدم از نخستین ماه خدمت آزمایشی به نسبت مدت خدمت به او تعلق میگیرد و پس از پایان دوره آزمایش طبق مقررات این آئین ‌نامه جزئاً یا کلا قابل استفاده است.

 

ماده ۲ـ حداقل مدت استفاده از مرخصی استحقاقی یک روز تمام است.

 

ماده ۳ـ در اعطاء دو مرخصی استحقاقی باید حداقل یک روز غیر تعطیل فاصله باشد.

 

ماده ۴ـ کارگزینی‌های وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی مکلفند در فروردین هر سال جدول اسامی مستخدمین ادارات را که متضمن مدت مرخصی استحقاقی هریک از آنان باشد تنظیم کنند و برای رؤسای ادارات مربوط ارسال دارند.

 

ماده ۵ـ رئیس اداره از لحاظ این آئین‌ نامه‚ مدیر هر واحد سازمانی مشمول قانون استخدام کشوری است که بدون در نظر گرفتن موقع و عنوان آن واحد‚ اختیار اخذ تصمیم درباره مرخصی‌های مستخدمین حوزه مدیریت خود را از طرف وزیریا رئیس مؤسسه دولتی دارا باشد.

 

ماده ۶ـ صدور حکم مرخصی موکول به تقاضای کتبی مستخدم و موافقت رئیس اداره مربوط است مستخدم نمیتواند قبل از دریافت حکم‚ از مرخصی استفاده نماید مگر آنکه ضرورت استفاده فوری از مرخصی‚ بتصدیق کتبی رئیس اداره مربوط برسد.

 

ماده ۷ـ هرگاه رئیس اداره بنا بمصالح اداری با تقاضای مرخصی مستخدم از حیث مدت یا موقع استفاده موافقت نکند اعطای آنرا با توافق مستخدم بوقت دیگری که از تاریخ مورد تقاضای اولیه وی بیش از شش ماه فاصله نداشته باشد موکول میکند‚ در صورت عدم توافق این مرخصی ذخیره خواهد شد.

 

ماده ۸ـ هر مستخدمی که تحصیل مرخصی نموده‚ باید از تمام آن مرخصی استفاده کند مگر آنکه بنا به ضرورت‚ رئیس اداره مربوط او را دعوت بکار نماید که در این صورت نسبت به مرخصی استفاده نشده باید طبق ماده ۷ عمل شود.

 

ماده ۹ـ هیچ مستخدمی به اختیار نمیتواند در هر سال بیش از پانزده روز از مرخصی استحقاقی سالانه خود را ذخیره نماید و هرگاه از بقیه مرخصی مذکور باختیار استفاده نکند مدت زائد بر پانزده روز ذخیره نخواهد شد.

 

ماده ۱۰ـ حداکثر مدتی که مستخدم در سال میتواند از مرخصی استحقاقی همان سال و مرخصی استحقاقی ذخیره شده استفاده نماید جمعاً از چهار ماه تجاوز نخواهد کرد. چنین مستخدمی هر گاه بخواهد از باقیمانده مرخصی ذخیره شده خود نیز استفاده نماید باید حداقل یکسال تمام خدمت کرده باشد.

 

ماده ۱۱ـ مستخدمی که در حال مرخصی استحقاقی است میتواند تقاضا کند مرخصی او تمدید شود. موافقت با این تقاضا مستلزم رعایت ماده ۱۰ این آئین ‌نامه خواهد بود.

 

ماده ۱۲ـ در صورتیکه تصمیم رئیس اداره در مورد تمدید مرخصی به مستخدم ابلاغ نشده باشد مستخدم مکلف است در پایان مدت مرخصی در پست خود حاضر شود و عدم حضور وی اگر بدون اطلاع و عذر موجه باشد ترک خدمت محسوب خواهد شد.

 

ماده ۱۳ـ حفظ پست ثابت سازمانی مستخدمی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی است الزامی میباشد و در این مدت‚ رئیس اداره وظایف او را به مستخدم یا مستخدمین دیگر محول میکند.

 

ماده ۱۴ـ با مستخدمی که در حال استفاده از مرخصی استحقاقی بیمار شود مطابق مقررات‚ فصل دوم و نسبت به مدت مرخصی استحقاقی استفاده نشده وی طبق ماده ۷ این آئین ‌نامه رفتار خواهد شد.

 

ماده ۱۵ـ موافقت با تقاضای مرخصی استحقاقی استفاده نشده مستخدمی که طبق ماده‌های ۷۴ و ۷۵ قانون استخدام کشوری تقاضای بازنشستگی کرده است الزامی است.

 

ماده ۱۶ـ وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی باید قبل از بازنشسته کردن مستخدم طبق ماده‌های ۷۶ و ۷۷ قانون استخدام کشوری‚ مرخصی استحقاقی استفاده نشده وی را اعطاء نمایند. در مورد مشمولین ماده ۷۷ اعطاء مرخصی موکول است به آنکه مستخدم در مهلت متناسبی قبل از رسیدن به سن شصت و پنج سالگی تقاضای مرخصی کرده باشد.

 

ماده ۱۷ـ حداکثر مدت مرخصی موضوع ماده‌های ۱۵ و ۱۶ این آئین ‌نامه از چهار ماه تجاوز نخواهد کرد و در این مواد حفظ پست سازمانی مستخدم ضروری نیست.

 

ماده ۱۸ـ تعطیلات فصلی مستخدمین رسته آموزشی و دیگر مستخدمینی که از این نوع تعطیلات استفاده میکنند تا میزان یکماه در سال بحساب مرخصی استحقاقی آنان در همان سال منظور میشود.

 

ماده ۱۹ـ حقوق و فوق العاده‌های ایام مرخصی استحقاقی مستخدم که به مدت خدمت خارج از کشوری وی تعلق میگیرد در صورتیکه آن مرخصی در خارج از کشور مورد استفاده واقع شود به ارز قابل پرداخت است.

 

ماده ۲۰ـ به مرخصی استعلاجی که از چهار ماه تجاوزنماید نسبت به‌ مدت زائد بر چهار ماه و به دوران مرخصی بدون حقوق و آمادگی بخدمت و تعلیق و انفصال و خدمت زیر پرچم مرخصی استحقاقی تعلق نمیگیرد.

 

ماده ۲۱ـ مرخصی استحقاقی ای که مستخدمین تا تاریخ تصویب این آئیننامه ذخیره کرده اند محفوظ است ولی ترتیب استفاده از آن تابع مقررات این آئین‌ نامه خواهد بود.

 

فصل دوم ـ مرخصی استعلاجی

ماده ۲۲ـ هرگاه مستخدم بیمار شود و آن بیماری مانع از خدمت او باشد باید بلافاصله به اداره متبوع اطلاع دهد و گواهی پزشک معالج را بتوسط رئیس اداره خود به کارگزینی ارسال دارد.

 

ماده ۲۳ـ کارگزینی مکلف است گواهی پزشک معالج مستخدم را برای اظهار نظر نزد پزشک معتمد وزارتخانه یا مؤسسه دولتی متبوع ارسال دارد و در صورتیکه مفاد گواهی مورد تائید قرار گیرد حکم مرخصی استعلاجی را صادر نماید.

 

ماده ۲۴ـ هرگاه گواهی پزشک معالج از لحاظ عدم توانائی مستخدم به انجام دادن خدمت یا مدت معذوریت مورد تردید پزشک معتمد باشد. وی مستخدم را معاینه و از طرق مقتضی حقیقت را احراز خواهد نمود.

 

ماده ۲۵ـ در صورتیکه پزشک معتمد گواهی پزشک معالج را تائید نکند نظر خود را به مستخدم و کارگزینی اعلام خواهد کرد. اگر مستخدم به نظر پزشک معتمد معترض باشد اختلاف به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌شود و تا وقتی که نظر کمیسیون پزشکی اعلام نگردیده مستخدم باید طبق نظر پزشک معتمد عمل کند.

 

ماده ۲۶ـ کمیسیون پزشکی حداقل مرکب از سه نفر پزشک خواهد بود که برحسب مورد و نوع بیماری به دعوت وزارتخانه یا مؤسسه دولتی مربوط تشکیل خواهد شد.

 

ماده ۲۷ـ اعضاء کمیسیون پزشکی از بین پزشکانی که در اختیار وزارتخانه یا مؤسسه دولتی محل خدمت مستخدم بیمار هستند انتخاب خواهند شد. در مواردی که وزارتخانه یا مؤسسه دولتی پزشک مخصوص در اختیار نداشته باشد از وزارت بهداری استمداد میکند و در اینصورت وزارت بهداری مکلف است از پزشکانی که در خدمت دارد برای شرکت در کمیسیون مأمور نماید.

 

ماده ۲۸ـ وزارتخانه‌ها و مؤسسات دولتی میتوانند در هر یک از نقاط خارج از مرکز که لازم بدانند اقدام به تشکیل کمیسیون پزشکی بنمایند. تکلیف وزارت بهداری در نقاط مزبور بعهده بهداری محل خواهد بود.

 

ماده ۲۹ـ تشخیص ابتلاء مستخدم به بیماری صعب العلاج و تعیین مدت معذوریت وی بعهده کمیسیون پزشکی است. حداکثر مدت این معذوریت در هر نوبت شش ماه است و قابل تمدید خواهد بود.

 

ماده ۳۰ـ در هر مورد که موضوع به کمیسیون پزشکی ارجاع می شود نظر کمیسیون که باتفاقیا به اکثریت اتخاذ شود قاطع خواهد بود.

 

ماده ۳۱ـ به زنان باردار برای زایمان حداکثر دو ماه معذوریت با استفاده از حقوق و فوق العاده‌های مربوط داده میشود. ابتدای معذوریت تقریباً یک ماه قبل از زایمان است و انتهای آن هیچگاه ازیک ماه بعد از زایمان تجاوز نخواهد کرد. ایام این معذوریت جزو مرخصی استعلاجی مستخدم محسوب خواهد شد.

 

ماده ۳۲ـ به مستخدمینی که از مرخصی استعلاجی استفاده مینماید تا چهار ماه حقوق و فوق العاده‌های مربوط و در صورتیکه به علت ابتلاء به‌ بیماری صعب‌العلاج مرخصی استعلاجی وی بیش از چهار ماه باشد در مدت زائد بر چهار ماه تا هنگامی که مشمول ماده ۷۹ قانون استخدام کشوری قرار نگرفته است فقط حقوق پرداخت میگردد.

 

ماده ۳۳ـ حقوق و فوق العاده‌های مستخدمینی که در خارج از کشور به حالت اشتغال با مأموریت خدمت میکنند در مدت مرخصی استعلاجی تا دو ماه به ارز و در مدت زائد بر آن با رعایت ماده ۳۲ بریال پرداخت خواهد شد.

 

ماده ۳۴ـ گواهینامه ای که در مورد بیماری مستخدم در خارج از کشور صادر شده‚ باید از حیث صحت صدور بتصدیق سفارتخانه یا کنسولگری ایران در محل برسد. هرگاه مفاد چنین گواهینامه ای مورد تردید پزشک معتمد قرار گیرد موضوع در کمیسیون پزشکی برای اظهار نظر قطعی مطرح می ‌شود.

 

ماده ۳۵ـ مرخصی استعلاجی مستخدم در صورتیکه بیماری او ادامه یابد با رعایت مقررات این فصل قابل تمدید است.

 

ماده ۳۶ـ حفظ پست ثابت سازمانی مستخدمی که از مرخصی استعلاجی استفاده میکند بیش از چهار ماه الزامی نیست.

 

فصل سوم ـ مرخصی بدون حقوق

ماده ۳۷ـ استفاده از مرخصی بدون حقوق موقوف به اختتام دوره آزمایشی است و فقط در موارد زیر ممکن خواهد بود:

۱ـ مستخدم استحقاق مرخصی نداشته باشد و احتیاجش به استفاده از مرخصی مسلم شود.

۲ـ مستخدم قصد ادامه تحصیل داشته باشد و مدارک لازم را ارائه نماید.

۳ـ مستخدم ناگزیر باشد به اتفاق همسرش به خارج از محل خدمت خود مسافرت کند.

۴ـ مستخدم پس از استفاده از چهار ماه مرخصی استعلاجی سالانه به ‌سبب ادامه همان بیماری یا ابتلاء به بیماری دیگر قادر بخدمت نباشد و بیماری او هم صعب العلاج تشخیص نشود.

 

ماده ۳۸ـ مستخدم باید تقاضا نامة استفاده از مرخصی بدون حقوق را با ذکر علت و مدت آن توسط رئیس اداره خود به وزارتخانه یا مؤسسه دولتی متبوع ارسال نماید. وزارتخانه یا مؤسسه دولتی تصمیم لازم را در این باره اتخاذ و در صورت موافقت حکم مرخصی بدون استفاده از حقوق را با رعایت تبصره ۲ ماده ۴۹ قانون استخدام کشوری صادر خواهد کرد.

فصل چهارم ـ مقررات مختلفه

ماده ۳۹ـ در احتساب مرخصی روز و ماه و سال مطابق تقویم رسمی کشوری است و در مرخصی روزانه ماه سی روز حساب می شود.

 

ماده ۴۰ـ روزهای تعطیل که طی مدت مرخصی واقع است جزء مدت مرخصی محسوب می‌شود.

 

ماده ۴۱ـ پرداخت حقوق و فوق العاده‌های مدت مرخصی قبل از صدور حکم مرخصی ممنوع است.

 

ماده ۴۲ـ عدم حضور مستخدم در پست خود که مدت آن از سه روز تجاوز ننماید و مستند به عللی از قبیل آنچه که ذیلاً درج می‌شود باشد‚ موجه شناخته خواهد شد.

۱ـ بیماری او.

۲ـ صدمات ناشی از حوادث که به او یا پدر یا مادر یا همسر یا فرزندان او وارد آمده باشد.

۳ـ بیماری شدید پدر یا مادر یا همسر یا فرزندان.

۴ـ فوت خویشاوندان تا درجه ۲ از طبقه ۲.

۵ـ دارا شدن فرزند

۶ـ ازدواج او و فرزندانش.

تشخیص صحت و سقم جهات ادعائی مستخدم بعهده رئیس اداره است. در صورتیکه صحت ادعا تصدیق شود غیبت مستخدم برحسب علت جزو مرخصی استحقاقی یا استعلاجی وی محسوب و حکم لازم در این مورد صادر خواهد شد.

 

ماده ۴۳ـ هرگونه تغییری در این آئین ‌نامه منوط به پیشنهاد سازمان امور اداری و استخدامی کشور و تصویب هیئت وزیران خواهد بود.

 

ماده ۴۴ـ از تاریخ تصویب این آئین ‌نامه مقررات قبلی راجع به‌ مرخصی مستخدمین رسمی مشمول قانون استخدام کشوری ملغی است.

 

 

شماره ابلاغ : 23553/ت 15888ه

شماره انتشار : 14936

تاریخ ابلاغ: 20/03/1375

تاریخ روزنامه رسمی : 27/03/1375

 

اصلاح آیین نامه مرخصی ها

مصوب 16/03/1375

اصلاح آیین نامه مرخصیها

سازمان امور اداری و استخدامی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۶/۳/۱۳۷۵ بنا به پیشنهاد شماره ۶۵۴۳/د/۱ مورخ ۲۰/۸/۱۳۷۴ سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصویب نمود:

آیین نامه مرخصیها ـ موضوع مواد (۴۷)‚(۴۸) و(۴۹) قانون استخدام کشوری ـ به شرح زیر اصلاح شد:

۱ـ در انتهای ماده (۱۹) عبارت زیر اضافه می گردد:

« معذوریت بانوان باردار که وضع حمل آنان دوقلو به بالا باشد مشمول محدودیت چهار ماه موضوع این ماده نمی باشد.»

۲ـ ماده (۲۷) به شرح زیر اصلاح شود:

«ماده ۲۷ـ به مستخدمی که از مرخصی استعلاجی استفاده می نماید تا چهار ماه و در صورتی که به علت ابتلا به بیماری صعب العلاج یا زایمان فرزندان توامان (وفق مفاد ماده (۲۶) اصلاحی آیین نامه مرخصیها) مرخصی استعلاجی وی بیش از چهار ماه باشد‚ تا حداکثر یک سال حقوق و فوق العاده های مربوط و مورد بیماریهای صعب العلاج در مدت زاید بر یک سال تا هنگامی که مشمول ماده (۷۹) قانون استخدام کشوری قرار نگرفته است فقط حقوق پرداخت می گردد.

۳ـ عبارت به «جز مستخدمان موضوع ماده (۲۶) این آیین نامه» به ابتدای ماده (۳۱) اضافه می شود.

۴ـ به انتهای تبصره (1) ماده (۳۶) عبارت زیر اضافه می شود:

«مستخدمان موضوع ماده (۲۶) مشمول محدودیت چهار ماه موضوع این تبصره نمی باشند.»

معاون اول رییس جمهور- حسن حبیبی

 

 

 

شماره ابلاغ : 8064/ت 14652ه

شماره انتشار : 14732

تاریخ ابلاغ: 01/07/1374

تاریخ روزنامه رسمی : 10/07/1374

 

اصلاح ماده ( 26 ) آیین نامه مرخصیها

مصوب 12/06/1374

تصویبنامه در خصوص معذوریت وضع حمل بانوان

سازمان امور اداری و استخدامی

هیأت وزیران در جلسه مورخ ۱۲/۶/۱۳۷۴ بنا به پیشنهاد شماره ۷۹۰۲/د مورخ ۱۰/۱۲/۱۳۷۳ سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصویب نمود:

ماده (۲۶) آئین نامه مرخصی‌ها ـ موضوع مواد (۴۷)‚ (۴۸) و (۴۹) قانون استخدام کشوری ـ به شرح زیر اصلاح می شود:

ماده ۲۶ ـ به بانوان باردار برای هر بار وضع حمل تا سه فرزند‚ سه ماه معذوریت و برای فرزند چهارم به بعد دو ماه معذوریت و برای وضع حمل دوقلو چهار ماه و برای وضع حمل دوقلو به بالا یک سال معذوریت با استفاده از حقوق و فوق العاده های مربوط داده می شود. معذوریت وضع حمل جزو مرخصی استعلاجی محسوب می شود و تشخیص تاریخ شروع آن بر عهده پزشک معالج است .

معاون اول رئیس جمهور– حسن حبیبی

 

 

 

‌اصلاح آئیننامه مرخصی‌ها موضوع مواد 47 48 و 49 قانون استخدام کشوری مصوب 22/7/1346 هیئت وزیران تاریخ ابلاغ: 04/11/1368

 

شماره ابلاغ : 80866/ت 859

شماره انتشار : 13087

تاریخ ابلاغ: 04/11/1368

تاریخ روزنامه رسمی : 10/11/1369

 

تصویبنامه راجع به اصلاح آئیننامه مرخصی ها

مصوب 05/09/1368

هیأت وزیران در جلسه مورخ 5/9/1368 بنا به پیشنهاد شماره1805/ د مورخ 24/4/1368 سازمان امور اداری و استخدامی کشور‚ اصلاحات زیر را‌در مورد «‌آئیننامه مرخصی‌ها» موضوع مواد 47‚ 48 و 49 قانون استخدام کشوری مصوب 22/7/1346 هیئت وزیران و اصلاحات بعدی آن‚ تصویب‌نمودند:

1 ـ متن زیر بعنوان تبصره ذیل ماده 2 آئیننامه اضافه میگردد:

‌تبصره ـ بانوانی که فرزند شیرخوار داشته و فرزند آنها از شیر مادر استفاده می‌نمایند‚ می‌توانند تا هنگام دو سالگی فرزند شیرخوار خود‚ از مرخصی‌ساعتی تا سقف مرخصی استحقاقی (‌شامل مرخصی استحقاقی سالیانه به اضافه مرخصی ذخیره شده) خود استفاده نمایند.

2 ـ ماده 6 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌ماده 6 ـ استفاده از مرخصی استحقاقی موکول به تقاضای کتبی مستخدم و موافقت کتبی رئیس واحد مربوط و در غیاب او معاون وی است هر کارمند‌موظف است در طول سال مرخصی استحقاقی سالیانه خود را درخواست نماید و رئیس یا معاون واحد مربوط نیز موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا امکان‌استفاده کارمندان از مرخصی سالیانه «‌بمیزان استحقاق» فراهم گردد و با درخواست ایشان در این زمینه با در نظر گرفتن زمان مناسب‚ موافقت نماید.

3 ـ ماده 15 آئیننامه به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق میگردد:

‌ماده 15 ـ موافقت با تقاضای مرخصی استحقاقی استفاده نشده مستخدمین در هنگام بازنشستگی با رعایت مقررات مربوط الزامی است و در این مورد‌حفظ پست سازمانی مستخدم ضروری نمی‌باشد.

‌تبصره ـ در مورد مشمولین ماده 77 قانون استخدام کشوری‚ اعطاء مرخصی موکول به آن است که مستخدم در مهلت مناسبی قبل از رسیدن به سن‌شصت و پنج سالگی تقاضای مرخصی کرده باشد.

4 ـ متن زیر به عنوان تبصره ذیل ماده 17 اضافه می‌گردد.

‌تبصره ـ در صورتیکه بدلیل حساسیت شغلی‚ با رعایت سایر مواد این آئیننامه و به تشخیص دستگاه‚ موافقت با مرخصی مستخدم امکانپذیر نباشد‌و میزان ذخیره مرخصی مستخدم بیش از چهار ماه گردد‚ صرفاً آن میزان از مرخصی مذکور که از تاریخ ابلاغ این آئیننامه به بعد مازاد بر چهار ماه شده‌است. از محدودیت چهار ماه مندرج در این ماده مستثنی می‌باشد.

5 ـ متن زیر به انتهای ماده 18 آئیننامه اضافه می‌گردد.

«‌این قبیل مستخدمین چنانچه در طول سال بعللی به میزان متر از تعطیلات فصلی استفاده نمایند ملزم می‌باشند با درخواست مرخصی‚ مازاد مدت تا‌یکماه را در طول سال تحصیلی از مرخصی استحقاقی با رعایت مقررات این آئیننامه استفاده نمایند و چنانچه رئیس اداره یا معاون اداری و مالی وی‌بنا به مصالح اداری با درخواست مرخصی مزبور موافقت ننماید و بدین وسیله امکان استفاده از این مرخصی تا پایان سال تحصیلی برای فرد فراهم‌نگردد‚ این مرخصی برای سال بعد ذخیره خواهد شد. اجرای مفاد این ماده از تاریخ ابلاغ می‌باشد.

6 ـ در ماده 20 بعد از عبارت «‌خدمت زیر پرچم» و «‌غیبت موجه» اضافه می‌شود.

7 ـ متن زیر بعنوان تبصره ذیل ماده 21 اضافه می‌گردد.

‌تبصره ـ کارکنان غیر رسمی دستگاههای دولتی که طبق مقررات قانونی به استخدام رسمی پذیرفته می‌شوند‚ چنانچه قبل از پذیرفته شدن به استخدام‌رسمی‚ حسب مقررات یا مفاد قرارداد استخدامی حاکم بر وضعیت خود حق استفاده از مرخصی استحقاقی را داشته و این مرخصی طبق همان مقررات‌ قابل ذخیره شدن بوده و ذخیره نیز شده باشد‚ پس از تبدیل وضع می‌توانند با رعایت مقررات این فصل از مرخصی ذخیره شده مذکور استفاده نمایند.

8 ـ ماده 22 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌ماده 22 ـ هر گاه مستخدم شاغل بیمار شود و آن بیماری مانع از خدمت او باشد باید مراتب را در کوتاهترین مدت ممکن به اداره متبوع اطلاع دهد و در‌موارد کمتر از ده روز گواهی پزشک را در اولین روز پس از مراجعه به محل خدمت و در موارد ده روز و بیشتر‚ در پایان روز دهم به رئیس یا معاون واحد‌مربوطه» جهت ارجاع به کارگزینی ارسال دارد.

9ـ دو تبصره بشرح زیر به ماده 23 آئیننامه الحاق می‌گردد:

‌تبصره 1 ـ در صورتی که دستگاه ذیربط پزشک معتمد در اختیار نداشته باشد‚ سازمانهای منطقه‌ای بهداشت و درمان استان مکلف به همکاری و معرفی‌پزشک معتمد از میان پزشکان سازمان خواهند بود.

‌تبصره 2 ـ اگر مستخدم به نظر دستگاه ذیربط معترض باشد موضوع به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌شود و نظر این کمیسیون قطعی خواهد بود.

10 ـ ماده 26 آئیننامه بشرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌ماده 26 ـ کمیسیون پزشکی حداقل مرکب از سه نفر پزشک خواهد بود که بنا به درخواست دستگاه متبوع مستخدم و با توجه به نوع بیماری توسط‌ سازمانهای منطقه‌ای بهداشت‚ درمان و آموزش پزشکی تعیین خواهد شد. سازمانهای مذکور مکلفند در اسرع وقت کمیسیون را تشکیل و نتیجه را به‌ دستگاه ذیربط اعلام نمایند.

11 ـ ماده 31 آئیننامه بشرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌ماده 31 ـ به بانوان باردار برای هر بار زایمان تا سه فرزند سه ماه معذوریت و برای فرزند چهارم به بعد دو ماه معذوریت با استفاده از حقوق و‌فوق‌العاده‌های مربوط اداره می‌شود. معذوریت زایمان جزو مرخصی استعلاجی محسوب و تشخیص تاریخ شروع آن بعهده پزشک معالج خواهد بود.

12 ـ تبصره الحاقی به ذیل ماده 37 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌تبصره ـ اعطای مرخصی بدون حقوق به مستخدمین آزمایشی که در طول خدمت آزمایشی با ارائه مدارک و به تشخیص مؤسسه متبوع خود نیاز به‌استفاده از مرخصی بدون حقوق داشته باشند حداکثر تا دو ماه متوالی با رعایت سایر مقررات این فصل امکان‌پذیر خواهد بود.

13 ـ تبصره 1 ماده 41 بشرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌تبصره 1 ـ فوق‌العاده‌هائی که در ایام مرخصی استعلاجی که از چهار ماه در یکسال تجاوز نکند و همچنین در ایام مرخصی استحقاقی حسب مورد‌قابل پرداخت است بشرح زیر است:

ـ فوق‌العاده شغل موضوع ماده 38 قانون استخدام کشوری ضمن رعایت مقررات مربوط.

ـ فوق‌العاده‌های موضوع بندهای ب‚ پ‚ ت‚ ج‚ چ‚ ح‚ خ و د ماده 39 قانون استخدام کشوری.

14 ـ مواد 16‚ 24‚ 25‚ 27‚ 28 از متن آئیننامه حذف و شماره سایر مواد مذکور در آئیننامه بر این اساس اصلاح می‌گردد.

معاون اول رئیس جمهور-‌حسن حبیبی

 

 

 

 

‌رأی دیوان عدالت اداری در خصوص ابطال ماده 9 آیین نامه مرخصی‌ها (678)

‌نقل از شماره 16003-1378.11.13 روزنامه رسمی

‌شماره هـ 59.77. 1378.8.20

‌تاریخ1378.6.20 شماره دادنامه :257 کلاسه پرونده :59.77

‌مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

‌شاکی: آقای قربانعلی سعیدی

‌موضوع شکایت و خواسته :‌ابطال ماده 9 آیین نامه مرخصی‌ها و بخشنامه شماره 100.710.101 مورخ 1373.4.19 وزارت آموزش وپرورش

‌مقدمه: شاکی طی دادخواست تقدیمی اعلام داشته است، برابر ماده 47 قانون استخدامی کشوری قانونگذار به طور مطلق به کارکنان دولت حق استفاده‌از یک ماه مرخصی استحقاقی را در سال با استفاده از حقوق و مزایا داده است، لیکن در هنگام تدوین آیین نامه اجرائی، هیأت دولت بدون توجه به‌اطلاق عام قانون قایل به تفسیر گردیده و برابر ماده 9 آیین نامه مرخصی‌ها و همچنین بخشنامه شماره 100.710.101 مورخ 1373.4.19 معاونت‌مالی و اداری وزارت آموزش و پرورش چنانچه مستخدمی به دلایل مختلف موفق به استفاده از مرخصی استحقاقی خود نشود مازاد بر پانزده روز آن‌غیرقابل ذخیره اعلام و به زیان مستخدم حذف می‌شود. لذا با عنایت به اطلاق عام قانون در خواست ابطال مفاد ماده 9 آیین نامه مرخصی‌ها و بخشنامه‌مذکور را می‌نماید. مدیر کل دفتر امور حقوقی دولت در پاسخ به شکایت مذکور طی نامه شماره 45399.4001 مورخ 1377.7.23 مبادرت به ارسال‌تصویر نامه شماره 1.53.10862 مورخ 1377.7.8 دفتر حقوقی سازمان اموراداری و استخدامی کشور نموده‌اند. درنامه مذکورآمده است درماده 47‌قانون استخدام کشوری در خصوص ذخیره مرخصی استحقاقی حکمی پیش بینی نشده است لذا طبق ماده 6 آیین نامه مرخصی‌ها موض

وع مواد 47 و48 و 49 قانون استخدام کشوری مصوب 1346.7.22 هیأت وزیران و اصلاحات بعدی آن مستخدم اساساًباید از مرخصی استحقاقی موضوع ماده‌فوق الذکر استفاده نماید، معهذا با توجه به مفاد ماده 9 آیین نامه مورد بحث در صورتی که به دلیل عدم موافقت دستگاه ذیربط با مرخصی استحقاقی‌مستخدم نتواند از مرخصی استحقاقی زاید بر 15 روز استفاده نماید، مرخصی مورد نظر ذخیره خواهد شد. بنابراین ماده 9 آیین نامه مورد بحث درجهت‌حفظ حقوق مستخدمین می‌باشد و همانطور که شاکی در برگ دادخواست خود اعلام داشته ماده 47 قانون استخدامی کشوری صرفاًراجع به میزان‌مرخصی استحقاقی سالانه است و طبق ماده 50 قانون مزبور ترتیب تحصیل مرخصی‌های موضوع مواد 47 و 48 و 49 قانون یاد شده بموجب آیین‌نامه‌ای که به تصویب هیأت وزیران می‌رسد معین می‌شود بنابراین آیین نامه مرخصی‌هابه استناد ماده 50 مزبور به منظور تسهیل اجراء و تشریح مواد‌مذکور درقانون مزبور به تصویب هیأت وزیران رسیده است و درصورتی که هیأت وزیران مجاز به ذکر احکامی درخصوص نحوه اجرای مواد 47 و 48 و49 مورد بحث نمی‌بود، هیچ یک از مواد مزبور عملاً قابلیت اجرائی نمی‌داشتند. بنابراین ترتیب مندرج درماده 9 آیین نامه

مرخصی‌ها که با توجه به‌اختیارات حاصله از ماده 50 یاد شده به تصویب هیأت وزیران رسیده است وفق مقررات مربوط می‌باشد. مدیرکل اموراداری وزارت آموزش و پرورش‌نیز در پاسخ به شکایت شاکی طی نامه شماره 710.22797.1 مورخ 1377.9.23 اعلام داشته‌اند، در اجرای ماده 9 آیین نامه مرخصی‌ها هیچ‌مستخدمی به اختیار نمی‌تواند در هرسال بیش از 15 روز از مرخصی استحقاقی سالانه خود را ذخیره‌نماید و هرگاه از بقیه مرخصی مذکور به اختیار‌استفاده نکند مدت زائد بر 15 روز ذخیره نخواهد شد که در راستای ماده مزبور معاون وقت اداری و مالی وزارت آموزش و پرورش در جهت رفاه و‌تقویت روحی جسمی و آسایش خاطر کارکنان مبادرت به صدور بخشنامه شماره 100.710.101 مورخ 1373.4.19 نموده است که از تاریخ اجرای‌آن مخالفت با مرخصی مستخدمین تا پانزده روز موردی نداشته و به طبع آن حداکثر مرخصی ذخیره سالیانه کارکنان پانزده روز می‌باشد.

‌هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجهْْ ‌الاسلام و المسلمین دری نجف آبادی و باحضور رؤسای شعب بدوی و رؤساء و‌مستشاران شعب تجدید نظر دیوان تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آرا بشرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید.

z‌رأی هیأت عمومی

‌به موجب ماده 47 لایحه قانونی استخدام کشوری از یک ماه مرخصی در هرسال با دریافت حقوق و فوق العاده‌های مربوط به عنوان یکی از حقوق‌استخدامی مستخدمین رسمی مشمول آن قانون تبیین و تثبیت شده و درتبصره ماده 3 قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب1366.10.27 مجلس شورای اسلامی برخورداری از حقوق و فوق العاده‌های مربوط به ایام مرخصی‌های استحقاقی استفاده نشده و یا احتساب آن‌جزء سابقه خدمت از لحاظ تعیین حقوق بازنشستگی یاازکارافتادگی علی الاطلاق و بدون قید و شرط و هرگونه محدودیتی از حیث مدت تجویز و‌تصریح گردیده است، بنابراین ماده 9 آیین نامه مرخصی‌ها که برخورداری از مرخصی استفاده نشده را نتیجتاًمقید و محدود به مدت معین کرده است‌مغایر قانون تشخیص داده می‌شود و به استناد قسمت دوم ماده 25 قانون دیوان عدالت اداری ابطال می‌گردد. و باابطال ماده مذکور موضوع بخشنامه‌شماره 100.710.101 مورخ 1373.4.19 وزارت آموزش وپرورش هم قهراًباطل و کان لم یکن اعلام می‌شود

‌رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری - قربانعلی دری نجف آبادی

 

اصلاح ماده (17) آیین‌نامه مرخصی‌ها موضوع مواد (47) و (48) و (49) قانون استخدام ‌کشوری

 

شماره‌ : .63160ت 30157ه¨

 

تاریخ‌ : 1382.12.09

وزارت آموزش و پرورش ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1382.11.29 بنا به پیشنهاد شماره 101.213554 مورخ 1382.11.11سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و به استناد ماده (50) قانون استخدام کشوری ـ مصوب 1345ـ تصویب نمود:

متن زیر به عنوان تبصره به ماده (17) آیین‌نامه مرخصی‌ها موضوع مواد (47) و (48) و (49) قانون استخدام‌کشوری اضافه می‌گردد.

"تبصره ـ اعطای مرخصی استحقاقی به میزان حداکثر یک ماه علاوه بر مرخصی استحقاقی مورد اشاره درفصل یکم این آیین‌نامه‌، به مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان برای یک بار در طول دوره خدمت فقط به‌منظور انجام مناسک حج تمتع (حج واجب‌) در ایام تشرف به مکه مکرمه و مدینه منوره با رعایت سایر مقررات این‌فصل امکان‌پذیر خواهد بود و این نوع مرخصی قابل ذخیره نمی‌باشد.

مفاد این تبصره از ابتدای سال 1382 لازم‌الاجرا می‌باشد.

محمدرضا عارف - معاون اول رییس جمهور

 

 

اصلاح تصویبنامه الحاق متنی به عنوان تبصره به ماده 17آیین‌نامه مرخصی‌ها

 

شماره‌ : .20074ت 30981 ه¨

 

تاریخ : 1383.04.21

وزارت آموزش و پرورش ـ سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1383.4.17 با توجه به نظر رییس مجلس شورای اسلامی‌، موضوع نامه شماره‌6705.11632ه¨.ب مورخ 1383.2.23 تصویب نمود:

متن ذیل از تاریخ اعلام ایراد جایگزین تبصره ماده (17) اصلاحی آیین‌نامه مرخصی‌ها، موضوع تصویبنامه‌شماره .63160ت‌30157ه¨ مورخ 1382.12.9 می‌گردد:

تبصره ـ اعطای مرخصی استحقاقی به میزان حداکثر یک ماه به مشمولین طرح طبقه‌بندی مشاغل معلمان‌برای یکبار در طول مدت خدمت فقط به منظور انجام مناسک حج تمتع (حج واجب‌) در ایام تشرف به مکه مکرمه‌و مدینه منوره با رعایت سایر مقررات این فصل امکان‌پذیر خواهد بود و مدت مرخصی استفاده شده موضوع این‌تبصره از تعطیلات فصلی آنان در همان سال تحصیلی کسر می‌گردد.

محمدرضا عارف - معاون اول رییس‌جمهور

 

 

ابطال ماده 9 آییننامه مرخصیها و تاریخ اجراء بخشنامه شماره 100/710/101 مورخ 19/4/1373 وزارت آموزش و پرورش

 

تاریخ: 28/1/1384 شماره دادنامه: 38 کلاسه پرونده: 82/345

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: آقای محمدحسن عسگری.

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 9 آییننامه مرخصیها و تاریخ اجراء بخشنامه شماره 101/710/100 مورخ 19/4/1373 وزارت آموزش و پرورش.

مقدمه: شاکی به شرح دادخواست تقدیمی با استناد به ماده 47 قانون استخدام کشوری که به طور مطلق به کارکنان دولت حق استفاده از یک ماه مرخصی استحقاقی در سال با استفاده از حقوق و مزایا را داده است خواستار ابطال ماده 9 آییننامه مرخصیها و تاریخ اجراء بخشنامه شماره 101/710/100 مورخ 19/4/1373 وزارت آموزش و پرورش شده است. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء بشرح آتی مبادرت به صدور رأی مینماید.

رأی هیأت عمومی

اعتراض نسبت به ماده 9 آییننامه مرخصیها و همچنین بخشنامه شماره 101/710/100 مورخ 19/4/1373 وزارت آموزش و پرورش قبلاً مورد رسیدگی قرار گرفته و به شرح دادنامه شماره 257 مورخ 20/6/1378 هیأت عمومی دیوان ماده مذکور ابطال و به تبعیت ابطال آن ماده بخشنامه مورد اعتراض نیز باطل و کان لم یکن اعلام شده است. بنابراین با ابطال ماده و بخشنامه فوقالذکر اعتراض مجدد نسبت به آنها سالبه به انتفاء موضوع است و موردی برای طرح و رسیدگی و امعان نظر در زمینه اعتراض نسبت به آنها وجود ندارد./

رئیس هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

علی رازینی

 

 

ابطال ماده 3 آییننامه مرخصیها موضوع مواد 47، 48 و 49 قانون استخدام کشوری

 

تاریخ: 5/4/84 شماره دادنامه: 155 کلاسه پرونده: 84/114

مرجع رسیدگی: هیأت عمومی دیوان عدالت اداری.

شاکی: آقایان 1- رضا بزازبنابی 2- علی حسنی 3- امیرعلی فرهادی 4- عبدالرضا نواپور.

موضوع شکایت و خواسته: ابطال ماده 3 آییننامه مرخصیها موضوع مواد 47، 48 و 49 قانون استخدام کشوری.

مقدمه: شکات به شرح دادخواست تقدیمی ماده 3 آییننامه مرخصیها که به موجب آن تعطیلات بین دو مرخصی نیز جزء مرخصیهای استحقاقی مستخدم تلقی میشود را خلاف اصول حقوقی و باعث تضییع حق اعلام داشته است و تقاضای ابطال ماده مذکور را نمودهاند. هیأت عمومی دیوان عدالت اداری در تاریخ فوق با حضور رؤسای شعب بدوی و رؤسا و مستشاران شعب تجدیدنظر تشکیل و پس از بحث و بررسی و انجام مشاوره با اکثریت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می نماید.

رأی هیات عمومی

همانطور که در دادنامه شماره 78 مورخ 22/6/1376 هیأت عمومی دیوان عدالت اداری تصریح شده در احتساب کمیت ایام مرخصی استحقاقی مستخدم رسمی دولت به مدت یک ماه در هر سال معنی و مفهوم ماه متضمن تمام روزهای پیوسته هر ماه از جمله ایام تعطیلات رسمی میباشد. بنابمراتب فوقالذکر ماده 3 آییننامه مرخصیها مغایرتی با قانون ندارد و اعتراض شاکی در این خصوص مشمول مدلول دادنامه فوقالاشعار است./

هیأت عمومی دیوان عدالت اداری

معاون قضائی دیوان عدالت اداری

مقدسیفرد

 

 

‌اصلاحات آیین‌نامه مرخصی‌ها، موضوع مواد 47، 48، 49 قانون استخدام کشوری مصوب 1346.7.22 هیأت وزیران

1368.09.05 - .80866ت859 - 1368.11.04 - 249

&‌استخدام کشوری - بهداشت و درمان - مراجع اختصاصی

&‌سازمان امور اداری و استخدامی کشور

‌هیأت وزیران در جلسه مورخ 1368.9.5 بنا به پیشنهاد شماره .1805 د مورخ 1368.4.24 سازمان امور اداری و استخدامی کشور، اصلاحات زیر را‌در مورد "‌آیین‌نامه مرخصی‌ها، موضوع مواد 47، 48 و 49 قانون استخدام کشوری مصوب 1346.7.22 هیأت وزیران و اصلاحات بعدی آن، تصویب‌نمودند:

1 - متن زیر به عنوان تبصره ذیل ماده 2 آیین‌نامه اضافه می‌گردد:

‌تبصره - بانوانی که فرزند شیرخوار داشته و فرزند آنها از شیر مادر استفاده می‌نمایند، می‌توانند تا هنگام دو سالگی فرزند شیرخوار خود، از مرخصی‌ساعتی تا سقف مرخصی استحقاقی (‌شامل مرخصی استحقاقی سالیانه به اضافه مرخصی ذخیره شده) خود استفاده نمایند.

2 - ماده 6 به شر زیر اصلاح می‌گردد:

‌ماده 6 - استفاده از مرخصی استحقاقی موکول به تقاضای کتبی مستخدم و موافقت کتبی رییس واحد مربوط و در غیاب او معاون وی است هر کارمند‌موظف است در طول سال مرخصی استحقاقی سالیانه خود را درخواست نماید و رییس یا معاون واحد مربوط نیز موظفند ترتیبی اتخاذ نمایند تا امکان‌استفاده کارمندان از مرخصی سالیانه "‌به میزان استحقاق" فراهم گردد و با درخواست ایشان در این زمینه با در نظر گرفتن زمان مناسب، موافقت نماید.

3 - ماده 15 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح و یک تبصره به آن الحاق می‌گردد:

‌ماده 15 - موافقت با تقاضای مرخصی استحقاقی استفاده نشده مستخدمین در هنگام بازنشستگی با رعایت مقررات مربوط الزامی است و در این مورد‌حفظ پست سازمانی مستخدم ضروری نمی‌باشد.

‌تبصره - در مورد مشمولین ماده 77 قانون استخدام کشوری، اعطاء مرخصی موکول به آن است که مستخدم در مهلت مناسبی قبل از رسیدن به سن‌شصت و پنج سالگی تقاضای مرخصی کرده باشد.

4 - متن زیر به عنوان تبصره ذیل ماده 17 اضافه می‌گردد.

‌تبصره - در صورتی که به دلیل حساسیت شغلی، با رعایت سایر مواد این آیین‌نامه و به تشخیص دستگاه، موافقت با مرخصی مستخدم امکانپذیر نباشد‌و میزان ذخیره مرخصی مستخدم بیش از هار ماه گردد، صرفاً آن میزان از مرخصی مذکور که از تاریخ ابلاغ این آیین‌نامه به بعد مازاد بر چهار ماه شده‌است. از محدودیت هار ماه مندرج در این ماده مستثنی می‌باشد.

5 - متن زیر به انتهای ماده 18 آیین‌نامه اضافه می‌گردد.

"‌این قبیل مستخدمین چنانچه در طول سال به عللی به میزان متر از تعطیلات فصلی استفاده نمایند ملزم می‌باشند با درخواست مرخصی، مازاد مدت تا‌یک ماه را در طول سال تحصیلی از مرخصی استحقاقی با رعایت مقررات این آیین‌نامه استفاده نمایند و چنانچه رییس اداره یا معاون اداری و مالی وی‌بنا به مصالح اداری با درخواست مرخصی مزبور موافقت ننماید و بدین وسیله امکان استفاده از این مرخصی تا پایان سال تحصیلی برای فرد فراهم‌نگردد، این مرخصی برای سال بعد ذخیره خواهد شد. اجرای مفاد این ماده از تاریخ ابلاغ می‌باشد.

6 - در ماده 20 بعد از عبارت "‌خدمت زیر پرچم" و "‌غیب موجه" اضافه می‌شود.

7 - متن زیر به عنوان تبصره ذیل ماده 21 اضافه می‌گردد.

‌تبصره - کارکنان غیر رسمی دستگاه‌های دولتی که طبق مقررات قانونی به استخدام رسمی پذیرفته می‌شوند، چنانچه قبل از پذیرفته شدن به استخدام‌رسمی، حسب مقررات یا مفاد قرارداد استخدامی حاکم بر وضعیت خود حق استفاده از مرخصی استحقاقی را داشته و این مرخصی طبق همان مقررات‌قابل ذخیره شدن بوده و ذخیره نیز شده باشد، پس از تبدیل وضع می‌توانند با رعایت مقررات این فصل از مرخصی ذخیره شده مذکور استفاده نمایند.

8 - ماده 22 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌ماده 22 - هر گاه مستخدم شاغل بیمار شود و آن بیماری مانع از خدمت او باشد باید مراتب را در کوتاه‌ترین مدت ممکن به اداره متبوع اطلاع دهد و در‌موارد کمتر از ده روز گواهی پزشک را در اولین روز پس از مراجعه به محل خدمت و در موارد ده روز و بیشتر، در پایان روز دهم به رییس یا معاون واحد‌مربوطه" جهت ارجاع به کارگزینی ارسال دارد.

9 - دو تبصره به شرح زیر به ماده 23 آیین‌نامه الحاق می‌گردد%

‌تبصره 1 - در صورتی که دستگاه ذیربط پزشک معتمد در اختیار نداشته باشد، سازمانهای منطقه‌ای بهداشت و درمان استان مکلف به همکاری و معرفی‌پزشک معتمد از میان پزشکان سازمان خواهند بود.

‌تبصره 2 - اگر مستخدم به نظر دستگاه ذیربط معتبر باشد موضوع به کمیسیون پزشکی ارجاع می‌شود و نظر این کمیسیون قطعی خواهد بود.

10 - ماده 26 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌ماده 26 - کمیسیون پزشکی حداقل مرکب از سه نفر پزشک خواهد بود که بنا به درخواست دستگاه متبوع مستخدم و با توجه به نوع بیماری توسط‌سازمانهای منطقه‌ای بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تعیین خواهد شد. سازمانهای مذکور مکلفند در اسرع وقت کمیسیون را تشکیل و نتیجه را به‌دستگاه ذیربط اعلام نمایند.

11 - ماده 31 آیین‌نامه به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌ماده 31 - به بانوان باردار برای هر بار زایمان تا سه فرزند سه ماه معذوریت و برای فرزند چهارم به بعد دو ماه معذوریت با استفاده از حقوق و‌فوق‌العاده‌های مربوط اداره می‌شود. معذوریت زایمان جز مرخصی استعلاجی محسوب و تشخیص تاریخ شروع آن به عهده پزشک معالج خواهد بود.

12 - تبصره الحاقی به ذیل ماده 37 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌تبصره - اعطای مرخصی بدون حقوق به مستخدمین آزمایشی که در طول خدمت آزمایشی با ارائه مدارک و به تشخیص مؤسسه متبوع خود نیاز به‌استفاده از مرخصی بدون حقوق داشته باشند حداکثر تا دو ماه متوالی با رعایت سایر مقررات این فصل امکان‌پذیر خواهد بود.

13 - تبصره 1 ماده 41 به شرح زیر اصلاح می‌گردد:

‌تبصره 1 - فوق‌العاده‌هایی که در ایام مرخصی استعلاجی که از چهار ماه در یک سال تجاوز نکند و همچنین در ایام مرخصی استحقاقی حسب مورد‌قابل پرداخت است به شرح زیر است:

- فوق‌العاده شغل موضوع ماده 38 قانون استخدام کشوری ضمن رعایت مقررات مربوط.

- فوق‌العاده‌های موضوع بندهای ب، پ، ت، ج، چ، ح، خ و د ماده 39 قانون استخدام کشوری.

14 - مواد 16، 24، 25، 27، 28 از متن آیین‌نامه حذف و شماره سایر مواد مذکور در آیین‌نامه بر این اساس اصلاح می‌گردد.

‌حسن حبیبی - معاون اول رییس جمهور

 

 

شماره ابلاغ : 81450

شماره انتشار :

تاریخ ابلاغ: 27/11/1365

تاریخ روزنامه رسمی : _

 

هیئت وزیران در جلسه مورخ 1365/10/28 بنا به پیشنهاد شماره .د/3435مورخ 1365/10/1 سازمان امور اداری و استخدامی کشور آئیننامه مربوط به‌حضور غیاب کارکنان دولت لت را بشرح زیر تصویب نمودند:

 

آئیننامه مربوط به‌حضور غیاب کارکنان دولت لت»

مصوب 28/10/1365

ماده ۱ ـ کلیه کارکنان دستگاههای اجرائی مکلفند ساعات تعیین شده برای ورود به محل خدمت و خروج از آن را رعایت نموده‚ ساعات ورود و خروج خود را‌در کارت یا دفتر حضور و غیاب ثبت نمایند مگر آن که از سوی مقام ذیصلاح دستگاه مربوط برای ورود و خروج هر یک از آنان کتباً ترتیب دیگری مقرر شده‌باشد.

ماده ۲ ـ ورود به محل خدمت بعد از ساعات مقرر و بدون کسب مجوز قبلی تأخیر ورود محسوب گردیده و با مستخدمی که تأخیر ورود داشته باشد بشرح زیر‌رفتار میشود:

الف ـ تأخیر ورود تا ۲ ساعت در هر ماه قابل اغماض بوده و در مرخصی استحقاقی منظور میگردد.

ب ـ تأخیر ورود بیش از ۲ ساعت در ماه مستلزم کسر حقوق و فوق‌العاده شغل و مزایای شغل و مزایای مستمر مستخدمین رسمی و ثابت و اجرت و فوق‌العاده‌مخصوص و سایر فوق‌العاده‌های مستخدمین پیمانی یا دستمزد کارکنان خرید خدمت و قراردادی به میزان کل ساعات تأخیر خواهد بود.

ماده ۳ ـ خروج از محل خدمت زودتر از ساعات مقرر نیز تعجیل خروج محسوب گردیده و حسب مورد مشمول حکم قسمتهای «‌الف» و «ب» ماده ۲ خواهد‌بود.

ماده ۴ ـ تأخیر ورود در موارد زیر موجه محسوب گردیده و مدت تأخیر در هر صورت جزو مرخصی استحقاقی منظور خواهد شد:

الف ـ وقوع حوادث و سوانح غیر مترقبه برای مستخدم‚ همسر و فرزندان تحت تکفل و نیز سایر افراد خانواده در صورتیکه تحت تکفل وی باشند.

ب ـ احضار مستخدم توسط مراجع قضائی و انتظامی با ارائه گواهی مرجع احضارکننده.

تبصره ـ تشخیص موارد مذکور در این ماده با مدیر واحد ذیربط خواهد بود.

ماده ۵ ـ به مستخدمینی که در هر ماه بیش از ۴ بار تأخیر ورود یا تعجیل خروج غیر موجه داشته و جمع مدت تأخیر مزبور به بیش از ۴ ساعت در ماه برسد برای‌بار اول و دوم کتباً اخطار خواهد شد و در صورت تکرار پرونده مستخدم خاطی جهت رسیدگی به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع خواهد گردید.

تبصره ـ تأخیر ورود یا تعجیل خروج بیش از ۸ ساعت در هر ماه در هر حال مشمول حکم این ماده خواهد بود. کارگزینی دستگاههای اجرائی مسئول پیگیری‌اجرای این آئیننامه میباشند.

میرحسین موسوی - نخست‌وزیر

 

 

 

 

شماره ابلاغ : 40900/ت 281

شماره انتشار : 12656

تاریخ ابلاغ: 19/04/1367

تاریخ روزنامه رسمی : 19/05/1367

 

اصلاح ماده 5 آیین‌نامه مربوط به حضور و غیاب کارکنان دولت

مصوب 12/04/1367

هیأت وزیران در جلسه مورخ 1367.4.12 بنا به پیشنهاد شماره .276.31م مورخ 1366.9.22 وزارت راه و ترابی و شماره .298م62. مورخ1367.2.25 سازمان امور اداری و استخدامی کشور تصویب نمودند.

‌ماده 5 آیین‌نامه مربوط به حضور و غیاب کارکنان دولت مصوب 1365.10.28 به شرح زیر اصلاح گردد.

‌ماده 5 - ‌به مستخدمی که در هر ماه بیش از 4 بار تأخیر ورود یا تعجیل خروج غیر موجه داشته باشد و جمع مدت تأخیر مزبور به بیش از 4 ساعت در ماه برسد‌در قبال مجموع تأخیر برای ماه اول و دوم کتباً اخطار داده خواهد شد و برای ماه سوم فوق‌العاده شغل مستخدمی خاطی به میزان 30 درصد و برای ماه‌چهارم به میزان 50 درصد و برای ماه پنجم به میزان صد درصد و به مدت یک ماه کسر خواهد شد و در صورت تکرار پرونده مستخدم جهت رسیدگی به"‌هیأت رسیدگی به تخلفات اداری" ارجاع خواهد گردید.

‌تبصره 1 - ‌تأخیر ورود یا تعجیل خروج بیش از 8 ساعت در هر ماه در هر حال مشمول حکم این ماده خواهد بود.

‌تبصره 2 - ‌در مورد مستخدمینی که قبلاً به علل دیگری به جز موارد فوق‌الذکر‚ فوق‌العاده شغل آنان قطع گردیده از سومین ماهی که تأخیر ورود با تعجیل خروج‌آنان به حد نصاب فوق برسد پرونده امر به هیأت رسیدگی به تخلفات اداری ارجاع خواهد شد.

‌کارگزینی دستگاه‌های اجرایی مسئول پیگیری اجرای این آیین‌نامه می‌باشند.

میرحسین موسوی - نخست‌وزیر

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics