تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت -‌مصوب 1375- اصلاح گردید که در ادامه به جزئیاتی از این اصلاحیه پرداخته می شود:

 

‌ماده واحده - قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت -‌مصوب 1375- به شرح زیر اصلاح می‌شود:


1 - در متن ماده (1) بعد از عبارت "‌مصوب 1370" عبارت "‌نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و اعضای هیأت علمی دانشگاهها و‌مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی مشمول مقررات استخدامی هیأت علمی دانشگاه تهران" و بعد از عبارت "‌آخرین دریافتی بابت حقوق و فوق‌العاده‌شغل" عبارت "‌و سایر فوق‌العاده‌ها" اضافه می‌شود.


2 - متن زیر به عنوان تبصره (3) به ماده (1) اضافه می‌شود:
‌تبصره 3 - به مستخدمان شاغل که شهید، ازکارافتاده یا فوت شوند، پاداش موضوع ماده (1) به طور کامل پرداخت می‌شود.


3 - در متن ماده (3) عبارت "‌ده برابر حداقل حقوق مبنا" به عبارت "‌بیست برابر حداقل حقوق مبنا" اصلاح و بندهای (1) و (2) آن به شرح زیر‌اصلاح می‌شود:
- کمک هزینه ازدواج، در مورد ازدواج دائم مستخدم شاغل یا فرزند وی فقط یکبار حسب مورد.
- کمک هزینه در مورد فوت مستخدم شاغل، بازنشسته و افراد تحت تکفل وی.


4 - عبارت "‌پرسنل نیروهای مسلح" از ابتدای تبصره ماده (3) حذف می‌شود.
‌تاریخ تصویب 1376.9.16
‌تاریخ تایید شورای نگهبان 1376.9.30

‌قانون پرداخت پاداش پایان خدمت و بخشی از هزینه‌های ضروری به کارکنان دولت

ماده 1 - به کارکنان رسمی، ثابت و دارای عناوین مشابه وزارتخانه‌ها، مؤسسات و شرکت های دولتی مشمول قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان‌دولت مصوب 1370 - در صورت رضایت از خدمت آنان به هنگام بازنشستگی، معادل دو ماه آخرین دریافتی بابت حقوق و فوق‌العاده شغل به عنوان‌پاداش خدمت پرداخت می‌شود.
‌تبصره 1 - در صورتی که سابقه خدمت مستخدم از سی سال کمتر باشد، پاداش به نسبت سال‌های خدمت محاسبه و پرداخت می‌شود. در این‌محاسبه کسر سال معادل یک سال منظور می‌شود.
‌تبصره 2 - در صورت فوت مستخدم، پاداش موضوع این ماده به وزارت قانونی مستخدم متوفی، موضوع ماده (86) قانون استخدام کشوری تعلق‌می‌گیرد.


‌ماده 2 - به مستخدمانی که در سال آخر خدمت، محکومیت اداری داشته باشند، پاداش پایان خدمت پرداخت نمی‌شود.


ماده 3 - در موارد زیر به کارکنان موضوع ماده (1) یا ورثه بلافصل آنان، معادل ده برابر حداقل حقوق مبنای قانون نظام هماهنگ پرداخت کارکنان‌دولت مصوب 1370 به عنوان کمک هزینه پرداخت می‌شود.
- کمک هزینه ازدواج، در مورد ازدواج دایم مستخدم یا فرزند اول وی فقط یک بار در طول خدمت.
- کمک هزینه، در مورد فوت مستخدم و افراد تحت تکفل وی.
‌تبصره - پرسنل نیروهای مسلح و مشمولان قانون کار از این لحاظ تابع مقررات و ضوابط مربوط به خود هستند.
‌قانون فوق مشتمل بر سه ماده و سه تبصره در جلسه روز چهارشنبه بیست و ششم اردیبهشت ماه یک هزار و سیصد و هفتاد و پنج مجلس شورای‌اسلامی تصویب و در تاریخ 1375.2.27 به تأیید شورای نگهبان رسیده است.
‌رییس مجلس شورای اسلامی - علی‌اکبر ناطق نوری

 

رای دیوان عدالت اداری درخصوص پرداخت پاداش پایان خدمت (975)
‌نقل از شماره 15133 - 1375.11.20 روزنامه رسمی 
‌شماره هـ33.72. 1375.8.5 
‌تاریخ 1375.6.3 شماره دادنامه 101 کلاسه پرونده: 33.72 
‌مرجع رسیدگی:‌هیأت عمومی دیوان عدالت اداری 
‌شاکی: آقای امیر حسین کاشانی 
‌موضوع شکایت و خواسته: اعلام تعارض آراء صادره از شعب 13 و 14 و 17 دیوان عدالت اداری 


‌مقدمه :

الف: شعبه هفدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 232.70 موضوع شکایت آقای جواد جلیلی منصوری به طرفیت کارخانه تصفیه قند و شکر‌اهواز - اداره کار و امور اجتماعی استان خوزستان به خواسته اعتراض به رأی در خصوص پاداش سنوات قبل از بازنشستگی به شرح دادنامه شماره579 - 70.11.15 چنین رأی صادر نموده است:

نظر به اینکه در رأی مورخ 69.2.29 شورای کارگاه که به موجب رأی مورخ 69.5.20 هیأت حل‌اختلافات تأیید گردیده نحوه محاسبه مبلغ چهارصد هزار ریال مشخص نمی‌باشد و رأی از این جهت غیر موجه و غیر مستدل وقابل امعان نظر و‌رسیدگی در این مرحله نمی‌باشد. علیهذا دیوان رأی قطعی مورخ 69.5.20 صادره از هیأت حل اختلاف را که بدون توجه به این مراتب اصدار یافته‌مخدوش تشخیص و آنرا نقض و رسیدگی مجدد را به هیأت حل اختلاف فعلی محول می‌نماید.

ب - شعبه چهاردهم دیوان در رسیدگی به پرونده‌کلاسه 368.70 و 262.70 موضوع شکایت آقای امیر حسین کیانی به طرفیت کارخانه قند و شکر اهواز و اداره کار وامور اجتماعی استان خوزستان به‌خواسته اعتراض نسبت به مبلغ چهارصد هزار ریال تعیین شده و رأی صادره از کل کار و امور اجتماعی بابت پاداش سنوات خدمتی قبل از بازنشستگی‌به شرح دادنامه شماره 279 - 278 مورخ 71.3.13 چنین رأی صادر نموده است:

با توجه به متن دادخواستهای تقدیمی و مدارک استنادی و موضوع‌شکایت و خواسته ‌در هر ‌دو پرونده و توضیحات مورخ 70.11.19 شاکی و توضیحات مورخ 71.3.12 نماینده طرف شکایت و محتویات پرونده‌ارسالی از ناحیه کارخانه قند و شکر و اداره کل ‌کار و ‌امور اجتماعی استان خوزستان و همچنین نسبت به رأی مورد شکابت تخلفی از قوانین و مقررات‌و یا مخالفت با آنها مشهود نیست ‌و حکم به رد شکایت شاکی صادر می‌شود.

ج - شعبه سیزدهم در رسیدگی به پرونده کلاسه 67.70‌موضوع شکایت آقای ذوالفقار ذوالفقاری به طرفیت اداره کار و امور اجتماعی خوزستان - کارخانه تصفیه قند و شکر به خواسته اعتراض به رأی مورخ69.2.29 شورای کارگاه و رأی مورخ 69.5.20 هیأت حل اختلاف به شرح دادنامه شماره 181 - 71.3.24 چنین رأی صادر نموده است:

صرفنظر از‌اینکه رأی صادره در مورد 6 نفر بازنشستگان کارخانه مشتکی عنه بوده که فقط در مورد دو نفر به میزان خیلی کمتری تعیین خسارت شده است و‌صرفنظر از اینکه در موارد مشابه رویه و اقدامات هیأتها به پرداخت سالی یک ماه پاداش اقدام شده است و صرفنظر از رأی 579 - 70.11.15 شعبه17 در مورد مشابه اساساً همانطوری که اعتراض شده و در آراء مشابه هم استدلال گردیده است نحوه محاسبه مبلغ مقرره مشخص نبوده و باوجود‌صراحت قانون به پرداخت پاداش به مأخذ هر سال خدمت یک ماه، اعمال عرف و رویه اعلامی متزلزل است خاصه که اعمال کیفیات و صورتهای‌ مختلفه در مورد افرادی که شرایط مشابه دارند دلیل عدم استقرار عرف و رویه ثابته است بنا به مجموع مراتب رأی مورخ 69.5.20 هیأت حل اختلاف‌به تأیید رأی مورخ 69.2.29 شورای کارگاه مخدوش است و نقض می‌گرددو رسیدگی به هیأت مشابه تجدید نظر ارجاع می‌گردد.

هیأت عمومی دیوان‌عدالت اداری در تاریخ فوق به ریاست حجهْْ ‌الاسلام و المسلمین فردوسی پور و با حضور رؤسای شعب دیوان تشکیل وپس از بحث و بررسی و انجام‌مشاوره با اکثر‌یت آراء به شرح آتی مبادرت به صدور رأی می‌نماید . 


‌رأی هیأت عمومی 


‌با توجه به بخشنامه شماره 59989 - 67.9.7 وزارت کار و امور اجتماعی در خصوص ضرورت پرداخت پاداش پایان خدمت (‌بازنشستگی )‌به ازاء هر‌سال یک ماه در صورت فقدان قرارداد کتبی یا عرف مسلم در این خصوص، رأی شماره 181 - 71.3.24 شعبه سیزدهم و رأی شماره 579 -70.11.15 شعبه هفدهم که متضمن این معنی می‌باشد موافق اصول و موازین قانونی تشخیص داده می‌شود. این رأی مستنداً به قسمت آخر ماده 20‌قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع مربوطه در موارد مشابه لازم الاتباع است .
‌رئیس هیئت عمومی دیوان عدالت اداری - اسماعیل فردوسی پور

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics