تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مقدمه یکی از مهم ترین بخش های یک مقاله علمی است که خواننده را از دنیا بیرون مقاله به دنیای درون مقاله می برد. در حقیقت مقدمه پاسخ به این سوال است که: "چرا پژوهش انجام شده است ".

هر مقاله علمی با یک مقدمه شروع می شود. خلاص ه‏ای از فصل اول و دوم پایان نامه ها و رساله‏ هاست که به طور مختصر به بیان کلیات تحقیق و بررسی مختصری از پیشینه آن می پردازد. اگر خوانندگان با مطالعه مقدمه مقاله، به نوشته شما علاقمند نشوند، مقاله از دست رفته است! در قسمت مقدمه، می‌بایست تاریخچه و اهمیت موضوع، مشکلات و نقاط ضعف روش‌های پیشین و رویکرد شما برای حل این مشکلات نوشته شود. در آغاز مقدمه بهتر است به صورت کلی صحبت کرده و به تدریج به توضیح جزییات و موضوع اصلی پژوهش پرداخته شود. این بخش، پژوهش‌ها و نتایج بدست آمده در گذشته مرور شده، کمبود و یا نقص آن‌ها تشریح شده و سپس راهکار مورد استفاده توسط نویسندگان که دلیل نوشتن مقاله می‌باشد، توضیح داده خواهد شد. در آخرین پاراگراف بخش مقدمه، مرسوم است ساختار کلی مقاله و اینکه در بخش‌های بعدی آن چه عنواینی مطرح خواهد شد، بیان گردد. زمان افعال استفاده شده در این بخش تلفیقی از گذشته و حال می‌باشد.

 

بخش‌های مختلف مقدمه شامل:

 پاراگراف اول: بیان کلی حوزه و حیطه علمی مساله.
 پاراگراف دوم و سوم: انتقال آرام از کلیات به جزییات و بیان مشخص (دقیق) با مرور پژوهش‌های پیشین و ذکر اهمیت و ضرورت پژوهش.
 پاراگراف چهارم: مهم‌ترین پاراگراف و قلب مقدمه که شامل خلاصه نکات مهم از فعالیت انجام شده توسط شما در مقاله می‌باشد. معمولا این پاراگراف با  عبارت “در این تحقیق, …” آغاز می‌شود.
 پاراگراف پنجم: ارتباط، تفاوت‌ها و برتری‌های فعالیت شما با دیگر کارهای مشابه انجام شده.
 پاراگراف ششم: بیان بخش بندی ادامه مقاله با ذکر کلیات هر بخش

 متن مقدمه باید روان باشد و حتی الامکان به صورت خلاصه و حداکثر در 2 صفحه تایپ شود.

 

نکاتی که دریک مقدمه باید رعایت شود:

-                 نتایج حاصل از مقاله را به هیچ وجه در مقدمه استفاده نکنید.

-                  حتی الامکان از افعال معلوم استفاده کنید. البته از آوردن کلمه "من" به شدت پرهیز کنید.

-                  از تکرار فراوان کلید واژه ها خودداری کنید.

-                  در یک جمله، دو فعل شبیه هم را به کار نبرید.

-                 جملاتتان حداکثر 20 کلمه باشد.

-                 یادتان نرود که مقدمه برای مخاطبان است نه برای خودتان پس با زبان آنها سخن بگویید.

       -برای نوشتن یک مقدمه خوب، بهترین راه، تمرین در جهت کسب مهارت است.

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

Masoud Abedi |   1396/11/11 20:24:58   |
0     0
به چندنکته مهم توجه کنید:
1. هرگز در مقدمه به نتایج حاصل از مطالعه اشاره نکنید.
2. تا حد امکان از افعال معلوم استفاده کنید. البته « من » کلمه‌ای است که اکثر داوران از آن دل خوشی ندارند، لذا در استفاده از ضمیر اول شخص پرهیز کنید.
3. به هنگام نوشتن، آنجا که از موضوعی پذیرفته و اثبات شده سخن به میان می‌آورید، از زمان حال ساده و آنجا که به پژوهشها و مطالعات قبلی اشاره می‌کنید از زمان گذشته استفاده نمایید. چنانچه خواستید عبارتی را عیناً از دیگران نقل کنید آنرا داخل گیومه قرار دهید.
4. تا حد امکان از مخفف‌های نادر و بعضاً نامانوس استفاده نکنید. هیچ چیز نمی‌تواند سریعتر از علایم اختصاری بی‌معنی یا اشاره به بیماریها، داروها، گزارشها یا مکانهایی که مخاطب « نمی‌داند » او را از خواندن مقاله منصرف نماید.
5 . از تکرار فراوان واژگان کلیدی پرهیز کنید زیرا به زیبایی مقدمه لطمه می زند.
6. همواره به همخوانی عنوان مقاله و مشکل مورد مطالعه توجه کنید و در گیرودار تحریر مقاله از این نکته مهم غافل نمانید.
7. « برای مخاطبتان بنویسید؛ نه برای خودتان ». بعضاً مولفان در خصوص آنچه می‌خواهند بگویند و نیز مخاطبینشان توجه کافی ندارند. آنها نگارش خود را با ایده‌ای شروع می‌کنند و امیدوارند خواننده با درایت شخصی خود نکات مهم آنرا دریابد و اعتراضی هم نکند. این اشکال بویژه در مقالاتی که از جانب متخصصان برای پزشکان عمومی نوشته می‌شود به وفور دیده می‌شود.

سخن پایانی اینکه برای کسب مهارت در نوشتن مقدمه، زیاد بنویسید و از نویسندگان ماهرالگو بگیرید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics