تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آیین نامه افتتاح اعتبار اسناد موضوع ماده (62) قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 13 اردیبهشت 1368 به پیشنهاد شماره 5986/ت96 مورخ 23 اردیبهشت 1368، شامل 6 ماده می باشد که در ادامه به جزییاتی از این قانون پرداخته می شود:

شماره 5986/ت96   مورخ 23 اردیبهشت 68

 

آیین نامه افتتاح اعتبار اسناد موضوع ماده (62)

 قانون محاسبات عمومی کشور مصوب 13 اردیبهشت 1368

 

ماده 1– برای خرید خدمات و کالاهای وارداتی وزارتخانه ها و مؤسسات دولتی و شرکت های دولتی که در این آیین نامه دستگاه متقاضی نامیده می شوند در صورتی اعتبار اسنادی افتتاح خواهد شد که معادل کل مبلغ آن و هزینه های بانکی و حقوق و عوارض گمرکی و سود بازرگانی و سایر هزینه های ذیربط از محل اعتبار مصوب تخصیص یافته سال مالی مربوط تأمین و معادل ریالی هزینه های ارزی و هزینه های بانکی متعلقه به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران یا بانک عامل حسب مورد پرداخت شده باشد.

 

ماده 2– درمواردی که دستگاه متقاضی بر اساس قوانین و مقررات مربوط مجاز به انعقاد قرار داد برای رفع احتیاجات سال های بعد بوده و بر طبق قرار داد منعقده بهای خدمات و کالاهای وارداتی باید تدریجاً و یا به طور یکجا در سال های بعد پرداخت شود، افتتاح اعتبار اسنادی توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران منوط به ارایه تعهد وزارت برنامه و بودجه توسط دستگاه ذیربط مبنی بر پیش بینی اعتبار لازم در بودجه سال های مربوط خواهد بود.

تبصره 1– ضرورت افتتاح اعتبار اسنادی برای خرید خدمات و کالاهای وارداتی این ماده باید به تأیید بالاترین مقام اجرایی دستگاه مربوط برسد.

تبصره 2– دستگاه متقاضی مکلف است به منظور اخذ تعهد این ماده یک نسخه از قرارداد و مجوز قانونی مربوط و سایر مدارک مورد نیاز را به وزارت برنامه و بودجه ارایه نماید.

 تبصره 3– متعهد اصلی بازپرداخت مطالبات بانک از این بابت دستگاه متقاضی خواهدبود و تعهد وتضمین وزارت برنامه و بودجه رافع مسئولیت دستگاه متقاضی دربازپرداخت این مطالبات نیست.

 

ماده 3– دستگاه متقاضی مکلف است مجوز تخصیص سهمیه ارزی لازم برای تأدیه مبالغ قابل پرداخت در هر سال بابت اعتبار اسنادی مربوط را بر طبق مقررات مورد عمل در سال افتتاح از مرجع صلاحیتدار ذیربط اخذ و به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران ارایه نماید.

 

ماده 4– دستگاه متقاضی موظف است اعتبارات لازم جهت پرداخت مبالغ تعهد شده بابت اعتبارات اسنادی افتتاح شده موضوع این آیین نامه را در بودجه پیشنهادی سال مربوط پیش بینی نماید. وزارت برنامه و بودجه مکلف است ضمن منظورنمودن اعتبارات مذکوردرلایحه بودجه کل کشور، پس از تصویب و ابلاغ قانون بودجه کل کشور اعتبارات مصوب مربوط به مبالغ تعهد شده فوق را به طور مشخص به دستگاه مربوط و بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام نماید و دستگاه مربوط نیز ملزم خواهد بود وجوه تخصیص یافته از محل اعتبارات مذکور را صرفاً جهت ایفای تعهدات مربوط و حداکثر تا پایان فروردین ماه سال سر رسید تعهدات به بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران پرداخت نماید.

 

ماده 5– تعهد سازمان برنامه وبودجه،موضوع ماده(2) این آیین نامه،درموردشرکت های دولتی صرفاً مربوط به اعتبارات عمرانی (سرمایه گذاری ثابت) آن ها است ودر مورد طرح های سرمایه گذاری از محل منابع داخلی شرکت های دولتی با درخواست رئیس مجمع عمومی شرکت یا وزیردستگاه اجرایی مربوط و بر اساس بودجه مصوب شرکت و موافقتنامه متبادله با سازمان برنامه و بودجه مجاز است. وزرای مجمع عمومی شرکت و سازمان برنامه و بودجه مکلفند منابع مورد نیاز برای باز پرداخت در سال های سررسید را در بودجه شرکت مقدم بر سایر هزینه های منظور نمایند.

 

ماده 6– علاوه برشرایط مندرج در این آیین نامه افتتاح اعتبارات اسنادی مذکور تابع قوانین و مقررات ارزی و قانون و مقررات صادرات و واردات و آیین نامه اجرایی آن و سایر مقررات موضوعه خواهد بود.

 

تهیه کننده: حسین حیاتی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics