تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

اجزای صورت‌های مالی که شامل  پنج گروه اصلی  ترازنامه، صورت سود و زیان و...می‌باشد. در این مبحث اصطلاحات انگلیسی به همراه مختصر توضیح جهت آشنایی هرچه بیشتر کاربران ارائه می‌گردد.

 

صورت‌های مالی (Financial Statements)
به مجموع ترازنامه، صورت سود و زیان، صورت سود و زیان جامع، صورت جریان وجوه نقد و یادداشت های توضیحی همراه با آن ها صورت های مالی گفته می شود. صورت‌های‌ مالی‌ باید وضعیت‌ مالی‌، عملکرد مالی‌ و جریان‌های‌ نقدی‌ واحد تجاری‌ را به نحو مطلوب‌ ارائه‌ کند. تقریباً در تمام‌ شرایط‌، اعمال‌ مناسب‌ الزامات‌ استانداردهای‌ حسابداری‌ همراه‌ با افشای‌ اطلاعات‌ اضافی‌ در صورت‌ لزوم‌، منجر به‌ ارائه‌ صورت‌های‌ مالی‌ به نحو مطلوب‌ می‌شود.

 

ترازنامه (Balance sheet)
ترازنامه، بیلان یا صورت وضعیت مالی یکی از صورت‎های مالی اساسی است که وضعیت مالی یک شخصیت حسابداری (شخصیت گزارشگر) را در یک زمان مشخص نشان می‌دهد. ترازنامه معمولاً در پایان یک دوره مالی تهیه می‌گردد. در ترازنامه سه قلم اطلاعاتی دارایی، بدهی و سرمایه مشخص می‌گردد.

 

صورت سود و زیان( Income Statement)  
صورت سود و زیان، یکی از صورت‎های مالی اساسی است که چگونگی و نتیجه عملکرد مالی یک شخصیت حسابداری (واحد گزارشگر) را طی دوره مالی نشان می‎دهد.

به عبارتی صورت‌ حساب سود و زیان، جهت تعیین سود یا زیان ویژه واحد مالی تهیه می‌شود و خلاصه ‌ای از درآمدها و هزینه‌ها به‌ صورت طبقه ‌بندی،برای یک دوره زمانی معین را ارائه می‌ نماید.


گردش سود (زیان) انباشته
گزارش گردش سود (زیان)  انباشته، مکمل صورت‌های سود و زیان و ترازنامه ‌است که ضمن افشای تغییرات انجام‌ شده مرتبط با سنوات قبل، ارتباط منطقی بین صورت سود و زیان با ترازنامه و صورت سود و زیان جامع را فراهم می ‌سازد.

 

صورت سود و زیان جامع ( Comprehensive Income Statement)
صورت‌ سود و زیان‌ جامع‌ دربرگیرنده‌ کلیه‌ درآمدها و هزینه‌های‌ شناسایی‌ شده‌، اعم از تحقق‌ یافته‌ و تحقق‌ نیافته‌ است‌. سود یا زیان‌ خالص‌ دوره‌ مالی‌ به عنوان‌ اولین‌ قلم‌ در صورت‌ سود و زیان‌ جامع‌ انعکاس‌ می‌یابد. این‌ بدان‌ معنی‌ است‌ که‌ مانده نهایی صورت‌ سود و زیان‌ دوره‌، یکی‌ از اقلام‌ صورت‌ سود و زیان‌ جامع‌ است و سایر درآمدها و هزینه‌های‌ شناسایی‌ شده‌، به ‌طور جداگانه‌ در آن انعکاس‌ می‌یابد.

Comprehensive Income Statement اصطلاح استاندارد بین‌المللی گزارش دهی مالی برای حساب سود و زیان.

 

صورت گردش وجوه نقد  (Statement Of Cash Flow)
صورت جریان‌های نقدی، منابع عمده دریافت‌های نقدی و همچنین مصارف عمده پرداخت‌های نقدی یک واحد تجاری را برای یک دوره زمانی معین گزارش می‌نماید. این صورت می‌تواند اطلاعات مفیدی در رابطه با فعالیت‌های یک واحد تجاری در زمینه ایجاد وجه نقد حاصل از عملیات، حفظ و گسترش ظرفیت عملیاتی، توانایی واحد تجاری در ایفای تعهدات مالی خود و همچنین پرداخت سود سهام ارائه نماید.

 

یادداشت‌های توضیحی(Explanatory notes)
یادداشت‌های‌ توضیحی‌ شامل‌ اطلاعات‌ تشریحی‌ و جزئیات‌ بیشتری‌ از اقلام‌ منعکس‌شده‌ در صورت‌های‌ مالی‌ اساسی‌ است‌ ضمن‌ اینکه‌ اطلاعات‌ دیگری‌ از قبیل‌ بدهی‌های‌ احتمالی‌ و تعهدات‌ را ارائه‌ می‌کند. این‌ یادداشت‌ها شامل‌ موارد افشای‌ الزامی‌ یا توصیه شده‌ بر اساس‌ استانداردهای‌ حسابداری‌ یا سایر موارد افشاست‌ که‌ برای‌ دستیابی‌ به‌ ارائه‌ مطلوب‌ ضرورت‌ دارد.

 

منبع
استاندارد حسابداری شماره 1(نحوه ارائه صورت‌های مالی)
فرهنگی تشریحی حسابداری آکسفورد

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics