تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حسابداری حقوق و دستمزد  از حوزه های بسیار حساس  در شرکت ها بوده که عهده دار محاسبات حقوق و پرداخت آن می باشد. در اینجا تعدادی از اصطلاحات حسابداری حقوق و دستمزد جهت آشنایی کاربران ارائه شده است.

حسابداری حقوق و دستمزد (Payroll accounting)
حسابداری حقوق و دستمزد یکی از زیر مجموعه های حسابداری است که محاسبات و ثبت حقوق و دستمزد کارکنان را عهده دار است.

 

واحد کارگزینی (Human Resources Unit)
در اغلب سازمان ها مدیریت منابع انسانی از سیستم حقوق و دستمزد جدا است، سیستم حقوق و دستمزد زیر نظر دایره حسابداری فعالیت می کند و عملیات مربوط به پردازش لیست حقوق و دستمزد، و پرداخت های مربوط به کارکنان را برعهده دارد. اما سیستم مدیریت منابع انسانی توسط واحد کارگزینی (واحد منابع انسانی) اداره می گردد.


واحد منابع انسانی یا کارگزینی اطلاعات مربوط به لیست کارکنان شامل تاریخ استخدام، تاریخ پایان قرار داد، نرخ حقوق و دستمزد و ...) را فراهم و در اختیار واحد حسابداری حقوق و دستمزد قرار می دهد.

 

به عبارتی واحد کار گزینی در هر سازمان وظیفه تهیه و تدوین آیین نامه‌ها و دستور العمل های استخدامی پرسنل با رعایت و مد نظر گرفتن قوانین کار و امور اجتماعی  و سایر قوانین را برعهده دارد و از طرفی وظایف دیگری همچون آموزش نحوه استفاده  از  مرخصی و تعیین شرح وظایف، نقل و انتقال پرسنل به سایر بخش‌های واحد تجاری و موارد مشابه را به عهده دارد.

 


لیست حقوق و دستمزد (payroll)
لیست حقوق و دستمزد فرمی است که از بخشها و قسمتهای متفاوت و مختلفی تشکیل شده است که هر قسمت با توجه به اطلاعات ارائه شده از کارگزینی و دوایر ثبت ورود و خروج و لحاظ قوانین کار تکمیل می گردد.

 

 باید بدانید لیست حقوق و دستمزد به یک شکل ثابت نمی باشد بلکه بخشهای آن براساس فعالیت شرکت و نوع قراردادهای کار کارکنان با کارفرما و موارد مورد نیاز دیگر تهیه می گردد. ولیکن به طور کلی یک لیست حقوق و دستمزد معمولاً دارای محل درج موارد زیر می باشد.

 

نام و نام خانوادگی پرسنل شاغل، دستمزد، اضافه کاری، نوبت کاری، شب کاری، فوق العاده های حق اولاد، حق مسکن، خوار و بار، کمک های غیرنقدی، حق ایاب و ذهاب، جمع حقوق و مزایا، ستون کسورات شامل حق بیمه های اجتماعی، مالیات، وام و سایر کسورات و ستون مبلغ خالص پرداختنی.

 

هزینه حقوق و دستمزد (Payroll cost)
منظور از حقوق و دستمزد پرداخت مبلغی می‌باشد که به جبران فعالیت‌های کارکنان در یک موسسه یا بنگاه اقتصادی پرداخت می‌شود، هزینه حقوق و دستمزد مبین سهم نیروی کار در تولید محصولات یا ارائه خدمات می‌باشد؛ و پس از بهای تمام شده مواد، سهم کلیدی را در بهای تمام شده کالا و خدمات ایفا می‌نماید.

 

مالیات بر حقوق و دستمزد (Payroll tax)
کارفرما موظف است در زمان تهیه لیست حقوق و دستمزد مالیات متعلق کارگر را با توجه به ضریب جدول مالیاتی پس از کسر معافیت های قانونی محاسبه نموده و از حقوق کارگر کسر و به حساب وزارت امور اقتصادی و دارایی واریز نماید. بنابراین مالیات متعلقه کارگر نیز یکی از کسورات حقوق و دستمزد محسوب می گردد.

 

حق بیمه حقوق و دستمزد (Insurance payroll)
طبق قانون کار هر کارفرما باید ماهانه 7 درصد از حقوق و مزایای هر یک از کارکنان خود را به عنوان حق بیمه سهم کارگر کسر کرده و به همراه حق بیمه سهم کارفرما  که 23 درصد است ( 20درصد سهم کارفرما+ 3 درصد بیمه بیکاری + 7 درصد سهم کارگر مجموعا 30 درصد) تا پایان ماه بعد به حساب سازمان تامین اجتماعی واریز نماید.


 

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

حمید فلاحدخت |   1395/10/07 23:43:53   |
1     0
با سلام بر شما تلاشگران عرصه خدمت
مطالب مذکور در خصوص هزینه های عملیاتی یک موسسه که شامل فعالیتهای اصلی و مستمر است را شامل می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics