تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

آمارها نشان می‌دهند که بخش زیادی از مردم در ابتدای هرسال برنامه‌ها و اهدافی برای خود در نظر می‌گیرند. اگر شما نیز برای شرایط مالی خود در سال جدید قصد برنامه‌ریزی دارید، به یاد داشته باشید که تعیین اهداف و طراحی برنامه‌ها بسیار آسان‌تر از دستیابی به آن‌ها است؛ اما راز دستیابی به اهداف مطلوب در چیست؟

 

بدون شک تعیین دقیقِ هدفی معقول اهمیت زیادی دارد. به گفته دکتر ویل میک «اگر هدفی را به‌خوبی در ذهن خود شکل دهیم، توجه پیوسته به جزئیات آن آسان‌تر خواهد بود و درنتیجه انگیزه پیگیری هدف تقویت می‌شود؛ اما هدفی که به‌خوبی شکل نگرفته است، در ذهن ما مبهم است و رفته‌رفته انگیزه خود را برای تلاش و محقق کردن آن از دست خواهیم داد.»


توصیه‌های زیر به شما کمک می‌کند اهدافی نیرومند و قابل‌پیگیری را در ذهن خود مشخص کنید:


۱- مثبت نگاه کنید.
اهداف شما باید با واژه‌های مثبت بیان شوند. برای مثال به‌جای آنکه بگویید «پول کمتری را در امور بیهوده خرج خواهم کرد» بهتر است بگویید «پول خود را درزمینهٔ مسائل باارزش هزینه خواهم کرد


۲- تمرکز خود را افزایش دهید.
کوشش کنید که امور متعددی را همزمان انجام دهید، نیروی شما نیز تقسیم خواهد شد. اگر به‌راستی به دنبال تغییر دادن چیزی هستید، بر یک تا سه هدفِ مشخص متمرکز شوید؛ اهدافی که برای شما اهمیت زیادی دارند و تلاش‌های شما برای آن‌ها می‌تواند به نتایج باارزشی بیانجامد.


۳– اهداف خود را با جزییات توصیف کنید.
باید به‌جای اهداف کلی، هدف‌های خود را با جزئیات تصور و مشخص کنید. این کار تمرکز شما را تقویت می‌کند. مثلاً به‌جای آنکه بگویید «در سال جدید سلامتی بهتری خواهم داشت» بهتر است بگویید «روزانه ۲۰۰ گرم سبزی بیشتری خواهم خورد.»


۴- اهدافِ قابل‌اندازه‌گیری تعیین کنید.
اهدافِ شما باید قابل‌اندازه‌گیری باشد تا سنجش میزانِ پیشرفتِ شما ممکن شود.


۵- اهداف قابل‌دسترسی را انتخاب کنید.

اگر هدفی که تعیین کرده‌اید دور از دسترس باشد، به‌تدریج انگیزه خود را برای تحقق آن هدف از دست می‌دهید. اگر می‌دانید که برنامه‌هایتان واقع‌بینانه نیست، بهتر است زمانی را صرف کنید و با اصلاحِ آن‌ها مسیر پیشرفت خود را هموارسازید.


۶- اهداف باید با زندگی شما مرتبط باشد.
اگر هدفی را به این دلیل انتخاب کنید که «فکر می‌کنید» باید انجام شود، اما شخصاً چندان علاقه‌ای به آن نداشته باشید، احتمال تحقق چنین هدفی بسیار اندک است.


۷- محدوده زمانی مشخص کنید.
توجه داشته باشید که اهداف شما باید به لحاظ زمانی محدودشده باشند. فشار ناشی از زمان‌بندیِ امور، شما را به‌سوی تحقق اهدافتان سوق خواهد داد.


منبع
سعید محمدی_ نویسنده کتاب انسان 2020 و مدرس آموزش های فوق پیشرفته فانتوم

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

سادات حسینی |   1395/01/14 04:30:15   |
2     1
برنامه ریزی مالی(به انگلیسی: Financial Planning) مجموعه‌ای از پیش بینی‌های مالی است که هر فرد را برای یک زندگی با آرامش و آسایش در آینده نزدیک و دور آماده می‌کند.مجموع این برنامه ریزی شامل جنبه‌های مختلفی است که فقط به پس انداز کردن و سرمایه گذاری هنگفت در سرمایه گذاری‌های خاص خلاصه نمی‌شود. این سرمایه گذاری‌ها فقط بخش کوچکی از یک برنامه ریزی جامع هستند. در یک برنامه ریزی مالی کامل و دقیق، وضعیت مالی امروز فرد و یا خانواده بررسی شده و اهداف مالی در آینده نزدیک و دورنیز مورد نظر قرار خواهد گرفت و با توجه به آنها روش و یا روشهای حصول این اهداف و قابل دسترس بودن آنها مورد بررسی قرار خواهد گرفت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویـــا اسماعیلی |   1395/01/16 11:58:06   |
2     1
آنچه که یک برنامه مالی را موفق می کند، تداوم در اجرای آن است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
نوشین دینیاریان |   1395/04/03 23:08:16   |
0     1
افرادی که از نظر مالی موفق هستند هزینه های ماهانه خود را ارزیابی کرده و در صورت امکان آنها را کاهش می دهند. با اجتناب از هزینه های غیر ضروری، آنها بخش بیشتری از درآمد خود را می توانند به پس انداز اختصاص دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضا میرجلیلی |   1396/11/18 22:05:34   |
0     0
ما میتوانیم با استفاده از متریس مدیریت زمان کارهای خودمان را برنامه ریزی کنیم
اماقبل از آن باید هدف ما مشخص باشد بعد اولویت بندی کنیم کار های خودمان را از لحاظ با اهمیت و بی اهمیت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics