تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

حکیمی از گذری می‌گذشت. جوانی به او سلام کرد و اظهار داشت: ای مرد خدا! مشکلی دارم. من فرد پر تلاش و درآمد‌زایی هستم. اما هیچ وقت نمی‌توانم پس اندازی برای آینده ام داشته باشم. حکیم گفت: چرا؟! جوان ادامه داد:

 وقتی حقوقم را می‌گیرم، دوست دارم آنرا خرید کنم. انواع و اقسام لوازمی را می‌خرم و دست آخر هم اگر چیزی ماند و نیازمندی به من مراجعه کرد، همه آن را به او می‌دهم. هیچ وقت هم هیچ چیز ندارم! حکیم به او گفت: اگر شما زیاد درآمد داشته باشید؛ اما در خرج کردن آن دقت لازم را بعمل نیاوری، همیشه محتاج و نیازمند خواهی بود. کمک به دیگران، انفاق به نیازمندان و مساعدت‌های اجتماعی خیلی خوب است. مشروط به آن که حد و اندازه را رعایت کنی و افراط و تفریط را کنار بگذاری.


جوان گفت: بر این اساس من باید نوع خرج کردن پول‌هایم را عوض کنم و در عرصه مخارجم حساب و کتاب تازه‌ای داشته باشم. حکیم اظهار داشت: احسنت پسر عزیزم، همین طور است. خداوند متعال در آیه 29 اسراء به همه مؤمنانی، چون تو همین سفارش را فرموده‌ است:


"تجعل یدک مغلوله الی عنقک و لاتبسطها کل البسط فتقعد ملوما محسورا"

هرگز دستت را برگردنت زنجیر نکن(و انفاق و بخشش به دیگران را ترک نکن) و بیش از حد نیز دست خود را نگشا که مورد سرزنش قرارگیری و از کار فرومانی.

 

"و یا والذین اذا انفقوا لم یسرفوا و لم یقتروا و کان بین ذلک قواما".( فرقان67)

 

اعتدال در انفاق
امام صادق(ع) می‌فرماید: روزی نزد رسول خدا(ص) قدری طلا بود و او کراهت داشت که (با اندوخته طلا) شب را سپری کند، پس آن را صدقه داد. صبحگاهان، در حالی برخاست که نزد وی چیزی(برای صدقه دادن) نبود. نیازمندی به سراغ آن حضرت آمد، اما پیامبر اکرم(ص) چیزی نداشت که به او ببخشد. آن نیازخواه، به سرزنش پیامبر گرامی(ص) پرداخت و آن حضرت که رحم ورز و دل نازک بود، اندوهگین شد که چرا چیزی برای بخشیدن ندارد. آنگاه خداوند تعالی پیامبرش را با فرمان خویش، چنین تأدیب فرمود:
  "دست خویش را به گردنت مبند و آن را یکسره مگشای زیرا نکوهیده و درمانده می‌نشینی. " (بحارالانوار، ج 47، ص235)

 

منبع

برگرفته از مطلب نوشته شده توسط زارع پور

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

افسانه زارعی |   1395/01/14 17:43:17   |
1     0
خساست هیچگاه باعث پولدار شدن شما نخواهد شد!
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علی رضایی |   1395/04/05 03:21:33   |
0     0
ای کسانی که ایمان آورده اید، از آن چه به شما روزی داده ایم انفاق کنید، پیش از آنکه روزی فرا رسد که در آن نه خرید و نه فروش است و نه دوستی و نه شفاعتی و کافران خود ستمگرند. "سوره بقره آیه 254"
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسینی |   1395/04/06 17:11:39   |
0     0
مؤمن موظف است در حد توان و نیروی خویش با گردش چرخ اقتصادی جامعه مدد رساند و علاوه بر تأمین هزینه‌های زندگی در رونق و سازندگی میهن اسلامی سهیم شود. در اسلام راههای درآمد حلال و مجاز، از راه‌های حرام و ممنوع مشخص شده و هر کس درآمد مشروعی بدست آورد، مالک آن می‌شود و مجاز است طبق نظر عقل و شرع آن را به مصرف برساند در این میان افراط و تفریط در مصرف و هزینه امری نامعقول است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics