تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

فرایند ارزیابی عملکرد که امروزه باید آن را در چارچوب مدیریت عملکرد طراحی و پیاده‌سازی نمود یکی از مهم‌ترین فرآیند توسعه منابع انسانی به شمار می‌رود

 

مهم‌ترین عواملی که در طراحی یک فرایند ارزیابی عملکرد اثر بخش لازم است موردتوجه قرار گیرند را می‌توان به شرح ذیل برشمرد:

 

  • شفاف‌سازی ارتباط عملکرد کارکنان با استراتژی‌ها و اهداف سازمان
  • تعیین شاخص‌های عملکردی جهت ارزیابی
  • تعیین و برقراری ارتباط بین فرایند ارزیابی عملکرد با سایر فرایندهای توسعه منابع ­انسانی.

 

به گفته اریک هل فرت  (1944) اندازه‌گیری عملکرد یک موسسه بسیار پیچیده و مشکل می‌باشد و پیچیدگی آن به این دلیل است که به‌ کارگیری، سرمایه به نحو اثربخش، کارایی و سودآوری عملیات، ارج نهادن و اطمینان دادن نسبت به انواع ادعاهای نسبت به موسسه می‌باشد.


کیفیت و اثربخشی مدیریت و عملکرد آن عامل تعیین‌کننده و حیاتی تحقق برنامه‌های توسعه و رفاه جامعه است. ارائه خدمات و تولید محصولات متعدد و تامین هزینه‌ها از محل منابع، حساسیت کافی را برای بررسی تحقق اهداف، بهبود مستمر کیفیت، ارتقای رضایتمندی مشتری و شهروندان، عملکرد سازمان و مدیریت و کارکنان را ایجاد کرده است. درصورتی‌ که ارزیابی عملکرد با دیدگاه فرایندی و به‌ طور صحیح و مستمر انجام شود، در بخش دولتی موجب ارتقا و پاسخگویی دستگاه‌های اجرایی و اعتماد عمومی به عملکرد سازمان‌ها و کارایی و اثربخشی دولت می‌شود. در بخش غیردولتی نیز موجب ارتقای مدیریت منابع، رضایت مشتری، کمک به توسعه ملی، ایجاد قابلیت‌های جدید، پایداری و ارتقاء کلاس جهانی شرکت‌ها و مؤسسات می‌شود.


در جوامع امروزی همه افراد و مؤسسات به‌گونه‌ای با یکدیگر در ارتباط هستند. این افراد و مؤسسات شامل مدیران و سرمایه‌گذاران، اعتباردهندگان، کارکنان، دولت، جامعه و سایرین می‌باشند. اگر چه هر یک از این افراد از دیدگاه و منظر خود به موسسه توجه می‌کنند ولی همه آنها در مورد کلیت انجام ارزیابی عملکرد اتفاق‌ نظر دارند.

 

مبنای ارزیابی عملکرد: عنوان ارزیابی عملکرد در ارتباط با موارد و مباحث گسترده‌ای می‌باشد؛ اما از دیدگاه غالب و عمومی، مدیریت کارای منابع شرکت می‌باشد. رسیدگی دقیق و تحلیل درست صورت‌های مالی می‌تواند معیاری برای ارزیابی عملکرد شرکت قرارگیرد. معمولاً صورت‌های مالی از قبیل ترازنامه و صورت سود و زیان این مأموریت را انجام می‌دهند.


دیدگاه سنتی، قضاوت و یادآوری عملکرد و کنترل ارزیابی‌ شونده را هدف قرار داد و سبک دستوری دارد. این دیدگاه صرفاً معطوف به عملکرد دوره زمانی گذشته است و با مقتضیات گذشته نیز شکل‌گرفته است. دیدگاه نو، آموزش، رشد و توسعه ظرفیت‌های ارزیابی‌ شونده، بهبود و بهسازی افراد و سازمان و عملکرد آن، ارائه خدمات مشاوره‌ای و مشارکت عمومی ذینفعان، ایجاد انگیزش و مسئولیت‌پذیری برای بهبود کیفیت و بهینه‌سازی فعالیت‌ها و عملیات را هدف قرار داد و مبنای آن را شناسایی نقاط ضعف و قوت و تعالی سازمانی تشکیل می‌دهد. خاستگاه این دیدگاه مقتضیات معاصر بوده و به ارزیابی سیستمی عملکرد با استفاده از تکنیک‌ها و روش‌های مدرن، توسعه پیدا می‌کند. حوزه تحت پوشش اندازه‌گیری عملکرد می‌تواند سطح کلان یک سازمان، یک واحد، یک فرایند و کارکنان باشد.

 

برای دریافت مقاله فارسی به صورت پی دی اف روی دانلود کلیک کنید .

 

منبع

محمدتاج الدین، مریم درویش(1388) ارکان ارزیابی عملکردمنابع انسانی؛پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics