تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

زندگی یک فرصت بزرگ و شاید یک مسئله بزرگ است که روزانه مسائل کوچک را برای ما به ارمغان می‌آورد که ما آن‌ها را مشکلات می‌نامیم.

دنیای واقعیت‌های ما انسان‌ها مملو از مسائل و مشکلاتی است که هرروز با آن مواجهه می‌شویم.و یا آن‌ها با ما مواجهه می‌شوند. زندگی را می‌توان روند پیاپی مواجهه شدن با مسائل و تلاش برای حل آن‌ها دانست. حل مشکلات فراروی انسان تأثیر سازنده‌ای در ایجاد اعتمادبه‌نفس و کسب آرامش دارد و به انسان نیروی ویژه و انگیزه‌ای مناسب برای مواجهه سازنده با مشکلات هدیه می‌نماید. حل موفقیت‌آمیز مسائل زندگی به اعتمادبه‌نفس بیشتر و آرامش فرد منجر می‌شود، درحالی‌که حل ناقص یا گره‌های ناگشوده بهداشت روان شخص را به‌طورجدی تهدید خواهد کرد. به نظر می‌رسد انسان‌ها خیلی اوقات می‌توانند مشکلات خویش را حل نمایند بی‌آنکه حل مسئله را به‌صورت مدون و یا در کارگاه مهارت‌های زندگی آموخته باشند؛ اما از سوی دیگر خیلی اوقات نیز انسان‌ها نمی‌توانند مسئله خود را حل کنند، چون حل مسئله را به‌صورت یک مهارت نیاموخته یا تمرین نکرده‌اند. حل مسئله یک فرایند آگاهانه- منطقی- تلاش بر و هدفمند است. مسئله می‌تواند ناشی از یک مشکل بیرونی (مثل یک امتحان سخت) و یا از درون فرد نشایت گرفته باشد (مثل اهداف، نیازها، تعهدات شخصی).

 

 انتخاب رویکرد صحیح نسبت به مشکلات:

در این مرحله لازم است باورهای غلط نسبت به مشکل شناسایی و اصلاح گردد مثلاً این باور (نباید در زندگی با مشکل روبرو شد).(مشکل نشانه ضعف، بی‌لیاقتی و ناتوانی است). هر مشکلی در زندگی در حکم فرصتی است برای ارتقاء، بزرگ شدن، برای باتجربه شدن و برای استوار کردن وجود راست‌قامتی برای مواجهه با مسائل آتی زندگی.

یک روش عینی و عملی برای پیدا کردن راه‌حل‌ها، روش بارش ذهنی است. روش بارش ذهنی یعنی سعی کنیم بدون هیچ نوع قضاوت، بازداری، ارزش‌گذاری خوب و بد و یا جلوی فکر خود را گرفتن، راه‌حل‌های متعدد، متنوع و غیر قضاوتی برای مسئله ارائه بدهیم.

 

منابع:

مهارت‌های زندگی- دکتر حسین خنیفر (عضو هیات علمی دانشگاه تهران)- دکتر مژده پور حسینی

روان‌شناسی بالینی-دکتر حمید پور شریفی باراهنمایی دکتر امیر هوشنگ مهریار

مهارت حل مساله-کتاب کار دانشجو-دکتر لادن فتی- مهرداد کاظم‌زاده عطوفی

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics