تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

بر اساس یک پژوهش که مارتین وان رویج و همکاران وی انجام دادند تفاوت های کوچک در دانش مالی اشخاص باعث می شود تا تفاوت های چشمگیری در ثروت آن ها به وجود آید. نتیجه بررسی این بود که تنها دو نفر از هر پنج نفر می‌توانند به پرسش‌های ابتدایی پاسخ دهند که سواد مالی آن ها را اندازه‌گیری می‌کند و این که چنین عاملی یک تاثیر روشن بر ثروت آن ها دارد.

 

یافته‌های مشخص آن ها نشان داد خالص ثروت یک شخص معمولی که دانش و مهارت مالی کسب کرده است 80 هزار یورو بیشتر از ثروت یک شخص معمولی بدون سواد مالی است. پژوهشگران پنج پرسش مطرح کردند که قدرت محاسباتی شرکت‌کنندگان و نیز دانش مربوط به بهره مرکب، تورم، ارزش زمانی پول و ارزش‌های اسمی در برابر ارزش واقعی را اندازه‌گیری می‌کرد.

 

نتایج به شرح زیر به دست آمد:


1) افرادی که سواد مالی دارند 30 درصد احتمال بیشتری می‌رود که برای دوران بازنشستگی خود برنامه‌ریزی کنند و در هنگام پیری ثروتشان بیشتر افزایش می‌یابد.


2) افرادی که سواد مالی دارند 17 درصد احتمال بیشتری می‌رود که در بازار سهام سرمایه‌گذاری کنند. این عامل گویای منافع سرمایه‌گذاری در دارایی‌های پربازده است و فرصت‌هایی که برای متنوع ساختن ریسک دارایی ایجاد می‌کند.


3) داشتن تحصیلات اقتصادی هنگامی که فرد جوان است پیش‌بینی‌کننده قوی از دانش مالی وی در بزرگسالی است.


مصرف‌کنندگانی که دانش مالی دارند آماده‌تر و مجهزتر می‌شوند تا برای بقیه عمر خویش، مسوولیت بهتری در زمینه زندگی مالی برعهده گیرند. پس یکی از منافع مهم دیگر سواد مالی این خواهد بود که شانس وابسته شدن به پشتیبانی دولتی را هنگامی که افراد گرفتار مشکلات مالی شده یا بدون قوانین بازنشستگی کافی وارد دوره بازنشستگی می‌شوند، کاهش می‌دهد.


یک پرسش مهم این‌ است که چه نوع تمهیدات سیاستگذاری واقعاً به افراد انگیزه می‌دهد تا تبحر مالی پیدا کرده و میزان دانش مالی خود را بیشتر کنند. یافته‌ها درباره ارزش تحصیلات اقتصادی به نقش مهم ایجاد برنامه‌های آموزشی برای افزایش دانش مالی افراد اشاره دارد. در عین حال نبود بینش‌های اولیه اقتصادی در بین گروه زیادی از مصرف‌کنندگان حکایت از این دارد که بسیار مهم است ابتکارات برای تحصیلات مالی با سایر تمهیدات و برنامه‌های تکمیلی همراه شود.

 

منبع
سواد مالی

مرجع تخصصی شم اقتصادی و موفقیت مالی (1391)

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

نازنین حشمتی |   1395/04/03 20:42:27   |
5     0
نیاز به ارتقای سواد مالی و درک روابط ما با پول فراتر از دنبال کردن قیمت سکه و دلار و یا خوش شانسی در ثروتمند شدن به وسیله ی آنهاست. ما چقدر حاضریم روی خودمان سرمایه گذاری کنیم تا در این زمینه ها موفق شویم؟
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید نورالهی |   1396/04/11 15:26:00   |
0     0
؛ بین سطح سواد مالی و فاکتورهای موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاری در ایران، رابطه وجود دارد، ولی این رابطه بسیار ضعیف است و کمتر از 10% از تغییرات فاکتورهای موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاری در ایران، توسط سطح سواد مالی، قابل توضیح می باشد و زمینه اشتغال و جنسیت، بر رابطه بین سطح سواد مالی و فاکتورهای موثر بر تصمیم گیری سرمایه گذاری در ایران، موثر می باشند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
احمد حیدری |   1396/11/02 11:36:59   |
0     0
مصرف‌کنندگانی که دانش مالی دارند آماده‌تر و مجهزتر می‌شوند تا برای بقیه عمر خویش، مسوولیت بهتری در زمینه زندگی مالی برعهده گیرند. پس یکی از منافع مهم دیگر سواد مالی این خواهد بود که شانس وابسته شدن به پشتیبانی دولتی را هنگامی که افراد گرفتار مشکلات مالی شده یا بدون قوانین بازنشستگی کافی وارد دوره بازنشستگی می‌شوند، کاهش می‌دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/02 20:28:22   |
0     0
اما بر اساس تعریف یونسکو، شخص با سواد فردی است که تمام پارامترها زیر را در خود دارا است

١- سواد عاطفی
توانایی برقراری روابط عاطفی با خانواده، همکاران. مشتریان. رقباو دوستان، به نحوی شایسته.

٢- سواد ارتباطی
توانایی برقراری ارتباط و تعامل با تمامی اعضای جامعه، شامل آداب معاشرت و روابط اجتماعی بهینه.

٣- سواد مالی
توانایی مدیریت اقتصادی درآمد، یعنی دانش گردش تقدینگی، سرمایه گذاری، و مدیریت هزینه.

٤- سواد رسانه
این که بدانیم کدام خبر رسانه ها معتبر و کدام نا معتبر است. یعنی توانایی تشخیص راستی و درستی اخبار و دیگر پیام های رسانه ای

٥- سواد آموزش و پرورش
توانایی تربیت فرزندان شایسته و برنامه ریزی برای آموزش و پرورش کارکنان بایسته

٦- سواد رایانه
توانایی استفاده از مهارت های هفت گانه ی رایانه یا ICDL،
شامل مفاهیم پایه ی فن آوری اطلاعات و ارتباطات، استفاده از رایانه، مدیریت فایل ها، واژه پردازی و ...

امروز، در قرن بیست و یکم، داشتن سواد خواندن و نوشتن، یا حتى اخذ مدرک دانشگاهی، دال بر با سواد بودن فرد نیست

آموزش های مهارتی برای مدیران و کارشناسان از یک گزینه به یک الزام تبدیل شده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics