تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

درچند سال اخیر مفهوم تیم و کار تیمی تبدیل به یکی از ابزارهای کلیدی در بهره وری و رضایت کارکنان در محیط کاری شده است.
تیم های مجازی ارتباطات پشتیبانی شده توسط تکنولوژی را بسیار بیشتر از ارتباطات رو در رو جهت انجام وظایفشان به کار می‌گیرند.

 

تیم های مجازی برای سازمان‌ها ضروری هستند؛ چرا که آن‌ها قادر به اشتراک گذاشتن دانش در امتداد مرزهای سازمانی می‌باشند و فرآیندهای نوآوری مدرن را توسعه می‌دهند. استفاده از تیم های مجازی ظرفیت سازمان‌ها را در مرتبط کردن افراد در حوزه‌های مختلف و استفاده از گروه‌ها برای نوآوری توسعه داده است. افراد می‌توانند بدون توجه به منطقه جغرافیایی سازمان و یا صنعت به همدیگر پیوند یابند. تیم های مجازی یک شکل سازمانی جدید می‌باشند و نیازمند آن است که سازمان‌ها شیوه عملیات سنتی خود را تغییر دهند.

 

این تیم ها می‌توانند افراد را از واحدهای مختلف سازمانی و حتی از سازمان‌های مختلف به هم پیوند دهند تا باهم کار کنند. بر خلاف تیم های کاری سنتی که اعضاء به یک مدیر گزارش می‌دهند، اعضای تیم های مجازی به مدیران مختلف از واحدها، حوزه‌ها و سازمان‌های مختلف گزارش می‌دهند و معیارهای مختلفی برای ارزیابی عملکرد آن‌ها مد نظر قرار می‌گیرد. اعضای تیم های مجازی سابقه‌ای مشترک از کار کردن با همدیگر ندارند و نیازمند توسعه دیدگاه خود نسبت به کارتیمی می‌باشند. همچنین اعضا ممکن است فاقد مهارت‌های لازم برای کارکنان با افرادی باشند که کاملاً با آنان متفاوت هستند و مجبور شوند که درگیر موضوعات عملی نظیر کار کردن در افق‌های زمانی مختلف و سیستم های اطلاعاتی ناسازگار شوند.


استفاده از فرصتی که پیشرفت‌های تکنولوژی اطلاعات و ارتباطات برای سازمان‌ها ایجاد کرده است، برتری‌هایی نسبت به روش‌های سنتی تیم های کاری دارد، از جمله:


1)    بهترین کارکنان ممکن است در مکان های مختلف پراکنده باشند، تیم های مجازی این امکان را به سازمان‌ها می‌دهد که بدون توجه به محل جغرافیایی بهترین افراد را استخدام و در اختیار گیرند.


2)     تیم های مجازی flextime   هستند؛ یعنی کارکنان ساعات شروع و پایان کار خود را تعیین می‌کنند؛ در نتیجه  می‌توانند برنامه زمانی کار خود را با نیازهای شخصی و الزامات شغلی تطبیق دهند. این امر از مشکلات غیبت  و  تأخیر کارکنان می‌کاهد.


3)     تیم های مجازی امکان چند شغلی بودن را برای کارکنان فراهم می‌کنند. به دلیل عدم محدودیت‌های زمانی و جغرافیایی کارکنان می‌توانند همزمان عضو چندین تیم مجازی که در زمینه‌های مختلف انجام وظیفه می‌کنند، باشند. همچنین این موضوع به انعطاف‌پذیری شخصیتی کارکنان کمک می‌کند.


4)     تیم های مجازی انعطاف‌پذیری را برای سازمان به وجود می‌آورند و واضح است که یک سازمان منعطف در بازار رقابتی تر و پاسخگوتر می‌باشد.


5)     به‌کارگیری تیم های مجازی در سازمان موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های مسافرت و هزینه‌های بالای ارتباطات به روش سنتی مثل کاغذبازی و افزایش ساعت کاری از 8 ساعت به 24 ساعت (به دلیل عدم محدودیت‌های زمانی) و افزایش بهروری می‌شود.


6)     به دلیل منعطف بودن ساعات کاری، در وقت کارکنان صرفه‌جویی شده و در نتیجه کارکنان فرصت بیشتری برای رسیدگی به دیگر امور زندگی و نیازهای شخصی خود خواهند داشت. این امر انگیزش بیشتر کارکنان را به دنبال خواهد داشت.


7)   آلودگی هوا در اثر استفاده از تیم های مجازی به شدت کاهش خواهد یافت.


8)  تیم های مجازی برای افراد ناتوان و معلول که در محیط کاری سنتی نمی‌توانند کار کنند از طریق تکنولوژی های اطلاعاتی و مخابراتی فرصت کار فراهم می‌آورد.


9) با استفاده از تیم های مجازی نیاز کمتری به فضای اداری و پارکنیگ و زمین وجود دارد.


10)  با استفاده از تیم های مجازی مصرف و در نتیجه هزینه‌های گرمایشی و الکتریسیته کاهش می‌یابد.

 


منبع
تحقیق آتش سوز و همکاران

 

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics