تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

شایستگی‌ها و مهارت های رهبر تیم یکی از عوامل اساسی می‌باشد که بدون شک از فاکتورهای حیاتی تعیین‌کننده موفقیت تیم و در نتیجه اثربخشی آن می‌باشد. در این جا هر یک از این مهارت‌های مورد نیاز رهبر تیم تشریح می‌شود.

 

1)  هدایت و مدیریت عملکرد: اگر چه استقلال اعضای تیم و توانمندسازی و مشارکت آن‌ها در فرآیند تیم از مفاهیم اصلی موفقیت یک تیم مجازی موفق محسوب می‌شود، ولی نباید فراموش کرد که رهبر تیم مجازی، مربی و مدیر عملکرد تیم می‌باشد و این رهبر تیم است که تشخیص می‌دهد خودمختاری را برای اعضا در داخل یک ساختار مشخص که دستیابی به نتایج را آسان می‌سازد فراهم کند.


2)  به کارگیری تکنولوژی اطلاعاتی مناسب: رهبران تیم مجازی باید روش های مناسبی از ارتباطات و همکاری را انتخاب و به کار گیرند. رهبر تیم باید قادر به انتخاب تکنولوژی متناسب با وظیفه تیم، موقعیت کنونی پروژه، نوع تیم و میزان آشنایی اعضا با آن تکنولوژی باشد تا نیازهای ارتباطاتی، به اشتراک گذاشتن اطلاعات و بهره وری تیم ارضا شود.
الف - مناسبت تکنولوژی با نوع و وظیفه تیم: رهبران موثر تیم های مجازی این نکته را درک می کنند که وظیفه تیم تا حدی نوع تکنولوژی ارتباطی و همکاری را که باید انتخاب شود، تحمیل می کند.
ب- مناسبت تکنولوژی با چرخه عمر تیم : یکی دیگر از مهارت های اساسی رهبر تیم انتخاب صحیح تکنولوژی و تعاملات رو در رو با توجه به چرخه عمر تیم می باشد.  برای تیم هایی که اعضای آن تا به حال بصورت مجازی با هم کار نکرده اند انتخاب تکنولوژ ی هایی که از نظر اطلاعات غنی می باشند، در شروع حیات تیم بسیار مفید است. زیرا اعضا با کمک این ابزارهای غنی می توانند شناخت بیشتر و سریع تری از همدیگر بدست آورند که لازمه کار تیمی می باشد.
ج- مناسبت تکنولوژی با سابقه اعضای تیم: در سازمان های بزرگ و پیچیده ای که در محیط های جهانی فعالیت می کنند تفاوت های وسیعی بین سطح آشنایی کارکنان با تکنولوژی های نوین وجود دارد.

 

3) کمک به توسعه مسیر شغلی اعضای تیم: وقتی که از اعضای تیم مجازی در مورد جنبه های منفی کار کردن در یک تیم مجازی سوال می شود اغلب بیان می کنند که از مسیر شغلی و آینده شغلی خود نگران هستند. رهبران تیم های مجازی باید نگرانی های افراد را در این مورد پیش بینی کرده و استراتژی هایی برای آن تدوین کنند  که این امر بخصوص برای تیم های موازی و تیم های پروژه و محصول در مراحل پایانی کار تیم پیش می آید. رهبر تیم مجازی دارای موقعیتی می باشد که می تواند به اعضای تیم بعد از پایان پروژه برای بدست آوردن یک منصب خوب کمک کند. رهبران تیم ها می توانند در بیان توانایی ها، مهارت ها و تجربیات اعضای تیم با مدیران، ذی النفعان و دیگر رهبران تیم ها مجازی به عنوان یک حامی عمل کنند. رهبرانی که به رفاه اعضای تیمشان می اندیشند، بعد از اتمام پروژه، کار انتصاب مجدد اعضا را توسط سازمان ها تسهیل می کنند.


4)  ایجاد فرآیندهای تیمی استاندارد و تطبیق آن ها: تیم های مجازی که به سادگی شکل می گیرند، برای ایجاد فرآیندهایی از قبیل چگونگی توسه نرم افزارها یشان برنامه ریزی کار و مستندسازی نتایج مربوطه زمان کمتری نیاز دارند چرا که شرکت های مشاوره ای فرایندهای مربوط به توسعه تیم ها را به صورت استاندارد درآورده اند با این حال تیم های مجازی برای بهینه کردن میزان انعطاف پذیری، در صورتی که الزامات پروژه یا مشتری ایجاب کند در تطبیق فرایندهای خود آزاد هستند البته در برخی سازمان ها، اگرچه فرایندهای استاندارد قابل دستیابی می باشند ولی ممکن است تفاوت های ناحیه ای یا وظیفه ای مهم باشد رهبر تیم باید بخاطر موقعیت و وظیفه تیم برای تعدیل این فرآیندها به اندازه کافی وفق پذیر باشد.


5)  ایجاد شبکه: رهبران تیم مجازی در ابتدای تشکیل تیم بیشتر وقت خود را صرف ایجاد ارتباطات و شبکه های بین مرزها می کنند. این مرزها شامل اعضای تیم و مدیران از حوزه های وظیفه ای مختلف، مشتریان و دیگر افراد خارج از سازمان از جمله شرکا، عرضه کنندگان و سرمایه گذاران می باشد. بیشتر وقت رهبر تیم صرف پیدا کردن راه هایی برای ایجاد ادراک مشترک بین شرکای خارج سازمان نسبت به پروژه ها و اهداف آنها می شود؛ در واقع رهبر تیم جهت بدست آوردن و جذب منابع مورد نیاز از مناطق مختلف نیازمند ایجاد ارتباط و شبکه می باشد.


6)  ایجاد اعتماد و حفظ آن: هرچند که اعتماد معمولا مربوط به روابط بلند مدت می باشد با این حال وقتی که افراد برای یک دوره کوتاه مدت تشکیل یک تیم می دهند ایجاد و حفظ اعتماد خیلی مشکل و بنابراین خیلی هم مهم می باشد در تعاملات رو در رو ما معمولا بعد از چند بار ارتباط با افراد و ادراک چند نشانه از آنان می توانیم تعیین کنیم که به چه کسی باید اعتماد داشته باشیم و به چه کسی اعتماد نداشته باشیم، وجود ارتباطات غیرکلامی نیز که در محیط های واقعی وجود دارد به این امر کمک می کند اما در محیط های مجازی اعضای تیم ممکن است که هرگز فرصت برخوردهای رو در رو با استفاده از دیگر منابع اطلاعاتی سنتی را که اساس شکل گیری اعتماد می باشد به دست نیاورند، بنابراین در یک تیم مجازی ایجاد اعتماد نیازمند آگاهی و تلاش های برنامه ریزی شده بیشتری توسط رهبر تیم می باشد.


منبع

تحقیق آتش سوز و همکاران

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

رویـــا اسماعیلی |   1395/01/15 10:24:02   |
1     0
یک رهبر بیش از یک فرد است؛ او در راس گروه است. این اوست که به نظر می رسد همیشه می داند چه باید بکند و همه برای مشاوره و راهنمایی سراغ او می روند.
او نه تنها دیدگاه خوبی دارد، بلکه می داند چطور باید با دیگران ارتباط برقرار کند. یک رهبر خوب باید بتواند پیامش را با منطق به دیگران برساند. نتیجه این است که همه معمولاً تحت تاثیر روشنی دیدگاه او و راسخ بودن اعتقادش قرار می گیرند و خیلی زود از او پیروی خواهند کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics