تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
حسابداری اجتماعی
تاریخ ثبت: 1394/12/20
تعداد مطالعه: 400
تعداد دریافت: 9
حجم فایل : 81.00 KB
گروه: مسائل جاری حسابداری
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

سعید نورالهی |   1396/03/11 10:28:02   |
0     0
هدفهای حسابداری اجتماعی:
1- تولید و ارائه کالاها و خدمات سودمند برای جامعه (کارکرد تولیدی)
2- توزیع عادلانه امکانات بین گروههای اجتماعی (کارکرد توزیعی)
در کارکرد تولیدی،مدیریت واحد تجاری همزمان با تعیین آثار و نتایج سرمایه گذاریهای اقتصادی،می باید هزینه-منفعت اجتماعی را نیز در نظر بگیرد و با توجه به میزان انتفاع یا زیان متحمل بر جامعه به هر گونه سرمایه گذاری اقدام کند.
در کارکرد توزیعی چگونگی توزیع این هزینه ها و منافع اجتماعی بین اقشار مختلف جامعه مطرح می شود. به عبارت دیگر آیا همگی گروههای اجتماعی به طور عادلانه انتفاع یا هزینه را متحمل شده اند یا توزیع نا عادلانه صورت گرفته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/03/27 12:55:17   |
حسابداری اجتماعی تاثیر اجتماعی فعالیتهای اجتاعمی را ارزیابی میکند 2- هزینه ها و تعهدات اجتماعی واحد تجاری را اندازه گیری می کند 3- منافع اجتماعی واحد تجاری را اندازه گیری می کند 4- در فراهم آوردن یک سیستم اطلاعاتی درون و برون سازمانی کمک می کند
صدیقه نیک روش |   1396/03/31 22:08:07   |
0     0
معاملات اجتماعی:
معاملات و مبادلات متقابل بین واحد تجاری و جامعه پیرامون آن است که نتیجه ای از تصمیمات و اقدامات اقتصادی واحد تجاری و جامعه پیرامون اوست. مثل ایجاد بانک در منطقه ای فقیرنشین و کم رونق که باعث بهبود رفاه اقتصادی شده و باید به عنوان یک معامله اجتماعی شناسایی شود.
سود اجتماعی:
خالص مشارکت و تاثیرات معاملات اجتماعی واحد تجاری با جامعه پیرامونی اش. به عبارت دیگر مقایسه هزینه ها و منافع اجتماعی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/06 18:42:02   |
0     0
برومت برای تجزیه و تحلیل مسئولیت شرکتها پنج سطح از مقاصد اجتماعی را برای شرکتها تعریف نموده که به شرح زیر است: 1- منافع سود خالص2 -منافع منابع انسانی 3 - منافع عمومی 4- منافع محیطی 5- منافع ناشی از تولید وانجام خدمات
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید مجتبی موسوی بفرویی |   1396/11/15 09:55:08   |
0     0
حسابداری اجتماعی شاخه‌ای از حسابداری است که به بررسی تاثیر عملیات یک کسب و کار بر جامعه، می‌پردازد.
این مساله مستلزم آن است که شرکت‌ها با دقت به جامعه و همه مسائل اطراف خود نگاه کنند و در نظر بگیرند که عملیات آنها چه تاثیری بر افراد، محیط و مکان‌های اطرافشان دارد. حسابداری اجتماعی به انواع دارایی‌هایی که در حسابداری مالی مطرح است، نمی‌پردازد بلکه تمرکز آن بر رفتارهای کسب و کار است. حسابداری اجتماعی به بررسی تاثیر رفتار بر محیط اطراف می‌پردازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ندا رضایی نسب |   1397/11/05 20:40:29   |
0     0
حسابداری اجتماعی شاخه‌ای از حسابداری است که به بررسی تاثیر عملیات یک کسب و کار بر جامعه، می‌پردازد.

این مساله مستلزم آن است که شرکت‌ها با دقت به جامعه و همه مسائل اطراف خود نگاه کنند و در نظر بگیرند که عملیات آنها چه تاثیری بر افراد، محیط و مکان‌های اطرافشان دارد. حسابداری اجتماعی به انواع دارایی‌هایی که در حسابداری مالی مطرح است، نمی‌پردازد بلکه تمرکز آن بر رفتارهای کسب و کار است. حسابداری اجتماعی به بررسی تاثیر رفتار بر محیط اطراف می‌پردازد. هر کسب‌و‌کاری صرف نظر از اندازه آن کسب و کار، می‌تواند این ارزیابی را انجام دهد. این فرآیند، یک پدیده حسابداری در اواخر قرن بیستم است. رشد این نوع حسابداری به عنوان یک رشته حسابداری ناشی از فشارهای جنبش زیست محیطی در شرکت‌های بزرگ است. همچنین، این موضوع از تقاضای دولت‌ها و مردم نیز نشات می‌گیرد که فعالیت‌های کسب و کار و آثار آن بر فعالیت‌های محیطی، شفاف‌تر گردد. حسابداری اجتماعی تلاش می‌کند تا حسابی را برای بهای تمام شده و مزایای فعالیت‌های شرکتی در ارتباط با اجتماع و محیط ایجاد نماید. یک کسب و کار ممکن است به اندازه گیری تاثیر مشارکت اجتماعی و کمک‌های خیریه در مناطق تحت فعالیت خود بپردازد. همچنین یک شرکت می‌تواند اثربخشی برنامه‌های استخدامی خود را در یک محیط اندازه گیری کند و همچنین بررسی کند که آیا این برنامه بر نرخ بیکاری محیط تاثیر داشته است یا خیر. حسابداری اجتماعی به خودی خود دربرگیرنده رفتار کسب و کاری است که رفاه را برای مردم فراهم می‌کند. در نتیجه حسابداری اجتماعی اغلب با نام حسابداری اجتماعی و محیطی، گزارشگری اجتماعی شرکتی یا گزارشگری مسوولیت‌ اجتماعی شرکتی شناخته می‌شود. به علت تمرکز حسابداری اجتماعی بدون در نظر گرفتن جنبه‌های گزارشگری مالی کسب و کار، حسابداری اجتماعی تحت عنوان گزارشگری غیرمالی یا حسابداری بقا (پایداری) دنبال می‌شود. یک کسب و کار می‌تواند به بررسی(تجزیه و تحلیل ) پایداری واحد اقتصادی از جنبه های اجتماعی، فرهنگی و مالی بپردازد. همچنین می‌تواند توانایی خود را به منظور آغاز کار و سپس حفظ تعهد خود برای انجام فعالیت‌ها در مسیری که به نفع جامعه است، تجزیه و تحلیل کند. حسابداری اجتماعی فرآیندی است که هر نوع واحد اقتصادی می‌تواند انجام دهد و فقط به کسب و کارهایی که بر سودآوری تمرکز دارند، اختصاص ندارد. این نوع حسابداری، دولت، کسب و کارهای غیرانتفاعی و سازمان‌های خیریه را نیز در بر می‌گیرد. در واقع حسابداری اجتماعی بر مسوولیت دلالت دارد که این مساله اقتضا می‌کند که فعالیت‌های سازمان‌ها در راستای حفظ و بقای بشریت صورت گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/10 00:40:39   |
0     0
مفروضات سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی
چهار فرض اساسی سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی عبارت‌اند از :
1 - هر واحد تجاری در قبال جامعه پیرامونی خود تعهداتی دارد که پایبند به انجام آنهاست.
2 - منابع اقتصادی اجتماع کمیاب و محدود است ، پس ضرورت دارد در به کارگیری و استفاده از آنها حداکثر بهره‌وری حاصل آید، به گونه ای که منافع اجتماعی حاصل از مصرف آنها بیش از هزینه های اجتماعی شود.
3 - کالاهایی که قبلا رایگان بوده اند، دیگر اینچنین رایگان در دسترس قرار نمی گیرند . مثلا آب و هوای پاکیزه اغلب نیازمند مخارج سنگین ناشی از مقررات مربوط به کنترل آلودگی محیط زیست و عملیات خود پالایی است، پس واحد تجاری باید در ازای استفاده از آنها منافعی را در اختیار اجتماع قرار دهد.
4 - از حقوق مسلم جامعه است که از میزان تعهدات اجتماعی، واحد تجاری نسبت به خود و همچنین مقدار انجام شده آنها آگاهی یابد و این آگاهی لازم است براساس اصول و مبانی گزارشگری حسابداری صورت گیرد.
اما در رابطه با اصول و مفاهیم اساسی سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی، باید گفت که این اصول تا حدود زیادی همان اصول و مفاهیم سیستم حسابداری مالی است، ولی لازم است، تعدیلی در آنها صورت گیرد تا هماهنگ با اهداف سیستم حسابداری مسئولیتهای اجتماعی شود . برای مثال در حسابداری مالی لازم است دامنه شمول مفهوم شخصیت حسابداری گسترش یابد و در بر گیرنده جامعه پیرامون واحد تجاری گردد و یا گسترده مفهوم معامله حسابداری باید شامل معاملات بین واحد تجاری از یک طرف و جامعه پیرامونی خود به عنوان طرف دیگر شود و همچنین سود حسابداری شامل هزینه ها و منافع اجتماعی واحد تجاری شود تا پس از آن بتوان بازده اجتماعی سرمایه‌گذاری را محاسبه کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics