تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
فصل سیزدهم چرخه مخارج؛خرید و پرداخت های نقدی
تاریخ ثبت: 1395/01/19
تعداد مطالعه: 390
تعداد دریافت: 54
حجم فایل : 1.40 MB
گروه: اسلایدهای آموزشی کتاب سیستم های اطلاعاتی حسابداری دکتر مرادی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

قاسم الفونه |   1395/11/27 20:20:52   |
0     0
فعالیتهای تجاری چرخه مخارج شامل
1-سفارش مواد
2-دریافت مواد
3-تصویب صورتحساب های فروشندگان کالا و خدمات
4-پرداخت های نقدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن وطن چیان |   1397/03/12 23:23:35   |
0     0
چرخه پردازش معاملات و فعالیتها از ۴ چرخه به شرح زیر تشکیل شده اند
۱)چرخه درآمد
۲)چرخه مخارج
۳)چرخه تولید
۴)چرخه تامین مالی
پنج فعالیت اساسی در چرخه مخارج :
۱-درخواست خرید کالا ۲-سفارش کالا ۳-دریافت کالا ۴تصویب صورتحساب خرید ۵-پرداخت بهای کالای خریداری شده
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن وطن چیان |   1397/03/12 23:29:35   |
0     0
چرخه مخارج و پرداخت
شامل مجموعه ای از فعالیتهای متناوب و فرآیند پردازش داده های مربوط به خرید انواع مواد اولیه، کالاها، خدمات، ملزومات، داراییهای ثابت و سایر داراییها و همچنین پرداخت بهای آنها است.
همچنین این چرخه در زمینه هایی مانند زمان و مقدار سفارش اولیه یا مجدد کالای مورد نیاز، عملکرد فروشندگان مانند تحویل به موقع و کیفیت، صحت صورتحسابهای فروشندگان، امکان استفاده از تخفیفات نقدی خرید، پیش بینی پرداختهای نقدی و کارآیی دایره خرید اطلاعاتی را فراهم می نماید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محسن وطن چیان |   1397/03/12 23:32:09   |
0     0
اقدامات عمومی چرخه مخارج و پرداختهای نقدی تحت سه فعالیت اصلی زیر انجام می شود:
1درخواست خرید کالای مورد نیاز
2اقدام به خرید کالای مورد نیاز و سپس دریافت، نگهداری و توزیع کالای خریداری شده:
3 تصویب صورتحساب خرید و سپس پرداخت بهای کالای خریداری شده
1) درخواست خرید کالای مورد نیاز:
این موضوع که چه کالایی، در چه زمانی و به چه میزانی باید خریداری شود؛ از جمله تصمیمات کلیدی و اولین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی است.
اگرچه گاهی اوقات درخواست خرید اولیه یا مجدد کالا توسط واحدهای مختلف شرکت یا از چرخه تولید یا به صورت سفارش های فاقد موجودی از چرخه درآمدها و دریافتهای نقدی اعلام می شود، اما به طور طبیعی این درخواست باید توسط قسمت کنترل موجودی در دایره انبار گرفته شود. درهرحال درخواست خرید سندی است که درخواست کننده، شرح، مقدار، قیمت و کد کالا، تاریخ نیاز به کالا، محل تحویل و فروشنده پیشنهادی را تعیین می کند.
(2 اقدام به خرید کالای مورد نیاز و سپس دریافت، نگهداری و توزیع کالای خریداری شده:
دومین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی، سفارش دادن کالای مورد نیاز و خرید آن و سپس دریافت، نگهداری و در نهایت توزیع کالای خریداری شده بین واحدهای درخواست کننده است. فعالیت خرید معمولا توسط مامور خرید در دایره خرید انجام می شود.
نقطه شروع این فرآیند، دریافت روزانه فرمهای مصوب درخواست خرید می باشد. مهمترین تصمیم در فعالیت خرید، انتخاب فروشنده است که هنگام اتخاذ آن باید به عوامل قیمت، کیفیت و اطمینان از دریافت کالا توجه شود. این عوامل به اعتماد شرکت به فروشنده بستگی دارد بنابراین بررسی سوابق و صلاحیت فروشنده یک عنصر حیاتی است. علاوه براین، باید لیستی از فروشندگان بالقوه تهیه شود تا درصورتی که فروشنده اصلی قادر به ارائه کالای مورد نظر نباشد؛ بلافاصله فروشنده بعدی انتخاب گردد.
فعالیت اصلی بعدی، دریافت و انبار کردن کالای خریداری شده است.
مسئولیت دریافت برعهده دایره رسید کالا و
مسئولیت نگهداری برعهده دایره نگهداری کالا است.
این دوایر زیر نظر مدیر انبار فعالیت می کنند.
دایره رسید کالا دو مسئولیت مهم:
1- شامل تصمیم گیری در مورد پذیرش یک محموله
2- و بررسی و تایید کیفیت و کمیت کالا را برعهده دارد.
این مسئولیتها بسیار مهم هستند زیرا اولا پذیرش کالای سفارش نشده باعث اتلاف وقت و فضای انبارمی شود و ثانیا شرکت باید اطمینان یابد که تنها بهای کالای سالم و واقعی دریافت شده را پرداخت و اطلاعات موجودیهای خود را به صورت صحیح بهنگام می¬کند.
بنابراین دایره رسید کالا باید ضمن بررسی فرمهای مربوطه، تک تک اقلام را پیش از انتقال به انبار به دقت از نظر کیفیت بازرسی و از نظر کمیت شمارش کند.
با انتقال کالا به انبار، دایره نگهداری کالا مقدار اقلام وارد شده را تایید می کند
. سند و مدرک اصلی در فرآیند دریافت کالا٬ فرم رسید انبار است. این فرم جزییات هر محموله مانند تاریخ دریافت، تعداد، شرح و کد کالاهای دریافت شده، موسسه حمل کننده، فروشنده و شماره درخواست خرید را مستند می سازد. نسخه ای از فرم رسید انبار جهت تصویب صورتحساب فروشنده برای دایره حسابهای پرداختنی ارسال و نسخه دیگر آن در دایره رسید کالا بایگانی می شود. سپس، کالای خریداری شده با صدور فرم حواله انبار و اخذ رسید، به واحد درخواست کننده تحویل داده می شود.
3) تصویب صورتحساب خرید و سپس پرداخت بهای کالای خریداری شده:
سومین گام در چرخه مخارج و پرداختهای نقدی، تصویب صورتحساب فروشنده و سپس پرداخت بهای آن است. تصویب صورتحساب فروشنده توسط دایره حسابهای پرداختنی انجام می شود.
این دایره زیر نظر رئیس حسابداری فعالیت می کند و هدف آن مجاز کردن پرداخت بهای کالاهایی است که سفارش داده شده و به طور واقعی دریافت شده اند. تحقق این هدف نیازمند تهیه اطلاعات داخلی از فعالیتهای خرید و رسید کالا است.
نسخه ای از فرم درخواست خرید نشان می دهد که کالاهای مندرج در صورتحساب، واقعا سفارش داده شده اند. نسخه ای از فرم رسید انبار نیز مقدار کالا و ورود آن به انبار را تایید می کند. هنگام دریافت صورتحساب از فروشنده، دایره حسابهای پرداختنی علاوه بر کنترل صحت محاسبات ریاضی آن، اطلاعات مندرج در صورتحساب را با اطلاعات مندرج در فرمهای مربوطه مطابقت داده و پس از تایید، فرم دستور پرداخت را صادر می کند.
آخرین فعالیت در این چرخه، پرداخت بهای صورتحسابهای تصویب شده توسط صندوقدار است. صندوقدار نیز زیر نظر رئیس حسابداری فعالیت می کند. صندوقدار صورتحساب و فرمهای مربوطه را از دایره حسابهای پرداختنی دریافت و پس از بررسی و تایید، چک را صادر و برای تایید و امضاء برای مقامات مجاز ارسال و در نهایت با اخذ رسید، تسلیم فروشنده می نماید.
در خصوص چرخه مخارج مربوط به خرید خدمات، موضوع اصلی حصول اطمینان از انجام خدمت مورد نظر به طور واقعی میباشد. لذا نظارت دقیق در خصوص فرآیند مزبور بطور دقیق میبایستی اعمال گردد که یکی از راههای کنترل و نظارت بر فرآیند خرید خدمات، تفویض مسئولیت آن به سرپرست دایره مربوطه و سپس مقایسه ادواری هزینه های واقعی با مبالغ بودجه شده و بررسی هرگونه مغایرت فیمابین آنها میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics