تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
جریان های نقد آزاد: اهمیت، کاربرد و نقش آن در مدیریت سود

یکی از معیار‌های ارزیابی عملکرد و ارزیابی سلامت مالی واحد‌های تجاری جریان‌های نقد آزاد(FCF ) است که برای اولین بار توسط جنسن مطرح شد. جریان‌های نقد آزاد می‌تواند کاربرد‌های مهم و مفیدی برای سهامداران و مدیران واحد‌های تجاری داشته باشد. مسأله‌ی مهمی که در مورد جریان‌های نقد آزاد مطرح است مشکلات نمایندگی وجوه مذکور است. طبق تحقیقات جنسن مدیران در شرکت‌هایی با جریان‌های نقد آزاد زیاد و رشد کم به احتمال زیاد برای حفظ منافع خود دست به مدیریت سود می‌زنند. تحقیقات مختلفی که بعد از تحقیق جنسن در این زمینه انجام گرفت نیز مؤید مدیریت سود در چنین شرکت‌هایی است. در این مقاله به تعاریفی که توسط افراد مختلف از جریانهای نقد آزاد صورت گرفته است اشاره شده سپس اهمیت و کاربرد وجوه مذکور برای سهامداران، سرمایه‌گذاران و همچنین مدیران واحد‌های تجاری مورد بررسی قرار می‌گیرد و در ادامه چندین نسبت که مربوط به جریان‌های نقد آزاد است بیان می‌شود. در آخر نیز نقش جریان‌های نقد آزاد به عنوان محرکی برای مدیریت سود در واحد‌های تجاری و عواملی که بنا به تحقیقات انجام یافته می‌توانند این انگیزه را تعدیل کنند مورد بررسی قرار می‌گیرد

تاریخ ثبت: 1395/01/31
تعداد مطالعه: 842
تعداد دریافت: 12
حجم فایل : 419.27 KB
گروه: نگهداشت وجه نقد
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رضایی |   1395/11/26 00:49:58   |
0     0
جریان های نقدی در بسیاری ازتصمیمات مالی ،مدل های ارزش گذاری اوراق بهادار،روش های ارزیابی طرح های سرمایه ای وغیره ،نقش محوری دارند.اطلاعات مربوط به جریان های نقدی همچنین از لحاظ درون سازمانی نیز اداره امور را درکاراترین شکل خود امکان پذیر می سازد و منجر اتخاذ تصمیمات بهینه در زمینه های عملیاتی،سرمایه گذاری و تامین مالی می شود.
جریان نقدعملیاتی وجه نقدی است که از فعالیت های عملیاتی واحد تجاری حاصل میشود.اما جریان های نقد آزاد وجوهی است که بعد از تعدیلاتی بر روی جریان نقد عملیاتی به دست می آید. جریان های نقد آزاد یکی از معیارهای اندازه گیری عملکرد واحد تجاری است و وجه نقدی را نشان می دهد که شرکت پس از انجام مخارج لازم برای نگهداری یا توسعه دارایی ها در اختیار دارد. جریان های نفد آزاد می تواند کاربرد مهمی برای سهام داران ذر ارزیابی سلامت واحد تجاری داشته باسد.
یکی از عواملی که نقش مهمی در ایجاد تضاد بین سهام داران و مالکان دارد پرداخت وجه نقد به سهام داران تحت عنوان سود سهام است. پرداخت سود سهام به طور نقد که کمتر هم مورد توجه قرار گرفته است باعث کاهش منابع کنترل مدیران می شود و به این ترتیب مدیران کنترل خود را بر بازارهای سرمایه از دست داده و در مواقع لازم نمی توانند سرمایه جدیدی برای شرکت جذب کنند .
تِئوری جریان های نقد آزاد برای اولین بارتوسط جنسن توسعه یافت . افزون بر این ، تحلیل نظری هزینه های نمایندگی نیز به وسیله او در خصوص جریان نقدی آزاد انجام گرفت.دراین نظریه ، جریان های نقدی آزاد عبارتست ازباقیمانده جریان های نقدی پس از کسر وجوه نقد لازم برای سرمایه گذاری در پروژه هایی که خالص ارزش فعلی آنها مثبت ارزیلبی می شود. این پروژه ها ، طرح های سرمایه گذاری بلندمدتی که ارزش فعلی جریان های نقدی ورودی مورد انتظار از آنها بیش از ارزش فعلی جریان های نقدی خروجی مورد انتظار از آنها است . بدیهی است در محاسبه ارزش فعلی از نرخ هزینه ی سرمایه جهت تنزیل استفاده می شود.
کاپلند نیز تعریف زیر را جریان های نقد آزاد ارائه کرده است:
جریان های نقد آزاد واحد تجاری عبارتست از سود عملیاتی پس از کسر مالیات به اضافه هزینه های غیر نقدی پس از کسر سرمایه گذاری ،اموال،ماشین آلات،تجهزات و سایر دارایی ها .
ماهیت و مفهوم جریان نقد آزاد
جریان نقد آزاد نشان دهنده پول نقدی است که مدیران به وسیله تقویت آن می توانند بر ارزش شرکت خود بیافزایند . شرکتی که دارای جریان نقد آزاد بالاتی باشد از مطلوبیت و محبوبیت بیشتری نزد سرمایه گذاران و بستانکاران برخوردار است. این مطلوبیت زمانی قابل قبول است که شرکت مرحله رشد را گذرانده و دیگرفرصت های سرمایه گذاری سودآور بالایی نداشته باشد. در مقابل برخی از شرکت ها با جریان نقد آزاد مواجه می شوند که همیشه مطلوب نیست بلکه علت آن مفید است.
اگر بدان سبب منفی شده که سود خالص عملیاتی پس کسر مالیات منفی باشد،بی شک این نوع منفی شدن پیام بدی را مخابره می کند . چنانچه منفی شدن جریان وجوه نقد آزاد ناشی از سرمایه گذاری وجوه درفرصت های سود آور موجود و بکارگیری منابع زیاد در اقلام سرمایه عملیاتی برای ادامه و تحقق رشد باشد هیچ عیبی ندارد ، مقطعی است و به دوره های کوتاه مدت زمان سرمایه گذاری مربوط می شود که در دراز مدت به مثبت شدن جریان های وجوه نقد آزاد منجر می گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics