تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
بررسی تاثیر مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی و واقعی سود بر نقد شوندگی سهام و ارزش شرکت

چکیده ای از مقاله

نقدشوندگی سهام و ارزش شرکت‌ها از معیارهایی است که سرمایه‌گذاران در تصمیمات تشکیل سبد سرمایه گذاری دخالت می دهند و شناخت عوامل تاثیرگذار بر این معیارها از اهمیت بالایی برخوردار است. با توجه به مبانی نظری مطرح شده در این پژوهش انتظار می‌رود مدیریت سود بر این عوامل تاثیرگذار باشد. بنابراین در این تحقیق به بررسی اثر مدیریت سود بر نقدشوندگی و ارزش شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته می‌شود. دراین پژوهش برای اندازه‌گیری مدیریت سود از مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی براساس مدل تعدیل شده جونز و مدیریت واقعی سود براساس مدل روچودهری و زاروین استفاده می‌شود. نمونه آماری پژوهش شامل 99 شرکت در طی سال‌های 1387 تا 1390 می‌باشد. نتایج با استفاده از روش رگرسیون‌های چند متغیره و روش دادهای پانل بیانگر ارتباط مثبت و معنادار میان مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی با معیار عدم‌ نقدشوندگی آمیهود و ارتباط منفی و معنادار با معیار ارزش شرکت می‌باشد و در بخش دیگر نتایج بیانگر رابطه معنادار میان مدیریت واقعی سود و متغیرهای وابسته نمی‌باشد.

 

تاریخ ثبت: 1395/02/05
تعداد مطالعه: 414
تعداد دریافت: 14
حجم فایل : 346.26 KB
گروه: اقلام تعهدی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رویا هادوی |   1395/11/12 01:18:40   |
0     0
این مقاله به نحوی مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی را نیز بررسی میکند
امروزه سرمایه گذاران و سایر استفاده کنندگان از صورت های مالی جهت ارزیابی واحدهای تجاری، توجه و تمرکز خود را به گزارشگری مالی و به خصوص رقم سود خالص گزارش شده، معطوف می کنند. تحقیق های اخیر مشخص کرده است که سرمایه گذاران در فرایند تصمیم گیری، شرکت هایی را انتخاب می کنند که سود آنها از پایداری بالاتر و در واقع از کیفیت بالاتری برخوردار است. در مواقعی که واحدهای تجاری به لحاظ اقتصادی دچار نوسان می شوند و تحت فشارهای جنبی قرار می گیرند، مدیران برای سامان بخشیدن به اوضاع شرکت به طور مستقیم و یا غیرمستقیم تلاش می کنند تا رقم سود منعکس شده در صورت های مالی را تحت تاثیر قرار دهند و موجب مثبت شدن نگاه استفاده کنندگان صورت های مالی و به ویژه سرمایه گذاران شوند. مجموعه این اقدام ها به مدیریت سود تعبیر می شود که دارای جوانب مثبت و منفی است. جنبه مثبت مدیریت سود شامل فعالیت هایی است که در چارچوب قوانین و اخلاق حرفه ای قرار می گیرد. این در حالی است که جنبه منفی مدیریت سود می تواند جامه فریب آمیزی بر تن کند و منجر به تقلب و گزارشگری و فساد در شرکت ها توسط مدیران شرکت شود.
عده ای معتقدند که سرمایه گذاران برای شرکت هایی که دارای سود ثابت و پایدار هستند، ارزش بیشتری قائل می شوند، در نتیجه ممکن است مدیران برای افزایش قیمت سهام شرکت خود به مدیریت سود روی آورند.
اسشیپرز مفهوم مدیریت سود را به این صورت تعریف می کند: مداخله عمدی در فرآیند گزارشگری مالی برای بدست آوردن سطح مورد انتظارسود؛
انگیزه های مدیریت سود:
1) دریافت پاداش های مدیریتی
2) کاهش هزینۀ سیاسی
3) افزایش ارزش شرکت
4) جذب سرمایه
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/09/06 23:39:37   |
0     0
دراین پژوهش برای اندازه‌گیری مدیریت سود از مدیریت سود مبتنی بر اقلام تعهدی براساس مدل تعدیل شده جونز و مدیریت واقعی سود براساس مدل روچودهری و زاروین استفاده شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics