تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
اﺳﻼم و ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ

ﭼﮑﯿﺪه:

اﺳﻼم در ﮐﻨﺎر ﺗﻮجه ﺑﻪ مسائل ﻣﻌﻨﻮی و روﺣﯽ، اﻧﺴﺎن را  ﺑﻪ اﺣﺘﺮام ﺑﻪ ﻣﻮﺟﻮدات ﭘﯿﺮاﻣـﻮن   ﺧﻮد و ﻧﯿـﺰ ﭘـﺎﮐﯿﺰﮔﯽ ﻣﺤـﯿﻂ اﻃﺮاﻓﺶ ترغیب ﮐﺮده، آﻣﻮزه ﻫﺎیی را ﺑﺮای ﺣﻔﺎﻇﺖ از محیط  زیست بیان ﻧﻤﻮده اﺳ. در این با ﺑﻬﺮمندی از آﯾﺎت ﻗﺮان و ﺗﺤﻘﯿﻘﺎت ﭘﯿﺸﯿﻦ، مبانی تئوری اﺳﻼم در ﺣﻮزه ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴت، ﮐﻪ از ﻣﻔﺎﻫﯿﻢ ﻧﻮﯾﻦ ﺣﺴﺎﺑﺪاری در ﻫﺰاره ﺟﺪﯾﺪ ﻣﯽ باشد، اراﺋﻪ ﺷﺪه است. در بخش اول، اهمیت محیط زیست در اسلام حول پنج محور ﺗﻮﺣﯿﺪ، اﻣﺎﻧﺘﺪاری، ﻋـﺪاﻟﺖ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ، ﺟﻬﺎن شمولی آموزه های اسلام   و ﺗﺤﺴﯿﻦ زﯾﺒﺎﯾﯽ طبیعت بیان گردیده، ﺳـﭙﺲ ﺑـﺎ اﺳـﺘﻔﺎده  از   اﯾـﻦ ﻣﺒـﺎﻧﯽ ﻣﺤﻮری، ﺗﺌﻮری ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ در اﺳﻼم ﺑﺴﻂ داده می ﺷﻮد.

ادامه دارد...

تاریخ ثبت: 1395/06/27
تعداد مطالعه: 357
تعداد دریافت: 12
حجم فایل : 135.83 KB
گروه: حسابداری محیط زیست
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

naeem pazhohesh |   1395/11/09 16:48:37   |
0     0
توحید، اساس اعتقاد اسلامی است. براساس اصل توحید، تمام هستی توسط خداوند یگانه آفریـده، کنتـرل شـده و بقـاءیافته است. این اصل، رابطۀ انسان-خدا، انسان-انسان و انسان-جهان را تبیین و بیـنش یکتاپرسـتی مسـلمانان را پدیـدمیآورد.«مهمترین مفهوم فلسفه اسلام در مورد طبیعت، مفهوم اساسـی توحیـد اسـت ایـن مفهـوم،برابری تمامی مخلوقات در پرستش خداوند و همچنین تساوی آنها در برخورداری از حق زندگی و حیات را بـه صـورت ضمنی به همراه دارد. از اینرو تمامی مخلوقات باید به یکدیگر اتکای متقابل و ارتباط متقابل
داشته باشند. بـه عبـارت دیگر باید یک همزیستی جهانی (تکافل) در میان تمام مخلوقات الهی وجـود داشـته باشـداز این رو است که جهان طبیعت براساس یک تعادل و توازن بنا شده است.تاکید قرآن بر تعادل محیط زیست، دلالت بر شکننده بودن آن دارد. بنابراین آدمیان باید مراقبـت بیشـتری از طبیعـت نموده تا برقراری این توازن را میسر سازند. چرا کـه «آدمیـان خـود، جزئـی از محـیط انـد
در این بینش، توازن به معنای میانه روی، عدالت و انصاف است. اما در نگاه اول ممکن است این دیدگاه، «اشرف مخلوقات» بودن انسان را به چالش بکشاند؛ چرا که در این دیدگاه تمامی مخلوقات از یک درجه اهمیت برخوردار بوده وتمایزی میان انسان و سایر مخلوقات ازنظر کرامت جایگاه وجود ندارد. اما انگاشتن طبیعت به عنوان یک کـالای عمـومی چنین کنکاشی را به سادگی برطرف میکند. چون در بینش اسلامی نیز در بهرهمنـدی انسـانهـا و سـایر مخلوقـات ازتوحید، اساس اعتقاد اسلامی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/14 08:36:51   |
0     0
حسابداری محیط زیست که اکنون در سطح محافل علمی دنیا مطرح است نگاهی تک بعدی به این مقوله است در حالی که محیط زیست در فعالیت های اقتصادی و حسابداری وقتی مورد توجه قرار می گیرد که سیستم حسابداری پاسخگو باشد، شفافیت کامل داشته باشد، به ذی نفعان توجه کند و انصاف و عدالت را در فعالیت ها مد نظر قرار دهد، نگاه تک بخشی به حسابداری در زمینه محیط زیست نمی تواند الزاما به توجه به محیط زیست منتهی شود، محیط زیست در سایه پاسخگو بودن، شفافیت کامل، ایفای مسئولیت های اجتماعی و سایر آموزه های اسلامی معنا پیدا می کند نکته ای که در حسابداری محیط زیست به فراموشی سپرده شده است.نتیجه اینکه روح سرمایه داری داری حاکم بر سیستم حسابداری رایج که برخاسته از جهان بینی مادی گرای غرب بوده و بیش از هر چیز سود گراست مانع از اجرای رویه های زیست محیطی در جامعه می شود این در حالی است که جهان بینی جوامع اسلامی برخاسته از دین بوده و در پی سود مشروع متناسب با کار و تلاش و حفظ محیط زیست است.به همین دلیل حسابداری متناسب با جامعه اسلامی در حقیقت بهترین مدل و الگو برای توجه به محیط زیست تلقی می شود، سیستمی که در کنار توجه به محیط زیست به سایر آموزه های اسلامی نظیر توجه به ذی نفعان و شفافیت کامل توجه دارد. بنابراین در این تحقیق ضمن انجام مطالعات نظری با استفاده از تکنیک دلفی و کسب نظر از 15 فرد صاحب نظر ، نارسائی های نظام حسابداری رایج و حسابدرای محیط زیست شناسائی و یک مدل برای حسابداری متناسب با جامعه اسلامی که هدف نهائی آن حفظ محیط زیست است، ارائه می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/17 12:18:23   |
0     0
اسلام در کنار توجه‌ به‌ مسائل‌ معنوی‌ و روحی، انسان‌ را به‌ احترام‌ به‌ موجودات‌ پیرامون‌ خود و نیز پاکیزگی‌ محیط‌ اطرافش‌ ترغیب‌ کرده وآموزه‌هایی‌ را برای حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ بیان نموده است. اهمیت‌ محیط‌ زیست‌ در اسلام‌ حول پنج محور توحید، امانتداری، عدالت اجتماعی، جهان شمولی آموزه‌های اسلام، و تحسین زیبایی طبیعت بیان گردیده‌، است . در این خصوص می توان با استفاده از این مبانی محوری و بهرمندی از آیات قران و تحقیقات پیشین، و بسط تئوری حسابداری محیط زیست در اسلام یک سیستم اطلاعاتی جامع ارائه نمود که دربردارنده اطلاعات مالی و غیرمالی و نیز مکانیزم‌های نظارت و پاسخگویی باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics