تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
چشم اندازی نظری برای حسابداری محیط زیست و گزارشگری آن

این مدل بــا این فرضیه اساســی که تغییر محیط، ســیاره ی زمین را به خطر می اندازد آغاز می شود. استنباط می شود که صنعت تأثیر زیادی بر محیط دارد و از این که جامعه به صنعت مشــروعیت می بخشد، استدلال می شود که صنعت وظیفه دارد که به تعهد خود عمــل کند و چون، به نظر می رســد که وضعیت کنونی زمین را به خطر می اندازد، نیاز به رابطه ای جدید بین صنعت و محیط زیست وجود دارد، این گونه استدلال می شود که اگرچه باید دوباره یک جهت گیری اساســی درازمدت وجود داشــته باشــد، اما هدف کوتاه مدت، باید توســعه ی پایدار  باشد. نیاز برای اندازه گیری سیستم به منظور ارزیابی تأثیر صنعت وجود دارد، اما حســابداری کنونی کفایت لازم را ندارد. بنابراین نیاز به حســابداری جامع  جدیدی وجود دارد که تأثیرات محیطی شرکت را در نظر  بگیرد. در نهایت استدلال می شود که شرکت ها به خاطر رابطه ی وظیفه ی مباشرت  گزارشگری زیست محیطی را به ذی نفعان خــود ارائه می کنند. چندین دلیل برای پذیرش این مدل نظری برای ســازمان ها و حســابداران وجود دارد. نخست، در سطح عمومی، افزایش مسائل زیست محیطی است که به نظر می رســد برای مدیران و حسابداران محتاطانه است، اقدام فوری برای رفع این تهدیدات انجام دهند. دوم، پارادایم حســابداری ســنتی با محدودیت بر روی اعداد حســابداری تمرکز می کند که نتایج زیست محیطی و فعالیت های سازمانی را در برنمی گیرد. سوم این که، به عنوان ابتکار و تجربه، نیازی مستمر برای کشف سیســتم ارزیابی بالقوه ی پولی و غیرپولی وجود دارد. درنهایــت، چارچوب نظری بیان می کند که برای ادای وظیفه ی مباشرت، سازمان ها باید عملکرد زیست محیطی خود را برای ذی نفعان افشا کنند.

تاریخ ثبت: 1395/06/27
تعداد مطالعه: 425
تعداد دریافت: 9
حجم فایل : 0 bytes
گروه: حسابداری محیط زیست
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

سید احمد علی هانی |   1395/08/29 16:23:24   |
0     0
کابرد در هزینه یابی
مهمترین عامل در ارتباط با محصول هزینهیابی صحیح است. در شرایطی که نتوان
هزینههای زیست محیطی را به نحو مطلوب تخصیص داد، بین محصولات تولیدی نوعی
یارانه متقاطع حادث و منجر به اتخاذ تصمیمات نادرست میشود. محصولات مختلف
معمولاً فرآیندهای تولیدی متفاوتی دارند و به تبع آن از هزینههای زیست محیطی متفاوتی
نیز برخوردارند.
به عنوان نمونه، کارخانهای با دو فرآیند تولیدی الف و ب را در نظر بگیرید که تعداد
نفرات و ساعات کار یکسانی را برای هر گروه محصول به کار میبرد. اما فرآیند تولید
الف مواد شیمیایی زیانآور را استفاده میکند، در حالی که در فرآیند تولیدی ب چنین
شرایطی وجود ندارد. در حالت به کارگیری فرآیند تولیدی الف کارخانه به شیوههای زیر
متحمل هزینههای زیست محیطی ناشی از کاربرد مواد شیمیایی زیانآور می گردد:
شناسایی و خرید مواد شیمیایی که کمترین اثرات زیست محیطی را داشته باشد. 
طراحی فرآیندی جهت به حداقل رساندن تماس کارگران با مواد شیمیایی. 
جابهجایی و انتقال مواد شیمیایی. 
بازرسی، گزارش و دریافت مجوز طبق قوانین 
آموزش کارکنان در رابطه با نحوه حمل و استفاده از مواد و واکنش های لازم در 
مواقع اضطراری.
انبارداری مواد و منهدم کردن پسماندهای آنها. 
علاوه بر این ممکن است هزینههای نامشهودی همچون تیرگی چهره واحد تجاری نزد
افکار عمومی نیز وجود داشته باشد. اگر تمام این هزینهها به عنوان هزینههای سربار تلقی و
بر مبنای ساعات کار یا حجم تولید به فرآیندهای تولیدی الف و ب خصیص یابند، منافع
ناشی از سبز بودن محصولاتی که به وسیله فرآیند تولیدی ب، تولید شدهاند، همانند یارانه
ای برای محصولات تولید شده به وسیله فرآیند تولیدی الف عمل میکنند. به عبارت
دیگر، سیستم هزینهیابی سنتی، فرآیند تولیدی ب را پر هزینهتر و فرآیند تولیدی الف را
کم هزینهتر از آن چیزی نشان میدهد که واقعاً هست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1395/10/10 19:44:09   |
0     0
تاریخچه و جایگاه حسابداری محیط زیست

دهة هفتاد میلادی زمان شروع اولیه طرح مباحث حسابداری محیط زیست می باشد در آن زمان شرکتهای صنعتی با مفهوم گزارشگری بدهیهای زیست محیطی روبرو شدند. شرکتهای مزبور در ابتدا تمایلی به افشای زیانهای وارده به محیط زیست در صورتهای مالی خود نداشتند، اما بر اثر مروز زمان و افزایش میزان خسارتها، شرکتها ناگزیر به رعایت این مسائل شدند. در سال 1975 هیئت تدوین استاندارهای حسابداری نشریة شماره 5 را تحت عنوان حسابداری رویدادهای احتمالی، جهت کمک به شناسایی این وضعیت منتشر کرد که بر اساس آن می بایست خسارتهای احتمالی به محیط زیست در صورتهای مالی گزارش شود. بدهیهای جبران خسارتهای وارده به محیط زیست به عنوان زیان احتمالی شناخته می شد، اما به دلیل مشکلات آینده که در برآورد میزان این زیانها وجود داشت هیچ شرکتی به درستی از رهنمود مزبور پیروی نمی کرد. بنابراین نیاز به تدوین رهنمود جدیدی احساس می شد. در سال 1976 ، تفسیر شمارة ( 14) توسط هیئت تدوین استانداردهای حسابداری تحت عنوان برآورد مبلغ زیان منتشر شد ولی هیچ اظهار نظری در مورد به تأخیر انداختن ثبت هزینه های زیست محیطی نکرد. در نهایت قانون حفاظت و بازیافت منابع محیط زیست در سال 1976 و قانون جامع مسئولیت، غرامت و بدهی محیط زیست در سال 1980 میلادی تصویب شد. همچنین در سال 1990 میلادی، هئیت تدوین استاندارهای حسابداری نشریه شماره( 8 – 90) تحتعنوانسرمایهایکردنهزینههایآلودگیمحیطزیست را منتشر کرد در این راستا می شد به این نتیجه رسید که مخارج بدهیهای محیط زیست باید بر اساس طرحی مشخص جهت کاهش آلودگی تعیین شود.

استقرار حسابداری زیست محیطی با توجه به وجود یک تغییر فرهنگی عمده مشابه در جامعه می تواند بازتاب متفاوتی داشته باشد. از مدت ها قبل چنین نگرشی در خصوص توجه به اثرات اجتماعی و زیست محیطی فعالیتهای تجاری وجود داشته است اما در عین حال اقتصاد پولی، عامل توسعه جوامع در طی 300 سال گذشته بوده است.

دلیل استفاده از اصطلاح حسابداری زیست محیطی، بیان این است که اکو سیستمی وجود دارد که محدویت های عملی ما در زمینه وابستگی را در مقایسه با محدویت های عمده امروزی مثل منافع یک شرکت خاص، افراد حرفه ای، تجارت، اقتصاد یا بازار بیان می کند.
رضائی-ارشد حسابداری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید قانع |   1395/10/28 23:20:37   |
0     0
با سلام
ستقرار حسابداری زیست محیطی با توجه به وجود یک تغییر فرهنگی عمده مشابه در جامعه می تواند بازتاب متفاوتی داشته باشد. از مدت ها قبل چنین نگرشی در خصوص توجه به اثرات اجتماعی و زیست محیطی فعالیتهای تجاری وجود داشته است اما در عین حال اقتصاد پولی، عامل توسعه جوامع در طی 300 سال گذشته بوده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics