تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
حسابداری محیط زیست از منظر اسلام

چکیده

اصول اسلامی مفاهیم پیشنهادی متنوعی را در ارتباط با حسابداری بیان نموده است .در این مطالعه بازتاب اصول حسابداری در ارتباط با محیط زیست نشان داده میشود .قوانین اسلامی به صورت استادانهای مسیر و راه مطلوب را نشان میدهد .اسلام نشاندهنده طریقتی برای زندگی است که  محیط ، حیات انسان و روابط بین آنها دارد .با افزایش رشد اقتصادی ، دیدگاه جامعی نسبت به هستی زیست متحمل فشارهای مضاعفی شده است .سیستم حسابداری سنتی به دلیل تکیه بر دیدگاههای مالی قادر به ارائه اطلاعات زیست محیطی ناشی از فعالیت بنگاههای تجاری نمی باشد .حسابداری زیست محیطی بر مبنای مفاهیم اقتصادی و زیست محیطی بنا نهاده شده است .در اسلام به اهمیت بدین معنا که حفاظت از محیط زیست عمل عبادی محسوب  ، محیطزیست توجه زیادی شده است میشود .مقاله حاضر به بررسی دیدگاههای اسلام در ارتباط با اهمیت حسابداری محیط زیست میتوحید و پاسخگویی محوریت بحث را تشکیل، پردازد؛ بهطوریکه مفاهیم اسلامی از قبیل امانتداری میدهد . 

تاریخ ثبت: 1395/06/27
تعداد مطالعه: 370
تعداد دریافت: 6
حجم فایل : 893.95 KB
گروه: حسابداری محیط زیست
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

hosein dehshiri |   1395/11/05 15:16:58   |
0     0
اسلام در کنار توجه‌ به‌ مسائل‌ معنوی‌ و روحی، انسان‌ را به‌ احترام‌ به‌ موجودات‌ پیرامون‌ خود و نیز پاکیزگی‌ محیط‌ اطرافش‌ ترغیب‌ کرده، آموزه‌هایی‌ را برای حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ بیان نموده است. در این‌ پژوهش‌ با بهرمندی از آیات قران و تحقیقات پیشین، مبانی تئوری اسلام در حوزه حسابداری محیط زیست، که از مفاهیم نوین حسابداری در هزاره جدید می‌باشد، ارائه شده است. در بخش‌ اول، اهمیت‌ محیط‌ زیست‌ در اسلام‌ حول پنج محور توحید، امانتداری، عدالت اجتماعی، جهان شمولی آموزه‌های اسلام، و تحسین زیبایی طبیعت بیان گردیده‌، سپس با استفاده‌ از این مبانی محوری، تئوری حسابداری محیط زیست در اسلام بسط داده می‌شود. در این تئوری، از طریق سیستم حسابداری، ایجاد یک سیستم اطلاعاتی جامع پیشنهاد می‌شود که دربردارنده اطلاعات مالی و غیرمالی و نیز مکانیزم‌های نظارت و پاسخگویی می‌باشد. واژگان کلیدی: تئوری، حسابداری، گزارشگری، محیط زیست، اسلام.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/14 08:29:39   |
0     0
اسلام در کنار توجه‌ به‌ مسائل‌ معنوی‌ و روحی، انسان‌ را به‌ احترام‌ به‌ موجودات‌ پیرامون‌ خود و نیز پاکیزگی‌ محیط‌ اطرافش‌ ترغیب‌ کرده، آموزه‌هایی‌ را برای حفاظت‌ از محیط‌ زیست‌ بیان نموده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/12 15:02:53   |
0     0
با نگاهی به آیات و روایات و سیره ی اهل بیت (ع) روشن میگردد که هیچ مکتبی مانند اسلام به طبیعت و محیط زیست اهمیت نداده است. از سوی دیگر، قرآن کریم در بسیاری از آیات، انسانها را به مطالعه طبیعت و عناصر آن فراخوانده است. همچنین بسیاری از سوره های قرآن کریم به نام یکی از عناصر طبیعت خوانده میشود، مانند سوره شریفه بقره، رعد، نحل، نور، عنکبوت، نجم، فجر، شمس، حدید، لیل، قمر، تین و.... خداوند منان، سرنوشت بشر را به گونه ای رقم زده است که در دامان طبیعت رشد کند و به آن نیازمند باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics