تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
حسابداری محیط زیست

در عصر حاضر با توجه به وجود برخی محدودیت های زیست محیطی به ویژه در تجارت جهانی و تنگ شدن عرصه رقابت، همگان بر این موضوع توافق دارند که مدیران واحد های تجاری تحت فشار فزاینده ای هستند که نه تنها باید هزینه های عملیاتی را کاهش دهند بلکه باید تاثیرات زیست محیطی حاصل از فعالیت های عملیاتی خود را نیز به حداقل برسانند. این اعمال فشار از طرف .

سهامداران ، دولت ، رسانه های گروهی، مصرف کنندگان و... اعمال می شود.

ادامه دارد...

 

 

تاریخ ثبت: 1395/06/27
تعداد مطالعه: 1079
تعداد دریافت: 55
حجم فایل : 331.45 KB
گروه: حسابداری محیط زیست
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رویا هادوی |   1395/08/30 18:48:23   |
0     0
* حسابداری محیط زیست (green- environmental accounting):
حسابداری محیط زیست شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطلاعات هزینه های زیست محیطی و به کارگیری این اطلاعات در انجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کالاها و خدمات می پردازد.
حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی بعنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هزینه های زیست محیطی بعنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرآیند های اقتصادی و محاسباتی است.
حسابداری محیط زیست مجموعه فعالیتهایی است که موجب افزایش توان سیستم حسابداری در شناسایی ،ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست می گردد و میتواند در شرکتهای بزرگ و کوچک ،صنایع مختلف و در مقیاسهای متفاوت با روشی سیستماتیک یا براساس مبانی مورد نظر به کار گرفته شود . در واقع شکل انتخاب حسابداری محیط زیست توسط شرکتها به اهداف و دلایل استفاده آنها بازمی گردد.
حسابداری محیط زیست، ابزاری مهم برای درک نقشی است که محیط زیست طبیعی در اقتصاد بازی می کند . حسابداری محیط زیست که گاهی حسابداری سبز یا حسابداری منابع طبیعی نیز نامیده می شود ؛ اشاره به اصلاح سیستم حساب های ملی در استفاده یا تهی شدن منابع طبیعی دارد . حسابداری محیط زیست داده های انبوه ملی است که محیط زیست را به اقتصاد مرتبط می کند و اثرات بلند مدتی بر سیاستهای تصمیم گیری اقتصادی و زیست محیطی دارد.

عواملی که برای گزارشگری حسابداری محیط زیست بایستی مورد توجه قرارگیرند:
آسیبهای وارده به محیط زیست
مسئولیت شرکتها در قبال این آسیبها
بازبینی ارتباط بین صنایع و محیط زیست و میزان استفاده از منابع طبیعی
ارزیابی اثرات وآسیبهای زیست محیطی
لزوم گزارشگری هزینه های زیست محیطی

* اهداف حسابداری محیط زیست :
1- تعیین فرصتهای محیطی و محدود کردن هزینه های اضافی که فاقد ارزش افزوده هستند .
2- برآورد و محاسبه هزینه های محیط زیستی شرکت ها و گنجاندن آن در محاسبه بهای کامل محصولات .
3- مشخص نمودن فرصت های محیط زیستی برای ایجاد سود خالص .
4- ایجاد و نگهداری یک سیستم اطلاعاتی محیطی برای ارتقای مدیریت عملیاتی .
5- تعیین هزینه ها و بازده اتی ناشی از پیاده سازی سیستم اطلاعاتی مدیریت محیط زیست .
6- کمک به طراحی فرآیند تولید کالاها و خدمات سازگار با محیط زیست .
در واقع میتوان گفت هدف اصلی حسابداری محیط زیست فراهم نمودن اطلاعات درباره وضعیت آثار فعالیتهای واحد تجاری مرتبط با محیط زیست برای استفاده کنندگان داخلی برون سازمانی میباشد . در حسابداری زیست محیطی تلاش براین است تا درآمدهای محیطی )درآمد حاصل از دفع مواد زائد ،درآمد حاصل از چرخه مجدد تولید ( و هزینه های زیست محیطی در صورت سود وزیان منعکس گردند.

مزایای حسابداری محیط زیست و توجه به هزینه های زیست محیطی عبارتند از :
الف- مدیریت بهتر هزینه های زیست محیطی میتواند در کاهش آلودگی هوا و در نتیجه ارتقای سلامت عمومی جامعه موثر باشد .
ب- درک درست از هزینه های زیست محیطی میتواند در تصمیم گیری نسبت به تسهیم هزینه های واقعی و قیمت گذاری محصولات مفید واقع شود .
ج- ایجاد مزایای رقابتی دربین مشتریان )استفاده از خدمات و محصولات در بین افراد دوستدار محیط زیست(
د- با توجه به هزینه های زیست محیطی میتوان با مدیریت وسرمایه گذاری در فن آوری های جدید هزینه های اضافی را کاهش داده و یا حذف نمود )ساخت ماشین های دو گانه سوز (
ه- جلوگیری ازخطرات زیست محیطی ممکن است منجر به بدهی های هنگفتی بشود ومتعاقبا سازمان نیز متحمل هزینه های زیادی شده که به طور جدی بر موقعیت نقدینگی ومالی آن اثر بگذارد .
و( حسابداری هزینه ها وعملکرد محیط زیست می تواند پشتیبان توسعه سازمان واجرای سیستم مدیریت محیط زیست ) EMS ( واعتبارنامه ی ایزو باشد .
* توجه: شرکتها بواسطه دشواری اندازه گیری نتایج حاصل از هزینه های زیست محیطی، تنها اقدام به افشاء هزینه های زیست محیطی آن هم در یادداشتهای پیوست صورتهای مالی می نمایند. لذا بدلیل عدم گزارش منافع حاصله افشای مناسب با مشکل مواجه می گردد .
در سیستم حسابداری سنتی کسب سود به هر طریقی و هر قیمتی مجاز می باشد. به عبارت دیگر در این سیستم انجام اقداماتی همچون قطع بی رویه درختان، تخریب زیستگاه های طبیعی، و آلودگی هوا در فرایند کسب سود بلامانع است. مسئله فوق باعث تضاد بین نگرش سیستم حسابداری سنتی و نگرش حسابداری محیط زیست می گردد .

کاربرد حسابداری محیط زیست در اقتصاد و حسابداری :
اقتصاد خرد:
در اقتصاد خرد )واحد تجاری ( حسابداری محیط زیست میتواند در حسابداری مالی و مدیریت مورد استفاده قرار گیرد.
حسابداری مالی :
حسابداری مالی در راستای گزارشات برون سازمانی الزاماتی را جهت افشای بدهی ها و هزینه های زیست محیطی مقرر کرده است. تحقیقات نشان میدهد علاوه بر اطلاعات مالی، برای اطلاعات آثار زیست محیطی واجتماعی نیزتقاضا وجود دارد.
حسابداری مدیریت :
مدیران در برخی از تصمیمات خود به شرح ذیل میتوانند از اطلاعات حاصل از حسابداری محیط زیست استفاده کنند:
- طراحی محصول و طراحی فرآیند تولید
- ارزیابی عملکرد و کنترل هزینه ها
- سرمایه گذاری در دارایی های ثابت
- مدیریت ضایعات
برای حفظ محیط زیست چندان هم لازم نیست سطح مصرف فعلی را کاهش داد .آنچه لازم است تغییرترکیب مصرف است، بنابراین باید برای حفظ محیط زیست در ترکیب مصرف خود کالاهایی را که تولید و مصرف آنها کمتر به محیط زیست لطمه میزند را جانشین کالاهایی کنیم که بیشتر صدمه میزند.
اقتصاد کلان :
امروزه درکشورهای توسعه یافته محاسبه هزینه های جانبی به ویِژه هزینه های تخریب محیط زیست در رشد اقتصادی ؛ امری ضروری به شمار
می رود هرچند در ایران متاسفانه رشد اقتصادی بدون در نظرگرفتن زیانهایی است که به محیط زیست وارد می شود .

حفظ کیفیت طبیعی محیط زیست به رشد اقتصادی کمک می کند و رشد اقتصادی ،کیفیت محیط زیست راحفظ می کند و منافع این رشد نصیب هر دو نسل خواهد شد .

* دو گروه کلی هزینه های زیست محیطی :
1. هزینه های اقدامات زیست محیطی : هزینه هایی که موسسه به خاطر اقداماتی که برای جلوگیری ؛ کاهش و جبران خسارتهای زیست محیطی متحمل میگردند مانند : مرمت و بازسازی ، نصب فیلتر های پاکسازی هوا ،حفاظت منابع قابل بازیافت و غیر قابل بازیافت.
2. زیانهای محیط زیست ) جرائم محیط زیستی (

* مخارج زیست محیطی به لحاظ زمانی ، یا مربوط به دوره های قبل و یا مربوط به دوره های جاری یا آتی هستند.
اگر مشخص گردد مخارجی انجام گردیده یا می گردد که مربوط به دوره های قبل است، بایستی بلافاصله نسبت به شناسایی این اقلام و تعدیل سود و زیان دوره های قبل اقدام کنیم ، این اقلام اغلب جهت پاکسازی یا پرداخت جریمه و خسارت دوره های قبل میباشد .
اگر مخارج انجام شده در ارتباط با محیط زیست ، مشخصا با فعالیت دوره جاری باشد و یا غیر مستقیم در ارتباط با فعالیت دوره جاری باشد )منافع آن قابل تهاتر با منافع قابل کسب و یا کسب نشده دوره جاری باشد( بایستی این اقلام را در دوره جاری هزینه نمود .
اگر مخارج زیست محیطی مرتبط با دوره های آتی باشد و یا که دارای منافع آتی باشد،مخارج انتقالی به دوره های آتی یا سرمایه ای تلقی میگردند .

* گزارشگری و حسابداری محیط زیست:
علائق عمومی درحمایت از محیط زیست موجب شده است که فشار وارده بر موسسات جهت بازرسی دقیق آسیب های وارده توسط واحدهای تجاری به محیط زیست بیشتر گردد واین امر موجب اجرای حسابرسی فعالیتهای زیست محیطی شده است .
اندازه گیری آلودگی ها ؛ بررسی محدودیت های قانونی و آزمون تفصیلی ازاکولوژی و زمین اطراف واحد تجاری از جمله موارد مد نظر این نوع سابرسی است.
با افشای اطلاعات زیست محیطی از طریق گزارشگری مالی می توان نگرشی مثبت در میان سهامداراران و بازار سرمایه ایجاد و به تبع آن از طریق افزایش درآمد هر سهم و نهایتا افزایش ارزش روز سهام؛ زمینه افزایش ثروت سهامداران را فراهم کرد .

نتیجه گیری :
مسئله آلودگی محیط زیست از مهمترین معضلات جامعه بشری وکشور ما می باشد. این امر لزوم تعقیب و مجازات جرائم زیست محیطی و تدوین وتنظیم قوانین و مقررات درحوزه های مختلف محیط زیست را اجتناب ناپذیر می سازد .
دولت از طریق اصلاح قوانین موجود تصویب قوانین جدید و وضع مجازاتهای قانونی برای شرکتهای آلوده کننده محیط زیست می تواند موجبات کاهش آلودگی را فراهم نماید . علاوه بر این متولیان مسائل زیست محیطی باید به فکر نهادینه کردن فرهنگ رعایت مقررات زیست محیطی در جامعه باشد به خصوص صاحبان و مدیران صنایع و به تبع آنها کارکنان.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1395/10/28 17:09:01   |
0     0
حسابداری محیط زیست شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطلا عات هـزینه های زیست محیطی و به کارگیری این اطلا عات درانجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کالاها و خدمات می پردازد. حسابداری محیط زیست شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایــش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی ، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود.
حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی بعنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هـزینه های زیست محیـطی بعنـوان یکی از هـزینه های قابـل قبـول در فـرآینـد های اقتصادی و محاسباتی است.
کاربرد حسابداری محیط زیست :
در کل حسابداری محیط زیست واژه گسترده ای است که در زمینه های مختلفی از جمله موارد ذیل کاربرد دارد :
1- ارزیابی وافشای اطلاعات مالی زیست محیطی در زمینه گزارشگری و حسابداری مالی
2-ارزیابی و استفاده از اطلاعات پولی وفیزیکی زیست محیطی در زمینه حسابداری محیط زیست
3-برآورد هزینه های و اثرات محیط خارجی که اغلب حسابداری بهای کامل خوانده می شود
4-حسابداری جریان ها و انباشت منابع طبیعی برحسب مقادیر پولی و فیزیکی که حسابداری منابع طبیعی خوانده می شود
5-جمع آوری و گزارش اطلاعات حسابداری در سطح سازمان به شکل اطلاعات حسابداری منابع طبیعی برای مقاصد حسابداری ملی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدکاظم خبیری |   1395/11/06 14:33:46   |
0     0
در کل حسابداری محیط زیست واژه گسترده ای است که در زمینه های مختلفی از جمله موارد ذیل کاربرد دارد :
ارزیابی وافشای اطلاعات مالی زیست محیطی در زمینه گزارشگری و حسابداری مالی
ارزیابی و استفاده از اطلاعات پولی وفیزیکی زیست محیطی در زمینه حسابداری محیط زیست
برآورد هزینه های و اثرات محیط خارجی که اغلب حسابداری بهای کامل خوانده می شود
حسابداری جریان ها و انباشت منابع طبیعی برحسب مقادیر پولی و فیزیکی که حسابداری منابع طبیعی خوانده می شود
جمع آوری و گزارش اطلاعات حسابداری در سطح سازمان به شکل اطلاعات حسابداری منابع طبیعی برای مقاصد حسابداری ملی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/14 08:28:46   |
0     0
مزایای حسابداری محیط زیست و توجه به هزینه های زیست محیطی عبارتند از :
الف- مدیریت بهتر هزینه های زیست محیطی میتواند در کاهش آلودگی هوا و در نتیجه ارتقای سلامت عمومی جامعه موثر باشد .
ب- درک درست از هزینه های زیست محیطی میتواند در تصمیم گیری نسبت به تسهیم هزینه های واقعی و قیمت گذاری محصولات مفید واقع شود .
ج- ایجاد مزایای رقابتی دربین مشتریان (استفاده از خدمات و محصولات در بین افراد دوستدار محیط زیست)
د- با توجه به هزینه های زیست محیطی میتوان با مدیریت وسرمایه گذاری در فن آوری های جدید هزینه های اضافی را کاهش داده و یا حذف نمود (ساخت ماشین های دو گانه سوز)
ه- جلوگیری ازخطرات زیست محیطی ممکن است منجر به بدهی های هنگفتی بشود ومتعاقبا سازمان نیز متحمل هزینه های زیادی شده که به طور جدی بر موقعیت نقدینگی ومالی آن اثر بگذارد .
و( حسابداری هزینه ها وعملکرد محیط زیست می تواند پشتیبان توسعه سازمان واجرای سیستم مدیریت محیط زیست(EMS ) واعتبارنامه ی ایزو باشد .
* توجه: شرکتها بواسطه دشواری اندازه گیری نتایج حاصل از هزینه های زیست محیطی، تنها اقدام به افشاء هزینه های زیست محیطی آن هم در یادداشتهای پیوست صورتهای مالی می نمایند. لذا بدلیل عدم گزارش منافع حاصله افشای مناسب با مشکل مواجه می گردد .
در سیستم حسابداری سنتی کسب سود به هر طریقی و هر قیمتی مجاز می باشد. به عبارت دیگر در این سیستم انجام اقداماتی همچون قطع بی رویه درختان، تخریب زیستگاه های طبیعی، و آلودگی هوا در فرایند کسب سود بلامانع است. مسئله فوق باعث تضاد بین نگرش سیستم حسابداری سنتی و نگرش حسابداری محیط زیست می گردد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا صادق پناه خرم آبادی |   1396/03/10 14:01:46   |
1     0
حسابداری زیست محیطی خدماتی را به حسابداری مدیریت ارائه میدهد . در واقع مدیران در برخی از تصمیمات خود به شرح ذیل میتوانند
از اطلاعات حاصل از حسابداری محیط زیست استفاده کنند:
طراحی محصول و طراحی فرآیند تولید
ارزیابی عملکرد و کنترل هزینه ها
سرمایه گذاری در دارایی های ثابت
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/03/12 13:00:52   |
1     0
حسابداری زیست محیطی شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود. حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی به عنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرآیندهای اقتصادی و محاسباتی است. هدف حسابداری زیست محیطی فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد، تصمیم گیری، کنترل و گزارشگری به مدیران یاری رساند. حسابداری زیست محیطی بر مفاهیم اقتصادی و زیست محیطی بنا شده و به دلیل عدم استفاده از ارزش های مبتنی بر بازار کاربرد آن مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ است. حسابداری زیست محیطی بخشی از این تغییرات را در سازمان و وسیع تر از آن در جامعه ارائه می کند و با ارائه شناخت اساسی بیشتر و مشارکت در فعالیت های کاری روزانه به تعیین هدف توسعه مستمر به عنوان رویکردی خاص کمک می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفی صانعی |   1396/03/28 01:14:02   |
0     0
حسابداری محیط زیست چیست؟
حسابداری محیط زیست در برگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری
آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/04/02 14:10:25   |
0     0
تبلیغات

آخرین ارسال های تالار گفتمان
حسابداری محیط زیست یا حسابداری سبز


حسابداری محیط زیست یا حسابداری سبز



مقدمه

در عصر حاضر با توجه به وجود برخی از محدودیت های زیست محیطی به ویژه در تجارت جهانی و تنگ شدن عرصه رقابت همگان بر این موضوع توافق دارند که مدیران واحد های تجاری تحت فشار فزاینده ای هستند که نه تنها باید هزینه های عملیاتی را کاهش دهند بلکه باید تاثیرات زیست محیطی حاصل از فعالیت های عملیاتی خود را نیز به حداقل برسانند. این اعمال فشار از طرف گروهایی نظیر سهامداران، دولت، رسانه های گروهی، مصرف کنندگان، سرمایه گذاران و دیگر سازمان ها اعمال می شود. شرکت ها برای کاهش تاثیرات زیست محیطی فعالیت های عملیاتی خود چاره ای به جز این ندارند که اطلاعات مربوط به هزینه های زیست محیطی را نیز در حساب ها و تصمیمات خود وارد کنند.
مطالعات اخیر نشان می دهد که با وجود اندازه و اهمیت خیلی زیاد هزینه های زیست محیطی این هزینه ها توسط مدیران نادیده گرفته شده اند زیرا اطلاعات ارائه شده توسط سیستم حسابداری سنتی در این زمینه عموما ناقص غیر قابل فهم و نامربوط بوده است .‎
حسابداری زیست محیطی سازمان را به ابزاری مجهز می کند که در سیستم حسابداری سنتی تجدید نظر کرده و آن را به گونه ای اصلاح نماید که بتواند اطلاعات مربوط به هزینه های زیست محیطی را پرادزش و به گونه ای مناسب گزارش و در اختیار مدیران قرار دهد. سیستم حسابداری زیست محیطی مبتنی بر اندیشه تحول حسابداری کلاسیک و تکمیل آن است . در این راستا باید هزینه های ناشی از آلودگی و رفع آن به عنوان تابعی از تولید یا خدمات نیز در کنار سود و هزینه حاصل از خود کالاها و خدمات محاسبه شود . حسابداری زیست محیطی می تواند حلقه ارتباطی بین مدیران زیست محیطی و حسابداران ایجاد و هر دو گروه را تشویق کند که با کار در کنار یکدیگر به سویی حرکت کنند که در آینده هم عملکرد مالی و هم عملکرد زیست محیطی شرکت بهتر شود.









حسابداری سبز



حسابداری محیط زیست چیست؟

حسابداری زیست محیطی شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود. حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی به عنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرآیندهای اقتصادی و محاسباتی است. هدف حسابداری زیست محیطی فراهم آوردن اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد، تصمیم گیری، کنترل و گزارشگری به مدیران یاری رساند. حسابداری زیست محیطی بر مفاهیم اقتصادی و زیست محیطی بنا شده و به دلیل عدم استفاده از ارزش های مبتنی بر بازار کاربرد آن مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ است. حسابداری زیست محیطی بخشی از این تغییرات را در سازمان و وسیع تر از آن در جامعه ارائه می کند و با ارائه شناخت اساسی بیشتر و مشارکت در فعالیت های کاری روزانه به تعیین هدف توسعه مستمر به عنوان رویکردی خاص کمک می کند.

تاریخچه حسابداری محیط زیست

از اواسط دهه 70 میلادی شرکتهای صنعتی با مفهوم گزارشگری بدهیهای زیست محیطی روبه رو شدند. شرکتهای یاد شده نخست تمایلی به افشای زیانهای وارده به محیط زیست در صورت های مالی خود را نداشتند اما بر اثر مرور زمان و افزایش میزان خسارت ها شرکتها ناگزیر به رعایت این مسائل شدند.‎
در سال 1975 هیئت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره 5 را تحت عنوان حسابداری رویداد های احتمالی جهت کمک به شناسایی این وضیت منتشر کرد که می بایست خسارتهای احتمالی به محیط زیست ( در صورت محتمل بودن وقوع و قابل برآورد بودن مبلغ زیان ) در صورتهای مالی گزارش شود. بدهیهای جبران خسارتهای وارد به محیط زیست به عنوان زیان احتمالی شناخته می شد اما به دلیل مشکلات آینده که در برآورد میزان این زیانها وجود داشت شرکتها و صنایع مختلف رویه های متفاوتی را جهت برآورد این زیانها به کار می برند به طوری که هیچ شرکتی به درستی از رهنمود مزبور پیروی نمی کرد. بنابراین نیاز به اصلاح و تدوین رهنمود جدید احساس می شد.‎
در سال 1976 تفسیر شماره 14 توسط هیئت تدوین استانداردهای حسابداری تحت عنوان برآورد مبلغ یک زیان منتشر شد ولی هیچ گونه اظهار نظری در مورد به تاخیر انداختن ثبت هزینه های زیست محیطی نکرد. خسارتهای ضایعات به منابع منجر به افزایش تقاضای جامعه جهت برقراری قانون دراین مورد شد . کنگره آمریکا در پاسخ به این موضوع قانون حفاظت و بازیافت منابع محیط زیست را در سال 1976 میلادی به تصویب رساند اما این قانون نیز نتوانست کاری از پیش ببرد . بنابراین دومین قانون فدرال تحت عنوان قانون جامع مسئولیت غرامت و بدهی محیط زیست در سال 1980 میلادی تصویب شد براساس این قانون 6/1 میلیارد دلار وجوه سپرده برای هزینه های پاک سازی مکانهایی که به محیط زیست خسارت وارد می کنند اختصاص داده شد . مکانهای ایجاد خسارت توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحد تجزیه و تحلیل و بررسی می شدند.‎
در سال 1990 میلادی هیئت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره 8-90 تحت عنوان سرمایه ای کردن هزینه های آلودگی محیط زیست را منتشر کرد. هیئت به این نتیجه رسید که مخارج بدهیها محیط زیست باید بر اساس طرحی مشخص جهت کاهش آلودگی تعیین شود.

دلایل سودمندی حسابداری زیست محیطی

شرکت های تولیدی و خدماتی انواع مختلفی از هزینه ها را محتمل می شوند. هزینه های زیست محیطی یکی از این هزینه هاست. عملکرد زیست محیطی یکی از عوامل بسیار مهم در ارزیابی موفقیت شرکت است. هزینه ها و عملکرد زیست محیطی شرکت به دلایل زیر بایستی مورد توجه خاص مدیریت قرار گیرد:‎
•بسیاری از هزینه های زیست محیطی را می توان با استفاده از تصمیم گیری های تجاری بهتر سرمایه گذاری در فن آوری سازگارتر با زیست محیطی ( صنایع سبز ) و طراحی دوباره فرآیندها و محصولات تولیدی به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد و یا اصلا آنها را حذف کرد. زیرا برخی از این هزینه ها ممکن است هیچ ارزش افزوده برای سیستم و یا محصول ایجاد نکنند.‎
•مدیریت بهتر هزینه های زیست محیطی می تواند عملکرد زیست محیطی شرکت را نیز بهبود بخشیده و ( از طریق کاهش آلودگی و حفظ سلامت عمومی ) مزایای قابل ملاحظه ای را برای جامعه به همراه داشته باشد.‎
•درک درست هزینه های زیست محیطی و اطلاع از عملکرد زیست محیطی فرآیند ها و محصولات تولیدی می تواند بهای درست و صحیح و همچنین قیمت گذاری محصولات را بهبود بخشیده و به شرکت ها در طراحی فرآیندها و محصولات سازگارتر با زیست محیطی یاری رساند.‎
‎•ثابت شده است که با توجه به فرآیندها و محصولات تولیدی منطبق با شرایط زیست محیطی بهتر مزایای رقابتی برای محصولات شرکت در میان مشتریان ایجاد می کند.

اهداف حسابداری محیط زیست

1. تعیین فرصتهای محیطی ومحدودکردن هزینه های اضافی که فاقد ارزش افزوده هستند.
2. برآورد ومحاسبه هزینه های محیط زیستی شرکتها و گنجاندن آن عموما در سربار کارخانه.‎
3. مشخص کردن فرصتهای محیط زیستی برای ایجاد سود خالص.‎
4. ایجاد و نگهداری یک سیستم اطلاعاتی محیطی برای ارتقا مدیریت عملیاتی.‎
5. تعیین هزینه ها و بازده آتی ناشی از پیاده سازی سیستم اطلاعاتی مدیریت محیط زیست.‎
6. کمک به طراحی یک فرآیند تولیدی کالاها وخدمات سازگار با محیط زیست.

مزایای حسابداری محیط زیست

مزایای اصلی حسابداری محیط زیست را به طور خلاصه می توان به شرح زیر بیان نمود:‎
•سیستم مناسب حسابداری محیط زیست یک معیار حمایت کننده برای دستیابی به توسعه ی پایدار است که تا اندازه ای ابزار اصلی برای اندازه گیری ، کنترل و تصمیم گیری می باشد.‎
•مخارج زیست محیطی چه هزینه ی سرمایه ای چه هزینه ی جاری به طور چشم گیری روز به روز افرایش می یابد.‎
•مدیریت نیاز به اطلاعات مالی درباره مخارج زیست محیطی دارد.‎
•برنامه ریزی هزینه های اساسی نیاز به اطلاعات مالی دارد.‎
•هزینه های محیط زیست ممکن است در حساب های سربار پنهان شوند و یا به گونه ای دیگر نادیده گرفته شوند.‎
•نیاز بهره مندان ( دولت، سرمایه گذاران، وام دهندگان، بانک ها، سازمان های غیر دولتی و غیره ) به اطلاعات مالی در زمینه ی عملکرد زیست محیطی سازمان های مختلف رو به افزایش است. بسیاری از فعالیت های زیست محیطی کمی است ماهیت مالی دارند و بنابراین تاثیر بسزایی بر هزینه ها، دارایی ها و بدهی های سازمان ها دارند.‎
•بدیهی است که هر واحد تجاری یک ستاده اصلی و یک ستاده ثانوی دارد که آلودگی محیط زیست از جمله آن است. اگر واحد تجاری جهت تعدیل یا جلو گیری از آن هزینه ای نپردازد آن گاه اشخاص ثالث جامعه می بایست متحمل آن شود.‎
•خطرات زیست محیطی ممکن است منجر به بدهی های زیست محیطی هنگفتی شود و متعاقبا سازمان یا واحد تجاری ممکن است متحمل پرداخت های زیادی شود که به طور جدی بر موقعیت نقدینگی و مالی اش اثر می گذارد.‎
•مدیریت صحیح منابع در یک نگرش دوستانه با محیط زیست منجر به فواید مستقیمی همچون ایجاد سرقفلی بالاتر یا تصویری بهتر از سازمان می شود.‎
‎•وجود یک نگرش دوستانه به محیط زیست مزیت رقابتی برای سازمان ها ایجاد می کند.
•حسابداری هزینه ها و عملکرد محیط زیست می تواند پشتیبان توسعه سازمان و اجرای سیستم مدیریت محیط زیست (EMS ) و اعتبار نامه ی 14000 ISO باشد.‎
به دلایل فوق این باور وجود دارد که حسابداری باید نسبت به اندازه گیری، ارزیابی، افشا و عملکرد زیست محیطی در صورت های مالی یا پیوست های آن مسئول باشد. شکی نیست که اندازه گیری عملکرد زیست محیطی به سیستم های حسابداری بستگی دارد اما برای این منظور به اطلاعات بیشتری در مقایسه با اطلاعات مرسوم حسابداری نیاز است . رویکرد پولی به مسائل زیست محیطی به طور کلی درست نیست. اما اقتصاددانان و حسابداران مجبورند تا بهترین برآوردها را طبق فنون رایج به دست دهند.

ماهیت حسابداری محیط زیست

همواره تصور غلطی درباره ماهیت اساسی حسابداری محیط زیست توسط بسیاری از حسابداران وجود دارد لذاحسابداری محیط زیست که گزارشهای آن به طور شفاف مورد قبول واقع شود، هنوز وجود ندارد. درحسابداری، هر گزارشی از ارزشهای دارائی، تخمین بدهیها، اعلام سود، تخمین هزینه ها یا ارزیابی مالی اختیارات سرمایه گذاری جایگزین در حالت رویه ای و به تنهایی ممکن است درست باشند لیکن ممکن است در حالت کلی و روی هم رفته این اطلاعات صحیح نباشند. قضاوتها و قوانین در هر رویه ای همراه با گزینش حسابدار بوده و بر پایه قضاوت و روش گزینشی، پی آمدهای اقتصادی، اجتماعی و محیط زیستی مختلفی عاید خواهد شد. پژوهشهای سالهای اخیر به طور متقاعد کننده ای اثبات می کنند که حسابداری بسیار پیچیده شده است.

معانی متفاوت حسابداری زیست محیطی

1. حسابداری درآمد ملی: حسابداری درآمد ملی مقیاسی از اقتصاد کلان است و می تواند اطلاعاتی در مورد اندازه کیفیت و ارزش منابع مصرف شده ملت و یا یک قوم برای هر دو گروه منابع قابل تجدید و غیر قابل تجدید ارائه کند. اصطلاح حسابداری زیست محیطی ممکن است به این زمینه اقتصاد ملی اشاره داشته باشد. در این زمینه حسابداری زیست محیطی حسابداری منابع طبیعی نیز نامیده می شود. واژه حسابداری منابع طبیعی پس از وارد کردن جنبه های زیست محیطی در سیستم حسابداری ملی مطرح می شود.‎
2. حسابداری مالی: حسابداری مالی شرکت را قادر می سازد تا گزارش های مالی برای استفاده سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و دیگر گروه ها تهیه کند. شرکت ها از طریق گزارش های فصلی یا سالانه اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی و عملکرد شرکت برای استفاده عموم ارائه می کنند. مبنای تهیه این نوع گزارش ها اصول پذیرفته شده حسابداری ( GAAP ) است. حسابداری زیست محیطی در این زمینه به برآورد بدهی های زیست محیطی و هزینه های قابل ملاحظه آن ( از نظر مالی ) و گزارشگری عمومی آنها اشاره دارد.‎
3. حسابداری مدیریت: حسابداری مدیریت فرآیند شناسایی، گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای اهداف درون سازمانی است. اطلاعات گرد آوری شده در سیستم حسابداری مدیریت برای برنامه ریزی، ارزیابی عملکرد و مقاصد کنترلی به کار برده می شود. برخلاف حسابداری مالی که متاثر از اصول پذیرفته شده حسابداری است حسابداری مدیریت براساس نیاز و هدف بکار گیری آن در شرکت های مختلف متفاوت است. حسابداری زیست محیطی در زمینه های حسابداری مدیریت به استفاده مدیران از اطلاعات مربوط به هزینه ها و عملکرد زیست محیطی شرکت برای گرفتن هزاران تصمیم تجاری اشاره دارد. حسابداری مدیریت زیست محیطی زیر مجموعه ای از حسابداری زیست محیطی است. این مفهوم به طورعام برای فراهم کردن اطلاعات برای تصمیم گیری درون سازمانی استفاده می شود اگرچه اطلاعات حاصل شده می تواند برای اهداف دیگری مانند گزارشگری برون سازمانی نیز به کار رود.‎
‎اتحادیه بین المللی حسابداری، حسابداری مدیریت زیست محیطی را به شرح زیر تعریف کرده است:
حسابداری مدیریت زیست محیطی به معنی مدیریت زیست محیطی و عملکرد اقتصادی از طریق اجرا و توسعه سیستم ها و روش های مناسب مربوط به زیست محیطی است که ممکن است شامل گزارشگری و حسابرسی در بعضی از شرکت ها شود. حسابداری مدیریت زیست محیطی معمولا شامل هزینه یابی چرخه عمر، ارزیابی سود ها و برنامه های راهبردی برای مدیریت زیست محیطی شود.‎
در تعریف حسابداری مدیریت محیط زیست توسط EMA چنین آورده شده است: جمع آوری، تجزیه و تحلیل و استفاده از اطلاعات مالی و غیر مالی به منظور بهینه کردن عملکرد اقتصادی و زیست محیطی واحد های تجاری و به منظور دستیابی به مصرف معقول منابع طبیعی در واحد تجاری. وسعت اطلاعاتی که از طرف EMA در بر گرفته می شود خیلی واضح نیست ولی آنچه از طرف عموم پذیرفته شده این است که اطلاعات مورد استفاده تنها به اطلاعات مالی (پولی ) محدود نمی شود و اطلاعات غیر پولی را نیز شامل می شود.

با پیدایش حسابداری محیط زیست در دو دهه اخیر برداشت های گوناگونی از مفهوم حسابداری مدیریت محیط زیست گسترش یافته است. برای استفاده کنندگان گوناگون که نیازمند اطلاعات زیست محیطی مربوط به شرکت می باشند شیوه های گوناگون و ابزارهایی برای حسابداری محیط زیست به منظور برآوردن این نیازهای اطلاعاتی وجود دارد. در هر حال بر روی دو گروه اصلی از اثرات زیست محیطی مربوط به شرکت ها توافق گسترده ای وجود دارد:‎
الف) اثرات زیست محیطی شرکت ها بر روی سیستم اقتصادی شرکت ها.‎
ب) اثرات مربوط به شرکت بر روی سیستم محیط زیست.

خدمات حسابداری مدیریت زیست محیطی

حسابداری زیست محیطی در زمینه حسابداری مدیریت خدماتی را به مدیران واحد تجاری ارائه می کند. مدیریت می تواند در تعدادی از تصمیمات داخلی خود به شرح زیر از اطلاعات حاصل از حسابداری زیست محیطی بهره مند شوند:‎
•طراحی محصول.‎
•طراحی فرایند تولید.‎
•ارزیابی عملکرد.‎
•سرمایه گذاری در دارایی های ثابت.‎
•کنترل هزینه ها.‎
•مدیریت ضایعات.

چه شرکت هایی می توانند حسابداری زیست محیطی را اجرا کنند؟

حسابداری زیست محیطی می تواند در شرکت های بزرگ و کوچک صنایع مختلف و همچنین در بخش های تولیدی یا خدماتی به کار گرفته شود. حسابداری زیست محیطی را می توان در مقیاس های بزرگ و در مقیاس های کوچک تر با روشی منظم و سیستماتیک یا براساس مبانی مورد نیاز به کار گرفت. شکل انتخاب حسابداری زیست محیطی توسط شرکت ها اهداف و دلایل استفاده از آن را منعکس می کند. در هر شرکتی حمایت مدیریت ارشد سازمان برای موفقیت اجرای حسابداری زیست محیطی ضروری است زیرا حسابداری زیست محیطی ممکن است باعث ایجاد نگاهی تازه به هزینه های زیست محیطی، عملکرد و تصمیم های شرکت در این زمینه شود. تعهد مدیریت ارشد سازمان در اجرای حسابداری زیست محیطی باعث ایجاد انگیزه و نگرش مثبت در کارکنان برای پذیرش این نوع حسابداری می شود.‎
شرکت ها برای اجرای حسابداری زیست محیطی باید تیم های عملیاتی شامل طراحان سیستم، شیمی دان ها، مهندسان، مدیران تولید، اپراتورها ، کارمندان، دایره خرید و حسابداران ( کسانی که احتمالا قبل از این با یکدیگر همکاری نداشته اند ) را در کنار یکدیگر به کار گیرند زیرا حسابداری زیست محیطی موضوع قابل بحثی صرفا در حوزه حسابداری نیست و نیازمند گردآوری اطلاعاتی از تمام گروهای مزبور است. این افراد برای رسیدن به دیدگاه و فهم مشترک در مورد حسابداری زیست محیطی و واقعیت بخشیدن به این دیدگاه نیازمند گفتگو با یکدیگر هستند. شرکت های دارای سیستم رسمی مدیریت زیست محیطی ممکن است مایل باشند که به حسابداری محیط زیست نیز رسمیت بخشند زیرا این موضوع ابزار حمایتی برای گرفتن تصمیم های منطقی در این شرکتهاست. در بسیاری از شرکت هایی که اجرای سیستم های جدید تجاری را شروع کرده و یا در حال تجربه آن هستند حسابداری زیست محیطی می تواند در هر یک از روش های زیر نقش ایفا کند:‎
•هزینه یابی بر مبنای فعالیت.‎
•مدیریت بر مبنای فعالیت.‎
•مدیریت کیفیت جامع.‎
•مدیریت کیفیت جامع یا نگرش زیست محیطی.‎
•فرایند مهندسی مجدد و کاهش هزینه ها.‎
همه روش های مزبور با حسابداری زیست محیطی سازگارند و می توانند منبعی برای گردآوری اطلاعات زیست محیطی برای گرفتن تصمیم های تجاری در این زمینه محسوب شوند. شرکت های استفاده کننده از این سیستم ها ممکن است بخواهند پذیرش صریح حسابداری زیست محیطی را به عنوان بخشی از فعالیت های خود مد نظر قرار دهند.

پیاده سازی حسابداری زیست محیطی

در ادامه ده گام در راستای رسیدن به محیط مناسب و سودآور با استفاده از حسابداری زیست محیطی ارائه می شود. همچنین برای دستیابی به نتیجه های مناسب باید تقدم و تاخر مراحل رعایت شود.

1. در اولین مرحله لازم است آثار زیست محیطی عملیات شرکت شناسایی شود. آثار زیست محیطی یعنی ماده و انرژی که به درون شرکت راه یافته در آن جاری و سپس خارج می شود و نیز شامل آثار ناشی از این جریان ها است. در این مرحله باید یک مدل مفهومی ایجاد کرد و کلیه مواد و انرژی وارد شده و فرآیند گردش مواد و انرژی را شناسایی و این فرآیند را تا تولید کالا، ارائه خدمات و یا ضایعات ردیابی و به صورت نمودار نشان داد. در این نمودار شرکت به شکل ( جعبه ) ای است که انرژی و مواد به آن وارد می شود و کالاها، خدمات و ضایعات ( یا هر آنچه به شکل کالا یا خدمات دارای ارزش افزوده تجسم نمی نماید ) از آن خارج می گردد. این مدل ورودی – خروجی را که به صورت کلی بیان شده باید به نمودار جریان تبدیل کرد که نموداری مشروح تر همراه با جزئیات بیشتر است و نشان می دهد ضایعات در کدام یک از مراحل طراحی، تولید، انبارداری، توزیع یا فرآیند اداری اتفاق می افتد. علاوه بر این مسئولیت های قانونی شرکت در زمینه رعایت محیط زیست با توجه به آثار محیطی عملیات شرکت شفاف سازی شود. سپس باید جریان های عمده ماده و انرژی را که در ( نمودار جریان ) شناسایی شده به صورت مقداری مشخص نمود. یعنی برای تمام ورودی ها و خروجی ها اعم از کالا، خدمات یا ضایعات مقادیر مناسب و قابل اتکایی در مدل قرار دارد. از آنجا که ماده هیچگاه از بین نمی رود مقادیر ورودی که قابل ردیابی در محصولات دارای ارزش افزوده نباشند حتما ضایع شده اند مگر آنکه هنوز به مصرف نرسیده باشند.‎
این مرحله نشان می دهد که سیستم حسابداری تا چه حد برای دنبال کردن موارد غیر پولی نقص دارد. اما نتایج آن که تجزیه و تحلیل ورودی – خروجی نامیده می شود ممکن است برای بهبود محیط زیست بسیار تعیین کننده و با ارزش باشد. این بررسی همچنین ارائه دهنده ارقام بنیادی است که می توان بر اساس آنها عملکرد آینده شرکت را ارزیابی کرد. حسابداری زیست محیطی باید ریشه در درک جریان های ماده، انرژی و آثار محیطی داشته باشد نه بر اساس جریان های مالی و اندازه گیری آنها با درک این جریان ها و آثار آنها می توان دریافت که هزینه های محیطی از کجا ناشی می شوند.سپس با ردیابی و ثبت جریان های اصلی ماده و انرژی می توان مبنایی را برای مدیریت و بهبود عملکرد محیطی ایجاد کرد. بهبود سود آوری نیز از طریق کاهش ضایعات و بهره برداری بهتر از منابع حاصل خواهد شد.

2. هزینه های زیست محیطی شرکت شناسایی شده و اطلاعات اولیه ای در مورد تنوع، پراکندگی، وسعت و علت آنها جمع آوری شود. هزینه های محیطی ممکن است در تمام مراحل زنجیره ارزش شرکت از تحقیق و طراحی گرفته تا تولید، توزیع، مصرف و حتی فراتر ازآن تا مرحله استفاده مجدد و بازیافت ایجاد شود. این هزینه ها ممکن است در تمام قسمت ها و عملیات بوجود آیند. بسیاری از این هزینه ها در حساب های سربار و اداری پنهان شده اند. از اطلاعاتی که در بررسی جریان های ماده و انرژی شرکت بدست آمده ( مرحله اول ) باید برای شناسایی و تعیین هزینه های محیطی پنهان تر استفاده شود. هزینه های محیطی به فعالیت هایی ارتباط خواهد داشت که به این جریان ها و آثار مرتبطند. سپس لازم است مقادیر و میزان اهمیت هزینه های محیطی به طور تقریبی برآورد شود. برای مثال باید مشخص نمود که کل هزینه های محیطی چند درصد فروش است؟ این مرحله در کاهش هزینه ها و بهبود سود اهمیت بسزایی دارد. برآورد هزینه ها به مبالغ کمتر موجب می شود که اهمیت هزینه ها کمتر از واقع برآورد گردد. فایده اولیه این برآورد تقریبی از کل هزینه های محیطی این است که با مشخص کردن اندازه و اهمیت آن و نیز سودآوری بالقوه ای که از بهبود عملکرد محیطی حاصل می شود می توان توجه مدیریت را جلب کرد.

3. در مورد جریان های ماده و انرژی داده های غیر مالی در تمام شرکت ردیابی و گزارش شود بیشتر موارد معیارهای غیر مالی مربوط تر، به هنگام تر و فهم پذیرترند. جمع آوری و گزارشگری منظم داده های غیر مالی بازخورد هایی را فراهم می آورد که از نیروی کار حمایت می کند یعنی پشتیبانی از افرادی که وجود آنها و عملکردشان برای دستیابی به یک محیط خوب حیاتی و ضروری است.

4. هزینه های محیطی ردیابی و گزارش شود. یعنی هزینه هایی که در مرحله دوم شناسایی شده باید در چارچوب سیستم حسابداری رسمی ثبت و دنبال شود. هزینه های زیست محیطی باید به طور منظم و هدفمند ثبت شوند زیرا در غیر این صورت مانند گذشته بیشتر رویت ناپذیرند و بی اهمیت شمرده خواهند شد. این امر در رابطه با هزینه های محیطی داخلی یعنی بخشی از هزینه هایی که شرکت از قبل آنها را متحمل می شده نیز صدق می کند. کلیه واحد های تجاری دارای هزینه های محیطی خارجی هستند که از فعالیت هایشان ناشی می شود. اما دیگر موسسات و به طور کلی جامعه باید این هزینه ها را متحمل شوند. این موارد نیز درخور ردیابی است و شرکت های آینده نگر به ارزش چنین ردیابی آگاهند. برای اکثر شرکت ها هزینه های محیطی داخلی به قدری زیاد است که استفاده از روش پیشنهادی برای آنها توجیه پذیر است.

5. مدل های تصمیم گیری مورد استفاده در شرکت از نظر حساسیت نسبت به آثار و هزینه های محیطی بررسی شود. بیشتر شرکت ها مدل های تصمیم گیری مربوط به قبل از شناخت هزینه های محیطی یعنی زمانی که تصمیم های محیطی آنها به شکل رعایت مقررات و یا پرداخت جرایم بود را به کار می برند. اما امروزه مشخص شده که باید در تمام تصمیم گیری های مهم نسبت به هزینه های محیطی حساسیت داشت. ضمن اینکه می توان این هزینه ها را در مرحله طراحی، تولید و خدمات مربوط به محصول و فرآیند های تولید آنها کنترل کرد.

6. هدف های زیست محیطی و معیارهای غیر مالی عملکرد در سیستم بودجه بندی و ارزیابی عملکرد دخالت داده شود. برای هدف های زیست محیطی لازم است جایگاهی مانند هدفهای راهبردی و مالی تعیین گردد. سیستم های ارزیابی عملکرد و پاداشی که هزینه ها و هدف های زیست محیطی را نادیده می گیرند به سیاست های محیطی هدفمند و ابتکارهای راهبردی آسیب وارد می کنند.

7. برای تخصیص هزینه های زیست محیطی به تولیدات، فرآیندها و واحدهای سازمانی روش های بهتری ابداع شود. استفاده از هزینه یابی برمبنای فعالیت و مدیریت بر مبنای فعالیت ( ABM ) هزینه های زیست محیطی را به میزان چشمگیری کاهش می دهد و عملکرد محیطی را بهبود می بخشد. هزینه یابی بر مبنای فعالیت و مدیریت برمبنای فعالیت ابزار و مفاهیمی هستند که حسابداری مدیریت را متحول کرده و در سازمان های رقابتی پیشرفته جهانی نقش جدید و قدرتمندی را به حسابداری بخشیده اند. با کمک این روش ها می توان هزینه ها را به فعالیت های ایجاد کننده آنها ربط داد و از این طریق آنها را به تولیدات و فرآیند هایی متصل کرد که نیازمند فعالیت های یاد شده هستند. این ارتباط و ردیابی هزینه ها یا به عبارت دیگر هزینه یابی بر مبنای فعالیت این امکان را می دهد که بتوان هزینه ها را بطور دقیق تر به تولیدات و فرآیندها تخصیص داد و این کار را با دقتی بیش از روش های سنتی حسابداری که هزینه های زیست محیطی را بی هدف و بدون هیچگونه تمایزی به تمام تولیدات و فرآیندها تخصیص می دهد به انجام رساند. در مدیریت بر مبنای فعایت اصل بر این است که هزینه ها را نمی توان به طور مستقیم مدیریت کرد بلکه باید فعالیت های ایجاد کننده این هزینه ها را مدیریت کرد. از این رو لازم است مشخص گردد که فعالیت ها چه هزینه هایی را ایجاد می کنند و چه چیزی موجب فعالیت های یاد شده می شود. این کار باعث خواهد شد که در مواردی همچون قیمت گذاری تولید، افزایش سطح تولید، افزودن یا متوقف کردن خط تولید تصمیم های منطقی تری گرفته شود.‎
روش های هزینه یابی سنتی هزینه های محصول را به شدت تحریف می کنند و این امر نه تنها موجب تصمیم های ضعیف در مورد تولیدات می شود بلکه به سود آوری شرکت نیز لطمه می زند. تولیداتی که هزینه محیطی شان تحریف شده و در نتیجه قیمت آنها کمتر از قیمت واقعی شان تعیین شود به طور بی رویه مصرف خواهند شد ضمن آنکه هزینه آنها را باید جامعه بپذیرد. مدیریت بر مبنای فعالیت به اهمیت تصمیم های گرفته شده در مرحله طراحی توجه دارد زیرا در این مرحله بیش از 90 درصد هزینه های زیست محیطی تعیین می گردد. به کارگیری مدیریت برمبنای فعالیت از تلاش های انجام شده جهت جلو گیری از آلودگی و طراحی مبتنی بر رعایت محیط زیست حمایت می کند.

8. دامنه حسابداری زیست محیطی از طریق تجزیه وتحلیل چرخه حیات و زنجیره ارزش گسترش یابد. از طریق تجزیه و تحلیل چرخه حیات باید هزینه ها و آثار زیست محیطی ورودی ها و خروجی های شرکت مشخص شود. در این روش باید ورودی های مواد و انرژی شرکت در طول مسیر قبلی آنها یعنی برگشت به عقب و گذشتن از مسیر فروشندگان مواد به شرکت و عرضه کنندگان آنها و سرانجام تا رسیدن به زمین ( کره خاکی ) ردیابی شود. علاوه بر این خروجی های مواد و انرژی شرکت ( تولیدات، خدمات و ضایعات ) نیز در طول مسیری که در آینده طی می کنند یعنی گذشتن از مسیر مشتریان و مصرف کنندگان بعدی تا مرحله استفاده مجدد بازیافت ها و یا دورریزی و برگشتشان به زمین، ردیابی شود. آگاهی از این هزینه ها و آثار زیست محیطی قبلی و بعدی آنها و شناسایی این که ارزش افزوده در کجای این مسیر ایجاد شده یا از دست رفته کلید کسب برتری رقابتی راهبردی است.

9. با انتشار گزارش های زیست محیطی اعتقادات و مسئولیت های شرکت در خصوص محیط زیست بهتر افشاء شود و به اطلاع افراد ذینفع برسد. این امر نه تنها گواهی برتعهد و تلاش آنها در رابطه با محیط زیست خواهد بود بلکه موجب می شود با افراد ذینفع برون سازمانی نیز وارد مذاکره شده و از آنها برای تعریف محیط زیست برتر دعوت به مشارکت شود.

10. هدف سازمان را باید توسعه پایدار قرار داد. امروزه باید بتوان بهبود مستمر کیفیت زندگی بر روی کره زمین را در آینده تضمین کرد و این تلاش چیزی بیش از یک برتری زیست محیطی است. در برتری زیست محیطی به افزایش کارآمدی منابع و از بین بردن یا کاهش ضایعات و آلودگی توجه می شود. بهبود برتری محیطی موسسات برای تحقق توسعه پایدار ممکن و ضروری است. توسعه پایدار به زیست کارآیی جنبه های دیگر را نیز اضافه می کند که شامل ابعاد کار ( انجام فعالیت های اقتصادی در محدوده ظرفیت تحمل کره زمین ) و توزیع ( چگونگی تقسیم منافع و هزینه ها بین افراد ) و تقسیم این منافع و هزینه ها بین نسل حاضر و نسل های آینده ( دارایی های بین نسلی ) است بدین ترتیب اجرای حسابداری زیست محیطی باعث شناسایی هزینه های پنهان و درک بیشتر هزینه های زیست محیطی می شود و هدف اصلی این حسابداری که همانا کسب اطمینان از شناسایی کلیه هزینه های مربوط و با اهمیت در تصمیم گیری های تجاری است تحقق می یابد.

کاربردهای حسابداری محیط زیست

‎1. کاربرد حسابداری محیط زیست در هزینه یابی: عموما موسسات جهت ارزیابی تقاضا برای محصول و قیمتی که بازار مایل به پرداخت آن محصول است شرایط حاکم بر بازار را مدنظر قرار می دهند. جهت تعیین سودآوری کافی و توجیه قیمت فروش محصول باید بهای تمام شده را با قیمت بازار مقایسه کرد. تولید کنندگان هنگام تصمیم گیری جهت تعیین نوع، مقدار و قیمت محصولات خود به عواملی از قبیل شرایط بازار، حفظ مشتری و رشد بلند مدت صنعت توجه می کنند. مهمترین عامل بررسی در ارتباط با محصول، هزینه یابی صحیح آن است. در شرایطی که نتوان هزینه های زیست محیطی را به نحو مطلوب تخصیص داد بین محصولات تولیدی نوعی یارانه متقاطع حادث خواهد شد. در بیشتر موارد محصولات مختلف به شکل فرآیند های تولیدی متفاوت تولید می شوند و هر فرآیندی هزینه زیست محیطی مربوط به خود را دارد.

2. کاربرد حسابداری محیط زیست در تصمیمات سرمایه گذاری: نخستین وظیفه مدیریت واحد تجاری، شناسایی و اندازه گیری هزینه های زیست محیطی با روشی سیستماتیک و پایدار است. یکی از این کاربرد های خاص حسابداری محیط زیست برای تحلیل های سرمایه گذاری ارزیابی هزینه کل می باشد. این روش ارزیابی به وسیله سرمایه گذاران به ویژه سرمایه گذاران محیط زیست ارزیابی دقیق تر سودآوری بالقوه سرمایه گذاری های انجام شده مورد استفاده قرار می گیرد. چهار عنصر اساسی این روش ارزیابی که باعث ارائه اطلاعات مفید تری نسبت به دیگر مدل های ارزیابی شده است عبارتند از:
•ارائه صورت جامع تری از هزینه ها که شامل هزینه های غیر مستقیم و نامشهود نیز باشد.‎
•تخصیص مطلوب هزینه هایی که معمولا به حساب های سربار تسهیم می شوند یا بر مبنای محرک هزینه نامناسب تخصیص داده شده یا اینکه اصلا تخصیص پیدا نکرده اند.‎
•ارزیابی پروژه های بلند مدت به منظور کسب منافع بیشتر از سرمایه گذاری که معمولا بعد از طی یک دوره زمانی 2 الی 3 ساله بازیافت می باشد.‎
•شاخص های سود آوری که ارزش زمانی پول در نظر می گیرند.

3. کاربرد حسابداری محیط زیست در طراحی برنامه های راهبردی: درک ماهیت و اندازه هزینه های عملیاتی بلند مدت هر واحد تجاری جهت موفقیت آن امری حیاتی است. واحدهای تجاری هنگام طراحی برنامه های راهبردی به بازاری که در آن کالاها و خدمات خود را ارائه و نیز به منابعی که در کنترل دارند نگریسته و در مرحله بعد در موقعیتی قرار می گیرند تا در مورد تعیین این موضوع تصمیم گیری کنند بهترین سود بالقوه در کجا قرار دارد و چه راهبردهایی جهت به دست آوردن این سود مورد نیاز است. سود بالقوه به طور قابل ملاحظه ای می تواند از طریق هزینه های زیست محیطی و چگونگی مدیریت این هزینه ها تحت تاثیر قرار گیرد. از این رو حسابداری محیط زیست را عنصری راهبردی موفقیت بلند مدت واحد تجاری قلمداد می کنند.

گزارشگری زیست محیطی

‎از آنجایی که حسابداری زیست محیطی گزارشگری زیست محیطی را نیز دربردارد و عملکرد زیست محیطی از دید استفاده کنندگان گزارشهای مالی حائزاهمیت است، لیکن افشای هزینه های زیست محیطی در راستای حفظ ثروت سهامداران موجبات افزایش ارزش بنگاه انتفاعی را فراهم می سازد. و اگرچه منافع اینگونه هزینه ها قابل تقویم به ریال نیست، ولی درعین حال ایجاد تمایز در بنگاه انتفاعی به عنوان یک صنعت سبز را موجب می گردد و علی رغم وجود مزیتها در حفظ بازار رقابتی در میان صنایع مشابه غیرسبز، از طـــریق ایجاد محبوبیت اجتماعی، آثار مفید و مـــوثری بر قیمت سهام اینگونه بنگاهها در بازار بورس اوراق بهادار خواهد داشت، لذا گزارشگری زیست محیطی با نگاه دقیق تری باید مورد توجه مدیران واحدهای اقتصادی باشد، به ویژه واحدهایی که در زمینه زیست محیطی متحمــل مخارج زیادی می گردند.

‌واحدهای اندازه گیری در حسابداری محیط زیست

اگر حسابداری سبز جدی گرفته شود نباید به دلیل دشواری دراندازه گیری (قیمت گذاری )برای خدمات محیط زیستی کنار گذاشته شود، بلکه این خدمات باید به صورت دقیق تعریف گردد هرچند تعریف خدمات زیست محیطی به طور روشمند و اقتصادی با تعریف کالاها و خدمات استفاده شده در حسابهای درآمدی سنتی سازگار است. بطور خلاصه حسابهای ملی خرید و فروش کالاها و خدمات در اقتصاد را با وزن بهای آن برای رسیدن به یک جمع انباشته مانند تولید ناخالص داخلی (GDP)محاسبه می کنند. این حسابها به تنهایی فاقد معنای کاربردی بوده و نوع داده هایی که در محاسبه GDP‏ به کار می رود معمولا با مشخصات و واحد های اندازه گیری مشخص هستند ازقبیل محصولات و خدمات تولیدی توسط بنگاهها بدلیل اینکه این کالاها و خدمات در بازارهای مشخصی معامله می شوند دولتها معمولا این نوع کالا وخدمات را درمحاسبه تولید ناخالص داخلی محاسبه می کنند هرکسی می داند یک ماشین یا خانه چیست ولی اگر محصولات و خدمات محیط زیستی را محاسبه کنیم چطور؟ لذا با یک مشکل مواجه خواهیم بود و آن اینکه چنین تعریف واحدی از محصولات و خدمات محیطی وجود ندارد. بدلیل اینکه بسیاری از خدمات محیط زیستی کالاهای عمومی هستند بازارهای شفافی برای واحدهای آنها دردسترس نیست. لذا وجود این بازار برای خدمات اکوسیستم همراه با چالشی خواهد بود. درعمل چنین بازارهایی گرایش به نقض واحدهای استاندارد اندازه گیری تجاری دارند. زمانیکه قانون گذاران تلاش به جبران زیانهای اکولوژیکی دارند ناچارند تکیه کنند بر واحدهای غیرمتعارف از قبیل یک متر مکعب رطوبت، یک پوند نیتروژن یا تعداد زیست بوم وحشی. این واحدهای اندازه گیری نامربوطند زیرا آنها ترکیبی از کالاها و خدمات چند گانه هستند به عبارت دیگر رطوبت شامل مزایای عمومی و خصوصی بیشماری است. غیر واقعی بودن این اندازه گیری ها قابل فهم و از جنبه رویه ای دچار مشکل است. در کل منافع آنها را باید جهت محاسبه در تولید ناخالص داخلی و ملی باید اندازه گیری و محاسبه نمود اما باید درنظر داشت وقتی که این واحدهای اندازه گیری ترکیبی جهت سازگاری به واحدهای تجاری تعدیل یابند هیچ تضمینی جهت حفظ این کیفیت خدمات و محصولات اکولوژیکی وجود ندارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی ملکی ابرده |   1396/04/02 17:11:56   |
0     0
با توجه به رشد روزافزون جمعیت و محدود بودن منابع طبیعی در دسترس، امروزه مسئله حفاظت از محیط زیست به‌عنوان یکی از مهمترین مسائل جامعه بشری مطرح شده است. نکته حائز اهمیت این است که حفظ محیط زیست محدود به مرزهای سیاسی و جغرافیایی نیست و اهتمام جمعی همه ساکنان کره زمین را می‌طلبد. با نگرش سیستمی، مسئله حفظ محیط زیست نیازمند یک سیستم مدیریت زیست‌محیطی است که به‌صورت یکپارچه با سایر سیستمهای مدیریتی به اجرا درآید. سیستم اطلاعات حسابداری به‌عنوان جزء مهمی از سیستم اطلاعات مدیریت می‌تواند نقش بسزایی در کمک به حفاظت از محیط زیست از سوی شرکتهای تولیدی آلاینده برعهده بگیرد. اینکه مخارج مصرف شده برای محیط زیست از سوی شرکت چگونه در حسابها منعکس شود یا نحوه افشای آنها چگونه باشد مسائلی است که حسابداری می‌تواند با پرداختن به آنها رویه و اطلاعات مناسبی برای مدیریت ارائه کند. اما لازمه چنین کمکی مستلزم وجود قوانین و مقررات جهت حفاظت محیط زیست برای شرکتهای تولیدی و همچنین ایجاد رهنمودهای حسابداری لازم از سوی مجامع حرفه‌ای حسابداری است. از سوی دیگر آگاهی و اهمیت دادن مدیران به سیستمهای کنترلی محیط زیست در شرکت می‌تواند موجب کاهش آلودگی شود.

با توجه به اینکه در طی سالهای اخیر وضعیت آلودگی کشورمان روند افزایشی داشته است و شرکتهای تولیدی در این زمینه سهم زیادی دارند بر آن شدیم تا با نشان دادن نقش حسابداری در جهت کمک به کاهش آلودگی از طریق تاثیر مخارج و افشای مالی و ارائه اطلاعات مناسب به مدیریت، قدمی هر چند ناچیز در این زمینه برداریم.

“بحران آلودگی هوا بویژه در تهران به‌حدی رسیده است که کارشناسان می‌گویند برای نجات جان هزاران سالخورده و بیمار باید چاره‌ای اساسی اندیشیده شود. هنوز آماری از قربانیان آلودگی هوا در تهران منتشر نشده است، اما می‌توان حدس زد آلودگی هوا، عامل مرگ انبوهی از 19000 قربانی سکته‌های قلبی و مغزی در سال 1371 بوده است” .

“حدود 60 درصد صنایع کشور، در تهران و پیرامون آن متمرکز شده است. این تراکم غیراصولی و بی‌رویه فیزیکی از علل اصلی آلودگی شدید هوا و محیط زیست است” .

روابط نزدیک اقتصادی، سیاسی، بازرگانی، صنعتی، فرهنگی و آموزشی ایران با برخی از کشورهای پیشرفته جهان سبب شده است که دامنه پیشرفت و توسعه تکنولوژی کشور ما را نیز دربر بگیرد.

نیاز به نوعی سیستم مقدماتی برای تدوین و رسمیت بخشیدن به مسائل، بخصوص با توجه به کیفیت موجود اطلاعات زیست‌محیطی، در درجه اول اهمیت قراردارد. گرایش هواداری از محیط زیست به‌عنوان یک فلسفه، طرفداران فراوانی یافته است. با این حال هنوز جای حسابداری در ایفای نقش در کمک به حفاظت محیط زیست از طریق ارائه و افشای اطلاعات در این زمینه به استفاده‌کنندگان داخلی و خارجی، خالی است. دستیابی به گزارشهای حسابداری محیط زیست در کنار سایر گزارشها می‌تواند جامعه را به‌طور کامل در جریان پیشرفت رسیدگیها به خطرات زیست‌محیطی موجود و آینده قرار دهد.


ع
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/03 12:26:03   |
0     0
حسابداری محیط زیست در برگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی ، ثبت وگزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/03 12:40:49   |
0     0
عواملی که برای گزارشگری حسابداری محیط زیست بایستی مورد توجه قرارگیرند:
1- آسیبهای وارده به محیط زیست
2-مسئولیت شرکتها در قبال این آسیبها
3- بازبینی ارتباط بین صنایع و محیط زیست و میزان استفاده از منابع طبیعی
4- ارزیابی اثرات وآسیبهای زیست محیطی
5- لزوم گزارشگری هزینه های زیست محیطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/03 12:41:48   |
0     0
حسابداری محیط زیست شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطلا عات هـزینه های زیست محیطی و به کارگیری این اطلا عات درانجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کالاها و خدمات می پردازد. حسابداری محیط زیست شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایــش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی ، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/04 22:52:32   |
0     0
تاریخچه حسابداری محیط زیست
از اواسط دهه 70 میلادی شرکتهای صنعتی با مفهوم گزارشگری بدهیهای زیست محیطی روبه رو شدند. شرکتهای یاد شده نخست تمایلی به افشای زیانهای وارده به محیط زیست در صورت های مالی خود را نداشتند اما بر اثر مرور زمان و افزایش میزان خسارت ها شرکتها ناگزیر به رعایت این مسائل شدند.‎
در سال 1975 هیئت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره 5 را تحت عنوان حسابداری رویداد های احتمالی جهت کمک به شناسایی این وضیت منتشر کرد که می بایست خسارتهای احتمالی به محیط زیست ( در صورت محتمل بودن وقوع و قابل برآورد بودن مبلغ زیان ) در صورتهای مالی گزارش شود. بدهیهای جبران خسارتهای وارد به محیط زیست به عنوان زیان احتمالی شناخته می شد اما به دلیل مشکلات آینده که در برآورد میزان این زیانها وجود داشت شرکتها و صنایع مختلف رویه های متفاوتی را جهت برآورد این زیانها به کار می برند به طوری که هیچ شرکتی به درستی از رهنمود مزبور پیروی نمی کرد. بنابراین نیاز به اصلاح و تدوین رهنمود جدید احساس می شد.‎
در سال 1976 تفسیر شماره 14 توسط هیئت تدوین استانداردهای حسابداری تحت عنوان برآورد مبلغ یک زیان منتشر شد ولی هیچ گونه اظهار نظری در مورد به تاخیر انداختن ثبت هزینه های زیست محیطی نکرد. خسارتهای ضایعات به منابع منجر به افزایش تقاضای جامعه جهت برقراری قانون دراین مورد شد . کنگره آمریکا در پاسخ به این موضوع قانون حفاظت و بازیافت منابع محیط زیست را در سال 1976 میلادی به تصویب رساند اما این قانون نیز نتوانست کاری از پیش ببرد . بنابراین دومین قانون فدرال تحت عنوان قانون جامع مسئولیت غرامت و بدهی محیط زیست در سال 1980 میلادی تصویب شد براساس این قانون 6/1 میلیارد دلار وجوه سپرده برای هزینه های پاک سازی مکانهایی که به محیط زیست خسارت وارد می کنند اختصاص داده شد . مکانهای ایجاد خسارت توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحد تجزیه و تحلیل و بررسی می شدند.‎
در سال 1990 میلادی هیئت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره 8-90 تحت عنوان سرمایه ای کردن هزینه های آلودگی محیط زیست را منتشر کرد. هیئت به این نتیجه رسید که مخارج بدهیها محیط زیست باید بر اساس طرحی مشخص جهت کاهش آلودگی تعیین شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسفی |   1396/04/09 14:29:07   |
0     0
بسیاری از هزینه‏های زیست محیطی را می‏توان‏ با استفاده از تصمیم‏گیری‏های تجاری بهتر،سرمایه‏گذاری در فن‏آوری‏های سازگارتر با زیست محیطی(صنایع سبز)و طراحی دوباره فرآیندها و محصولات تولیدی به‏طور قابل‏ ملاحظه‏ای کاهش داد و یا اصلا آنها را حذف کرد.زیرا، برخی از این هزینه‏ها ممکن است هیچ ارزش افزوده برای‏ سیستم و یا محصول ایجاد نکنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 00:56:35   |
0     0
همگام با رشد اقتصادی، فشار بر سیستم های طبیعی و منابع کره زمین شدت می گیرد. واقعیت تأسف بار این است که اقتصاد به رشد خود ادامه می دهد، اما محیط زیست که اقتصاد به آن وابسته است رشد نمی کند. هدف از این پژوهش، بررسی تاثیر حسابداری محیط زیست بر شاخص های مالی و عملیاتیو تعیین جایگاه حسابداری می باشد. در این پژوهش از آزمون t – استیودنت در راستای تایید یا عدم تایید فرضیات به کار گرفته شده است. از آزمون فریدمن برای بررسی میزان تاثیر گذاری و تعیین میزان رتبه تاثیر هر عامل استفاده گردیده است. از آزمونt جفتی برای بررسی سطح مورد انتظار با سطح واقعی استفاده گردیده است. نتایج نشان دهنده تأثیر حسابداری محیط زیست بر شاخص های مالی و عملیاتی شرکت ها شامل میزان تولید شرکت‌های تولیدی، میزان کاهش تولید ضایعات، کمک‌های بلاعوض فنی بیرون از سازمان به شرکت‌های تولیدی، نوع کالاهای تولید شده و نسبت بدهی خدمات (بازپرداخت اصل و فرع بدهی‌های بلند مدت) به کل بدهی های شرکت‌های تولیدی می باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 00:57:15   |
0     0
نتایج پژوهش نشان داد که بهبود عملکرد مستلزم استفاده بهینه از منابع می باشد؛ حسابداری محیط زیست بر شاخص های مالی وعملیاتی شرکت های تولیدی تأثیر دارد.تاثیربرمصرف سالانه انرژی علاوه برآثار مثبت برشرکت ها درسطح کلان نیز دارای ارزش است.این عامل بیشترین تاثیررا از حسابداری زیست محیطی گرفته است.سایر متغیرها نیزاین تاثیر پذیری رااز حسابداری محیط زیست داشته اند که به ترتیب شامل میزان تولید شرکت های تولیدی ،میزان کاهش تولید ضایعات ، کمک های بلاعوض فنی بیرون از سازمان به شرکتهای تولیدی، نوع کالاهای تولید شده و نسبت بدهی خدمات (بازپرداخت اصل و فرع بدهی های بلند مدت) به کل بدهی های شرکتهای تولیدی بوده است. نتایج این پژوهش با تحقیقات مارتین بنت و مابتس(2010 ) ،گراژ (2006 ) عرب صالحی (1392) ، اویونو و همکاران ( 2011)، آرشاد و رازاک (2011) وسیکا (2011) همسو می باشد. حسابداری محیط زیست اطلاعات لازم (مقداری و ریالی) را در جهت تصمیم گیری مدیران در راستای فرایند کنترل فعالیت و بهبود عملکرد محیطی واحد تجاری فراهم می کند. راهبرد مورد بحث در این پژوهش به تهدیدات و تغیرات آینده توجه دارد که می تواند هزینه های جدید و بیشتری را برای بنگاه اقتصـادی ایجاد کند. راهبرد عملیاتی به کار گرفته شده به هزینـه هایی که شرکت متحـمل شده ولی از وسعت و مقدار آن آگـاه نیست می پردازد. شرکت می تواند با به کار بردن این راهبرد با صرفه جویی در هزینه و دیگر روش های پیشنهاد شده، بهره ببرد تا این هزینه ها را مدیریت کند.

انتـظار مـی رود در آینـده برای شـرکت ها هزیـنه های زیـست محیـطی ناشی از فشارهای خارج از شرکت مانند فشارهای دولتی و مشتریان به وجود آید. از این رو، حسابداری محیط زیست می تواند از یک طرف در بهبود عملکرد زیست محیطی شرکت ها در جهت کاهش فشارهای دولتی و مشتریان اثر بگذارد و از طرف دیگر، با مصرف درست و بهینه منابع قادر است شرکت ها را در جهت ارتقای شاخص های مالی وعملیاتی کمک کند.

برای تحقیقات آتی پیشنهاد می شود که بررسی تاثیر حسابداری محیط زیست بر میزان کاهش بهای تمام شده محصولات تولیدی در شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گیرد.همچنین تاثیرحسابداری محیط زیست برسایر شاخص های عملیاتی شرکت ها از قبیل مسوولیت اجتماعی ،سهم بازار محصول ووفاداری مشتریان مورد توجه واقع شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 00:59:43   |
0     0
دلایل سودمندی حسابداری زیست محیطی :

شرکت های تولیدی و خدماتی با انواع مختلفی از هزینه ها مثل هزینه های زیست محیطی روبرو هستند. عملکرد زیست محیطی یکی از عوامل بسیار مهم در ارزیابی موفقیت شرکت است . هزینه ها و عملکرد زیست محیطی شرکت به دلایل زیر دارای اهمیت می باشند:

۱٫ بسیاری از هزینه های زیست محیطی را می توان با استفاده از سرمایه گذاری بهتر در فن آوری سازگارتر تجهیزات سازگارتر به طور قابل ملاحظه ای کاهش داد و یا اصلا آنها را حذف کرد۰

۲٫ مدیریت بهتر هزینه های زیست محیطی می تواند عملکرد زیست محیطی شرکت را نیز بهبود بخشیده ومزایای قابل ملاحظه ای را برای جامعه به همراه داشته باشد .

۳٫ درک درست هزینه های زیست محیطی میتواند عملکرد زیست محیطی باعث بهایای درست و صحیح و همچنین قیمت گذاری محصولات را بهبود بخشیده وباعث تشویق سازمانها برای کاهش هزینه های زیست محیطی شود.

۴٫ مزایای رقابتی برای محصولات شرکت در میان مشتریان ایجاد می کند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 01:01:58   |
0     0
از آنجایی که حسابداری زیست محیطی گزارشگری زیست محیطی را نیز دربردارد و عملکرد زیست محیطی از دید استفاده کنندگان گزارشهای مالی حائزاهمیت است، لیکن افشای هزینه های زیست محیطی در راستای حفظ ثروت سهامداران موجبات افزایش ارزش بنگاه انتفاعی را فراهم می سازد. و اگرچه منافع اینگونه هزینه ها قابل تقویم به ریال نیست، ولی درعین حال ایجاد تمایز در بنگاه انتفاعی به عنوان یک صنعت سبز را موجب می گردد و علی رغم وجود مزیتها در حفظ بــازار رقابتی در میان صنایع مشابه غیرسبز، از طـــریق ایجاد محبوبیت اجتماعی، آثار مفید و مـــوثری بر قیمت سهام اینگونه بنگاهها در بازار بــورس اوراق بهادار خواهد داشت، لذا گزارشگری زیست محیطی با نگــاه دقیق تری باید موردتوجه مدیران واحدهای اقتصادی باشد، به ویـــژه واحدهایی که در زمینه زیست محیطی متحمــل مخارج زیادی می گردند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1396/04/12 23:56:44   |
0     0
حسابداری محیط زیست شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطلاعات هزینه های زیست محیطی و به کارگیری این اطلاعات در
انجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کالاها و خدمات می پردازد.
حسابداری محیط زیست مجموعه فعالیتهایی است که موجب افزایش توان سیستم حسابداری در شناسایی ،ثبت و گزارشگری آثار ناشی از
تخریب و آلودگی محیط زیست می گردد و میتواند در شرکتهای بزرگ و کوچک ،صنایع مختلف و در مقیاسهای متفاوت با روشی
سیستماتیک یا براساس مبانی مورد نظر به کار گرفته شود .
عواملی که برای گزارشگری حسابداری محیط زیست بایستی مورد توجه قرارگیرند:
آسیبهای وارده به محیط زیست
مسئولیت شرکتها در قبال این آسیبها
بازبینی ارتباط بین صنایع و محیط زیست و میزان استفاده از منابع طبیعی
ارزیابی اثرات وآسیبهای زیست محیطی
لزوم گزارشگری هزینه های زیست محیطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/10 10:58:37   |
0     0
مفهوم حسابداری محیط زیست :
محیط زیست به معنای تمام اجسامی است که اطراف ما را احاطه نموده است اما معنای امروزی این واژه عبارت از، پدیده ای پیچیده و
درهم تنیده است که شامل محیطهای اجتماعی ،زیست شناختی و فیزیکی می شود . محیط زیست به تکه های یک کیک برش خورده شبیه
میباشد که برش زیرین راخاک ،برش میانه را زیست کره و برش بالایی را جوکره و آن قسمت از خاک کره که توسط آب و یخ پوشیده شده را
به نام آب کره یاد میکنند. این برش ها زنجیره پیچیده ای را با هم مرتبط میسازد که هرگونه دستکاری غیرمعقول چه در ساختار و چه در
ترکیب آنها تمام زنجیره به هم پیوسته محیط زیست را پاره خواهد کرد که در برخی موارد قابل ترمیم نیز نمیباشد یا اینکه ترمیم آن به دهها
سال زمان نیاز دارد .
باعنایت به گستردگی مفهوم محیط زیست، بالطبع حسابداری محیط زیست نیز مفهوم گسترده ای خواهد داشت، لذا ما در اینجا تنها به چند
تعریف بسنده میکنیم :
حسابداری محیط زیست شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطلاعات هزینه های زیست محیطی و به کارگیری این اطلاعات در
انجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کالاها و خدمات می پردازد. حسابداری محیط زیست شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب
افزایش توان سیستم های حسابداری در جهت شناسایی ، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می شود.
حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی بعنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هزینه های زیست محیطی بعنوان یکی از
هزینه های قابل قبول در فرآیند های اقتصادی و محاسباتی است..
حسابداری محیط زیست مجموعه فعالیتهایی است که موجب افزایش توان سیستم حسابداری در شناسایی ،ثبت و گزارشگری آثار ناشی از
تخریب و آلودگی محیط زیست می گردد و میتواند در شرکتهای بزرگ و کوچک ،صنایع مختلف و در مقیاسهای متفاوت با روشی
سیستماتیک یا براساس مبانی مورد نظر به کار گرفته شود . در واقع شکل انتخاب حسابداری محیط زیست توسط شرکتها به اهداف و دلایل
استفاده آنها بازمی گردد .
حسابداری محیط زیست، ابزاری مهم برای درک نقشی است که محیط زیست طبیعی در اقتصاد بازی می کند . حسابداری محیط زیست که
گاهی حسابداری سبز یا حسابداری منابع طبیعی نیز نامیده می شود ؛ اشاره به اصلاح سیستم حساب های ملی در استفاده یا تهی شدن منابع
طبیعی دارد . حسابداری محیط زیست داده های انبوه ملی است که محیط زیست را به اقتصاد مرتبط می کند و اثرات بلند مدتی بر سیاست
های تصمیم گیری اقتصادی و زیست محیطی دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میرتقی |   1396/11/01 21:56:12   |
0     0
باسلام
* اهداف حسابداری محیط زیست :
1- تعیین فرصتهای محیطی و محدود کردن هزینه های اضافی که فاقد ارزش افزوده هستند .
2- برآورد و محاسبه هزینه های محیط زیستی شرکت ها و گنجاندن آن در محاسبه بهای کامل محصولات .
3- مشخص نمودن فرصت های محیط زیستی برای ایجاد سود خالص .
4- ایجاد و نگهداری یک سیستم اطلاعاتی محیطی برای ارتقای مدیریت عملیاتی .
5- تعیین هزینه ها و بازده اتی ناشی از پیاده سازی سیستم اطلاعاتی مدیریت محیط زیست .
6- کمک به طراحی فرآیند تولید کالاها و خدمات سازگار با محیط زیست .
در واقع میتوان گفت هدف اصلی حسابداری محیط زیست فراهم نمودن اطلاعات درباره وضعیت آثار فعالیتهای واحد تجاری مرتبط با محیط زیست برای استفاده کنندگان داخلی برون سازمانی میباشد . در حسابداری زیست محیطی تلاش براین است تا درآمدهای محیطی )درآمد حاصل از دفع مواد زائد ،درآمد حاصل از چرخه مجدد تولید ( و هزینه های زیست محیطی در صورت سود وزیان منعکس گردند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/11/02 13:21:42   |
0     0
محیط زیست به معنای تمام اجسامی است که اطراف ما را احاطه نموده است اما معنای امروزی این واژه عبارت
از، پدیده ای پیچیده و درهم تنیده است که شامل محیطهای اجتماعی ،زیست شناختی و فیزیکی می شود
حسابداری محیط زیست شاخه ای از حسابداری است که به جمع آوری اطلاعات هزینه های زیست محیطی و
به کارگیری این اطلاعات در انجام محاسبات مربوط به قیمت تمام شده کالاها و خدمات می پردازد .حسابداری
محیط زیست شامل مجموعه فعالیت هایی است که موجب افزایش توان سیستم های حسابداری در جهت
شناسایی ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی میشود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/02 20:22:56   |
0     0
حسابداری محیط زیست
چکیده
در این مقاله حسابداری زیست محیطی،انواع آن، سودمندی و فرآیند تسهیم هزینه آن مورد بررسی قرار گرفته است.

نتایج این بررسی نشان می‏دهد حسابداری‏ زیست محیطی می‏تواند در شرکت‏های بزرگ و کوچک، صنایع مختلف،بخش‏های تولیدی و یا خدماتی و در مقیاس‏های بزرگ یا کوچک و براساس روشی منظم و سیستماتیک و براساس مبانی مورد نیاز حتی در روش‏های‏ پیشرفته‏ای نظیر هزینه‏یابی بر مبنای فعالیت،مدیریت‏ بر مبنای فعالیت،مدیریت کیفیت جامع و فرآیند مهندسی‏ مجدد به کار گرفته شود.

همچنین،بررسی مزبور نشان می‏دهد امروزه عملکرد زیست محیطی یکی از عوامل خیلی مهم در ارزیابی‏ موفقیت شرکت‏هاست و توجه به فرآیندها و محصولات‏ منطبق با شرایط زیست محیطی،مزایای رقابتی بسیار مهمی‏ برای شرکت‏ها به‏وجود می‏آورد.

واژه‏های کلیدی:حسابداری زیست محیطی،هزینه‏های‏ قانونی،هزینه‏های اختیاری،هزینه‏های اجتماعی.

مقدمه
در عصر حاضر،با توجه به وجود برخی از محدودیت‏های زیست محیطی به‏ویژه در تجارت جهانی و تنگ شدن عرصه رقابت،همگان بر این موضوع توافق دارند که مدیران واحدهای تجاری تحت فشار فزاینده‏ای هستند که‏ نه تنها باید هزینه‏های عملیاتی را کاهش دهند،بلکه باید تاثیرات زیست محیطی حاصل از فعالیت‏های عملیاتی خود را نیز به حداقل برسانند.این اعمال فشار از طرف گروه‏هایی‏ نظیر سهامداران،دولت،رسانه‏های گروهی، مصرف‏کنندگان،سرمایه‏گذاران و دیگر سازمان‏ها اعمال‏ می‏شود.

شرکت‏ها برای کاهش تاثیرات زیست محیطی، فعالیت‏های عملیاتی خود چاره‏ای به جز این ندارند که‏ اطلاعات مربوط به هزینه‏های زیست محیطی را نیز در حساب‏ها و تصمیمات خود وارد کنند.

مطالعات اخیر نشان می‏دهد که با وجود اندازه و اهمیت‏ خیلی زیاد هزینه‏های زیست محیطی،این هزینه‏ها توسط مدیران نادیده گرفته شده‏اند،زیرا اطلاعات ارائه‏شده‏ توسط سیستم حسابداری سنتی در این زمینه،عموما ناقص، غیرقابل فهم و نامربوط بوده است.

حسابداری زیست محیطی،سازمان را به ابزاری مجهز می‏کند که در سیستم حسابداری سنتی تجدیدنظر کرده و آن‏ را به گونه‏ای اصلاح نماید که بتواند اطلاعات مربوط به‏ هزینه‏های زیست محیطی را پردازش و به گونه‏ای مناسب‏ گزارش و در اختیار مدیران قرار دهد.

سیستم حسابداری زیست محیطی،مبتنی بر اندیشه‏ تحول حسابداری کلاسیک و تکمیل آن است.در این راستا، باید هزینه‏های ناشی از آلودگی و رفع آن به عنوان تابعی از تولید یا خدمات محاسبه شود.حسابداری زیست محیطی‏ می‏تواند حلقه ارتباطی بین مدیران زیست محیطی و حسابداران ایجاد و هر دو گروه را تشویق کند که با کار در کنار یکدیگر به سویی حرکت کنند که در آینده،هم عملکرد مالی‏ و هم عملکرد زیست محیطی شرکت بهتر شود.

حسابداری زیست محیطی؟
حسابداری زیست محیطی شامل مجموعه فعالیت‏هایی‏ است که موجب افزایش توان سیستم‏های حسابداری در جهت شناسایی،ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی زیست محیطی می‏شود.

حسابداری زیست محیطی مبتنی بر تلفیق زیست محیطی‏ به عنوان یک منبع سرمایه و لحاظ کردن هزینه‏های‏ زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه‏های قابل قبول در فرآیندهای اقتصادی و محاسباتی است.

هدف حسابداری زیست محیطی،فراهم آوردن‏ اطلاعاتی است که برای ارزیابی عملکرد،تصمیم‏گیری، کنترل و گزارشگری به مدیران یاری می‏رساند.

حسابداری زیست محیطی بر مفاهیم اقتصادی و زیست محیطی بنا شده و به دلیل عدم استفاده از ارزش‏های‏ مبتنی بر بازار،کاربرد آن مستلزم ایجاد تغییر در فرهنگ‏ است.حسابداری زیست محیطی،بخشی از این تغییرات را در سازمان وسیع‏تر از آن در جامعه ارائه می‏کند و با ارائه‏ شناخت اساسی بیشتر و مشارکت در فعالیت‏های کاری‏ روزانه،به تعیین هدف توسعه مستمر به عنوان رویکردی‏ خاص،کمک می‏کند.(خوش‏طینت،1385)

دلایل سودمندی حسابداری زیست محیطی
شرکت‏های تولیدی و خدماتی،انواع مختلفی از هزینه‏ها را متحمل می‏شوند.هزینه‏های زیست محیطی نیز یکی از این هزینه‏هاست.عملکرد زیست محیطی،یکی از عوامل‏ بسیار مهم در ارزیابی موفقیت شرکت است.هزینه‏ها و عملکرد زیست محیطی شرکت به دلایل زیر،شایسته بذل‏ توجه خاص مدیریت هستند:

بسیاری از هزینه‏های زیست محیطی را می‏توان‏ با استفاده از تصمیم‏گیری‏های تجاری بهتر،سرمایه‏گذاری در فن‏آوری‏های سازگارتر با زیست محیطی(صنایع سبز)و طراحی دوباره فرآیندها و محصولات تولیدی به‏طور قابل‏ ملاحظه‏ای کاهش داد و یا اصلا آنها را حذف کرد.زیرا، برخی از این هزینه‏ها ممکن است هیچ ارزش افزوده برای‏ سیستم و یا محصول ایجاد نکنند.

مدیریت بهتر هزینه‏های زیست محیطی می‏تواند عملکرد زیست محیطی شرکت را نیز بهبود بخشیده و(از طریق کاهش آلودگی و حفظ سلامت عمومی)،مزایای قابل‏ ملاحظه‏ای را برای جامعه به همراه داشته باشد.

درک درست هزینه‏های زیست محیطی و اطلاع از عملکرد زیست محیطی فرآیندها و محصولات تولیدی‏ می‏تواند بهایابی درست و صحیح و همچنین قیمت‏گذاری‏ محصولات را بهبود بخشیده و به شرکت‏ها در طراحی فرآیند و محصولات سازگارتر با زیست محیطی یاری‏ رساند.

ثابت شده است با توجه به فرآیندها و محصولات‏ تولیدی منطبق با شرایط زیست محیطی بهتر،مزایای رقابتی‏ برای محصولات شرکت در میان مشتریان ایجاد می‏کند.

اصطلاح حسابداری زیست محیطی سه معنی مجزا دارد .

حسابداری درآمد ملی
حسابداری درآمد ملی،مقیاسی از اقتصاد کلان است که‏ می‏تواند اطلاعاتی در مورد اندازه،کیفیت و ارزش منابع‏ مصرف‏شده ملت و یا یک قوم،برای هر دو گروه منابع قابل‏ تجدید و غیرقابل تجدید ارائه کند.اصطلاح حسابداری‏ زیست محیطی ممکن است به این زمینه از اقتصاد ملی اشاره‏ داشته باشد.در این زمینه حسابداری زیست محیطی، حسابداری منابع طبیعی نیز نامیده می‏شود.واژه‏ حسابداری منابع طبیعی پس از وارد کردن جنبه‏های‏ زیست محیطی در سیستم حساب‏های ملی مطرح می‏شود.

حسابداری مالی
حسابداری مالی،شرکت را قادر می‏سازد تا گزارش‏های‏ مالی را برای استفاده سرمایه‏گذاران،اعتباردهندگان و دیگر گروه‏ها تهیه کند.شرکت‏ها از طریق گزارش‏های فصلی یا سالانه،اطلاعاتی در مورد وضعیت مالی و عملکرد شرکت‏ برای استفاده عموم ارائه می‏کنند.مبنای تهیه این نوع‏ گزارش‏ها،اصول پذیرفته شده حسابداری (GAAP) است.حسابداری زیست محیطی در این زمینه به برآورد بدهی‏های زیست محیطی و هزینه‏های قابل ملاحظه آن(از نظر مالی)و گزارشگری عمومی آنها اشاره دارد.

حسابداری مدیریت
حسابداری مدیریت،فرآیند شناسایی،گردآوری و تجزیه و تحلیل اطلاعات برای اهداف درون سازمانی است. اطلاعات گردآوری شده در سیستم حسابداری مدیریت‏ برای برنامه‏ریزی،ارزیابی عملکرد و مقاصد کنترلی به‏کار برده می‏شود.برخلاف حسابداری مالی که متاثر از اصول‏ پذیرفته شده حسابداری است،حسابداری مدیریت‏ براساس نیاز و هدف به‏کارگیری آن در شرکت‏های مختلف، متفاوت است.

حسابداری زیست محیطی در زمینه حسابداری‏ مدیریت به استفاده مدیران از اطلاعات مربوط به هزینه‏ها و عملکرد زیست محیطی شرکت برای گرفتن هزاران تصمیم‏ تجاری اشاره دارد.

حسابداری مدیریت زیست محیطی،زیرمجموعه‏ای از حسابداری زیست محیطی است.این مفهوم به‏طور عام برای‏ فراهم کردن اطلاعات برای تصمیم‏گیری درون سازمانی‏ استفاده می‏شود،اگچه اطلاعات حاصل شده می‏تواند برای اهداف دیگری مانند گزارشگری برون سازمانی نیز به‏ کار رود.

اتحادیه بین‏المللی حسابداری،حسابداری مدیریت‏ زیست محیطی را به شرح زیر تعریف کرده است: "حسابداری مدیریت زیست محیطی به معنی مدیریت‏ زیست محیطی و عملکرد اقتصادی از طریق اجرا و توسعه‏ سیستم‏ها و روش‏های مناسب مربوط به زیست محیطی‏ است که ممکن است شامل گزارشگری و حسابرسی در بعضی از شرکت‏ها شود.حسابداری مدیریت زیست محیطی‏ معمولا شامل هزینه‏یابی چرخه عمر،ارزیابی سودها و برنامه‏های راهبردی برای مدیریت زیست محیطی می‏شود".

حسابداری زیست محیطی در زمینه حسابداری‏ مدیریت،خدماتی را به مدیران واحد تجاری ارائه می‏کند. مدیریت می‏تواند در تعدادی از تصمیمات داخلی خود به‏ شرح زیر،از اطلاعات حاصل از حسابداری زیست محیطی‏ بهره‏مند شود:

طراحی محصول

طراحی فرایند تولید

ارزیابی عملکرد

سرمایه‏گذاری در دارایی‏های ثابت

کنترل هزینه‏ها

مدیریت ضایعات

هزینه‏های زیست محیطی
واژه بهایابی زیست محیطی،حداقل به دو جنبه مهم‏ اشاره دارد:

1-هزینه‏هایی که به‏طور مستقیم فعالیت‏های مالی شرکت را تحت تاثیر قرار می‏دهند.این هزینه‏ها،هزینه‏های‏ خصوصی،خاص شرکت یا داخلی نامیده می‏شوند.

2-هزینه‏های منحصربه‏فرد زیست محیطی که شرکت‏ها مسئول آنها نیستند و هیچ پیامد اقتصادی مستقیمی برای‏ فعالیت‏های مالی شرکت ندارند.این هزینه‏ها،هزینه‏های‏ اجتماعی نامیده می‏شوند.

در این مقاله هزینه‏های داخلی مورد بحث قرار می‏گیرند زیرا،این هزینه‏ها نوعا در شرکت‏هایی وجود دارند که از حسابداری زیست محیطی استفاده می‏کنند.

اگرچه بنگاه‏های انتفاعی هزینه‏هایی را تحت موضوع‏ زیست محیطی متحمل می‏شوند،اما ارائه تصویری از عملکرد زیست محیطی حاوی منافع حاصل از تحمل‏ هزینه‏های مزبور،با توجه به ساختار موجود حسابداری، دشوار است.به همین دلیل،بسیاری از بنگاه‏های انتفاعی‏ هزینه فعالیت زیست محیطی را بدون مقابله با منافع آن به‏ عنوان اقلام هزینه منظور کرده و در گزارشگری مالی به‏ گونه‏ای موثر آنها را افشا نمی‏کنند.افشای هزینه‏های‏ زیست محیطی در راستای حفظ ثروت سهامداران باعث‏ افزایش ارزش بنگاه اقتصادی می‏شود.اگرچه،منافع این‏ هزینه‏ها قابل ارزیابی به ریال نیست اما در عین‏حال،ایجاد تمایز در بنگاه اقتصادی به عنوان یک صنعت سبز را موجب‏ می‏شود و از طریق ایجاد محبوبیت اجتماعی،آثار مفید و موثری بر قیمت سهام این بنگاه‏ها خواهد داشت(کاظم‏زاده‏ ارسی،سال 1382).

شناسایی و تفسیر هزینه‏های زیست محیطی و ارتباط آنها با فرایند تولید محصولات و یا دارایی‏های شرکت برای‏ تصمیم‏های بهینه مدیریت مهم است.رسیدن به هدف‏هایی‏ مانند کاهش مخارج زیست محیطی،افزایش درآمد و بهبود عملکرد زیست محیطی شرکت مستلزم توجه خاص‏ مدیریت به هزینه‏های زیست محیطی جاری و آینده است.

چگونگی تعریف شرکت از هزینه‏های زیست محیطی،به‏ این موضوع بستگی دارد که می‏خواهد از این اطلاعات در چه زمینه‏ای(تسهیم هزینه‏ها،بودجه‏بندی سرمایه‏یی، طراحی محصول و فرآیند تولید و یا دیگر تصمیم‏های‏ مدیریتی)استفاده کند.همچنین،به میزان وسعت این‏ کاربرد نیز بستگی دارد.علاوه بر این،همواره به وضوح‏ مشخص نیست که یک هزینه،جزیی از هزینه‏های‏ زیست محیطی محسوب می‏شود و یا نه.

برخی از هزینه‏ها،تماما در حدود تعریف هزینه‏های‏ محیطی واقع می‏شوند.بنابراین،به عنوان هزینه‏ زیست محیطی شناسایی می‏شوند.اما،برخی دیگر از هزینه‏های ممکن است که تنها قسمتی از آنها جز هزینه‏های‏ زیست محیطی طبقه‏بندی شوند و قسمت دیگر جزء هزینه‏های زیست محیطی نباشند.این موضوع جزء هزینه‏های زیست محیطی محسوب می‏شود یا نه مهم نیست، بلکه هدف،به‏دست آوردن هزینه‏های زیست محیطی‏ مربوط و توجه به آنها در زمان مناسب است.راه‏های‏ مختلفی برای طبقه‏بندی هزینه‏ها وجود دارد.سیستم‏ حسابداری نوعا هزینه‏ها را به عناوین زیر طبقه‏بندی می‏کند:

1-مواد و دستمزد مستقیم

2-سربار کارخانه(هزینه‏های عملیاتی به استثنای مواد و دستمزد مستقیم)

3-توزیع و فروش

4-عمومی و اداری

5-تحقیق و توسعه

هزینه‏های زیست محیطی در شرکت‏های مختلف ممکن‏ است در یکی یا در همه این طبقه‏ها جای گیرند.برای این‏که‏ هزینه‏های زیست محیطی هنگام گرفتن تصمیم‏های مدیریتی‏ بهتر مدنظر قرار گیرند،آنها را به دو دسته تقسیم می‏کنند:

1-هزینه‏های زیست محیطی که به‏طور کلی و عمومی مورد توجه مدیریت قرار می‏گیرند و اصطلاحا به آنها هزینه‏های‏ مستقیم یا عادی گفته می‏شود.

2-هزینه‏های زیست محیطی که ممکن است(به دلیل تلقی آنها به عنوان هزینه‏های سربار و یا تحقیق و توسعه)،مبهم‏ باشند(به خاطر تسهیم نادرست آنها به مراکز هزینه)بد ارایه‏ شوند و یا به سادگی از آنها چشم‏پوشی شود،به این هزینه‏ها اصطلاحا هزینه‏های مخفی‏1،احتمالی‏2،و یا کمتر مشهود3گفته می‏شود.

نمونه‏های زیر از هزینه‏های زیست محیطی است که‏ می‏توانند از نگاه مدیران مخفی و پنهان بمانند از:

هزینه‏های زیست محیطی اولیه‏4:هزینه‏هایی هستند که‏ قبل از شروع فرایند تولید می‏توانند شامل هزینه‏های مربوط به‏ طراحی محصولات و فرآیندهای تولیدی که از نظر زیست محیطی بهتر باشند و یا ارزیابی گزینه‏های مربوط به‏ تجهیزات کنترل آلودگی و...باشند.تحلیل‏گران و مدیران در زمان تمرکز بر هزینه‏های مربوط به بهره‏برداری و اداره‏ سیستم و فرآیند تولید،با تلقی این هزینه‏ها به عنوان سربار و یا هزینه‏های تحقیق و توسعه به راحتی آنها را فراموش‏ می‏کنند.

هزینه‏های زیست محیطی قانونی‏5:هزینه‏هایی هستند که به خاطر پذیرفتن قوانین و مقررات دولتی مربوط به‏ زیست محیطی به شرکت تحمیل می‏شوند.

هزینه‏های زیست محیطی اختیاری‏6:هزینه‏هایی هستند که وقوع آنها در واحد اقتصادی به خاطر رعایت الزامات‏ قانونی زیست محیطی نیست،بلکه خود واحد اقتصادی‏ برای اصلاح زیست محیطی و یا افزایش اعتبار زیست محیطی شرکت در میان مشتریان،آنها را متحمل‏ می‏شود.

هزینه‏های زیست محیطی قانونی و اختیاری هنگام‏ بهره‏برداری و اداره فرآیند تولید و یا یک سری از تجهیزات‏ رخ می‏دهند.به دلیل این‏که اغلب شرکت‏ها به‏طور سنتی‏ هزینه‏های زیست محیطی قانونی و اختیاری را به عنوان‏ سربار تلقی می‏کنند در نتیجه،این هزینه‏ها معمولا هنگام‏ گرفتن تصمیمات تجاری و عملیاتی مورد توجه مناسب‏ مدیران و تحلیل‏گران قرار نمی‏گیرند.

هزینه‏های زیست محیطی
هزینه‏هایی که به خاطر رعایت قوانین و مقررات‏ زیست محیطی بر شرکت تحمیل می‏شوند،به‏طور مشخص‏ هزینه‏های زیست محیطی محسوب می‏شوند.هزینه‏های‏ دیگر مانند هزینه‏های شرکت برای اصلاح و بهبود کیفیت‏ محیط زیست،هزینه‏های مرتبط با تجهیزات کنترل آلودگی‏ محیط زیست،جرایم و مجازات‏های به علت عدم رعایت‏ قوانین و مقررات‏های زیست محیطی محافظت از محیط زیست،نیز به‏طور مسلم هزینه زیست محیطی‏ محسوب می‏شوند.سایر هزینه‏های محافظت از محیط زیست،نیز هزینه محیط زیست محسوب می‏شوند، حتی اگر این هزینه‏ها توسط قانون الزامی نشده باشند.

هزینه‏های دیگری نیز وجود دارد که تعیین این‏که این‏ هزینه‏ها جزء هزینه‏های ریست محیطی محسوب می‏شوند یا نه،مشکل است.برای نمونه،آیا باید هزینه نگهداری‏ تجهیزاتی که از اول به دلیل آلودگی کمتر زیست محیطی، انتخاب شده‏اند را به عنوان هزینه زیست محیطی در نظر گرفت؟آیا باید هزینه تلاش‏های انجام گرفته برای کنترل‏ زمان مجاز نگهداری مواد اولیه و ملزومات تولیدی در قفسه‏های انبار را به عنوان هزینه‏های زیست محیطی در نظر گرفت؟(اگر این مواد اولیه و ملزومات به دلیل تمام شدن‏ عمر مفید آنها فاسد و به عنوان ضایعات دور ریخته شوند باعث آلودگی محیط زیست می‏شوند).

موفقیت حسابداری زیست محیطی به طبقه‏بندی صحیح‏ کلیه هزینه‏های یک شرکت،بستگی ندارد.البته،هدف‏ حسابداری زیست محیطی تامین اطلاعات مربوط برای‏ کسانی است که به این اطلاعات نیاز دارند یا این‏که می‏توانند از این اطلاعات استفاده کنند.

برخی از شرکت‏ها برای طبقه‏بندی هزینه‏هایی که به‏طور قطع و یقین نمی‏توان گفت که هزینه زیست محیطی هستند یا نه،از روش‏های زیر استفاده می‏کنند:

یک قلم هزینه را برای یک هدف خاص به عنوان هزینه‏ زیست محیطی در نظر می‏گیرند،در حالی که همین هزینه را برای‏ یک هدف دیگر هزینه‏های زیست محیطی تلقی نمی‏کنند.

قسمتی از این هزینه و یا فعالیت را به عنوان هزینه‏ زیست محیطی در نظر می‏گیرند.

اگر شرکت تشخیص دهد که بیش از 50 درصد یک قلم‏ هزینه،هزینه زیست محیطی است،برای اهداف حسابداری‏ و مدیریتی کل آن هزینه را به عنوان هزینه زیست محیطی در نظر می‏گیرند.

شرکت‏ها در مورد این هزینه‏ها،آزادی عمل زیادی‏ دارند.آنها می‏توانند هدف و مقصود استفاده از حسابداری‏ محیط زیست را به عنوان مبنا قرار دهند و مشخص کنند که‏ چه هزینه‏هایی باید به عنوان هزینه زیست محیطی تعریف و چگونه باید طبقه‏بندی شوند.

چارچوب مناسب برای حسابداری زیست محیطی
حسابداری زیست محیطی،ابزار انعطاف‏پذیری است‏ که می‏تواند چارچوب‏های مختلفی را پوشش دهد و در مقیاس‏های مختلف هم مورد استفاده قرار گیرد.مقیاس و درجه حسابداری زیست محیطی به منابع،نیازها و اهداف‏ شرکت بستگی دارد.حسابداری زیست محیطی را می‏توان‏ در مقیاس‏ها مختلفی به شرح زیر به کار گرفت:

فرآیندهای تولیدی جداگانه و یا گروهی

سیستم تولیدی

محصول و یا خطوط تولید محصول

تجهیزات تولیدی

مقیاس حسابداری زیست محیطی از چارچوب و دامنه‏ کاربرد آن منتیج می‏شود.اولین سوال در مورد چارچوب و دامنه حسابداری زیست محیطی این است که آیا حسابداری‏ زیست محیطی هزینه‏های سنتی را به اندازه‏ای گسترش‏ می‏دهد تا شامل هزینه‏های مخفی نیز بشوند؟سوال دیگر این‏که آیا شرکت‏ها تنها هزینه‏های زیست محیطی را مورد توجه قرار می‏دهند که به‏طور مستقیم بر سود یا زیان آنها تاثیر می‏گذارد یا این‏که می‏خواهند هزینه‏های زیست محیطی قابل‏ محاسبه و ناشی از عالیت‏های خود(یعنی هزینه‏های‏ زیست محیطی اجتماعی)را نیز شناسایی کنند؟

بنابراین،چارچوب حسابداری زیست محیطی به انواع‏ هزینه‏های زیست محیطی اشاره می‏کند.اگر چارچوب‏ حسابداری زیست محیطی خیلی وسیع باشد،شناسایی و ارزیابی هزینه‏ها به عنوان هزینه‏های زیست محیطی برای‏ شرکت خیلی سخت می‏شود.این موضوع در نمایشگر 3 نشان داده شده است.

چه شرکت‏هایی می‏توانند حسابداری زیست محیطی را اجرا کنند؟
حسابداری زیست محیطی می‏تواند در شرکت‏های بزرگ‏ و کوچک،صنایع مختلف و همچنین در بخش‏های تولیدی و یا خدماتی به کار گرفته شود.حسابداری زیست محیطی را می‏توان در مقیاس‏های بزرگ و یا در مقیاس‏های کوچک‏تر، با روشی منظم و سیستماتیک یا براساس مبانی مورد نیاز به کار گرفت.شکل انتخاب حسابداری زیست محیطی توسط شرکت‏ها،اهداف و دلایل استفاده از آن را منعکس می‏کند.

در هر شرکتی حمایت مدیریت ارشد سازمان برای‏ موفقیت اجرای حسابداری زیست محیطی ضروری است‏ زیرا،حسابداری زیست محیطی ممکن است باعث ایجاد نگاهی تازه به هزینه‏های زیست محیطی،عملکرد و تصمیم‏های شرکت در این زمینه شود.تعهد مدیریت ارشد سازمان در اجرای حسابداری زیست محیطی باعث ایجاد انگیزه و نگرش مثبت در کارکنان برای پذیرش این نوع‏ حسابداری می‏شود.

شرکت‏ها برای اجرای حسابداری زیست محیطی باید تیم‏های عملیاتی شامل طراحان سیستم،شیمی‏دان‏ها مهندسان،مدیران تولید،اپراتورها،کارمنداه،دایره خرید و حسابداران(کسانی که احتمالا قبل از این با یکدیگر همکاری نداشته‏اند)را در کنار یکدیگر به کار گیرند زیرا، حسابداری زیست محیطی،موضوع قابل بحثی صرفا در حوزه حسابداری نیست و نیازمند گردآوری اطلاعاتی از تمام گروه‏های مزبور است.این افراد برای رسیدن به دیدگاه‏ و فهم مشترک در مورد حسابداری زیست محیطی و واقعیت‏ بخشیدن به این دیدگاه،نیازمند گفتگو با یکدیگر هستند.

شرکت‏های دارای سیستم رسمی مدیریت‏ زیست محیطی،ممکن است مایل باشند که به حسابداری‏ محیط زیست نیز رسمیت بخشند زیرا،این موضوع ابزار حمایتی‏ برای گرفتن تصمیم‏های منطقی در این شرکت‏هاست.

در بسیاری از شرکت‏هایی که اجرای سیستم‏های جدید تجاری را شروع کرده و یا در حال تجربه آن هستند، حسابداری زیست محیطی می‏تواند در هریک از روش‏های‏ زیر نقش ایفا کند:

هزینه‏یابی بر مبنای فعالیت

مدیریت بر مبنای فعالیت

مدیریت کیفیت جامع

مدیریت کیفیت جامع یا نگرش زیست محیطی

فرایند مهندسی مجدد و کاهش هزینه‏ها

همه روش‏های مزبور با حسابداری زیست محیطی‏ سازگارند و می‏توانند منبعی برای گردآوری اطلاعات‏ زیست‏محیطی برای گرفتن تصمیم‏های تجاری در این زمینه‏ محسوب شوند.شرکت‏های استفاده‏کننده از این سیستم‏ها ممکن‏ است بخواهند پذیرش صریح حسابداری زیست محیطی را به‏ عنوان بخشی از فعالیت‏های خود مدنظر قرار دهند.

شرکت‏های کوچک می‏توانند سیستم مدیریت‏ زیست محیطی رسمی نداشته باشند و یا از هیچکدام از روش‏های مزبور استفاده نکنند اما،ممکن است حسابداری‏ زیست محیطی موفقی را به اجرا درآورند.در شرکت‏های‏ بزرگ برای استفاده از این نوع حسابداری،تعهد و الزام‏ مدیریت و همچنین درگیر شدن تیم‏های عملیاتی در فرآیند حسابداری زیست محیطی ضروری است.

فرایند تسهیم هزینه در حسابداری زیست محیطی
یکی از مهم‏ترین وظایف حسابداری زیست محیطی‏ جلب توجه مدیران و سهامداران شرکت به هزینه‏های‏ زیست محیطی است.کسانی که ممکن است توانایی و صلاحیت شناسایی راه‏های کاهش و یا اجتناب از این هزینه‏ها را داشته و همزمان کیفیت محیط زیست را هم بهبود ببخشند.

انجام این کار مستلزم خارج کردن بعضی از هزینه‏های‏ زیست محیطی از حساب سربار و تسهیم آنها به حساب‏های‏ مناسب است.شرکت می‏تواند با تخصیص هزینه‏های‏ زیست محیطی به محصولات یا فرآیندهای تولیدی‏ ایجاکننده این هزینه‏ها،موجب شود تا مدیران بخش‏های‏ مختلف و کارگران عملیاتی راه‏های جلوگیری از آلودگی و کاهش هزینه‏های زیست محیطی را شناسایی و سودمندی‏ آنها را افزایش دهند.

در صورت تسهیم نادرست هزینه‏های سربار به‏ محصول،ممکن است سهم بیشتری از این هزینه‏ها داده‏ شود و در حالی که محصول دیگر سهم کمتری ببرد اگرچه‏ نقش آن در ایجاد هزینه‏های سربار بیشتر بوده است در نتیجه این تسهیم نادرست،هزینه‏یابی محصولات به صورت‏ ضعیف انجام شده و می‏تواند قیمت‏گذاری و سودآوری آنها را تحت تاثیر قرار دهد.حالت دیگر این است که می‏تواند برخی از هزینه‏های سربار اصلا در هزینه محصول و قیمت‏ فروش آن منعکس نشود.

در هر دو مورد گفته شده،مدیران اطلاعات صحیح در مورد هزینه‏های تولید محصول را دریافت نمی‏کنند.بنابراین، گزارش‏های داخلی حسابداری محرک‏های کافی برای پیدا کردن راه‏های کاهش این هزینه‏ها فراهم نمی‏کند.

جدا کردن هزینه‏های زیست محیطی(معمولا مخفی)از حساب‏های سربار و تخصیص آنها به محصولات یا فرآیندهای تولیدی محرک این هزینه‏ها،هزینه‏های مزبور را برای مدیران،مهندسان،طراحان تولید و دیگر افراد آشکار می‏سازد و این موضوع برای شرکت خیلی اهمیت دارد زیرا، می‏تواند به مدیران کمک کند تا کاهش هزینه‏های تولیدی و هزینه‏های زیست محیطی را هدف قرار دهند و در این زمینه‏ عملکرد شرکت را بهبود بخشند..

مراحل تسهیم هزینه‏های زیست محیطی به شرح زیر است:

1-تعیین مقیاس و چارچوب مناسب برای این هزینه‏ها.

2-مشخص کردن هزینه‏های زیست محیطی.

3-مشخص کردن مقدار این هزینه‏ها.

4-تسهیم هزینه‏های زیست محیطی به فرآیندها و محصولات محرک هزینه‏های مزبور.

طراحی محصولات یا فرآیندهای تولیدی بر مبنای‏ حسابداری زیست محیطی
طراحی محصول و یا فرآیندهای تولیدی به‏طور قابل‏ ملاحظه‏ای بر هزینه‏ها و عملکرد زیست محیطی شرکت تاثیر می‏گذارد.طراحی فرایند تولید مستلزم ایجاد توازن و هماهنگی بین هزینه‏ها،عملکرد شرکت،عوامل فرهنگی و قانونی و معیارهای زیست محیطی است.

بسیاری از شرکت‏ها با تدوین برنامه‏هایی مانند"طراحی‏ برای محیط"می‏خواهند در مراحل اولیه و هرچه زودتر ملاحظات زیست محیطی را در حساب‏های خود وارد کنند. برای انجام چنین کاری،طراحان و مهندسان تولید به‏ اطلاعات مربوط به هزینه‏ها و عملکرد زیست محیطی گزینه‏های مختلف طراحی محصولات و فرآیندهای تولیدی نیاز دارند.بنابراین،فراهم ساختن‏ اطلاعات مربوط به هزینه‏ها و عملکرد زیست محیطی‏ گزینه‏های مختلف پیش روی شرکت برای طراحان،می‏تواند فرآیند طراحی محصولات و یا فرآیندهای مناسب و سازگار با زیست محیطی را آسان کند.

نتیجه‏گیری
حسابداری زیست محیطی،ابزاری جامع و فراگیر برای‏ وارد کردن ملاحظات زیست محیطی در تصمیم‏گیری‏های‏ تجاری است.وارد کردن هزینه‏های زیست محیطی داخلی‏ در سیستم حسابداری،به شرکت‏ها کمک خواهد کرد تا تصمیماتی اتخاذ نمایند که علاوه بر افزایش سودآوری‏ بلند مدت،عملکرد زیست محیطی را نیز بهبود بخشیده و با معرفی خود به عنوان صنعت سبز به بازار سرمایه،موجبات‏ افزایش ثروت سهامداران را فراهم آورند.

پذیرش این نوع حسابداری می‏تواند شرکت را در وضعیت رقابتی مناسب با سایر شرکت‏ها قرار دهد که تنها حسابداری متداول و مرسوم را به کار می‏برند.

سیستم حسابداری زیست محیطی مبتنی بر اندیشه تحول‏ حسابداری کلاسیک و تکمیل آن است.در این راستا،باید هزینه‏های ناشی از آلودگی و رفع آن به عنوان تابعی از تولید یا خدمات،نیز در کنار سود و هزینه حاصل از خود کالاها و خدمات محاسبه شود.

سیستم مدیریت هزینه‏های زیست محیطی باید روشی‏ برای حسابداری تمام هزینه‏های زیست محیطی داشته باشد و هزینه‏های زیست محیطی اجتماعی و داخلی را با هم به‏ منظور تسهیم هزینه‏ها و طراحی محصولات و فرآیندهای‏ تولیدی و دیگر تصمیم‏های آتی شرکت به کار گیرد.

شرکت‏ها هرچند با مقیاس و چارچوب محدود و کوچک،می‏توانند به‏طور فزاینده‏ای در حسابداری‏ زیست محیطی پیشرفت کنند.شرکت‏ها می‏توانند ابتدا حسابدای زیست محیطی را در مورد آنها دارند و سپس به سمت‏ فعالیت‏هایی حرکت کنند که تعیین درآمد و هزینه‏ زیست محیطی آنها مشکل‏تر است.در جایی که برآورد هزینه‏های زیست محیطی داخلی شرکت مشکل است و یا مدیریت ارشد سازمان در مورد تعیین و ردیابی این هزینه‏ها حمایتی قابل توجه نمی‏کند،شاید بهتر باشد که این هزینه‏ها به صورت کیفی برآورد و ارزیابی شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/11/03 13:39:37   |
0     0
تاریخچه حسابداری محیط زیست
از اواسط دهه 70 میلادی شرکتهای صنعتی با مفهوم گزارشگری بدهیهای زیست محیطی روبه رو شدند. شرکتهای یاد شده نخست تمایلی به افشای زیانهای وارده به محیط زیست در صورت های مالی خود را نداشتند اما بر اثر مرور زمان و افزایش میزان خسارت ها شرکتها ناگزیر به رعایت این مسائل شدند.‎
در سال 1975 هیئت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره 5 را تحت عنوان حسابداری رویداد های احتمالی جهت کمک به شناسایی این وضیت منتشر کرد که می بایست خسارتهای احتمالی به محیط زیست ( در صورت محتمل بودن وقوع و قابل برآورد بودن مبلغ زیان ) در صورتهای مالی گزارش شود. بدهیهای جبران خسارتهای وارد به محیط زیست به عنوان زیان احتمالی شناخته می شد اما به دلیل مشکلات آینده که در برآورد میزان این زیانها وجود داشت شرکتها و صنایع مختلف رویه های متفاوتی را جهت برآورد این زیانها به کار می برند به طوری که هیچ شرکتی به درستی از رهنمود مزبور پیروی نمی کرد. بنابراین نیاز به اصلاح و تدوین رهنمود جدید احساس می شد.‎
در سال 1976 تفسیر شماره 14 توسط هیئت تدوین استانداردهای حسابداری تحت عنوان برآورد مبلغ یک زیان منتشر شد ولی هیچ گونه اظهار نظری در مورد به تاخیر انداختن ثبت هزینه های زیست محیطی نکرد. خسارتهای ضایعات به منابع منجر به افزایش تقاضای جامعه جهت برقراری قانون دراین مورد شد . کنگره آمریکا در پاسخ به این موضوع قانون حفاظت و بازیافت منابع محیط زیست را در سال 1976 میلادی به تصویب رساند اما این قانون نیز نتوانست کاری از پیش ببرد . بنابراین دومین قانون فدرال تحت عنوان قانون جامع مسئولیت غرامت و بدهی محیط زیست در سال 1980 میلادی تصویب شد براساس این قانون 6/1 میلیارد دلار وجوه سپرده برای هزینه های پاک سازی مکانهایی که به محیط زیست خسارت وارد می کنند اختصاص داده شد . مکانهای ایجاد خسارت توسط سازمان حفاظت محیط زیست ایالات متحد تجزیه و تحلیل و بررسی می شدند.‎
در سال 1990 میلادی هیئت تدوین استانداردهای حسابداری نشریه شماره 8-90 تحت عنوان سرمایه ای کردن هزینه های آلودگی محیط زیست را منتشر کرد. هیئت به این نتیجه رسید که مخارج بدهیها محیط زیست باید بر اساس طرحی مشخص جهت کاهش آلودگی تعیین شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/11 00:00:53   |
0     0
حسابداری زیست محیطی،ابزاری جامع و فراگیر برای‏ وارد کردن ملاحظات زیست محیطی در تصمیم‏گیری‏های‏ تجاری است.وارد کردن هزینه‏های زیست محیطی داخلی‏ در سیستم حسابداری،به شرکت‏ها کمک خواهد کرد تا تصمیماتی اتخاذ نمایند که علاوه بر افزایش سودآوری‏ بلند مدت،عملکرد زیست محیطی را نیز بهبود بخشیده و با معرفی خود به عنوان صنعت سبز به بازار سرمایه،موجبات‏ افزایش ثروت سهامداران را فراهم آورند.

پذیرش این نوع حسابداری می‏تواند شرکت را در وضعیت رقابتی مناسب با سایر شرکت‏ها قرار دهد که تنها حسابداری متداول و مرسوم را به کار می‏برند.

سیستم حسابداری زیست محیطی مبتنی بر اندیشه تحول‏ حسابداری کلاسیک و تکمیل آن است.در این راستا،باید هزینه‏های ناشی از آلودگی و رفع آن به عنوان تابعی از تولید یا خدمات،نیز در کنار سود و هزینه حاصل از خود کالاها و خدمات محاسبه شود.

سیستم مدیریت هزینه‏های زیست محیطی باید روشی‏ برای حسابداری تمام هزینه‏های زیست محیطی داشته باشد و هزینه‏های زیست محیطی اجتماعی و داخلی را با هم به‏ منظور تسهیم هزینه‏ها و طراحی محصولات و فرآیندهای‏ تولیدی و دیگر تصمیم‏های آتی شرکت به کار گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/12 14:56:17   |
0     0
بازبینی ارتباط بین صنایع و محیط زیست و میزان استفاده از منابع طبیعی
در بلندمدت، انجام اقداماتی جهت جبران خسارات وارده به محیط زیست)مانند افزایش گرمای کره ی زمین ونابودی زیستگاه های
طبیعی( از سوی جوامع بشری ضروری بنظر می رسد. برای تحقق هدف فوق، تولید محصولات سازگار با محیط زیست ( صنایع سبز) اهمیت یافته و حتی در صورت لزوم توقف صنایع ناسازگار با محیط زیست اجتناب ناپذیر می باشد. بنابراین بازبینی نحوه ی ارتباط و استفاده ی صنایع از محیط زیست از الزامات این عصر به شمار می رود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics