تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
حسابداری محیط زیست

مقدمه

سیستم اطلاعات حسابداری به عنوان جزء مهمی از سیستم اطلاعات مدیریت می تواند نقش بسزایی در کمک به حفاظت از محیط زیست از سوی شرکتهای تولیدی آلاینده برعهده گیرد. اینکه مخارج مصرف شده برای محیط زیست از سوی شرکت چگونه در حسابها منعکس شود یا نحوه افشای آنها چگونه باشد، مسائلی است که حسابداری می تواند با پرداختن به آنها، اطلاعات مناسبی به مدیریت ارائه کند. لازمه چنین کمکی وجود قوانین و مقررات حفاظت محیط زیست برای شرکتهای تولیدی و همچنین ایجاد رهنمودهای حسابداری لازم از سوی مجامع حرفه ای است. 

امروزه جوامع انسانی در حال رشد و توسعه اند؛ کارخانه ها و واحدهای انتفاعی در تأثیر متقابل با سایر اجزا به عنوان جزئی از این جوامع در حال رشد هستند و موارد جدیدی را وارد عرصه جهانی می کنند. بنابراین، اداره هر واحد اقتصادی نیازمند به کارگیری سه عامل منابع انسانی، منابع پولی و منابع طبیعی است. نقش و به کارگیری این سه عامل در تولید و ادامه فعالیت اقتصادی شامل حسابداری نیز می شود؛ زیرا چنانکه می دانیم 

حسابداری فرایند بیان و تفسیر وقایع دارای اثر مالی بر واحد اقتصادی به زبان پولی را بازگو می کند. بدین ترتیب مفاهیم حسابداری منابع انسانی حسابداری اجتماعی و حسابداری محیط زیست مطرح مکی شود.

تاریخ ثبت: 1395/06/27
تعداد مطالعه: 397
تعداد دریافت: 19
حجم فایل : 181.22 KB
گروه: حسابداری محیط زیست
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

mehri sadeghi |   1395/09/15 15:43:08   |
0     0
حسابداری محیط زیست چیست؟
حسابداری محیط زیست در برگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری
آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست میشود. حسابداری
محیطزیست مبتنی بر تلفیق محیطزیست بهعنوان یک منبع سرمایه
و در نظر گرفتن هزینههای زیستمحیطی بهعنوان یکی از هزینههای
قابل قبول در فرایندهای اقتصادی و محاسباتی میباشد.
هدف حسابداری زیست محیطی،
فراهم آوردن اطالعاتی است که برای ارزیابی عملکرد ، تصمیمگیری، کنترل و گزارشگری بتواند به مدیران یاری رساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1395/09/15 15:47:40   |
0     0
* نحوه برخورد با هزینه های محیط زیست:
هزینه های زیست محیطی یک دوره معین ممکن است درنتیجه مخارج جاری یا مورد انتظار آینده یک دارایی یا خدمت، ایجاد شده باشد.
هزینه زیست محیطی که درنتیجه مخارج جاری ایجاد شده باشد به وضوح در صورتهای مالی شناسایی خواهد شد و هزینه محیط زیست که درنتیجه مخارج آینده موردانتظار محتمل می شود، زمانی در صورتهای مالی شناسایی خواهد شد که دارای معیارهای شناسایی بدهی باشد.
در صورتی که هزینه زیست محیطی ناشی از تغییر در برآورد باشد، مطابق با استانداردهای مربوط به تغییر در برآورد با آن برخورد می شود.
هزینه های محیط زیست که به عتوان هزینه های دوره یا زیان تلقی می شوند، باید در دوره جاری حذف شوند. بسیاری از هزینه های زیست محیطی را می توان با استفاده از تصمیم گیریهای تجاری بهتر، سرمایه گذاری در فناوریهای سازگارتر با محیط زیست (صنایع سبز) و طراحی دوباره فرایندها و محصولات تولیدی به طور درخور ملاحظه ای کاهش داده و یا بطور کامل آنها را حذف کرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/14 08:27:07   |
0     0
حسابداری محیط زیست در برگیرنده مجموعه قواعدی است که موجب بهبود توان سیستم حسابداری برای شناسایی، ثبت و گزارشگری آثار ناشی از تخریب و آلودگی محیط زیست میشود. حسابداری محیط زیست مبتنی بر تلفیق محیط زیست به عنوان یک منبع سرمایه و در نظر گرفتن هزینه های زیست محیطی به عنوان یکی از هزینه های قابل قبول در فرایندهای اقتصادی و محاسباتی میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/12 14:55:27   |
0     0
عواملی که برای گزارشگری حسابداری محیط زیست بایستی مورد توجه قرارگیرند:
آسیبهای وارده به محیط زیست
مسئولیت شرکتها در قبال این آسیبها
بازبینی ارتباط بین صنایع و محیط زیست و میزان استفاده از منابع طبیعی
ارزیابی اثرات وآسیبهای زیست محیطی
لزوم گزارشگری هزینه های زیست محیطی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/16 08:57:27   |
0     0
در عصر حاضر باتوجه به وجود برخی از محدودیتهای زیست محیطی به ویژه در تجــارت جهـانی و تنگ شدن عرصه رقابت، به ناچار بعضی شرکتهای انتفاعی از یک سو برای رفع این محدودیتها و دستیابی به درآمد بیشتر و یا کسب محبوبیت تجاری، مجبور به تحمل هزینه های زیست محیطی بوده و ازسوی دیگر برای ارزیابی مثبت عملکرد خاص حفاظت ازمحیط زیست، ناچار به کاهش هزینه های مزبور هستند.باتوجه به مشکل عدم وجود اطلاعات حسابداری با صحت و دقت بیشتر در شرکتهایی که در کنارفعالیت اصلی خود، فعالیتهــای زیست محیطــی را هم مدیریت می کننــد، ضــرورت وجودیک سیستم هزینه یابی مناسب احساس می شود. رحال حاضر نگرش تازه ای نسبت به آثار زیست محیطی ناشی از فعالیت صنعتی موسسات انتفاعی بروز کرده است که این موضوع نگاه موسسات انتفاعی را از طراحی محصول و فرایندها تا خدمات پس از فروش دچار تغییرات عمده ای کرده است. این درحالی است که ارزش واقعی منابع طبیعی ازجمله هوا، زمین، آب و غیرو که برای تولید محصولات مختلف صرف می شود، در بهای تمام شده محصولات تولیدی به درستی منعکس نمی شود و صنایع سبز علی رغم تحمل هزینه های محیطی داخلی نسبت به صنایع غیرسبز مشابه، محصولاتی با کاربرد یکسان تولید می کنند. از این رو مدیریت نه تنها درخصوص کارآیی و اثربخشی فعالیت موسسه تحت سرپرستی خود مسئول است بلکه در مقابل هر آنچه که در قبال فعالیت انتفاعی، درمورد مشکلات محیطی بروز می کند، نیز مسئول است. یک واحد انتفاعی درکنار مسئولیتهای اقتصادی ناچار است مسئولیت محیطی و یا اجتماعی را نیز بپذیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics