تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
حسابداری منابع انسانی در تصمیم گیری مدیران اهمیت حسابداری منابع انسانی در تصمیم گیری مدیران

چکیده

موضوع نیروی انسانی به عنوان عامل مهم پیشرفت، نخستین بار پس ازجنگ جهانی دوم، توجه دولت ها و سازمان ها را به خود معطوف کرد. نقش انسان از نیروی کارساده به منبعی همتراز با سایر منابع و سپس به سرمایه انسانی و مهم ترین عامل تولید ثروت تبدیل شده است. یکی از مشخصه های مدیران در کلاس جهانی، استعدادیابی، توان برانگیختن، تفویض اختیار، مربیگری و توانمندسازی کارکنان است. در قرن بیست و یکم که اهمیت سرمایه های فکری دریک سازمان بیش از اهمیت سایر سرمایه های آن است، این انسان ها هستند که ارزش یک سازمان را تعیین می کنند و برای صاحبان سهام خصوصی و عمومی آن سود می آفرینند. اما منابع انسانی در سازمان های ایرانی هنوز جایگاهی به عنوان سرمایه، نزد شرکت ها ندارند و جایی در ستون ترازنامه برای آنها در نظر گرفته نشده است. هم اکنون نرخ تولید ثروت با استفاده از منابع انسانی درکشور، پس از منابع طبیعی و فیزیکی قرار دارد. چالش های پیچیده و فراگیر اقتصاد جهانی از جمله جهانی شدن، تحول بازارها، تغییرات تکنولوژیک و پارادایم ها، منابع انسانی را از بی ارزشی خارج کرده و جزو عناصر اصلی روش های جدید مدیریت قرار داده است. مدیران و متخصصان منابع انسانی نیز در زمره مشاغل کلیدی، حساس و تخصصی سازمان های پیرو قرار دارند.

تاریخ ثبت: 1395/06/27
تعداد مطالعه: 752
تعداد دریافت: 11
حجم فایل : 140.69 KB
گروه: حسابداری منابع انسانی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رویا هادوی |   1395/08/08 14:40:44   |
0     0
این مقاله برای وسعت دیدگاه و اهمیت منابع انسانی در حسابداری و تصمیم گیری مدیران چشم اندازی ارائه می دهد.
پس از متن چکیده، خلاصه مطالب مهم مقاله از دیدگاه اینجانب به شرح زیر می باشد:
در دنیای رقابتی امروز، منابع انسانی یکی از عواملی است که می تواند برای سازمان ها، مزیت رقابتی ایجاد کند.
واحد منابع انسانی، از واحدهای کلیدی و اصلی هر سازمانی است و از طریق تصمیمات و اقدامات خود، نقش بسزایی در دستیابی سازمان به اهداف و راهبردها و در نهایت مدیریت مؤثر سازمان دارد. با توجه به این موضوع، حسابداری منابع انسانی(Human Resource Accounting) به عنوان گامی نوین در حسابداری با گرایش ارزش گذاری و ثبت دارایی های انسانی، از طریق تامین نیازهای اطلاعاتی کارشناسان منابع انسانی، نقش اساسی در این زمینه ایفا میکند.
اغلب اقتصاددانان، نیروی انسانی را به عنوان ثروت ملی می شناسند. از طرفی، وظایف حسابداران، نگهداری حساب ثروت به شکل های گوناگون است. به منظور نگهداری حساب ثروت، حسابداران به ارزیابی ثروت ها در یک مقطع زمانی معین (تهیه ترازنامه) و تعیین تغییرات ثروت در طول زمان (حساب سود و زیان) می پردازند.
کمیته حسابداری منابع انسانی انجمن آمریکایی(CHRA) ، حسابداری منابع انسانی را این گونه تعریف می کند:
"سلسله مراحلی که به تشخیص و تامین داده های مورد نیاز و مربوط به منابع انسانی کمک می کنند و موجب انتقال این اطلاعات به طرف های ذینفع می شوند.
آنچه که سازمان ها را ازهم متمایز می سازد، گذشته از سرمایه، فناوری، ماشین آلات و مواد اولیه دراختیارآنها، نیروی انسانی و آن هم نیروی انسانی متخصص و کارآمد است.
رقابتی شدن بازار و سازمان ها و بویژه بازار اشتغال و استخدام، تغییرات در نیروی انسانی را به مسیری رهنمون ساخته است که از نیروی انسانی و افراد به عنوان سلاح برتر استراتژیک و مهمترین عامل رسیدن به مزیت رقابتی یاد کنیم.
به کمک سیستم حسابداری منابع انسانی، تصمیم گیری های مدیران در ارتباط با منابع انسانی را می توان چه از نظر کمّی و چه از نظر کیفی مورد ارزیابی قرار داد و همچنین اثربخشی و عدم اثربخشی تصمیمات را برای فعالیت های بعدی مشخص کرد. حسابداری منابع انسانی به عنوان شاخص و معیاری برای محک تصمیمات مدیریت سازمان عمل می کند.
حسابداری منابع انسانی دارای دو هدف است)فلم هولتز، (:
نشان دادن راه درست تفکر به مدیریت سازمان تا بداند که افراد، منابع پر ارزش سازمان هستند و تصمیم گیری های پرسنلی باید با درنظرگرفتن ارزش و بهای تمام شده نیروی انسانی اتخاذ شود.
مهیا کردن اطلاعات لازم جهت اداره مؤثر وکارآمد نیروی انسانی توسط مدیریت.

نتیجه اینکه که سازمان ها می توانند با به کارگیری یک سیستم حسابداری منابع انسانی مناسب، ارزش صحیح این بخش عظیم سرمایه را به خوبی شناسایی و ارزش گذاری کنند و به گروه های ذینفع گزارش دهند.
همچنین می توان با ارائه طرح های متنوع در حفظ و نگهداری نیروهای موجود و تدوین برنامه های آموزشی مورد نیاز جهت افزایش توانمندی آنان و نیز تطبیق شاغلان با مشاغل موجود و به کارگیری مناسب افراد در جاهای مناسب، ضمن کاهش هزینه های کارمندیابی، با افزایش رضایت مندی و مشارکت کارکنان در افزایش اثر بخشی و کارایی که همانا افزایش بهره وری و عملکرد بالای کارکنان را در پی خواهد داشت، به نوبه خود سازمان را در دستیابی هرچه سریعتر به اهداف راهبردی سازمان و تعالی بخشیدن به آن یاری رساند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
naeem pazhohesh |   1395/11/08 22:21:08   |
0     0
ر طول چند دهه گذشته، با حرکت به سمت اقتصاد دانش بنیان از سودمندی حسابداری و گزارشگری مالی سنتی به طور فزاینده ای کاسته شده است. در صورتهای مالی سنتی تنها داراییهای مشهود(فیزیکی) گزارش می شوند و داراییهای نا مشهود(غیرفیزیکی) از قبیل سرمایه فکری و منابع انسانی ارائه نمی شوند. از آنجا که منابع انسانی یکی از مهم ترین منابع مزیت رقابتی واحد تجاری محسوب می شود و در افزایش ارزش شرکت تاثیر بسزایی ایفا می کند، بنابر این می توان گفت صورت های مالی تصویر کاملی از دارایی هایی را که در فرایند ایجاد ارزش واحد تجاری نقش دارند. سازمان ها می توانند با به کارگیری یک سیستم حسابداری منابع انسانی مناسب، ارزش صحیح این بخش عظیم سرمایه را به خوبی شناسایی و ارزش گذاری کنند و به گروه های ذینفع گزارش دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/16 12:17:17   |
0     0
ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ ﮔﺴﺘﺮش رﻗﺎﺑﺖ ﺑﯿﻦ ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ و ﭘﯽ ﺑﺮدن ﻣﻮﺳﺴﺎت ﺑﻪ اﻫﻤﯿﺖ ﻣﻨﺒﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﻪ ﻋﻨﻮان ﻋﺎﻣﻞ اﺳﺘﺮاﺗﮋﯾﮏ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ و ﻧﯿﺎز ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ﺑﻪ اﻃﻼﻋﺎت ﺑﺮای ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﯿﺮی ، ﺗﻌﯿﯿﻦ ارزش اﯾﻦ ﻣﻨﺒﻊ ﺳﺎﻟﻬﺎﺳﺖ ﮐﻪ ﻣﻮرد ﺗﻮﺟﻪ ﻗﺮار ﮔﺮﻓﺘﻪ اﺳﺖ، ﺑﺴﯿﺎری ﺷﺮﮐﺘﻬﺎ از اﻃﻼﻋﺎت ﺣﺴﺎﺑﺪاری ﻣﻨﺎﺑﻊ اﻧﺴﺎﻧﯽ ﺑﺮای ﺗﺼﻤﯿﻢ ﮔﺮﯾﻬﺎی ﻣﺪﯾﺮﯾﺖ ، ﺳﺮﻣﺎﯾﻪ ﮔﺬاری و …اﺳﺘﻔﺎده ﻣﯽ ﮐﻨﻨﺪ
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics