تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
پیشبینی ورشکستگی شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادارا تهران

چکیده

ورشکستگی شرکت ها معمولا بر نقدیمگی بازار سرمایه و توسعه اقتصاد موثر است. در زمان ورشکستگی، بانک ها معمولا اعتبار دهی به شرکت های ورشکسته را کاهش داده و در ازای وامی که به شرکت ها می دهند، بهره بالاتری را برای جبران ریسک اضاف درخواست می کنند.

تاریخ ثبت: 1395/06/28
تعداد مطالعه: 339
تعداد دریافت: 9
حجم فایل : 318.77 KB
گروه: ورشکستگی و مدل های آن
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/14 20:29:42   |
0     0
دلایل ورشکستگی بطور کلی به دو دسته دلایل درون سازمانی و برون سازمانی تقسیم می‌گردد.

6-7-1- دلایل برون سازمانی :

از نظر نیوتن دلایل برون سازمانی عبارتند از:

6-7-1-1- ویژگی‌های سیستم اقتصادی: مدیریت شرکت باید تغیراتی را که در ساختار اقتصادی رخ می‌دهد بپذیرد و باید تعدیلات لازم را در جهت پیاده سازی سیستم جدید در عملیات شرکت صورت ‌دهد.

6-7-1-2- رقابت: یکی از دلایل ورشکستگی رقابت است، اما مدیریت کارا نقطه مقابل این دلیل است.

6-7-1-3- تغییرات در تجارت و بهبودها و انتقادات در تقاضای عمومی: اگر شرکت‌ها از بکار گیری روش‌های مدرن و شناخت وسیع و به موقع خواسته‌های مصرف کننده جدید ناتوان باشند شکست می‌خورند.

6-7-1-4- نوسانات تجاری: مطالعات نشان داده که ناسازگاری بین تولید و مصرف، عدم استخدام،

کاهش در میزان فروش و سقوط قیمت‌ها باعث افزایش احتمال ورشکستگی خواهد شد.

6-7-1-5- تأمین مالی: پروفسور ناماکی با استفاده از داده‌های بانک جهانی برای دوره 1980الی1990 عنوان کرد که مشکلات تأمین مالی بیشتر از شرایط اقتصادی باعث ورشکستگی شرکت‌های کوچک می‌شود.

6-7-1-6- تصادفات: برخی عوامل بسیار فراتر از کنترل شرکت هستند مانند رویدادهای طبیعی.

6-7-2- دلایل درون سازمانی :

عواملی می‌باشند که می‌توان با برخی اقدامات واحد تجاری از آنها جلوگیری به عمل آورد و اغلب ناشی از تصمیم‌گیری غلط می‌باشند که عبارتند از:

6-7-2-1- ایجاد و توسعه بیش از حد اعتبار: اگر شرکت، اعطای اعتبار به مشتریان را بیش از اندازه توسعه بخشد در دریافت دیون از بدهکاران دچار مشکل می‌گردد، توزیع کننده‌ها در صورت فروش کالا به مصرف کننده قادر به پرداخت بدهی‌هایشان هستند پس اعتبارات اعطا شده از تولید کننده به مصرف کننده توسعه داده می‌شود، در این حالت یک زنجیره اعتبار ایجاد می‌شود. اگر یک حلقه این زنجیره ورشکسته شود خطر سقوط همه زنجیره وجود دارد، پس راه حل مناسب محدود کردن حتی‌الامکان فروش‌های نسیه است.

6-7-2-2- مدیریت ناکارا : فقدان آموزش،تجربه، توانایی و ابتکار، مدیریت واحد تجاری را در باقی ماندن در عرصه رقابت و تکنولوژی دچار مشکل می‌سازد، بیشترین تعداد ورشکستگی‌ها به همین دلیل بوده‌اند.

6-7-2-3- سرمایه ناکافی: در صورتی که سرمایه کافی نباشد، شرکت ممکن است قادر به پرداخت هزینه‌های عملیاتی و تعهدات اعتباری در سررسید نگردد، با این حال دلایل اصلی مشکل معمولاً سرمایه ناکافی نیست و ناتوانی در مدیریت اثر بخش سرمایه، مسئله اصلی است.

6-7-2-4- خیانت و تقلب: تعداد اندکی از ورشکستگی‌ها با برنامه‌ریزی ساختگی و بر اثر تقلب می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/17 12:21:13   |
0     0
در ادبیات مالی واژه‌های غیرمتمایزی برای ورشکستگی وجود دارد. برخی از این واژه‌ها عبارتند از:
1.وضع نامطلوب مالی 2. شکست 3. عدم موفقیت واحدتجاری، وخامت ، ورشکستگی 4.عدم قدرت پرداخت دیون و غیره.
در فرهنگ و بستر «شکست» چنین تعریف شده است: "توصیف یا حقیقتِ نداشتن یا عدم کفایت وجوه در کوتاه مدت".
البته همه واحدهای تجاری برای دستیابی به موفقیت،برنامه‌ریزی می‌کنند و عملیات خود را به سمت برنامه‌های خود راهبری می‌نمایند اما برخی از آنها برای دستیابی به این هدف دست به عملیات ریسک‌آور و خطرناکی می‌زنند که به ورشکستگی منتهی می‌گردد. این جنبه غیرمنتظره بودن ورشکستگی است که آن را خطرناک‌تر می‌سازد. به هر حال همه واحدهای تجاری که تداوم فعالیت ندارند ورشکسته تلقی نمی‌شوند، زیرا برخی از آنها با وجودعدم تداوم فعالیت به اهداف خود دست یافته‌اند.
دان و براداستریت (Dun ِ Bradstreet) اصطلا‌ح شرکتهای ورشکسته را این‌طور تعریف می‌کنند: "واحدهای تجاری که عملیات خود را به علت واگذاری یا ورشکستگی یا توقف انجام عملیا ت جاری با زیان توسط بستانکاران، متوقف نمایند" .(Newton,1998)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics