تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
بررسی رابطه کیفیت سود و بازده آینده سهام در شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده: 


هدف اصلی این پژوهش بررسی رابطه بین کیفیت سود و بازده آینده سهام در جهت سنجش محتوای اطلاعاتی کیفیت سود بویژه از نظر توان پیش بینی سودآوری و بازده آینده و نیز بررسی میزان توجه سرمایه گذاران و تحلیل گران مالی به کیفیت سودهای گزارش شده است. از مجموعه معیارهای ارزیابی کیفیت سود، دو معیار نسبت وجه نقد حاصل از عملیات به سود عملیاتی و حجم اقلام تعهدی آزمون شده است. در این پژوهش، اندازه و رشد به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده است. در فرضیه های مورد آزمون این پژوهش کیفیت سود، حجم اقلام تعهدی، اجزای اختیاری و اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی به عنوان متغیرهای مستقل و بازده آینده سهام به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد و رابطه بین آنها در سطوح مختلف کیفیت سود مورد بررسی قرار گرفت. فرضیه های تحقیق نشان می دهد که در سطح کلی داده ها، بین کیفیت سود و عوامل آن با بازده آینده سهام شرکتها رابطه معناداری وجود ندارد ولی با بررسی داده ها در سطوح مختلف کیفیت سود، یافته های تحقیق در آزمون فرضیات دوم، سوم و چهارم و در سطوح متوسط و پایین کیفیت سود، بیانگر روابط معناداری بین متغیرهای مربوط است.
 
کلید واژه: کیفیت سود و بازده سهام، اقلام تعهدی در بورس، بازده سهام در ایران، اجزای اقلام تعهدی، اندازه و رشد در سهام

تاریخ ثبت: 1395/06/28
تعداد مطالعه: 541
تعداد دریافت: 41
حجم فایل : 233.52 KB
گروه: ویژگی های کیفیت سود و مدیریت سود
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

سید احمد علی هانی |   1395/10/07 12:51:49   |
0     0
این روش جزو ممدلهای پایداری سود دل مبتنی بر رابطه سود.جریان نقدی واقلام تعهدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سید احمد علی هانی |   1395/10/07 12:52:10   |
1     0
این روش جزو ممدلهای پایداری سود دل مبتنی بر رابطه سود.جریان نقدی واقلام تعهدی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
جواد رضائی حسن آباد |   1395/10/10 19:51:16   |
1     0
چه کسی قربانی مدیریت سود می شود؟
تا زمان شناسایی قربانی ، قاتل رمزی است که مشخص نیست کیست اگر کسی از مدیریت سود پشتیبانی کند دارای ابهام بیشتری می باشد. براستی اگر یک مورد ساده باشد نیازی برای تحقیق در ناحیه ممکن نباشد. قربانی اساسی مدیریت سود مدیران هستند از قبیل استفاده کنندگان صورت های مالی ، اما اگر استفاده کنندگان ضرر کنند به عنوان قربانی یک مانور تحت عنوان سوال عملی ایجاد می گردد. این استفاده کنندگان شامل حقوق سرمایه گذاران ، سرمایه گذاران اوراق قرضه، بانکداران، وضع کنندگان مقررات، اتحادیه ها ، تهیه کنندگان، مشتریان و رقبا می باشند.در زمینه IPOS قربانی اصلی به طور اساسی سرمایه گذارانی می باشند که حقوق صاحبان سهام شرکت ها را خریداری کرده اند. یک سئوال این است : آیا سرمایه گذاران ارزش بیشتری را برای این گونه سهام به عنوان مدیریت سود پرداخت می کنند؟ تئو ات آل (1998) . یافتن جواب این سئوال و نتیجه ای که به طور واقعی وجود دارد این است که سرمایه گذاران در شرکت با مدیریت سود بالا ایفای نا چیزی را در دوره هایی که مسئولیتی دارند نگهداری می کنند.
رضائی حسن آباد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدکاظم خبیری |   1395/10/15 08:02:06   |
0     0
یکی از ابعاد مهم سود کیفیت سود است ، کیفیت سود جنبه بسیار مهمی از سود حسابداری را نشان می دهد زایرا سودهای باکیفیت کم می تواند باعث اعطای نادرست اعتباراز سوی اعتباردهندگان، و نیز تخصیص غیر بهینه منابع به طرحهایی با بازدهی غیرواقعی و درتیجه کاهش رشد اقتصادی شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدکاظم خبیری |   1395/10/15 08:10:59   |
0     0
در مورد کیفیت سود معمولاً معیاری که در پژوهشهای مرتبط در نظر گرفته می شود میزان اقلام تعهدی است که به عنوان شاخص کیفیت سود، مورد ملاحظه قرار می گیرد .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید قانع |   1395/10/28 23:19:01   |
0     0
باسلام
همانطور که سایر دانشجویان اشاره داشتند؛کی از ابعاد مهم سود کیفیت سود است ، کیفیت سود جنبه بسیار مهمی از سود حسابداری را نشان می دهد زایرا سودهای باکیفیت کم می تواند باعث اعطای نادرست اعتباراز سوی اعتباردهندگان، و نیز تخصیص غیر بهینه منابع به طرحهایی با بازدهی غیرواقعی و درتیجه کاهش رشد اقتصادی شود .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1395/11/05 00:09:04   |
0     0
با سلام
بحث کیفیت سود زمانی مطرح می­شود که تحلیلگران مالی تعیین کنند، تا چه میزان سود خالص گزارش شده، منعکس کننده سود واقعی است. برداشت عموم سرمایه­گذاران از مفهوم سود واقعی، سود حاصل از عملیات عادی است که قابل تکرار در سال های مالی آتی و ایجادکننده جریان­های نقدی باشد. سود واقعی شاخص سودآوری واحد تجاری به شمار می­رود. از نظر سرمایه­گذاران، سود خالص حسابداری بهترین شاخص برای قدرت سودآوری واحد تجاری است. اما در نگاه انتقادی شاهد این هستیم که کیفیت سود به عنوان عاملی تاثیر گذار و مستقل دیده می­شود.
کیفیت سود و ساختار سرمایه شرکت دو مبحث مهم در ادبیات مالی و حسابداری به شمار می­روند. به همین دلیل تحقیقات زیادی در باب این دو مبحث بطور جداگانه صورت گرفته است ولی تحقیقیات زیادی درباره ارتباط این با همدیگر صورت نگرفته است. به همین دلیل در این تحقیق به بررسی رابطه بین این دو پرداخته شد. نتایج تحقیق نشان می­دهد که بین ساختار سرمایه و کیفیت سود رابطه معناداری وجود ندارد. همچنین نتایج حاصل نشان می­دهد که رابطه مثبت معناداری بین اندازه شرکت و سودآوری با نسبت بدهی به دارایی وجود دارد. پژوهشگران می­توانند با توجه به نتایج این تحقیق، جوانب دیگری همانند نظریه­های مختلفی که در ساختار سرمایه مطرح است را با تعاریف مختلف کیفیت سود مورد سنجش قرار دهند. همچنین می­توان رابطه میان اهرم­ها ( اهرم عملیاتی و اهرم مالی ) را با کیفیت سود سنجید.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1395/11/05 20:32:38   |
0     0
دو معیار نسبت وجه نقد حاصل از عملیات به سود عملیاتی و حجم اقلام تعهدی آزمون شده است. در این پژوهش، اندازه و رشد به عنوان متغیرهای کنترلی در نظر گرفته شده است. در فرضیه های مورد آزمون این پژوهش کیفیت سود، حجم اقلام تعهدی، اجزای اختیاری و اجزای غیراختیاری اقلام تعهدی به عنوان متغیرهای مستقل و بازده آینده سهام به عنوان متغیر وابسته در نظر گرفته شد و رابطه بین آنها در سطوح مختلف کیفیت سود مورد بررسی قرار گرفت. فرضیه های تحقیق نشان می دهد که در سطح کلی داده ها، بین کیفیت سود و عوامل آن با بازده آینده سهام شرکتها رابطه معناداری وجود ندارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
naeem pazhohesh |   1395/11/05 20:35:39   |
0     0
این روش جزو مدل مبتنی بر رابطه سود.جریان نقدی واقلام تعهدی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/05 20:44:10   |
0     0
دو معیار نسبت وجه نقد حاصل از عملیات به سود عملیاتی و حجم اقلام تعهدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/10/22 14:01:29   |
0     0
سلام ممنون از مقالات عالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دشتی رحمت آبادی |   1397/11/12 08:10:47   |
0     0
در این مقاله از دو معیار
1-نسبت وجه نقد حاصل از عملیات به سود عملیاتی و
2-حجم اقلام تعهدی
جهت بررسی کیفیت سود استفاده شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدی |   1397/11/12 19:27:57   |
0     0
دومعیار نسبت وجه نقد حاصل از عملیات و حجم اقلام عهدی آزمون و اندازه و رشد به عنوان متغیرهای کلی در نظر گرفته شده.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا فلاح تفتی |   1397/11/13 09:31:18   |
0     0
باسلام خدمت شما استاد گرامی . مدهای اندازه گیری کیفیت سود و مدیریت سود :مدل اسلوان ،مدل انجلو ،مدل هیلی ،مدل جونز ،مدل صنعت ،مدل ترکیبی- رقابتی ،مدل تطبیقی -عملکرد ،مدل تجاری ،مدل یون
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا فلاح تفتی |   1397/11/13 09:59:42   |
0     0
با سلام
مدل های اندازه گیری :مبتنی بر رابطه سود جریان نقدی و اقلام تعهدی ،سود جریان نقدی و اقلام تعهدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
samaneh soltani |   1397/11/13 18:48:19   |
0     0
اهمیت سود به عنوان یکی از اطلاعات مالی مهم منجر به پژوهش های بسیاری شده است . سود با کیفیت کم تداوم و امکان پیش بینی زیادی ندارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/15 10:47:16   |
0     0
کیفیت سود را می توان به سه دسته ی پایداری سود، سطوح ارقام تعهدی و سود منعکس کننده ی معاملات اقتصادی مربوط، تقسیم کرد.

پایداری سود به معنی تکرارپذیری (استمرار) سود جاری است. هر چه پایداری سود بیش تر باشد، یعنی شرکت توان بیش تری برای حفظ سودهای جاری دارد و فرض می شود شرکت از سود با کیفیت تری برخوردار است .

سطوح ارقام تعهدی نیز با کیفیت سود رابطه ی معکوس دارد، زیرا هر چه میزان ارقام تعهدی سود بیش تر باشد، کیفیت سود شرکت کاهش می یابد.

همچنین، هر چه سود حسابداری که گزارش می شود منعکس کننده ی معاملات واقعی اقتصادی موجود باشد به همان اندازه کیفیت سود نیز افزایش می یابد ( مک نیچالس ، ٢٠٠٢).

روش های ارزیابی کیفیت سود

به طور کلی چهار روش برای ارزیابی کیفیت سود به شرح زیر مطرح است :

١) روش مبتنی بر مربوط بودن با ارزش سهام :Â در این روش ارتباط بین مقادیر مختلف سود و قیمت سهام (بازار) به کمک رگرسیون اندازه گیری می شود. ( بارس و همکاران ، ٢٠٠١).

٢) روش مبتنی بر محتوای اطلاعاتی :Â در این روش ارتباط بین تغییرات قیمت یا بازده سهام، با سطوح یا تغییرات غیرمنتظره ی مقادیر مختلف سود به کمک رگرسیون اندازه گیری می شود. هر چه میزان ضریب همبستگی تعدیل شده به یک نزدیک تر باشد، نشان دهنده ی بار اطلاعاتی بیش تری است.

٣) روش مبتنی بر توانایی پیش بینی :Â در این روش مهم آن است که مقادیر گذشته سود بتواند مقادیر آینده را پیش بینی کند. هر چه میزان قدر مطلق میانگین خطای پیش بینی کمتر باشد، آن مقدار توانایی پیش بینی بیش تری دارد.

٤) روش مبتنی بر سود اقتصادی :Â در این روش بیش تر معیارهای مبتنی بر پیش بینی هزینه ی سرمایه مدنظر قرار می گیرد. استنباط این است که این ارقام کیفیت بالاتری نسبت به سود حسابداری دارند. معیار ارزش افزوده اقتصادی از جمله معیارهایی است که بر این روش اتکا دارد (کارنل و لاندسمن ، ٢٠٠٣).
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/17 12:51:04   |
0     0
در دو دهه اخیر به دلیل پیامدهای ناشی از عدم توجه به کیفیت سود، سمت و سوی تحقیقات تجربی از توجه صرف بر رابطه میان سود و بازده یا رفتار قیمت سهام، به کیفیت سود و کیفیت گزارشگری مالی و تأثیر آن بر بازار سرمایه سوق داده شده است. سود از سوی دیگر، عدم تقارن اطلاعات و پیامدهای نامطلوب آن از مسائل مطرح در بازارهای سرمایه از جمله بازار سرمایه ایران است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics