تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
کیفیت سود و سیاست توزیع سود نقدی (شواهدی از بورس اوراق بهادار تهران)

چکیده: 
در این مطالعه، ارتباط میان کیفیت سود و سیاست تقسیم سود نقدی در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار گرفته است. هدف اصلی از انجام این تحقیق، پاسخ به این سوال است که آیا می توان با توجه به کیفیت سود، سیاست تقسیم سود نقدی را مورد ارزیابی قرار داد. بدین منظور، تعداد 97 شرکت طی دوره زمانی 1386-1380 بررسی شده است. جهت آزمون ارتباط میان کیفیت سود و مبلغ سود نقدی، از رگرسیون چند متغیره و برای آزمون ارتباط میان کیفیت سود و پرداخت مبالغ سود نقدی بیشتر و همچنین ارتباط میان کیفیت سود و احتمال افزایش سود نقدی، از رگرسیون لاجیت استفاده شده و کیفیت سود از طریق دو متغیر جایگزین (نزدیکی سود به جریان های نقدی عملیاتی و تغییر در اقلام تعهدی اختیاری) اندازه گیری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد در صورت سنجش کیفیت سود بر مبنای تغییر در اقلام تعهدی اختیاری، ارتباط معکوس و معنادار ضعیفی میان کیفیت سود و پرداخت مبالغ بیشتر سود نقدی وجود دارد. همچنین در صورتی که کیفیت سود بر مبنای نزدیکی سود به جریان های نقدی عملیاتی سنجیده شود، ارتباط مثبت و معنادار نسبتا قوی میان کیفیت سود و احتمال افزایش سود نقدی مشاهده می شود. نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که تغییر در کیفیت سود شرکت، حاوی اطلاعاتی در خصوص احتمال تغییر در سود نقدی است و مدیران شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، به جریان های نقدی شرکت و عکس العمل بازار توجه خاص دارند و به ثبات عملکردی در رفتار سرمایه گذاران معتقدند.
 
کلید واژه: کیفیت سود، جریان های نقدی عملیاتی، اقلام تعهدی اختیاری، سیاست تقسیم سود نقدی، ثبات عملکردی

تاریخ ثبت: 1395/06/28
تعداد مطالعه: 565
تعداد دریافت: 36
حجم فایل : 200.83 KB
گروه: ویژگی های کیفیت سود و مدیریت سود
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

hosein dehshiri |   1395/10/08 23:01:34   |
0     0
با سلام
مقاله فوق مدل مبتنی بر رابطه سود جریان نقدی و اقلام تعهدی را توضیح داده و به بررسی ارتباط آنها با یکدیگر میپردازد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
mehri sadeghi |   1395/10/08 23:18:30   |
0     0
باسلام این مقاله به توضیح رابطه سود با اقلام تعهدی میپردازد
از مهمترین شاخصای این مدل میتوان به:نسبت جریان نقد عملیاتی به سودیاکیفیت اقلام تعهدی نام برد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید قانع |   1395/10/28 23:17:56   |
0     0
با سلام
جهت آزمون ارتباط میان کیفیت سود و مبلغ سود نقدی، از رگرسیون چند متغیره و برای آزمون ارتباط میان کیفیت سود و پرداخت مبالغ سود نقدی بیشتر و همچنین ارتباط میان کیفیت سود و احتمال افزایش سود نقدی، از رگرسیون لاجیت استفاده شده و کیفیت سود از طریق دو متغیر جایگزین (نزدیکی سود به جریان های نقدی عملیاتی و تغییر در اقلام تعهدی اختیاری) اندازه گیری شده است. نتایج تحقیق نشان می دهد در صورت سنجش کیفیت سود بر مبنای تغییر در اقلام تعهدی اختیاری، ارتباط معکوس و معنادار ضعیفی میان کیفیت سود و پرداخت مبالغ بیشتر سود نقدی وجود دارد. همچنین در صورتی که کیفیت سود بر مبنای نزدیکی سود به جریان های نقدی عملیاتی سنجیده شود، ارتباط مثبت و معنادار نسبتا قوی میان کیفیت سود و احتمال افزایش سود نقدی مشاهده می شود. نتیجه به دست آمده حاکی از آن است که تغییر در کیفیت سود شرکت، حاوی اطلاعاتی در خصوص احتمال تغییر در سود نقدی است و مدیران شرکت های بورس اوراق بهادار تهران، به جریان های نقدی شرکت و عکس العمل بازار توجه خاص دارند و به ثبات عملکردی در رفتار سرمایه گذاران معتقدند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/05 20:29:33   |
0     0
مدل مبتنی بر رابطه سود جریان نقدی و اقلام تعهدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
naeem pazhohesh |   1395/11/05 20:29:36   |
0     0
مطالعات نشان می‌دهد سود سهام نقدی اطلاعاتی در مورد کیفیت سود گزارش‌شده شرکت‌ها بیان می‌کند بدین معنی که شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت می‌کنند سود با کیفیت بالاتری نسبت به شرکت‌هایی که سود سهام پرداخت نمی‌کنند، گزارش می‌کنند. پایداری سود و دستکاری سود به عنوان شاخص‌های کیفیت سود در نظر گرفته‌شده است. نتایج نشان می‌دهد بین پایداری سود و حق‌الزحمه حسابرسی رابطه منفی و معناداری وجود دارد. هم‌چنین، نتایج نشان می‌دهد سود نقدی پرداختی تاثیر معناداری بر رابطه بین پایداری سود و حق-الزحمه حسابرسی ندارد. سود نقدی پرداختی تاثیر معناداری بر رابطه بین دستکاری سود و حق‌الزحمه حسابرسی ندارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد کاظم سالاری |   1396/04/03 12:33:08   |
0     0
در صورت سنجش کیفیت سود بر مبنای تغییر در اقلام تعهدی اختیاری، ارتباط معکوس و معنادار ضعیفی میان کیفیت سود و پرداخت مبالغ بیشتر سود نقدی وجود دارد. همچنین در صورتی که کیفیت سود بر مبنای نزدیکی سود به جریان های نقدی عملیاتی سنجیده شود، ارتباط مثبت و معنادار نسبتا قوی میان کیفیت سود و احتمال افزایش سود نقدی مشاهده می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دشتی رحمت آبادی |   1397/11/12 08:04:01   |
0     0
جهت سنجش ارتباط مابین کیفیت سود و مبلغ سود نقدی، از رگرسیون چند متغیره استفاده میشودو برای سنجش مابین کیفیت سود و پرداخت مبالغ سود نقدی بیشتر و همچنین ارتباط میان کیفیت سود و احتمال افزایش سود نقدی، از رگرسیون لاجیت استفاده میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیده بنت الهدی مرتضوی |   1397/11/12 09:26:14   |
0     0
برای آزمون ارتباط بین کیفیت سود و مبلغ سود نقدی از رگرسیون چند متغیره استفاده میشود.برای ارتباط بین کیفیت سود و احتمال افزایش سود نقدی از رگرسیون لاجستیک استفاده میشود.
اگر سود به جریان های نقدی نزدیک باشد ارتباط مثبت و معنا داری میان سود و احتمال افزایش سود نقدی وجود دارد.شرکت های بورسی به جریان های نقدی و عکس العمل بازار توجه دارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/12 14:08:32   |
0     0
مدیران واحد های تجاری، ممکن است برای بهتر نشان دادن وضعیت مالی و عملکرد خود، اقدام به دستکاری سود از طریق اقلام تعهدی، کنند که این کار می تواند کیفیت سود را تحت تاثیر قرار دهد. کیفیت سود نیز در تصمیم گیری های تجاری مورد توجه سرمایه گذاران قرار می گیرد.
بنابراین در تحقیق حاضر این موضوع بررسی می شود که مدیران شرکت های درمانده مالی و ورشکسته از چه نوع مدیریت سود (برای افزایش منافع شخصی و یا افزایش ارزش شرکت) استفاده می کنند؟ و کیفیت سود در این گونه شرکت ها، چه وضعیتی دارد؟ برای این منظور ارتباط چهار ویژگی کیفی سود شامل کیفیت اقلام تعهدی، پایداری سود، قابلیت پیش بینی سود، یکنواختی سود، و اقلام تعهدی اختیاری به عنوان نماینده مدیریت سود، با سودآوری آتی برای 110 شرکت عضو بورس اوراق بهادار تهران، که با استفاده از مدل تعدیل شده آلتمن به سه گروه سالم، درمانده مالی و ورشکسته تقسیم شده اند.
شواهد حاکی از آن است که مدیریت سود در هر سه گروه شرکت های ورشکسته، درمانده و سالم، بیشتر به فرصت طلبانه بودن گرایش دارد. به علاوه ویژگی های کیفی سود بر نوع مدیریت سود تاثیری ندارند و مدیریت سود بهتر از ویژگی های سود می تواند سودآوری آتی را پیش بینی کند. همچنین، کیفیت سود در شرکت های سالم، بالاتر از شرکت های درمانده و ورشکسته است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدی |   1397/11/12 19:29:20   |
0     0
مهمترین شاخص نسبت جریان نقدی عملیاتی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه قانع |   1397/11/13 06:49:07   |
0     0
براساس تئوری علامت دهی سود سهام سود شرکت اخبار درون و بیرون شرکت را منعکس می‌کند براین اساس اخبار مثبت تاثیر مثبتی بر سود شرکت ونیزقیمت سهام شرکت گذاشته واخبار منفی قیمت سهام شرکت را کاهش می دهدضمن آنکه هرچه سود شرکت باکیفیت تر باشد به جریانات نقدی واقعی آن نزدیکتر خواهد بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/13 08:05:52   |
0     0
با عرض سلام
انواع مدل های مدیریت سود را می توان براساس1- اقلام تعهدی برای کشف مدیریت سود که مبتنی بر هزینه ها و مدل جونز می باشد و همچنین 2- اقلام درآمدی اختیاری مبتنی بر درآمد ها نام برد.
هریک از اقلام مدیریت سود نیز دارای مدل های مختلفی می باشد:
1- اقلام تعهدی اختیاری شامل :
مدل جونز- مدل جونز تعدیل شده - مدل ترکیبی رقابتی- مدل جریان نقد جونز- مدل نقد جونز توسعه یافته - مدل انتظاری- مدل تطبیقی عملکرد - مدل تجاری و مدل بون کیم و وودارف
2- اقلام درآمدی اختیاری
مدل درآمدی مشروط و مدل درآمدی اختیاری
مدل درآمدی اختیاری شامل تغیییر در درآمد انتقالی به دوره آتی و مدل تغییر در حسابهای دریافتنی ناخالص می باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه قانع |   1397/11/13 09:57:40   |
0     0
سلام ممنون از مقاله خوبتان
نمونه از مدلهای مدیریت سود به شرح زیر می باشد:
مدل اقلام تعهدی اختیاری
مدل جونز
جونز تعدیل شده
مدل ترکیبی -رقابتی
جریان نقد جونز
جریان نقد جونر توسعه یافته
مدل انتظاری
مدل تطبیی عملکرد
مدل تجاری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/15 10:46:39   |
0     0
ظریه کیفیت سود برای اولین بار توسط تحلیل گران مالی و کارگزاران بورس مطرح شد، زیرا آنان احساس می کردند سود گزارش شده قدرت سود را آن چنان که در ذهن مجسم می شود نشان نمی دهد. آنان دریافتند که پیش بینی سودهای آینده بر مبنای نتایج گزارش شده، کار مشکلی است. افزون بر این، تحلیل گران فهمیدند که تجزیه و تحلیل صورت های مالی شرکت ها به دلیل نقاط ضعف متعدد در اندازه-گیری اطلاعات حسابداری کار مشکلی می باشد. سوال اساسی این است که چرا تحلیل گران مالی در ارزیابی خود از سود خالص گزارش شده و یا سود هر سهم شرکت استفاده نمی کنند ؟پاسخ این است که در تعیین ارزش شرکت نه تنها به کمیت سود، بلکه باید به کیفیت آن نیز توجه شود. منظور از کیفیت سود، زمینه بالقوه ی رشد سود و میزان احتمال تحقق سودهای آتی است. به بیان دیگر، ارزش یک سهم تنها به سود هر سهم سال جاری شرکت بستگی ندارد بلکه به انتظار از آینده شرکت و قدرت سود آوری سال های آینده و ضریب اطمینان نسبت به آن بستگی دارد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/17 12:46:37   |
0     0
سود به عنوان یکی از مهم‌ترین شاخص‌های حسابداری، همواره برای اهداف متعددی همچون ارزیابی سهام و عملکرد مدیریت شرکت‌ها و همچنین به منظور بهبود تصمیمات مربوط به سرمایه‌گذاری، کانون توجه سرمایه‌گذاران و اعتبار دهندگان بوده است. به دنبال بحران‌های مالی پی‌درپی و ورشکستگی شرکت‌های عظیم دنیا در سال‌های اخیر، توجه پژوهشگران و تحلیلگران مالی از تأکید صرف بر رقم سود، به سمت کیفیت سود سوق پیدا کرده است. معیارهای متفاوتی برای کیفیت سود وجود دارد که هرکدام از محققین به بررسی تعداد معدودی از آنها اکتفا نموده و از مدلهای مختلفی برای اندازه گیری آنها استفاده کرده‌اند، اما به اتفاق نظری درباره روش‌های اندازه‌گیری کیفیت سود دست نیافته‌اند. اگرچه مفهوم کیفیت سود واضح به نظر می‌آید، اما اندازه‌گیری آن در عمل مشکل است. از طرفی امکان ارائه تعریف واحد و جامعی برای کیفیت سود وجود ندارد، زیرا افراد از رقم سود گزارش شده در تصمیمات متفاوتی استفاده می‌کنند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics