تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
ضرورت استفاده از حسابداری تعهدی در بخش عمومی و ارزیابی آن برای استفاده در بخش عمومی ایران
تاریخ ثبت: 1395/06/29
تعداد مطالعه: 402
تعداد دریافت: 15
حجم فایل : 490.19 KB
گروه: حسابداری دولتی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

افسانه یوسفی |   1395/11/15 19:02:44   |
0     0
لوگوی جشنواره وب و موبایل ایران
Toggle navigation
راهکار نوین سیاق
حسابداری تعهدی

این سیستم برمبنای آیین نامه های نظام حسابداری بخش عمومی که با تلاش و همکاری بین سازمانی معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، سازمان حسابرسی، دیوان محاسبات کشور و سازمان مدیریت و برنامه ریزی تدوین شده، طراحی گردیده است.


راهکار نوین سیاق راهکارها
حسابداری تعهدی


الزامات قانونی

ماده 49 قانون برنامه چهارم توسعه:

دانشگاهها و مؤسسات آموزش‌عالی و پژوهشی دولتی و همچنین، فرهنگستانهای تخصصی که دارای مجوز از شورای گسترش آموزش‌عالی و وزارتخانه‌های علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سایر مراجع قانونی ذیر‌بط می‌باشند، صرفاً بر اساس آیین‌نامه‌ها و مقررات اداری، مالی، استخدامی و تشکیلاتی خاص، مصوب هیئتهای امنای مربوط که به تأیید وزاری علوم، تحقیقات و فناوری و بهداشت، درمان و آموزش پزشکی حسب مورد می‌رسد، بدون الزام به رعایت قانون محاسبات عمومی، قانون استخدام کشوری و سایر قوانین و مقررات عمومی اداری و مالی و استخدامی اداره خواهند شد و تا زمانی که آیین‌نامه‌ها و مقررات مورد نیاز به تصویب هیئت امنا نرسیده است، طبق مقررات سابق عمل خواهد شد. اعتبارات هزینه‌ای از محل بودجه عمومی دولت براساس قیمت تمام شده به دستگاههای اجرایی یاد شده اختصاص می‌یابد. اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی‌های سرمایه‌ای و اختصاصی این مؤسسات کمک تلقی شده و پس از پرداخت به هزینه قطعی منظور می‌گردد.

ماده 138 قانون برنامه چهارم توسعه:
سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور موظف است با همکاری دستگاه‌های ذی‌ربط به منظور اصلاح نظام بودجه‌ریزی از روش موجود به روش هدفمند و عملیاتی و به صورت قیمت تمام شده خدمات، اقدامات ذیل را حداکثر تا پایان سال دوم برنامه چهارم انجام دهد:

شناسایی و احصای فعالیت و خدماتی که دستگاه‌های اجرایی ارائه می‌نمایند.
تعیین قیمت تمام شده فعالیتها و خدمات، متناسب با کیفیت و محل جغرافیایی مشخص.
تنظیم لایحه بودجه سالانه بر اساس حجم فعالیتها و خدمات و قیمت تمام شده آن.
تخصیص اعتبارات بر اساس عملکرد و نتایج حاصل از فعالیتها و متناسب با قیمت تمام شده آن.
ماده 144 قانون برنامه چهارم توسعه:

کلیه دستگاه‌های اجرایی موظف‌اند، به منظور افزایش کارایی و بهره‌وری و استقرار نظام کنترل نتیجه و محصول، به جای کنترل مراحل انجام کار و اعطای اختیارات لازم به مدیران برای اداره واحدهای تحت سرپرستی خود به صورت مستقل و هدفمند نمودن تخصیص منابع، بر اساس دستورالعمل مشترک سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور و وزارت امور اقتصادی و دارایی، قیمت تمام شده آن دسته از فعالیتها و خدماتی که قابلیت تعیین قیمت تمام شده را دارند (از قبیل واحدهای آموزشی، پژوهشی و بهداشتی، درمانی، خدماتی و اداری)، بر اساس کمیت و کیفیت محل جغرافیایی مشخص و پس از تأیید سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی کشور یا استان و با اعطای اختیارات لازم به مدیران ذی‌ربط اجرا نمایند. به دستگاه‌هایی که بر اساس ضوابط این ماده خدمات خود را ارائه می‌نمایند، اجازه داده می‌شود، حسب نیاز نسبت به جابه‌جایی فصول و برنامه‌های اعتبارات هزینه اقدام و مابه‌التفاوت هزینه‌های قبلی فعالیت با قیمت تمام شده را صرف ارتقای کیفی خدمات، تجهیز سازمان و پرداخت پاداش به کارکنان و مدیران واحدهای ذی‌ربط نمایند. اعتباراتی که بر اساس قیمت تمام شده در چارچوب بودجه سنواتی در اختیارواحدها قرار می‌گیرد، کمک تلقی شده و پس از پرداخت به هزینه قطعی منظور می‌گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/10/20 21:36:49   |
1     0
موافقان اجرای سیستم حسابداری تعهدی دلایل ذیل را بعنوان مزایای این سیستم ذکر می کنند :
• مشخص شدن میـزان درآمدهـای وصـول نشده هر دوره مالی و امکان برنامه‌ریزی برای وصول آنها .
• دسترسی به اطلاعات دقیقتـر و کاملتـر از درآمدها و هزینه‌های هر دوره ( اعم از نقدی و غیر نقدی ) .
• امکان ایجاد ارتباط بین هزینه‌ها و عملکرد آنها و در نتیجه ایجاد زمینـه برای ورود به بحـث بودجه عملیاتی .
• امکان تعیین نقطـه سر به سر درآمد و هزینه در هر دوره، با مقایسه درآمدها و هزینه‌های هـر دوره و نتایـج حاصل از تهاتـر آنها .
• امکان محاسبه و ثبت استهلاکات به عنوان هزینه‌های دوره .
• دسترسی به اطلاعات لازم جهت برنامه‌ریزی و اعمال کنترل‌های مدیریتی .
• امکان تعیین قیمت تمام شده هر پروژه با استفاده از اطلاعات سیستم حسابداری .
• امکان سنجش دقیقتـر تناسب واحدهای پشتیبانی با واحدهای عملیاتی و تعیین تناسب لازم بین آنها و همچنین ارزیابی سنواتی آنها .
• امکان سنجش مسئولیت‌پذیری مسئولین و مدیران سازمان‌ها و ارزیابی عملکرد ایشان در پایان هر دوره و در سطوح مختلف سازمانی .
• اطلاع از میزان و ارزش موجودی‌ها و دارایی‌های در اختیار سازمان با ثبت و ضبط موجودی‌های جنسی و دارایــی‌های ثابـت از قبـیـل امـوال، ماشیـن آلات و تجهیــزات در سیستم حسابداری .
• امکـان ارزیـابـی و انعکـاس کلیـه دارائـی‌هـای تحصـیـل شـده اعـم از خـریـد یا واگـذاری بابـت سایر حقوق سازمان، براساس مبانی مربوطه .
• امکان مقایسه وضع موجود با وضع مطلوب و تناسـب آن با مأموریت‌هـای سـازمان از نظر منابع، دارایی‌ها و خدمات ارائه شده .
• دستیابی سریع به اطلاعات جامع، کامل و دقیق از وضع موجود سازمان .
• اطلاعات و گزارش‌های مالی صحیح تر و دقیقتری را جهت برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری و دیگر عملیات اجرایی در اختیار مدیران قرار می‌دهد .
• در مؤسسات انتفاعی وابسته به دولـت، تعیین درآمدهـا و هزینـه‌های واقعی متعلق بـه دوره مالی و بکارگیری نتیجه صحیـح فعالیت‌های مالـی و وضـع مالـی واقعـی در پایـان سال، تنهـا بـا بـه کارگیری مبنای تعهدی امکان‌پذیر است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/11/03 22:01:23   |
0     0
توضیحات مدیر مالی در مورد حسابداری تعهدی:
حسابداری تعهدی به عنوان روش استاندارد حسابداری برای بیشتر شرکت‌ها در نظر گرفته می‌شود، به استثنای شرکت‌های بسیار کوچک. این روش تصویر دقیق‌تری از شرایط کنونی شرکت فراهم می‌کند، اما پیچیدگی نسبی آن باعث می‌شود تا پیاده‌سازی آن مشکل باشد. این موضوع نقطه مقابل حسابداری نقدی است که معاملات را فقط زمانی می‌شناسد که مبادله پول نقدی صورت گرفته باشد.
نیاز به این روش از افزایش پیچیدگی معاملات تجاری و علاقه به داشتن اطلاعات مالی دقیق‌تر نشأت می‌گیرد. فروش اعتباری و پروژه‌هایی که یک جریان درآمدی در طول یک بازه زمانی طولانی فراهم می‌کنند بر شرایط مالی شرکت در زمان معامله تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین، به نظر منطقی می‌آید که چنین رویدادهایی باید همچنین بر صورتحساب های مالی نیز در طول همان بازه گزارشی که این معاملات اتفاق میفتند، اثر بگذارد.
به طور مثال، وقتی شرکتی یک تلویزیون به مشتری می‌فروشد که از کارت اعتباری، پول یا روش‌های اعتباری دیگری بهره می‌جوید، اتفاقات برایش به شکل متفاوتی رقم خواهند خورد. در روش حسابداری نقدی، درآمد حاصل از فروش تلویزیون وقتی‌که پول توسط شرکت دریافت می‌شود، شناخته خواهد شد. اگر تلویزیون با کارت اعتباری خریداری شود، این درآمد ممکن است تا ماه بعد یا سال بعد شناسایی نشود؛ اما روش حسابداری تعهدی می‌گوید که روش نقدی خیلی دقیق نیست چون احتمالاً (اگر نگوییم قطعاً) شرکت به خاطر اینکه فروش انجام شده، در آینده پول نقد دریافت خواهد کرد؛ بنابراین، روش حسابداری تعهدی فروش تلویزیون را زمانی شناسایی می‌کند که مشتری صاحب آن شده باشد. گرچه پول نقد هنوز در بانک نیست ولی فروش به حسابی که در الفبای حسابداری به آن «حساب های دریافتنی» می‌گویند ثبت شده است و درآمد فروشنده را افزایش می‌دهد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/11/03 22:09:12   |
0     0
صورتهای مالی حسابداری تعهدی
لازم به ذکر است چهار صورت مالی زیر در نظام حسابداری تعهدی ضروری می باشد:
۱- صورت وضعیت مالی
۲- صورت تغییر در وضعیت مالی
۳- گردش حساب تغییرات در ارزش خالص
۴- صورت مقابسه بودجه و عملکرد
۵- یاداشت های توضیحی از رویه های حسابداری
هر صورت وضعیت مالی باید شامل موجودی نقد ، حساب ها و اسناد دریافتنی عملیات مبادله و غیر مبادله،سرمایه گذاریها موجودی مواد و کالا ، پـیش پرداخـتهـا ،دارایـیهـای ثابـت مشـهود، داراییهای نامشهود، حسابها واسناد پرداختنی حاصل از عملیات مبادله ای وغیرمبادله ای ،پیش دریافتها، بدهیهای بلند مدت ،ارزش خالص می باشد و صورت تغییرات در وضعیت مالی باید حداقل حاوی درآمدها، هزینه ها (به تفکیک طبقه بندی اقتصادی دولت)، درآمدهای شناسایی شده از طرف دولت ،وجوه ارسالی به خزانه باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/11/05 20:17:21   |
0     0
بایـد تـوجهداشـت کـهتفـاوت اصـلی مـیان مبانـی
حسابداری نقدی و تعهدی، در زمان ثبت رویدادهای مالی
نهفـته است و مقطع زمانی مذکور، نقش حیاتی را در ادای
مسـئولیت پاسخگویی مدیریت و تصمیمهای آن دارد [32
]. از ایـن رو، درآمدمـندی اطلاعـات حسابداری تعهدی
بـرای فـرایند تصـمیمگیـری در بخـش عمومـی بـیش از
درآمدمـندی اطلاعـات حسـابداری نقدی در بخش مزبور
اسـت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics