تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
مروری بر حسابداری و حسابرسی دادگاهی و رسیدگی به تقلب و تخلف با نگاه کارشناس رسمی دادگستری

 ﻣﻘﺪﻣﻪ
ﺗﻘﻠﺐ ﻳﻜﻲ از ﻣﻬﻤﺘﺮﻳﻦ ﺗﻬﺪﻳﺪﻫﺎﻳﻲ اﺳﺖ ﻛﻪ در ﻋﺼﺮ ﺣﺎﺿﺮ ﺳﺎزﻣﺎﻧﻬﺎ ﺑﺎ آن ﻣﻮاﺟﻪ اﻧﺪ . ﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ اﻳﻨﻜﻪ ﻋﺎﻣﻞ اﺻﻠﻲ در وﻗﻮع ﺗﻘﻠﺐ اﻧﺴﺎﻧﻬﺎ ﻫﺴﺘﻨﺪ، ﻣﻄﺎﻟﻌﻪ وﻳﮋﮔﻲ ﻫﺎی ﺷﺨﺼﻴﺘﻲ و ﻣﺤﻴﻄﻲ ﻛﻪ زﻣﻴ ﻨﻪ ﺳﺎز ﺗﻘﻠﺐ اﺳﺖ ﻣﻲ ﺗﻮاﻧﺪ از راه ﺣﻠﻬﺎی ﻣﻔﻴﺪ ﺑﺮای ﭘﻴﺸﮕﻴﺮی از آن ﺑﺎﺷﺪ .ﺳﺎز ﺑﺎﻳﺴﺘﻲ  ﻣﺎﻧﻪ ﻣﺘﻐﻴﺮﻫﺎی ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﺑﺮوز ﺗﻘﻠﺐ را ﺑﺸﻨﺎﺳﻨﺪ و ﻛﻨﺘﺮﻟﻬﺎ و ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ ﻫﺎی ﺳﺎزﻣﺎﻧﻲ زا در ﺟﻬﺘﻲ ﻗﺮار ﻳﺎﺑﺪ دﻫﻨﺪ ﻛﻪ اﻣﻜﺎن ﻓﺮﺻﺖ دﻫﻲ ﺑﻪ اﻓﺮاد ﻣﺴﺘﻌﺪ ﻛﺎﻫﺶ  . ﻣﺮاﻛﺰ آﻣﻮزﺷﻲ ﻧﻴﺰ ﺑﺎﻳﺪ ﺑﺎ ﺗﻘﻮﻳﺖ ﻋﻠﻤﻲ اﺳﺎﺗﻴﺪ و داﻧﺸﺠﻮﻳﺎن در ﺟﻬﺖ ﻛﺎﻫﺶ اﻳﻨﮕﻮﻧﻪ ﻓﺮﺻﺘﻬﺎ ﮔﺎم ﺑﺮدارﻧﺪ.

تاریخ ثبت: 1395/06/31
تعداد مطالعه: 706
تعداد دریافت: 66
حجم فایل : 0 bytes
گروه: حسابداری دادگاهی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رنجبر |   1395/11/05 20:07:06   |
0     0
اخیراً گاه و بیگاه در خصوص جرائم یا دست کم اتهامات مالی در روزنامهها و تارنماهای خبری کشور مشاهده میکنیم که بعضاً برای همیشه در حد یک اتهام باقی میمانند. البته این خبرها نه چیز جدیدی هستند نه به کشور ما اختصاص دارند. در هر کشور و نظام اقتصادی، امکان وقوع این جرائم به صورت بالقوه وجود دارد. برای مثال، شاهد بودیم که رسواییهای مالی معروف از قبیل انران و وردکام چگونه باعث سلب اعتماد سرمایهگذاران شدند، رسیدگی به این گونه پروندهها با حضور حسابداران دادگاهی متخصص در زمینهی مسائل حسابداری و حقوق و مسلط بر سایر حوزههایی که در این مقاله به آنها خواهیم پرداخت، بسیار مؤثرتر خواهد بود. به ویژه، حضور چنین متخصصانی میتواند یک عامل بازدارنده در مقابل فرصتطلبان باشد.اگرچه نقش کارشناسان رسمی دادگستری و قوهی قضاییه دارای تخصص حسابداری و حسابرسی در رسیدگی به دعاوی و مناقشات مالی را نمیتوان انکار کرد، اما واقعیت این است که پرورش و به کارگیری حسابداران دادگاهی در نظام حقوقی ایران در قالب یک رشتهی مجزا میتواند به رعایت هر چه بیشتر انصاف در رسیدگی به جرائم و دعاوی مالی و اقتصادی و در نهایت حفظ حقوق مردم کمک شایانی کند. مشکل اصلی این است که کارشناسان رسمی یاد شده در حال حاضر با اخذ مدرک عمومی حسابداری، پذیرش در آزمون دورهای مربوطه و گذراندن یک دورهی مختصر کارآموزی، امکان رسیدگی به پروندهها را پیدا میکنند. بسیاری از این کارشناسان، رسیدگی به پروندهها را در قالب یک فعالیت پاره وقت انجام میدهند. آنها دورههای آموزشی با محتوای تخصصی برای این کار را نمیگذارند، این در حالی است که در بسیاری از دانشگاه های معتبر دنیا دورههای حسابداری دادگاهی را عرضه میکنند. آموزش حسابداری دادگاهی برای دانشجویان و حرفهی حسابداری، جامعهی تجاری و عموم مردم این مرز و بوم سودمند باشد. انتظار میرود تقاضا برای حسابداری دادگاهی و علاقه به آن روز به روز افزایش یابد و نقش بالقوهی حسابداران ذیصلاح در سالمسازی هر چه بیشتر فضای اقتصاد و ارتقای عدالت، بیش از پیش محقق شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
راضیه منیری پور |   1395/11/07 23:16:17   |
0     0
اگرچه نقش کارشناسان رسمی دادگستری و قوهی قضاییه دارای تخصص حسابداری و حسابرسی در رسیدگی به دعاوی و مناقشات مالی را نمیتوان انکار کرد، اما واقعیت این است که پرورش و به کارگیری حسابداران دادگاهی در نظام حقوقی ایران در قالب یک رشتهی مجزا میتواند به رعایت هر چه بیشتر انصاف در رسیدگی به جرائم و دعاوی مالی و اقتصادی و در نهایت حفظ حقوق مردم کمک شایانی کند. مشکل اصلی این است که کارشناسان رسمی یاد شده در حال حاضر با اخذ مدرک عمومی حسابداری، پذیرش در آزمون دورهای مربوطه و گذراندن یک دورهی مختصر کارآموزی، امکان رسیدگی به پروندهها را پیدا میکنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهساقانعی |   1396/10/21 23:11:27   |
0     0
لغت forensic به معنای مناسب برای استفاده در دادگاه یا محاکمه است . حسابداری دادگاهی شاخه ای از حسابداری می باشد که ماهیتا با قضاوت دادگاهی در ارتباط است . تمرکز اصلی حسابداری دادگاهی روی تجزیه و تحلیل و تبیین پدیده ها شامل کشف حقه ها و ترفندها و اثرات ان در حوزه سامانه حسابداری است .
در دعاوی دادگاهی، حضور و پشتیبانی یک کارشناس حســابداری ضروری و مورد نیاز است. انجمن حسابداران عمومی گواهی شــده ی آمریکا این نقش پشتیبانی را بدین صورت تعریف می کند: «پشتیبانی و کمک حرفه ای که هیچ مشاور حقوقی نمی تواند به دیگری ارائه کند.»
در آمریکا یک حرفه ی جدید به نام “حسابداری دادگاهی” ایجاد شــده اســت که به دنبال کشف تقلب های حســابداری است در موضوعات دادگاهی و امور مرتبط با آن. حســابداران دادگاهی به دنبال ترکیب مهارت های حسابداری حسابرسی، و بازرسی در فرآیند تصمیم گیری هستند.
معمولا اصطلاح حسابداران دادگاهی به حسابداران عمومی گواهی شــده ای اطلاق می شــود که فرآیند تحلیل، بازرسی، بررسی، حسابرســی، و پرس و جو را برای حصول اطمینان و ارائه ی یک نظر کارشناسی انجـام می دهند. رسـیدگی به تقلب و پشتیبــانی مشـاوره ای در دعاوی حقوقی از جمله خدمـات این حسابداران عمومی گواهی شده ا ست. حسابدار دادگاهی شخصی اســت که مشاوران حقوقی را در امور حسابداری یاری می کند و به دادگاه ها برای به کـارگیری حسابداری در مسائل حقوقی و بحث برانگیز کمک می کند.
حسابداران دادگاهی بر پیش گیری و کشف تقلب، بررسی تقلب در صورت های مالــی، و حوزه های مرتبط با آن و حسابداری دادگاهی می تواند به عنوان انجام بررســی ها از دیدگاه حقوقی باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/11/01 23:09:54   |
0     0
حســابداری دادگاهی، در سه حوزه ی مختلف کاربرد دارد: حمایت مشــاوره ای در دعاوی حقوقی، گواهی کارشناس، و بررسی تقلب.

– حمایت مشاوره ای در دعاوی حقوقی
این نقش از حسابداری دادگاهی عبارت است از حمایت ها و خدمات ارائه شده به مشاوران حقوقی توسط فردی که خود مشاور حقوقی نیست؛ یا ارائه ی کمک و پشتیبانی در زمینه ی حسابداری. حسابداران دادگاهی نقش های زیر را برعهده دارند:

* گردآوری اسناد لازم برای پشتیبانی یا رد یک ادعا
* بازبینی اســناد مربوط برای انجام بررسی اولیه ی مورد و تعیین ضعف ها
* کمک به پرس و جو از شــاهدان و تهیه ی پرسش هایی در رابطه با اثبات موارد مربوط به حوزه ی مالی
* کمــک در موضوعات مالــی مربوط به بازبینــی ادعاها و مشارکت در پرس و جو از شاهدان برای تهیه ی پرسش های مکمل
* بررســی گزارش کارشناسی گروه های مقابل برای گزارش نقاط ضعف و قوت آن
* کمک برای دستیابی به هم رایی و اتفاق نظر
* شنیدن شواهد و بررسی مدارک گروه های مقابل و حاضر بودن در دادرسی، تا در بازجویی ها مفید باشد

– گواهی کارشناس
اخیرا تمایل به اســتفاده از کارشناسان در دعاوی حقوقی (به ویــژه در آمریکا و کانادا) در حال افزایش اســت. دادگاه ها برای تعیین نظرشان درباره ی مورد دعوی، پیش از محاکمه و دادرسی، باید به نظر کارشناسان توجه کنند. برای پذیرفته شدن به عنوان یک کارشــناس، دادگاهها از توانایی های مختلف کارشناســی در کنار توجه به آموزش و اعتبار فرد، دعوت به همکاری می کنند.

به طور کلی، نیاز به گواهی کارشناس در مسائل نیازمند به تخصص حسابداری نمود دارد. یک حسابدار دادگاهی استخدام می شــود تا به واقعیت اقتصادی دست یابد، تجزیه و تحلیل مالیات را تهیه کند، شــواهد گروه مقابل را رد کند، مسائل را مشخص کند تا مورد بررسی قرار گیرند، در اظهارنظر نسبت به اســناد کمک کند، و در کسب اطلاعات از دیگر شواهد کمک کند.

وظایف حسابداران دادگاهی در زمینه ی فعالیت های مربوط به گواهی کارشناس می تواند به شرح زیر باشد:

*انجام تحقیقات لازم در رابطه با مورد و گردآوری داده های متنوع
*اظهارنظر با استفاده از این داده ها
*استفاده از این اظهارنظر برای آگاه کردن قاضی و مشاوران حقوقی در دادگاه

شواهد کارشــناس در دعاوی حقوقی موثرتر شده اند. این شــواهد مرحله ی نهایی فعالیت های حســابدار دادگاهی در دادرسی است. حسابداری دادگاهی غالبا مستقل از نظام قضایی اســت، ولی با این حال استانداردهای حقوقی در توصیف آن بسیار مهم هستند. وظیفه ی یک حسابدار دادگاهی به عنوان گواهی کارشناسی، افشای نظرات و واقعیت ها است. بنابراین، طی دوره ی قضاوت و تصمیم گیری، افراد براساس مهارت شان در اموری که نیازمند اظهارنظر گواهی گرانه اســت، انتخاب می شوند.

– بررسی تقلب (حسابداری بازرسی کننده)

پیشرفت فناوری، دانش حسابداری مدیران، جهانی شدن اقتصاد و ایجاد ســازمان های بزرگ بــا فعالیت های پیچیده، شرایطی را به وجود آورده است که برای کشف تقلب بررسی ها و تحقیقات بسیاری نیاز است. تقلب و سواستفاده های شغلی موجب زیان های میلیاردی می شوند. رفتارهای غیرقانونی که از راه تقلب، پنهان کاری، و سوءاستفاده از اعتماد دیگران انجام می شــوند و در آنها تهدید فیزیکی و خشونت وجود ندارد، به ) شــناخته می شوند. انجمن WCC(عنوان جرائم ســفیدان ) از این نوع جرایم با ACFE( بازرســان گواهی شــده ی تقلب عنوان “سواســتفاده و تقلب شغلی” یاد می کنند و آنها را به عنوان استفاده از موقعیت یک نفر برای بهبود موقعیت دیگری از راه سواســتفاده عمدی یا به کارگیری نادرست دارایی ها و منابع کارفرما تعریف می کنند. این نوع جرایم همه گیر شده اند میلیارد دلار می رسد. ۶۰۰و مبالغ آنها در آمریکا در هر سال به در نتیجه، حسابرســی تقلب ابزار مهمی برای حل این گونه مسائلا ست.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/03 21:58:49   |
0     0
حسابداران دادگاهی نقش های زیر را برعهده دارند:

* گردآوری اسناد لازم برای پشتیبانی یا رد یک ادعا
* بازبینی اســناد مربوط برای انجام بررسی اولیه ی مورد و تعیین ضعف ها
* کمک به پرس و جو از شــاهدان و تهیه ی پرسش هایی در رابطه با اثبات موارد مربوط به حوزه ی مالی
* کمــک در موضوعات مالــی مربوط به بازبینــی ادعاها و مشارکت در پرس و جو از شاهدان برای تهیه ی پرسش های مکمل
* بررســی گزارش کارشناسی گروه های مقابل برای گزارش نقاط ضعف و قوت آن
* کمک برای دستیابی به هم رایی و اتفاق نظر
* شنیدن شواهد و بررسی مدارک گروه های مقابل و حاضر بودن در دادرسی، تا در بازجویی ها مفید باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/13 09:24:17   |
1     0
حسابداری دادگاهی را می‌توان این گونه تعریف کرد: علم گردآوری و ارائه‌ی اطلاعات مالی به شکلی که در دادگاه بر علیه متهم جرائم اقتصادی قابل قبول باشد.تمرکز اصلی حسابداری دادگاهی روی تجزیه و تحلیل تبیین کننده‌ی (علت ومعلولی)پدیده‌ها شامل کشف حقه‌ها و ترفندها ( در صورت وجود) و اثرات آن در حوزه‌ی سامانه‌ی حسابداری است. طبق این تعریف، می‌توان ادعا کرد که حسابداران چشم به اعداد و ارقام میدوزند ، در حالی که حسابداران دادگاهی به پشت پرده‌ی اعداد و ارقام می‌اندیشند .حسابداری دادگاهی ترکیبی از چند رشته است: حسابداری، حسابرسی، مالیات،امور مالی،حقوق، ارزش‌گذاری، عملیات تجاری، فنون کمی، تحقیق ، روان شناسی و رشته‌های مربوط به رسیدگی و بازرسی.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/13 09:31:24   |
1     0
دلایل نیاز به حسابداری دادگاهی

۱- افزایش دعاوی حقوقی افراد و موسسات به دلیل پیچیده تر شدن معاملات تجاری

۲- افزایش تعاملات افراد، موسسات و دولت در جامعه

۳- افزایش تقلب در حسابداری و دشوارتر شدن کشف این تقلبات

۴- افزایش شکست های مدیریت

۵- نیاز شدید مشاوران حقوقی و دادگاه ها به بررسی های تخصصی مالی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد حج فروش |   1397/11/13 19:19:12   |
0     0
فساد مالی، تقلب مالی و رشوه خواری پدیده های مخربی هستند که در تمام کشورهای جهان بدون استثناء وجود دارد. حتی در کشورهایی همچون نیوزیلند، سوئد، نروژ و ... که در جهان به عنوان کشورهای پاک در این حیث شناخته می شوند نیز از گزند این پدیده‎های شوم و مخرب مصون و در امان نیستند. کشور ما نیز متأسفانه علاوه بر وجود قوانین مختلف در این زمینه ، شاهد رشد فساد مالی و رشوه خواری در کشور بوده ایم و با توجه به تلاش های قوه قضایی و دستگیری و اعدام افرادی همچون سلطان سکه، سلطان قیر و ... ، مبالغ زیادی از پول بیت المال از کشور خارج شده است. اما نکته ای که در مورد تعدادی از کشورها که در زمینه مبارزه با فساد اقتصادی فعال تر هستند وجود روش های نوین مبارزه با این بداخلاقی ها اجتماعی است.
به عبارت  دیگر با وجود این که در هیچ کشور جهان تا کنون نتوانسته‎اند موارد تقلب مالی، فساد مالی و رشوه‎خواری را به صفر برسانند، اما هستند کشورهایی که با طراحی و اجرای راه‎کارها و قوانین جامع موفق شده اند وقوع این تخلفات را تا حد ممکن در کشور خود کاهش دهند. در این گزارش، به اثربخش‎ترین سازوکار مبارزه با این پدیده‎های شوم و مخرب اشاره‎ای گذرا خواهد شد؛ سازوکاری که در متون تخصصی ضدتقلب جهان از آن با عنوان «افشاگری» (Whistle Blowing) یاد می‎شود راه کاری که اگر قانون گزاران کشورمان به صورت تخصصی به آن ورود نمایند به احتمال زیاد بتواند آمار فساد اقتصادی در کشور را به صورت چشمگیر در بلند مدت کاهش دهد.
** مفهوم و تاریخچه سوت زنی (whistle blowing)
سوت زنی مفهومی نسبتاً معاصر در عرصه مبارزه با مفاسد اداری می‌باشد که وجه تسمیه آن به پلیس‌های انگلستان برمی‌گردد که اگر جرمی در یک مکانی رخ می‌داد؛ این پلیس‌ها به وسیله سوت زنی نیروهای دیگر و مردم را به محل حادثه فرا می‌خواندند تا همگان از محل جرم باخبر شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics