تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
مروی بر تئوری های افشاء اطلاعات

اهمیت بالای افشای اطلاعات مالی و حسابداری جهت تصمیم گیری های خرد و کلان در تجارت  بر کسی پوشیده نبوده و یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسائل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی است. مقاله حاضر به مرور جامع تئوری های افشاء اطلاعات می پردازد. هدف این مقاله ارائه طرح کلی نظریه های افشای اطلاعات است، تا گامی به سوی کاهش شکاف در زمینه ی نظری تحقیقات افشاء اطلاعات برداشته شود.  هدف این طرح کلی، در بر گرفتن گستره ای از تئوری های خاص مربوط به افشای اطلاعات و نشان دادن ارتباط بین مفاهیم مختلف پدیده افشاء مالی، می باشد. این به محققین جدید کمک می کند تا چگونگی ارتباط نظریه های خاص افشای شرکتی را متوجه شوند. همچنین، این مقاله به تدریس نظریه های حسابداری به دانشجویان دوره کارشناسی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی، کمک می کند. 

تاریخ ثبت: 1395/10/07
تعداد مطالعه: 2819
تعداد دریافت: 152
حجم فایل : 94.21 KB
گروه: افشاء
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

مجید قانع |   1395/10/12 23:28:06   |
0     1
با سلام و احترام
اهمیت بالای افشای اطلاعات مالی و حسابداری جهت تصمیم گیری های خرد و کلان در تجارت بر کسی پوشیده نبوده و یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسائل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی است. به همین منظور و هدف ، گامی به سوی کاهش شکاف در زمینه ی نظری تحقیقات افشاء اطلاعات برداشته شود. هدف این طرح کلی، در بر گرفتن گستره ای از تئوری های خاص مربوط به افشای اطلاعات و نشان دادن ارتباط بین مفاهیم مختلف پدیده افشاء مالی، می باشد. عوامل محیطی، تعیینکننده حیطه گزارشگری مالی میباشند، و در نتیجه، این عوامل باعث تغییرات در فعالیتهای افشاء در یک شرکت در طی زمان میباشند و تفاوتهای بین شرکتها را توصیف میکنند. عوامل محیطی، محیط عمومی سیستمهای افشای اطلاعات را، هم در یک کشور خاص و هم بین کشورها، تشکیل میدهند. عوامل محیطی خارجی به افشای اجباری میانجامند. تئوریهای قانونی سطح افشای اجباری الزام شده را معین میکنند. عوامل داخلی به انگیزه مدیران برای افشای اختیاری میانجامد که این موضوع بر اساس تئوریهای گوناگونی که این انگیزهها را بیان میکنند، میباشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hadi roostaie |   1396/04/12 22:15:03   |
افشاء در حالت کلی به معنای انعکاس اطلاعات است. اما حسابداران از این واژه معنای محدودتری را در نظر می¬گیرند و آن را به معنای انعکاس اطلاعات مالی واحد تجاری در قالب گزارش¬های مالی می¬دانند، که معمولاً به صورت سالیانه ارائه می¬شود. که شامل افشای توصیفی و مالی، اجباری و اختیاری، چاپی و اینترنتی میشود.
تئوری های افشای اطلاعات:

تئوری¬های انگیزه مدیریت
تئوری استانداردگذاری
تئوری دی (1986)
تئوری¬های افشای اینترنتی
رضایی |   1395/11/27 14:14:11   |
0     0
فشای اطلاعات توسط شرکت‌ها یکی از ابزارهای مهم مدیران به منظور انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد مالی به سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد ذینفع بوده و یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسانل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات است. مطالعات پیرامون افشای اطلاعات در سه حوزه، اندازه‌گیری سطح و کیفیت افشای اطلاعات، محرک‌های افشای اطلاعات و پیامدهای آن برای بازار سرمایه طبقه بندی می‌شوند. مقاله حاضر به مرور جامع، تحقیقات حوزه افشای اطلاعات در ایران پرداخته و با بررسی موضوعات، متغیرها و عوامل مورد بررسی، چارچوب تحقیقاتی مناسب و منسجمی از تحقیقات حوزه افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها ارائه می‌دهد. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهد، توجه به ابعاد مختلف افشای اختیاری و توسعه روش‌های تحقیق مانند استفاده از مدل‌های غیر خطی می‌تواند به بهبود و گسترش ادبیات افشای اطلاعات کمک بسزایی کند.
کلیدواژه ها
افشای اجباری؛ افشای اختیاری؛ محرک‌های افشاء و پیامدهای اقتصادی افشاء
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسن زارع |   1396/03/04 11:42:39   |
0     0
در ادبیات افشاء اطلاعات، ابزار اندازه‌گیری چک لیست می‌باشد. به منظور اندازه‌گیری شاخص افشای اطلاعات سه مرحله، تهیه چک لیست مناسب وتعیین اجزای اطلاعات موجود در چک لیست، تعیین نمره هریک از اقلام و محاسبه شاخص افشاء باید طی شود. در افشای اجباری، اطلاعات موجود در چک لیست بر حسب موارد ذکر شده در استانداردهای حسابداری تعیین می‌شود و در افشای اختیاری، این ابزار خودساخته از مرور رهنمودهای مجامع حرفه‌ای حسابداری و ادبیات موجود در این حوزه حاصل می‌شود.
برای تعیین نمره هر یک از اجزای اطلاعاتی چک لیست دو رویکرد اصلی توسط کوک (1989) معرفی گردیده است. رویکرد اول که مورد توجه کوپلند و فردریک (1968) می‌باشد، وابسته به ارائه اطلاعات است. در این رویکرد محقق تعداد لغات بکاررفته برای هریک از اقلام افشا را مورد توجه قرار می‌دهد. در نتیجه نمره بین صفر و یک متغیر خواهد بود. کوک (1989) این معیار را بخاطر عینیت در تعیین نمره افشا مورد انتقاد قرار داد و رویکرد دو بخشی را معرفی نمود. طبق این رویکرد، به اقلام افشا شده عدد یک و به اقلام افشا نشده عدد صفر تعلق می‌گیرد. با این وجود، برای اجتناب از هرگونه اثر منفی بر روایی و پایایی نمرات افشاء دو مساله وزن‌دهی و دیگری اقلام غیرقابل کاربرد برای برخی شرکت‌ها، مورد توجه قرار می‌گیرد.
در بحث وزن‌دهی دو رویکرد وجود دارد. رویکرد اول عدم وزن‌دهی است که در نظر می‌گیرد اهمیت افشای تمامی اقلام با یکدیگر برابر است. رویکرد دوم وزن‌دهی است که فرض می‌کند اهمیت اقلام افشا برای گروه‌های استفاده‌کننده متفاوت است و وزن متفاوتی به اقلام می‌دهد. محققان زیادی رویکرد عدم وزن‌دهی را مورد توجه قرار می‌دهند؛ زیرا اهمیت اقلام در طی زمان و در بخش‌های مختلف در حال تغییر است (حسن و همکاران، 2006). در رویکرد وزن‌دهی غالباً به اهمیت اطلاعات از منظر تحلیل‌گران توجه می‌شود و ضرورتاً بیانگر اهمیت اقلام از منظر دیگر ذینفعان نمی‌باشد. لذا شاخص بدست آمده برحسب عدم وزن‌دهی زمانی که محقق بر ذینفعان تاکید می‌کند، مناسب‌تر است (کوک، 1989، حسن و همکاران، 2006 و وانگ و همکاران، 2008).
شاخص افشا از تقسیم امتیاز افشای اختیاری شرکت بر حداکثر نمره افشای اختیاری قابل کسب حاصل می‌گردد. مطالعاتی که به بررسی میزان و سطح افشاء اطلاعات در شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته‌اند، به شرح زیر ارائه شده‌اند.
نوری فرد (1377) پژوهشی را تحت عنوان"افشای اطلاعات در گزارش‌های مالی شرکت‌ها" انجام داده است. در این پژوهش کوشش شده تا جنبه‌های کمی و کیفی افشای اطلاعات را در ایران ضمن بررسی گزارش‌های سالیانه مورد ارزیابی قرار دهد. وی برای اندازه‌گیری افشاء از چک لیست افشاء تحقیقات پژوهشگرانی مانند سرف (1962)، بازبی (1974) و... استفاده کرد که شامل 55 مورد افشاء بود. روند افشا اطلاعات در قالب سه ویژگی از ویژگی‌های شرکت (میزان دارائی، حاشیه سود، ماهیت صنعت)، مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصله از این پژوهش نشان داد، میان اندازه شرکت از لحاظ جمع دارایی‌ها وحاشیه سود و میزان افشاء در یادداشت‌های همراه صورت‌های مالی رابطه‌ای مثبت وجود دارد، اما میان نوع صنعت و افشاء رابطه‌ای وجود ندارد.
فروغی و همکاران (1387) در پژوهشی نگرش مدیران شرکت‌های تولیدی پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را در خصوص افشای اطلاعات حسابداری اجتماعی، بر مبنای تئوری‌های اقتصاد سیاسی، تئوری مشروعیت و تئوری گروه‌های ذینفع را مورد بررسی دادند. بر اساس تئوری‌های مذکور، در صورت اختیاری بودن افشای چنین اطلاعاتی، مدیران تنها مایل به ارائه‌ی اطلاعاتی هستند که تصویری مطلوب از شرکت ارائه می‌دهند. نتایج حاصل از تحقیق دقیقا در راستای تئوری‌های فوق است و نشان می‌دهد که مدیران شرکت‌های ایرانی مایل به افشای اطلاعات مربوط به منافع اجتماعی و مسایل رفاهی کارکنان خود هستند، ولی برای افشای اطلاعات مربوط به هزینه‌های اجتماعی سازمان خود تمایل ندارند.
مهدوی پور و همکاران (1389) در این تحقیق، به بررسی میزان اطلاعات افشا شده از طریق اینترنت در وب سایت 100 شرکت از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ارتباط آن با برخی از ویژگی‌های شرکت شامل اندازه، اهرم شرکت، سودآوری و نوع صنعت، پرداختند. نتایج نشان می‌دهد، بین افشای اطلاعات مالی از طریق اینترنت (متغیر وابسته) و اندازه شرکت، اهرم شرکت و نوع صنعتی که شرکت در آن فعالیت می‌کند (متغیر‌های مستقل)، رابطه معناداری وجود دارد، اما ارتباط معناداری بین متغیر وابسته و متغیر مستقل سودآوری شرکت مشاهده نگردید.
شیری و کریمی ربایی (1389) در پژوهشی به بررسی میزان اطلاعات افشا شده از طریق اینترنت در وب سایت شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران و ارتباط آن با برخی از ویژگی‌های غیرمالی شرکت‌ها پرداختند. نتایج تحقیق نشان می‌دهد در شرکت‌های بورسی ایران، بین ویژگی‌های غیرمالی و افشای اینترنتی رابطه معناداری وجود دارد که این رابطه در مورد میزان اهمیت به "کیفیت محصولات و فرایندها" و "ارتباط اینترنتی با ذینفعان" مستقیم و در مورد "فشار محیطی" و "نوع صنعت" معکوس بوده است.
طالب نیا و همکاران (1391) در پژوهش خود در رابطه با ارزیابی کمیت و ماهیت افشای اطلاعات حسابداری زیست محیطی و اجتماعی در بورس اوراق بهادار تهران انجام داده‌اند. برای اندازه‌گیری و مقایسه کمیت و ماهیت افشای زیست محیطی و اجتماعی شرکت‌ها از تحلیل محتوی استفاده شده است. این پژوهش سطح افشای اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی را با تعداد جمله اندازه‌گیری می‌کند. یافته‌های پژوهش نشان می‌دهد، شرکت‌های ایرانی ترجیح می‌دهند اطلاعات زیست محیطی و اجتماعی را در گزارش هیئت مدیره به شکل اطلاعات اختیاری افشاکنند. بیشترین افشا در بخش منابع انسانی و سپس در بخش محصولات و خدمات بوده است. آنها بیان کرده‌اند که شرکت‌ها تمایل دارند اخبار بیطرفانه، سپس اخبار خوب را بیشتر از اخبار بد افشاکنند.
اعتمادی و خلیل پور (1391) در پژوهشی کیفیت افشاء اطلاعاتی شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران را با استفاده از رویکرد ترکیبی آنتروپی- فازی ارزیابی نمودند. با استفاده از تکنیک آنتروپی درجه اهمیت هریک از ابعاد کیفیت افشاء اطلاعاتی مشخص شد. سپس این وزن‌ها به همراه داده‌های استخراج شده از پرسشنامه ارزیابی کیفیت افشاء اطلاعاتی شرکت‌ها که بر اساس رویکرد فازی تنظیم شده است، ترکیب شده و مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. جامعه آماری، سرمایه گذاران در بورس اوراق بهادار و روش گردآوری داده‌ها، پرسشنامه می‌باشد که بر اساس دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های بورسی تنظیم شده است. نتایج حاصل از ماتریس‌های آنتروپی نشان می‌دهد که از دید سرمایه‌گذاران ویژگی بی‌طرفانه بودن از لحاظ اهمیت داشتن در اولویت اول، افشای کافی در اولویت دوم، و قابلیت تایید بودن در اولویت آخر است. آزمون فرضیات نشان می‌دهد که اطلاعات ارائه شده توسط شرکت‌ها دارای ویژگی‌های صحیح بودن، رجحان محتوا بر شکل، بی‌طرفانه بودن، سودمندی در ارزیابی، دارای ثبات رویه و قابلیت مقایسه است، اما از نظر سرمایه گذاران، اطلاعات ارائه شده، ویژگی‌های کامل بودن، به موقع بودن، سودمندی در پیش بینی و افشاء کافی را ندارند.
شعری و حمیدی (1392) در پژوهشی کفایت افشای معاملات با اشخاص وابسته را با استفاده از چک لیست افشای تهیه شده طبق استاندارد حسابداری شماره 12 ایران، بررسی نمودند. در این پژوهش 14 مورد افشا به دو دسته افشای عمومی (5 مورد) و سایر موارد افشا (9 مورد) تقسیم و میانگین افشا محاسبه گردید. با در نظر گرفتن سطح افشای 50 درصد، نتیجه بررسی نشان می‌دهد که شرکت‌ها بطور میانگین 46 درصد از موارد افشای عمومی و 58 درصد تا 62 درصد از سایر موارد افشا را گزارش می‌کنند. در واقع الزامات مندرج در استاندارد حسابداری12 ایران، بطور کامل توسط شرکت‌ها گزارش نمی‌شود.
مرور ادبیات فوق نشان می‌دهد، در ایران سطح افشاء اطلاعات عمدتا متوجه افشای اجباری در استانداردهای حسابداری ایران می‌باشد و تحقیق درباره سطح افشای اختیاری هنوز در ابتدای کار قرار دارد. افشاءاختیاری در بسیاری از شرکت‌های پذیرفته شده در بورس‌های معتبر جهانی مورد تشویق قرارمی گیرد و از ابعاد مختلفی نظیر اطلاعات مالی، اطلاعات غیر مالی، اطلاعات چشم انداز آتی و غیره برخوردار است. پژوهش‌های انجام شده در سال‌های اخیر نشان می‌دهد، چارچوب گزارشگری مالی سنتی توانایی ارائه صورت کاملی از فعالیت‌های شرکت را نداشته و قادر به ایفای وظیفه پاسخگوئی بطور کامل و صحیح نیست (گوتری و همکاران، 2004). شواهد تجربی نشان می‌دهد، اطلاعات مهمی نظیر اطلاعات مرتبط با دارایی‌های نامشهود، مسئولیت اجتماعی و زیست محیطی شرکت، مکانیزهای حاکمیت شرکتی و چشم انداز آتی فعالیت‌های شرکت جایگاهی در گزارشگری سنتی ندارد. لذا در راستای رفع نواقص گزارشگری سنتی لازم است الگوها و چارچوب‌هایی برای افشای اختیاری تدوین و ارائه گردد که بتواند تا حد امکان نیازهای اطلاعاتی ذینفعان را مرتفع سازد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی ملکی ابرده |   1396/03/23 19:26:37   |
0     0
سرمایه گذاران وسایرمشارکت دهندگان دربازاربدنبال اهمیت افشای اطلاعات ورابطه آن باهزینه حقوق صاحبان سهام شرکت باتوجه به اندازه آن می باشندچراکه باعث تحرک آنهادربازاروبه نوعی تغییردروضعیت بازاربورس داخل کشورمی گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مصطفی صانعی |   1396/03/28 01:00:15   |
0     0
تئوری های افشای اطلاعات :
1- افشای مالی تحت شرایط واقعی بازار مالی،شکست بازار
2- تئوری علل محیطی(ECT)
3- تئوری مقررات
4- تئوری های انگیزه مدیریت

به طور کلی افشای شرکت ها یک موضوع هزینه بر است. این هزینه ها شامل هزینه های جمع آوری اطلاعات، هزینه های نظارت، هزینه های حسابرسی و مخارج حقوقی می باشد. در نتیجه، مدیران زمانی که منافع بیشتر از هزینه کل افشاء باشد، مایل به افشاء هستند .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/29 00:09:49   |
0     0
افشای اجباری و اختیاری اطلاعات می‌تواند دارای پیامدهای اقتصادی متعددی باشد که از جملة این پیامدها می‌توان به بهبود نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه، کاهش هزینة سرمایة شرکت‌ها و افزایش کاربران و افزایش توان پیش‌بینی استفاده‌کننده از اطلاعات اشاره نمودکه این موارد نیز نهایتا منجر به افزایش ارزش شرکت می‌گردد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/29 00:11:36   |
0     0
انواع افشاء
به طور کلی افشا به دو بخش اساسی تقسیم می شود:
افشای اجباری و افشای اختیاری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل موحدی |   1396/03/29 00:13:03   |
0     0
افشای اجباری (الزامی): شامل اطلاعات افشا شده در شرکت که بر اساس الزامات قوانین و مقررات ارائه می شود. در این مقاله تنها به بررسی و توضیح جهش افشای اختیاری شرکت ها پرداخته می شود.
افشای اختیاری: افشای اطلاعاتی فراتر از تعهدات قانونی است که به وسیله‌ی نهادهای قانون گذار تدوین شده است. شرکت هایی که به طور اختیاری و بدون اجباری مراجع قانون گذار اطلاعاتی را افشا می کنند در واقع برای شکل دادن توقّعات مشارکت کنندگان بازار تلاش می کنند و از این رو به واسطه افشای اطلاعات اضافی از شرایط معامله با این اشخاص منفعت می برند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/04/01 18:24:51   |
0     0
افشاء اطلاعات مالی، عدم تقارن اطلاعاتی را کاهش داده و سبب نقدینگی بیشتر سهام می گردد. علیرغم تحقیقات انجام شده در کشورهای توسعه یافته، به ارتباط بین افشاء اطلاعات و نقدینگی سهام در بازارهای نوظهور ایران پرداخته نشده است؛ بنابراین، این مقاله درصدد است تا به مطالعه تأثیر افشاء اطلاعات بر نقدشوندگی سهام که از طریق قیمت پیشنهادی خرید و فروش سهام اندازه گیری شده است، بپردازد. برای تعیین درجه افشاء اطلاعات توسط شرکتها، چک لیستی بر اساس استانداردهای حسابداری تهیه شده و در نهایت، ارتباط آنها با نقدینگی سهام در مورد 112 شرکت برای سال 1386 مورد مطالعه قرار گرفت.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sobhan karimi |   1396/04/01 18:26:47   |
0     0
افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها یکی از ابزارهای مهم مدیران به منظور انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد مالی به سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد ذینفع بوده و یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسانل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات است. مطالعات پیرامون افشای اطلاعات در سه حوزه، اندازه‌گیری سطح و کیفیت افشای اطلاعات، محرک‌های افشای اطلاعات و پیامدهای آن برای بازار سرمایه طبقه بندی می‌شوند. مقاله حاضر به مرور جامع، تحقیقات حوزه افشای اطلاعات در ایران پرداخته و با بررسی موضوعات، متغیرها و عوامل مورد بررسی، چارچوب تحقیقاتی مناسب و منسجمی از تحقیقات حوزه افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها ارائه می‌دهد. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهد، توجه به ابعاد مختلف افشای اختیاری و توسعه روش‌های تحقیق مانند استفاده از مدل‌های غیر خطی می‌تواند به بهبود و گسترش ادبیات افشای اطلاعات کمک بسزایی کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد احمدی |   1396/04/02 02:55:54   |
0     0
مفهوم افشاء، مفهوم گسترده‌ای است که با توجه به مسئله عدم تقارن اطلاعاتی و پیچیدگی-های محیط اقتصادی از جنبه‌های مختلف مورد بررسی قرار گرفته است. افشا برای کارایی عملکرد بازار سرمایه بسیار حیاتی می‌باشد. با توجه به مفاهیم و تعاریف افشا، محققان افشا را در دو سطح بیان می‌کنند: افشای اجباری و افشای اختیاری. افشای اجباری، متشکل از همه اطلاعاتی است که نیاز است بر طبق قوانین شرکت‌ها، قوانین بورس‌اوراق بهادار و استانداردهای حسابداری قابل اجرا افشا شوند. اهمیت افشای اجباری در اهداف گزارشگری مالی بنیادی است. افشای اختیاری، به عنوان اطلاعاتی، مالی و غیرمالی، تعریف می‌شود که افشای آن برای شرکت دارای مزیت بوده اما خارج از الزامات قانونی می‌باشد. عوامل محیطی، اقتصادی و ویژگی‌های مالی شرکت باعث می‌شود تا نتوان عدم تقارن اطلاعاتی و مسئله نمایندگی را به طور کامل از بین برد.

انواع افشاء
به طور کلی افشا به دو بخش اساسی تقسیم می شود:
افشای اجباری و افشای اختیاری.
افشای اجباری (الزامی): شامل اطلاعات افشا شده در شرکت که بر اساس الزامات قوانین و مقررات ارائه می شود. در این مقاله تنها به بررسی و توضیح جهش افشای اختیاری شرکت ها پرداخته می شود. [8]
افشای اختیاری: افشای اطلاعاتی فراتر از تعهدات قانونی است که به وسیله‌ی نهادهای قانون گذار تدوین شده است. شرکت هایی که به طور اختیاری و بدون اجباری مراجع قانون گذار اطلاعاتی را افشا می کنند در واقع برای شکل دادن توقّعات مشارکت کنندگان بازار تلاش می کنند و از این رو به واسطه افشای اطلاعات اضافی از شرایط معامله با این اشخاص منفعت می برند. [9]
بحران های مالی در چند دهه اخیر در کشورهای اروپایی و آمریکایی سبب شده است که مسئله شفافیت اطلاعات و افشای اختیاری در فرآیند گزارشگری مالی مورد توجه عمیق مجامع حرفه ای قرار گیرد. [10]
نظریه افشای اختیاری بیان می دارد که مدیران در صورت فزونی منافع افشاء بر هزینه های آن، اطلاعاتی از شرکت را تحت مدیریت خود دارند، افشاء خواهند نمود. [11]
از این رو در افشاء اختیاری، مدیر همواره با مسئله افشاء یا عدم افشاء اطلاعات، تابعی از هزینه افشاء اطلاعات به بازارمواجه است. مدیر می داند که سیمای عقلانی بازار و تصمیم به افشاء یا عدم افشاء اطلاعات، تابعی از هزینه افشاء اطلاعات، هزینه عدم افشاء (رسیدن به مقامی هم شأن شرکت های با کیفیت پایین تر از دید بازیگران بازار) و منافع بازار سرمایه از محل افشاء (قیمت سهام بالاتر) خواهد بود. تمایل به افشاء اطلاعات مستقیمأ به هزینه هایی که شرکت تحمل یا منافعی که شرکت تحصیل می کند، بستگی دارد. [12]
افشای اختیاری، ساز و کاری است که از بیرون کنترل می شود و می شود و می کوشد مشکلات بین سهامداران را از طریق فراهم کردن اطلاعات مربوط به نتایج مالی و غیر مالی کاهش دهد. توجیه نظری افشای اختیاری بر مبنای نفروضاتی است. و افشا همچون ابزاری در دست آنها برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی بین مدیران و سرمایه گذاران استفاده می شود. [13]
منظور از افشای اختیاری، اطلاعاتی است که برای توضیح در خصوص محتوای صورت های مالی، نیاز می باشد. [14]
افشای اختیاری، افشای اطلاعاتی است فراتر از تعهدات قانونی، که به وسیله نهادهای قانونگذار تدوین شده است و نقش مهمی در کاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران برون سازمانی ایفا می­کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد، تئوری نمایندگی ( به دلیل تضاد منافع میان مدیر و مالک)، تئوری علامت دهی (به دلیل اطلاعات نامتقارن)، تئوری نیاز سرمایه (به دلیل نیاز به جذب سرمایه خارجی) و تئوری مشروعیت (به دلیل نیاز به تداوم فعالیت و تامین نیازهای اجتماعی)، تئوریهای معرف افشای اختیاری اطلاعات هستند. در مورد افشاء اختیاری، مدیران چنین افشاهایی را زمانی انجام می دهند که منافع حاصل از آن بیش از هزینه های آن باشد. در این مقاله ضمن بررسی تئوریهای افشاء اختیاری، هزینه و منافع حاصل از افشاء اطلاعات، محرکه های افشاء اختیاری اطلاعات و عوامل محدود کننده افشاء اختیاری اطلاعات، مورد بررسی قرار می گیرند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
هادی ملکی ابرده |   1396/04/02 16:49:42   |
0     0
نوسان پذیری بازده سهام یکی از موضوعات بحث‌برانگیز مالی است که در سال‌های اخیر مورد توجه محققین بازارهای سرمایه نوظهور قرار گرفته است (لانگ، 2008). سرمایه‌گذاران نوسان پذیری بازده سهام را به عنوان معیاری از ریسک در نظر می‌گیرند سیاست‌گذاران بازار سرمایه از این معیار به عنوان ابزاری جهت اندازه‌گیری میزان آسیب‌پذیری بازار سهام از وجود رابطه نامتقارن بین بازده سهام و نوسانات بازده سهام استفاده می‌کنند (ظفر و همکاران، 2008).

کیفیت افشا میزان اطلاعاتی است که از سوی شرکت‌ها در متن صورت‌های مالی اساسی یا در یادداشت‌های همراه، برای کمک به تصمیم‌گیری ارائه می‌شود. افشا یکی از اصول حسابداری است. بر اساس این اصل، باید کلیه اطلاعات مربوط به فعالیت‌های شرکت به نحو مناسب و به موقع، در اختیار گروه‌های مختلف استفاده‌کننده قرار گیرد. در واقع هدف اصلی از افشا، کمک به استفاده‌کنندگان در تصمیم‌گیری مربوط به سرمایه‌گذاری، تفسیر وضعیت مالی شرکت‌ها، ارزیابی عملکرد مدیریت و پیش‌بینی جریانات وجوه نقد آتی است. محققین در حوزه افشاء گزارشگری مالی به منظور سنجش میزان افشاء وتأثیر آن بر تصمیمات سرمایه‌گذاران از انواع مختلفی از عوامل تأثیرگذار بر افشاء اطلاعات مالی بهره. برده‌اند (مار ستون، 1996). گزارشگری مالی اثربخش موجب مطرح‌شدن و تحلیل بیشتر شرکت در بازار داخلی می‌شود و امکان ورود به بازار خارجی و جذب سرمایه‌گذاران بین‌المللی را فراهم می‌کند. شرکت‌های با نقد شوندگی پایین به منظور جذب سرمایه‌گذاران و افزایش نقدشوندگی سهام، افشای باکیفیتی ارائه می‌کنند (رودریگرز، 2010).

با توجه به اهمیت کیفیت افشا و مسؤولیت مدیران شرکت‌ها در قبال اطلاع‌رسانی، سازمان بورس و اوراق بهادار تهران تصمیم گرفت امتیاز و رتبه کلیه شرکت‌های پذیرفته‌شده در بورس را از نظر کیفیت افشا و اطلاع‌رسانی مناسب به بازار منعکس کند تا شرکت‌ها نسبت به جایگاه خود واقف شده و در جهت ارتقای آن بکوشند (ستایش و همکاران، 1390).

کیفیت گزارشگری مالی و ارتقا افشا را می‌توان به عنوان ابزار آگاهی بخشی تلقی کرد که بر تغییرات قیمت و متعاقباً نوسان بازده سهام نقش اثر می‌گذارند. افشای مطلوب اطلاعات حسابداری منجر به کاهش تقارن اطلاعات و کاهش هزینه سرمایه می‌شود و از این طریق نقشی اساسی را در کارایی بازار سرمایه ایفاء می‌نماید. اگر سطح افشای اطلاعات حسابداری در سطح گزارشگری سالانه افزایش یابد، سهامداران خواهند توانست اطلاعات موجود در ورود و خروج جریان‌های نقدی عملیاتی که برای پیش‌بینی سودهای آتی مفید می‌باشند را بهتر و با صحت بالاتر ارزیابی نمایند و از این طریق بتوانند به پیش‌بینی‌های باثبات‌تری در خصوص بازده سهام دست یابند که این امر باعث کاهش نوسان پذیری بازده سهام می‌شود. از این رو انتظار می‌رود با افزایش کیفیت افشا نوسان پذیری بازده سهام کاهش یابد. پژوهش‌هایی که در سال‌های اخیر در حوزه شفافیت و کیفیت افشا انجام پذیرفته است حاکی از وجود رابطه بین افشای اطلاعات حسابداری و اثرات اقتصادی آن است لیکن در خصوص ارتباط آن با نوسان پذیری بازده سهام تحقیق خاصی انجام نگرفته است. بنابراین با توجه به اهمیت موضع و فقدان پژوهش جامعی که به اثرات اقتصادی کیفیت افشا از جمله تأثیر آن بر نوسانات بازده سهام بپردازد، تحقیق حاضر درصدد بررسی ارتباط میان کیفیت افشای اطلاعات حسابداری و نوسان پذیری بازده سهام شرکت‌های پذیرفته‌شده در بازار بورس اوراق بهادار تهران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/03 09:01:55   |
0     0
افشاء در حالت کلی به معنای انعکاس اطلاعات است. اما حسابداران از این واژه معنای محدودتری را در نظر می گیرند و آن را به معنای انعکاس اطلاعات مالی واحد تجاری در قالب گزارش های مالی می¬دانند، که معمولاً به صورت سالیانه ارائه می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/04 22:58:13   |
0     0
افشای اختیاری، افشای اطلاعاتی است فراتر از تعهدات قانونی، که به وسیله نهادهای قانونگذار تدوین شده است و نقش مهمی در کاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران برون سازمانی ایفا می­کند. نتایج تحقیقات نشان می دهد، تئوری نمایندگی ( به دلیل تضاد منافع میان مدیر و مالک)، تئوری علامت دهی (به دلیل اطلاعات نامتقارن)، تئوری نیاز سرمایه (به دلیل نیاز به جذب سرمایه خارجی) و تئوری مشروعیت (به دلیل نیاز به تداوم فعالیت و تامین نیازهای اجتماعی)، تئوریهای معرف افشای اختیاری اطلاعات هستند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
علیرضا حاتمی |   1396/04/05 08:18:23   |
0     0
افشای اطلاعات برای تصمیمات مدیران وشرکت باید 2شرط داشته باشد: 1-بایدبراساس منفعت -هزینه باشد یعنی منفعت آن بیشتر ازهزینه های آن باشد 2-باید به موقع باشد یعنی زمانی که به اطلاعات نیازاست افشا شود نه بعدازدست رفتن فایده آن
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
یوسفی |   1396/04/09 14:22:07   |
0     0
نتایج تحقیق حاکی از این است که بین کارایی مدیریت، نقدینگی شرکت، سودآوری، اهرم مالی و میزان دارایی ثابت با کیفیت افشای اجباری رابطه مثبت و بین رقابت در بازار محصول و کیفیت افشای اجباری رابطه منفی وجود دارد. همچنین بین ساختار هیئت مدیره، نقدینگی شرکت، اندازه، سودآوری، اهرم مالی و میزان دارایی ثابت با کیفیت افشای اختیاری رابطه مثبت و بین مالکیت اعضای هیئت مدیره و کیفیت افشای اختیاری رابطه منفی وجود دارد و در باقی موارد هیچ گونه رابطه­ای مشاهده نگردید
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
منصوره پورهادیان |   1396/04/10 20:19:46   |
0     0
افشای اطلاعات مالی و غیر مالی یک شرکت امکان اتخاذ تصمیمات اقتصادی جهت تخصیص منابع کمیاب را برای بازیگران بازار سرمایه فراهم می کند و بر کارایی بازار تأثیر می گذارد. شرکت ها افشای اطلاعات را از طریق انتشار صورت های مالی، یادداشت های توصیفی، گزارش هیأت مدیره، و نظایر آن انجام می دهند. علاوه بر این، برخی از شرکت ها علاوه بر افشای حداقل اطلاعات بر اساس استانداردهای مربوط و سایر قوانین و مقررات، به افشای اضافی اطلاعات به صورت اختیاری می پردازند.
انواع افشاء
به طور کلی افشا به دو بخش اساسی تقسیم می شود:
افشای اجباری و افشای اختیاری.
افشای اجباری (الزامی): شامل اطلاعات افشا شده در شرکت که بر اساس الزامات قوانین و مقررات ارائه می شود. در این مقاله تنها به بررسی و توضیح جهش افشای اختیاری شرکت ها پرداخته می شود. [۸]

افشای اختیاری: افشای اطلاعاتی فراتر از تعهدات قانونی است که به وسیله‌ی نهادهای قانون گذار تدوین شده است. شرکت هایی که به طور اختیاری و بدون اجباری مراجع قانون گذار اطلاعاتی را افشا می کنند در واقع برای شکل دادن توقّعات مشارکت کنندگان بازار تلاش می کنند و از این رو به واسطه افشای اطلاعات اضافی از شرایط معامله با این اشخاص منفعت می برند.
انگیزه های افشای اختیاری
۱- عدم تقارن اطلاعات یا مبادلات بازار سرمایه: شرکت ها جهت کاهش عدم اطلاعات و در نتیجه کاهش هزینه تأمین مالی از طریق کاهش ریسک اطلاعات انگیزه برای افشای اختیاری دارند.

۲- مناقشه بر کنترل شرکت: مدیران عملکرد ضعیف شرکت را با افزایش افشای اختیاری تلاش در جهت افزایش ارزش شرکت توجیه می نمایند و از جهتی دیگر افت شغلی فرد را بالا می برد.
۳- پاداش سهام: اگر پاداش مدیران به صورت سهام اعطاء گردد، آنها این انگیزه را خواهند داشت که با افشای اختیاری امکان اظهار دارد. مخرب را کاهش دهند و شرکت نیز با افشای اختیاری انگیزه خواهد داشت تا از این طریق هزینه قرار داد با مدیرانی که پاداش سهام دریافت خواهند کرد کاهش دهد.

۴- پوشش هزینه حقوقی: مدیران مایل به افشای اخبار بد هستند تا از این طریق از برخوردهای قانونی برای افشای ناکافی جلوگیری کنند. مدیران اطلاعات خصوصی را در دسترس قرار نمی دهند.

۵- چالش ها و میزگرد: فهم سرمایه گذاران از توانایی مدیران برای پیش بینی تغییرات آتی در محیط اقتصادی شرکت و عکس العمل به آنها یکی از شاخص های ارزش بازار شرکت ها است. اگر مدیران متوجه شوند که افشای اطلاعات دارای مضرات رقابتی است، افشای اختیاری را محدود خواهند کرد.

۶- محدودیت های افشای اجباری: زمانی که قوانین و مقررات که افشای اجباری را الزامی می دانند و اطلاعات طبق این افشا نیاز سرمایه گذاران را تأمین ننماید و آنها را در فرآیند تصمیم گیری کمک ننماید در آن صورت نیاز به افشای اختیاری اطلاعات افزایش می یابد.
محدودیت های افشای اختیاری
۱- رویه های افشاء: وضع رویه های افشاء یکی از عواملی است که افشای اختیاری اطلاعات را کاهش می دهد، به این معنی که مدیران مجبور هستند همان الگو را در آینده حفظ نمایند، و این ممکن است حفظ آن مشکل باشد. به علاوه، بازار انتظار دارد که شرکت افشای جدید و حفظ آنها را حتی اگر اخبارها بد یا خوب باشد را ارائه نماید.
هزینه های مالکیت: [۲۳] عنوان می دارد که افشا به وسیله هزینه مالکیت محدود می شود. و افشای اطلاعات اضافی در مورد شرکت خواه مطلوب و خواه نامطلوب، می تواند برای سرمایه گذاران، رقابت کنندگان و سایرین مفید باشد. ولی این افشا ممکن است چشم انداز و وضعیت رقابتی شرکت را تهدید کند و باعث کاهش جریان های نقدی آتی می شود. این تهدید بالقوه (بدلیل افشاء) ممکن است باعث شود مؤسسات سطح افشا را محدود کنند تا هزینه حاکمیت افزایش پیدا نکند.
۳- هزینه های نمایندگی: بروز این نوع هزینه ها یکی ازدلایل کاهش افشای اختیاری است. میل مدیران برای دور نگه داشتن توجه بالقوه و سهامداران و دارندگان اوراق قرضه از ارقام بی اهمیّت هزینه هایی را متحمل می شوند و این یکی از عوامل محدود کننده افشای اختیاری است.
۴- هزینه های سیاسی: هزینه های سیاسی به اندازه شرکت ها، بزرگی شرکت ها با سودهای بزرگ که دوست دارند سطح افشای اختیاری اطلاعات را کاهش دهند، بستگی دارد.

شرکت ها در رویارویی با دخالت های بالقوه نهادهای دولتی، از هر نوع ابراز یا وسیله استفاده می کند. در گزارش های سالانه سعی می نمایند کوچک ترین عدد ممکن را برای سود گزارش کنند و دست به اقدامات می زنند تا اثر اقدامات سیاسی مخالف و در نتیجه هزینه های مورد انتظار را کاهش دهند.
۵- هزینه دعاوی حقوقی: اقدامات قانونی علیه مدیران برای افشای ناکافی یا دیر هنگام می تواند به ترغیب مدیران در جهت افزایش افشا اختیاری بیانجامد و یا به طور بالقوه منجر به کاهش انگیزه مدیران در جهت افشاء به خصوص در رابطه با اطلاعات آینده گر می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 01:30:45   |
0     0
میزان اطلاعاتی که افشا میشود

برای سطوح افشا موارد زیر باید در نظر گرفته شود:

1-سطح اطلاعاتی که لازم است افشا شود تا حدودی به میزان اطلاعات و تخصص استفاده کنندگان بستگی دارد.

2-سطح اطلاعات افشا شده در عین حال به مفاهیم مورد قبول حسابداری نیز بستگی دارد.

_افشای مناسب (Adequate disclosure):ارائه حداقل اطلاعات

مورد نیاز اسنفاده کنندگان بنحوی که آنان را گمراه نکند

_افشای منصفانه(Fair disclosure):دنبال کردن هدفی اخلاقی که تمامی گروههای استفاده کنندگان را به یک اندازه مورد توجه قرار دهد.

_افشای کامل(Full disclosure):ارائه تمامی مطالب را در بر می گیرد.

3-نکته قابل ذکر در مورد سطح افشا ارتباط افشا با اندازه واحد های انتفاعی است.اما برخی تحقیقات نشان داده که گزارش سود شرکت های کوچک نیز از دیدگاه سرمایه گذاران حائز اهمیت است زیرا منبع دیگری برای دریافت این قبیل اطلاعات در اختیار ندارند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 01:31:57   |
0     0
استاندارد هایی برای افشای اطلاعات

در یک دنیای ارمانی اتخاذ تصمیم درباره سطح یا میزان اطلاعاتی که باید افشا شودبر اساس این فرض قرار میگیرد که افشای اطلاعات بیشتر میتواند موجب افزایش رفاه اجتماعی شود.

FASB: اطلاعات باید مهم واثر گذار،به هنگام و قابل درک باشد.همچنین اطلاعات باید قابل اتکا،بی غرضانه و اعداد باید دارای صداقت باشد.فرض بر این است که اگر اطلاعات دارای این ویژگی ها باشند منافع جامعه تأمین خواهد شد. (هندریکسن)
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ابوالفضل برزگری حانقاه |   1396/04/12 01:36:30   |
0     0
افشای اطلاعات مالی

1 -اطلاعات برای چه اشخاصی باید افشا شود؟
2-مقصد از افشای اطلاعات چیست؟
3-چه میزان از اطلاعات باید افشا گردد؟
علاوه بر پرسش های بالا چگونگی و زمان بندی افشای اطلاعات نیز حایز اهمیت است زیرا بر سنجش سودمندی اطلاعات تاثیر میگذارد.
مخاطبین افشا

نظر هیئت تدوین استانداردهای حسابداری مالی ایران این است که:
هدف کلی گزارشگری مالی فراهم آوردن اطلاعاتی است که آثار مالی معاملات عملیات و رویدادهای مالی موثر بر وضعیت مالی و نتایج عملیات یک واحد انتفاعی را بیان و از این طریق سرمایه گذاران،اعطا کنندگان تسهیلات مالی و سایر استفاده کنندگان برون سازمانی را در قضاوت و تصمیم گیری نسبت به امور یک واحد انتفاعی یاری دهد.
به گفته FASB
گزارشات مالی باید اطلاعاتی را ارائه کنند که برای سرمایه گذاران کنونی و بالقوه و بستانکاران وسایر استفاده کنندگان از صورت های مالی مفید واقع شود وآنها بتوانند بدین وسیله در مورد سرمایه گذاری ،دادن وام به شرکت وتصمیمات مشابه،به شیوهای بخردانه عمل کنند.(هندریکسن)

اما افشای اطلاعات مالی برای دریافت کنندگان ثانویه گزارشهای مالی نظیر کارکنان،مشتریان عمده،نهادهای دولتی و جامعه نیز مد نظر قرار گرفته است .یکی از دلایل عدم تاکید بر نیازهای اطلاعاتی گروههای ثانویه نداشتن اطلاع کافی از ماهیت تصمیمات آنان است.در حالیکه الگوهای تصمیم گیری سرمایه گذاران و نسبتا روشن و به خوبی تعریف شده است.
چنانچه پذیرفته شود که سرمایه گذاران در مجموع ، کانون توجه حسابداری می باشند می توان افشا در گزارشگری مالی را به عنوان ارائه اطلاعات لازم برای عملکرد بهینه بازار کارآمد سرمایه تعریف کرد.
در برخی ازکشورها در پاسخ به پرسش مربوط به مخاطبین افشا ،سایر گروههای ذینفع نظیر کارکنان و نهاد های دولتی را در کنارسرمایه گذاران قرار می دهند و به یک میزان به نیازهای اطلاعاتی آنان توجه می کنند.مثلا در کشور فرانسه شرکت ها ملزم به ارائه ترازنامه اجتماعی به هیئت های متشکل ازکارکنان و مدیریت می باشند.اگر چه در کشور آمریکا چنین الزاماتی برای شرکت های سهامی وجود ندارد اما سالهاست که درباره مطلوبیت حسابداری منابع انسانی بحث و گفتگو میشود.
¨ با توجه به تمایل کارکنان ودولت به افشای اطلاعات هر ساله در فرانسه یک تراز نامه اجتماعی ارائه می کنند که شامل موارد زیر است:
¨ وضع استخدام
¨ مزایای کارکنان
¨ بهداشت و سلامت کارکنان
¨ سایر شرایط کار
¨ آموزش کارکنان
¨ روابط صنعتی
¨ طرفداران حسابداری منابع انسان در ایالات متحده استدلال می کنند که شرکتها باید به کارکنان آموزش دهند زیرا این آموزش ها باعث میشود که کارکنان بتوانند در آینده در سایه خدمات بهتر منافع بیشتری به بار آورند،در این صورت هزینه آموزش را باید به عنوان یک قلم سرمایه(دارایی) ثبت کرد ونه هزینه جاری.*
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عاطفه خیراندیش |   1396/04/17 17:10:28   |
0     0
افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها یکی از ابزارهای مهم مدیران به منظور انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد مالی به سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد ذینفع بوده و یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسانل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات است. مطالعات پیرامون افشای اطلاعات در سه حوزه، اندازه‌گیری سطح و کیفیت افشای اطلاعات، محرک‌های افشای اطلاعات و پیامدهای آن برای بازار سرمایه طبقه بندی می‌شوند. مقاله حاضر به مرور جامع، تحقیقات حوزه افشای اطلاعات در ایران پرداخته و با بررسی موضوعات، متغیرها و عوامل مورد بررسی، چارچوب تحقیقاتی مناسب و منسجمی از تحقیقات حوزه افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها ارائه می‌دهد. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهد، توجه به ابعاد مختلف افشای اختیاری و توسعه روش‌های تحقیق مانند استفاده از مدل‌های غیر خطی می‌تواند به بهبود و گسترش ادبیات افشای اطلاعات کمک بسزایی کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه ابویی مهریزی |   1396/10/10 02:04:18   |
0     0
اطلاعات حسابداری مورد استفاده سرمایه گذاران و اعتباردهندگان، جهت اخذ تصمیم گیری های به موقع، حایز اهمیت بالایی است. این اطلاعات را شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، به صورت سالیانه در اختیار عموم قرار داده، تا در امر تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرند. لذا در این تحقیق با توجه به اهمیت بالای اطلاعات و افشای اطلاعات توسط شرکتها و تاثیر آن بر قیمت سهام، رابطه بین سطح افشا اطلاعات و نوسانات قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/10/10 11:18:58   |
0     0
در عصر حاضر با گسترش خصوصی سازی و پیشرفت اقتصاد، بازارهای مالی از اهمیت بسیاری برخوردار شده است. گسترش بازارهای مالی متوجه گستردگی ابزارهای مالی و مشارکت هر چه بیشتر افراد مختلف می‌باشد. مشارکت افراد و کارایی عملیاتی موثر بازارهای مالی، وابسته به این موضوع می‌باشد که چگونه اطلاعات به طرف‌های مختلف انتقال می‌یابد . با توجه به اینکه مدیران دارای اطلاعات بیشتر و درک بهتری در رابطه با عملکرد آتی شرکت هستند، برخی از آنها با در نظر گرفتن هزینه و منافع بالقوه افشای اطلاعات، اقدام به افشای اختیاری اطلاعات می‌کنند. در این راستا استراتژی افشای اطلاعات نقش مهمی در کاهش عدم تقارن اطلاعات بین مدیران و سرمایه گذاران خارجی ایفا می‌کند و می‌تواند سطح اعتماد سرمایه گذاران را بالا برده و منجر به بهبود نقدشوندگی سهام و کاهش هزینه سرمایه شود.

حوزه افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها از حوزه‌های مورد علاقه محققان دانشگاهی در بسیاری از کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه می‌باشد. بررسی مطالعات این حوزه نشان می‌دهد، تحقیقات در سه بعد اصلی صورت می‌گیرد.

1) اندازه‌گیری دقیق سطح افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها که در تحقیقات مختلف ابعاد متنوع افشای اجباری و افشای اختیاری از نظر اطلاعات مالی و غیر مالی اندازه‌گیری و کمی سازی شده است.

2) شناسایی عوامل و محرک‌هایی می‌باشد که بر رویه‌ها و سطح افشای اطلاعات تاثیر می‌گذارد. در چارچوب تئوری مشروعیت و تئوری ذینفعان متغیرهایی نظیر حاکمیت شرکتی، ساختار مالکیت، ویژگی‌های شرکت و قدرت ذینفعان ممکن است رویه‌های افشای اطلاعات را تحت تاثیر قرار دهد.

3) بحث پیامدهای افشای اطلاعات است. تحقیقات متعدد نشان می‌دهد که افشا و شفافیت بیشتر، منافع متعددی برای شرکت‌ها به دنبال خواهد داشت. از جمله مهمترین آنها، هزینه سرمایه کمتر و کاهش عدم تقارن اطلاعاتی است. افشای اجباری و اختیاری یکی از ابزارهای شفافیت مالی محسوب می‌شود که منجر به افزایش قدرت نقدشوندگی سهام شرکت و در نتیجه خلق ارزش برای سهامداران و برای جامعه می‌گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:23:25   |
0     0
افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها یکی از ابزارهای مهم مدیران به منظور انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد مالی به سرمایه گذاران، اعتباردهندگان و سایر افراد ذینفع بوده و یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسانل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات است. مطالعات پیرامون افشای اطلاعات در سه حوزه، اندازه‌گیری سطح و کیفیت افشای اطلاعات، محرک‌های افشای اطلاعات و پیامدهای آن برای بازار سرمایه طبقه بندی می‌شوند. مقاله حاضر به مرور جامع، تحقیقات حوزه افشای اطلاعات در ایران پرداخته و با بررسی موضوعات، متغیرها و عوامل مورد بررسی، چارچوب تحقیقاتی مناسب و منسجمی از تحقیقات حوزه افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها ارائه می‌دهد. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهد، توجه به ابعاد مختلف افشای اختیاری و توسعه روش‌های تحقیق مانند استفاده از مدل‌های غیر خطی می‌تواند به بهبود و گسترش ادبیات افشای اطلاعات کمک بسزایی کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:25:21   |
0     0
در ادبیات افشاء اطلاعات، ابزار اندازه‌گیری چک لیست می‌باشد. به منظور اندازه‌گیری شاخص افشای اطلاعات سه مرحله، تهیه چک لیست مناسب وتعیین اجزای اطلاعات موجود در چک لیست، تعیین نمره هریک از اقلام و محاسبه شاخص افشاء باید طی شود. در افشای اجباری، اطلاعات موجود در چک لیست بر حسب موارد ذکر شده در استانداردهای حسابداری تعیین می‌شود و در افشای اختیاری، این ابزار خودساخته از مرور رهنمودهای مجامع حرفه‌ای حسابداری و ادبیات موجود در این حوزه حاصل می‌شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:42:53   |
0     0
ز منظر تئوری ذینفعان، افشای اطلاعات تحت تاثیر قدرت ذینفعان داخلی و خارجی شرکت می‌باشد. ذینفعان مختلف، اهداف و عملیات شرکت را تحت تاثیر قرار می‌دهند و شرکت در راستای پاسخگویی به نیازهای اطلاعاتی ذینفعان اقدام به افشای اطلاعات در ابعاد و سطوح مختلف می‌کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:44:00   |
0     0
فشای اجباری و اختیاری اطلاعات می‌تواند دارای پیامدهای اقتصادی متعددی باشد که از جملة این پیامدها می‌توان به بهبود نقدشوندگی سهام در بازار سرمایه، کاهش هزینة سرمایة شرکت‌ها و افزایش کاربران و افزایش توان پیش‌بینی استفاده‌کننده از اطلاعات اشاره نمودکه این موارد نیز نهایتا منجر به افزایش ارزش شرکت می‌گردد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
Maryammojtahedzadah |   1396/10/19 02:45:56   |
0     0
شاخص افشا از تقسیم امتیاز افشای اختیاری شرکت بر حداکثر نمره افشای اختیاری قابل کسب حاصل می‌گردد. مطالعاتی که به بررسی میزان و سطح افشاء اطلاعات در شرکت‌های پذیرفته در بورس اوراق بهادار تهران پرداخته‌اند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فریبا میرتقی |   1396/11/01 21:45:03   |
0     0
افشای مالی تحت شرایط واقعی بازار مالی،شکست بازار
بازارهایی که کنترل نشوند، در ایجاد تخصیص کارای منابع شکست می¬خورند. بلکویی (2004) بیان می¬کند شکست¬های ضمنی و صریح در بازار وجود دارند. نقص¬های ضمنی بازار حداقل بر یکی از ادعاهای زیر که نقص¬های فعلی بازار اطلاعاتی حسابداری را بیان می¬کند، تمرکز دارد و می¬تواند به تصمیم¬گیری غلط در حوزه سرمایه¬گذاری منتهی شود: 1) ادعای کنترل انحصاری حسابداران بر مدیریت اطلاعات حسابداری. 2) فرضیه سرمایه¬گذاران مبتدی، که بیان می¬کند، تعدادی سرمایه¬گذار در بازار وجود دارند که با برخی از تغییرات و تکنیک¬های پیچیده حسابداری آشنا نیستند. 3) ادعای ناتوانی سرمایه¬گذار، که تحت شرایط مشخصی، فرایندهای تصمیم¬گیری با توجه به تغییر در روش¬های زیربنایی حسابداری، تغییر می¬کنند. فرض می¬شود نقص آشکار در بازار اطلاعات حسابداری زمانی رخ می¬دهد که کیفیت یا کمیت اطلاعات حسابداری تولید شده با هزینه و منافع خصوصی این اطلاعات، تفاوت داشته باشند (بلکویی، 2004). سه منشا اصلی و آشکار برای ناتوانی بازار وجود دارد که عبارتند از: مسئله کالای عمومی، عدم تقارن اطلاعاتی و گزینش نامناسب (کوپر و کیم، 1983).
مسئله کالای عمومی در بر گیرنده مسائل مصرف مشترک است و نمی¬تواند مسائل سواری مجانی یا غیر خریداران را شامل نشود (اسکات، 2003). اطلاعات شرکت، قبل از اینکه افشاء شوند، یا اختصاصی بوده یا محرمانه هستند (زئو و همکاران، 1996) و اطلاعات شرکت اگر چه بعد از افشاء، به صورت رایگان در دسترس استفاده¬کنندگان قرار می¬گیرند، اما به صورت یکسان توزیع نمی¬شوند.
مسئله عدم تقارن اطلاعاتی نیز بر اساس این حقیقت است که بعضی اشخاصی که معاملات تجاری انجام می¬دهند ممکن است نسبت به اشخاص دیگری که همان معاملات تجاری را انجام می¬دهند، اطلاعات بیشتری داشته باشند(کوپر و کیم، 1983). عدم تقارن اطلاعاتی به دلیل تفاوت¬ها یا انگیزه¬های مخالف فراهم¬کنندگان اطلاعات و سرمایه¬گذاران (هیلی و پالیپو ، 2001) به شکل یک رابطه بین افراد آگاه¬تر(فراهم کنندگان) و افراد با آگاهی کمتر(سرمایه گذاران) است (فیلدس و همکاران، 2001). عدم تقارن اطلاعاتی شامل دو قسمت اصلی می¬شود: اولین مورد گزینش نامناسب است که مربوط به افراد داخل شرکت مانند مدیر شرکت و کارمندان می¬باشد که اطلاعات بیشتری در مورد وضعیت موجود شرکت و برنامه های آتی آن نسبت به افراد ذینفع خارج شرکت، دارند (آکرلوف ، 1970). دومین مورد، خطر اخلاقی است، که به مشکلاتی مربوط می¬شود که از تفکیک مالکیت و کنترل شرکت¬های سهامی عمومی، و چگونگی سنجش عملکرد مدیریت توسط دارندگان اوراق قرضه، به وجود می¬آید (کوپر و کیم، 1983). گزینش نامناسب به مشخصه¬های نامطلوب مربوط می¬شود، درحالی‌که خطر اخلاقی به فعالیت¬های نامطلوب، مربوط می¬گردد. در مبحث افشاء، هر دو می¬تواند با افشای مالی اطلاعات، چه مثبت و چه منفی، کاهش یابند. گزینش نامناسب حاکی از این است که فروشندگان اطلاعات بیشتری نسبت به خریداران دارند، در نتیجه پیشنهاداتی که نشان¬دهنده کیفیت کالاهای آنها است، می-پذیرند. کالاهای با کیفیت پایین با قیمت پایین و کالاهای با کیفیت بالا با قیمت بالا فروخته می¬شوند. اما به دلیل عدم تقارن اطلاعاتی، خریداران ممکن است به پایین¬ترین قیمت با فروشنده به توافق برسند، غافل از اینکه ممکن است کالایی با کیفیت پایین خریداری کرده¬اند و باید قیمت پایین¬تری برایش بپردازند. از سوی دیگر، آنها ممکن است به دلیل سوء ظن در مورد قیمت پیشنهادی پایین، ترجیح دهند خرید نکنند، چون می¬ترسند کالایی با کیفیت پایین خریداری کنند. با در نظر گرفتن این مسائل، در بازار غیر ایده¬آل که عموماً به دلیل گزینش نامناسب و عدم تقارن اطلاعاتی ایجاد شده، افزایش افشای وضعیت مالی یک شرکت از طریق وضع مقررات و به صورت اختیاری، می¬تواند راه حلی برای این مسائل باشد (لیوس ، 2009).
بخش بعد، تعدادی از عوامل تعیین کننده در خط سیری که در بالا اشاره شد، در سیستم¬های حسابداری و موثر بر توسعه سیستم¬ها و فعالیت¬های گزارشگری شرکتی در کشورهای جهان را مورد توجه قرار می¬دهد. این امر با بررسی عوامل اصلی موثر بر سیستم¬ها و فعالیت¬های حسابداری یک کشور در طول زمان، و تلفیق آن در تئوری علل محیطی(ECT) ، صورت می¬گیرد.
3-2 تئوری علل محیطی(ECT)
کوکی و والسی (1990) بیان می¬کنند که حسابداری، تابعی از محیطش می¬باشد. در این مبحث، مطالعات بسیاری از جمله گری (1988)، کوکی و والسی (1990)، زئو و همکاران (1996)، روبرت و همکاران (1998)، رادباخ و گری (2002) تلاش دارند تا عوامل محیطی و تکنولوژیک که ممکن است روی توسعه افشای شرکت در یک کشور، موثر باشند، توصیف کنند. افشای شرکت و فعالیت¬های اطلاعاتی حسابداری تحت تاثیر تعدادی از عوامل محیطی و تکنولوژیک مانند اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، مقررات، تجارت بین¬الملل و توسعه فناوری¬های نوین مانند ارتباطات دیجیتال، اینترنت، موبایل و دیگر پیشرفت¬های تکنولوژی نرم افزار¬های رایانه¬ای می¬باشد. والسی و کوکی (1990) تعدادی از این عوامل را در تئوری علل محیطی ترکیب کردند تا ارتباط بین فعالیت¬های افشاء و عوامل محیطی را توصیف کنند. متخصصین پیشین خصوصاً ارتباط بین تغییرات در سیستم¬های حسابداری و تعدادی از عوامل ایجادکننده این تغییرات را در سطح ملی و بین‌المللی، توصیف کرده¬اند. برای مثال، کوکی و والسی (1990) بیان می¬کنند متغیر¬های داخلی، مانند افزایش آموزش مردم یک کشور، به بهبود آگاهی سیاسی و تقاضا برای مسئولیت¬پذیری شرکت کمک می¬کند. از سوی دیگر، متغیرهای خارجی، مانند سرمایه¬گذاری و تجارت بین‌الملل، نیز از طریق الزام به یک سیستم حسابداری استاندارد جامع، موثر هستند، به عنوان مثال تلاش برای یکنواختی استانداردهای حسابداری در اتحادیه اروپا (روبرت و همکاران، 1998). علاوه بر این، کوکی و والسی (1990) شدت و اثربخشی مقررات افشای شرکت در یک کشور را به صورت تابعی از الزامات قانونی و میزان اعمال این قوانین، خلاصه کردند. عوامل محیطی باعث تفاوت¬ها در محیط¬های گزارش دهی شرکت در یک کشور و کشور¬های دیگر می¬شوند، و در نتیجه افشای شرکت و کاربرد تئوری¬های افشای اطلاعات در کشورها متفاوت می¬شود. بخش¬های بعد در مورد تئوری¬ها بر اساس عکس‌العمل دوگانه حسابداران در تلاش برای کاهش عدم تقارن اطلاعاتی و مسئله گزینش نامناسب، بحث می¬کنند. ابتدا، تئوری قانونی که در آن الزامات افشای اجباری به صورت قسمتی از راه حل در نظر گرفته می¬شوند و سپس، تئوری¬های انگیزه مدیران، که در آن افشای اختیاری مد نظر است، تشریح می¬شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/11/01 21:45:39   |
0     0
اطلاعات حسابداری مورد استفاده سرمایه گذاران و اعتباردهندگان، جهت اخذ تصمیم گیری های به موقع، حایز اهمیت بالایی است. این اطلاعات را شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، به صورت سالیانه در اختیار عموم قرار داده، تا در امر تصمیم گیری مورد استفاده قرار گیرند. لذا در این تحقیق با توجه به اهمیت بالای اطلاعات و افشای اطلاعات توسط شرکتها و تاثیر آن بر قیمت سهام، رابطه بین سطح افشا اطلاعات و نوسانات قیمت سهام شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران مورد بررسی قرار می گیرد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/11/01 22:40:25   |
0     0
یکی از ابزارهای مهم بازار سرمایه، وجود اطلاعات شفاف و کامل می‌باشد. افشای اطلاعات کامل از سوی شرکت‌ها باعث افزایش کارایی بازار سرمایه خواهد شد. بنابراین یکی از الزامات کارآیی بازار سرمایه شفاف سازی و افشای کامل اطلاعات می‌باشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/11/01 22:45:18   |
0     0
افشای اطلاعات مستلزم کاربرد همه فرآیندهای گزارشگری مالی می شود . ولی برای افشای این اطلاعات چندین روش شناخته شده و متداول وجود دارد . در هر موردی ماهیت اطلاعات و اهمیت نسبی آن تعیین کننده بهترین روشی است که باید اطلاعات مزبور را ارائه کرد . متداول ترین روش های افشای اطلاعات به شرح زیرند :
.1شکل و شیوه تنظیم صورتهای مالی ( به روش رسمی)
.2واژگاه فنی و ارائه شرح تفصیلی.
.3ارائه اطلاعات در پرانتز.
.4یادداشت پیوست صورتهای مالی .
.5جدول ها و صورتهای مالی مکمل .
.6تفسیرهای ارئه شده در گزارش حسابرس.
.7نامه مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
zahra nematollahi |   1396/11/02 13:42:39   |
0     0
تئوری های پشتوانه افشا
تئوری هزینه نمایندگی: تضاد و منتفع بین مدیر و مالک (سهامداران) که شکل نمایندگی نامیده می شود.
مدیر سود را افزایش می دهد که پاداش بیشتری بگیرد و ممکن است بعضی موارد را افشا نکند
تئوری نیاز سرمایه : مدیر می خواهد سرمایه گذار جذب کند پس با افشای بیشتر این کارو انجام میدهد.
تئوری علامت دهی ( شناسایی ) : اگر خبر بدی بیاید تاثیر آن در بازار واقعی است و اگر خبر خوب بیاید تاثیرآن
روی بازار و سهام بیشتر است.
تئوری هزینه سیاسی : شرکت ها وقتی بزرگ می شوند بیشتر به چشم می آیند و مثلا بیشتر مالیات باید بدهند.
اگرسود بالاتر باشد یا باید سهام را بفروشد یا حقوق پرسنل را افزایش دهد.
تئوری هزینه سیاسی به اندازه شرکت مرتبط است پس تئوری هزینه یعنی شرکت های بزرگ می خواهند سود
کمتری را نشان دهند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
صفیه مزیدی شرف آبادی |   1396/11/02 20:17:30   |
0     0
افشا اطلاعات در صورتهای مالی
اطلاعات برای چه کسانی باید افشا شود؟

q سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان
q گروه های ثانویه (کارکنان ،مشتریان عمده، نهاد های دولتی و جامعه )
بدیهی است که تصمیم گیری در مورد روش افشای اطلاعات وزمان انتشار آنها اهمیت زیادی دارد.زیرا روش وزمان افشای اطلاعات میتواند بر مفید بودن این اطلاعات اثر بگذارد. در مقایسه با تعیین زمان افشای اطلاعات، روش افشای اطلاعات اهمیت کمتری دارد.

به گفته FASB:

گزارشات مالی باید اطلاعاتی را ارائه کنند که برای سرمایه گذاران کنونی و بالقوه و بستانکاران وسایر استفاده کنندگان از صورت های مالی مفید واقع شود وآنها بتوانند بدین وسیله در مورد سرمایه گذاری ،دادن وام به شرکت وتصمیمات مشابه،به شیوهای بخردانه عمل کنند.


هر نوع اطلاعاتی که برای سرمایه گذاران و اعتبار دهندگان مفید است برای دیگران نیز مفید است زیرا فرض بر این است که آنها برای اخذ تصمیمات دارای آگاهی های تخصصی لازم نمی باشند. به هر حال ، همه سرمایه گذاران نیاز به اطلاعات داند تا بتوانند ریسک نسبی شرکتها را مورد ارزیابی قرار دهند و برآن اساس پرتفوی مورد نظر و ترکیب سرمایه گذاری را مشخص کنند.

چنانچه سرمایه گذاران کانون توجه حسابداری باشند، می توان افشا را به عنوان ارائه اطلاعات لازم برای عملکرد بهینه بازار کارآمد سرمایه تعریف کرد.




دادن اطلاعات به گروه های ذینفع :(کارکنان و نهادهای دولتی)

با توجه به تمایل کارکنان ودولت به افشای اطلاعات هر ساله در فرانسه یک تراز نامه اجتماعی ارائه می کنند که شامل موارد زیر است:

•اشتغال
•هزینه های مرتبط با دستمزد
•خدمات بهداشتی و ایمنی
•سایر شرایط کار
•آموزش کارکنان
•روابط کار
•سایر شرایط زیست نظیر تأمین مسکن ، حمل و نقل توسط شرکت

طرفداران حسابداری منابع انسانی در ایالات متحده استدلال می کنند که شرکتها باید به کارکنان آموزش دهند زیرا این آموزش ها باعث میشود که کارکنان بتوانند در آینده در سایه خدمات بهتر منافع بیشتری به بار آورند، در این صورت هزینه آموزش را باید به عنوان یک قلم سرمایه(دارایی) ثبت کرد ونه هزینه جاری .و یا دست کم مشروح مخارج انجام شده گزارش شود .




میزان اطلاعاتی که باید افشا شود.

واژه افشا در گسترده ترین مفهوم خود به معنی ارائه اطلاعات میباشد . حسابداران میکوشند این عبارت را با مفهوم دقیق تری به کار ببرند وهدف آنها ارائه اطلاعات مالی درباره شرکت است که از طریق گزارشات مالی ارائه میشود.گاهی مفهوم این عبارت باز هم محدود تر میشود ومقصود اطلاعاتی

است که در محتوای صورت مالی گنجانده نشده است.

موضوع افشای اطلاعات در ترازنامه،صورت سود وزیان وصورت جریان های نقدی تحت عنوان شناخت،اندازه گیری یا تعیین ارزش اقلام قرار میگیرد.دردقیق ترین دیدگاه،افشای اطلاعات شامل بحث های مدیریت، تجزیه تحلیل ،یادداشتهای پیوست صورت های مالی و صورت حسابهای مکمل میشود.

کمیته استانداردهای بین المللی حسابداری ابراز داشت:

صورت های مالی باید واضح و قابل درک باشد، بر پایه سیاست های حسابداری قرار دارند، این سیاست ها در شرکت های مختلف متفاوت هستند ،هم در یک کشور هم در کشورهای مختلف.این افشا نقش مهم و حیاتی داردو خوانندگان باید بتوانند آنها را به صورت دقیق درک نمایند.






میزان اطلاعاتی که افشا می شود:

üتا حدودی به میزان اطلاعات و تخصص استفاده کنندگان بستگی دارد .
طبق نظر FASB:

برای کسانی که در مورد فعالیت های اقتصادی و تجاری دارای درک معقولی هستند ومیتواننداطلاعات را با آگاهی معقول مطالعه نمایند ،جامع و فراگیر باشد.

üدر عین حال به مفاهیم مورد قبول حرفه حسابداری و نیز به استانداردی بستگی دارد که نسبت به بقیه مطلوب تر است.
اطلاعاتی که باید افشا شود دارای سه ویژگی می باشد:

مناسب، منصفانه ، و کامل

مناسب :کمترین مقداراطلاعاتی که افشا میشود با این هدف منفی (که صورت های مالی موجب گمراهی نخواهد شد،) سازگار است .

منصفانه : هدف، مبتنی بر رعایت اصول اخلاقی یاآیین رفتار حرفه ای

کامل : همه اطلاعات مربوط مهم واثر گذار افشا خواهدشد.


استاندارد هایی برای افشای اطلاعات

در یک دنیای آرمانی اتخاذ تصمیم درباره سطح یا میزان اطلاعاتی که باید افشا شود، بر اساس این فرض قرار می گیرد که افشای اطلاعات بیشتر میتواند موجب افزایش رفاه اجتماعی شود.

FASB: اطلاعات باید مهم واثر گذار،به هنگام و قابل درک باشد. همچنین اطلاعات باید قابل اتکا، بی غرضانه و اعداد باید دارای صداقت باشد.فرض بر این است که اگر اطلاعات دارای این ویژگی ها باشند منافع جامعه تأمین خواهد شد.

افشای اطلاعات الزامی یا اختیاری:

بسیاری از صاحبنظران بر این باورند که شرکت ها همه اطلاعاتی را که برای کارکرد بهینه بازار سرمایه لازم دارند، افشا میکنند.با این توصیح که این اطلاعات در قالب یادادشت های پیوست صورت های مالی و یا صورت حساب های مکمل افشا میشود.

فـــــــــــــــــــــــــــــــرد چوی استاد دانشگاه نیویورک به این نتیجه رسید که: شواهد ومدارکی مبنی بر وجود رابطه مستقیم بین افشای اطلاعات و ورود به بازار سرمایه در سطح جهانی در دست است .




تدوین مقررات برای افشای اطلاعات

در ایالات متحده آمریکا در 1934 مقامات اقدام به تشکیل کمیسیون بورس و اوراق بهادار کردند . اغلب با اطمینان نسبی و آکنده از حقیقت گفته می شود که کمیسیون مزبور مسئول میزان اطلاعاتی است که باید افشا شود و هیئت استانداردهای حسابداری مالی مسئول شکلی است که اطلاعات باید بدان گونه افشا شوند . کمیته مشاوره درباره افشای اطلاعات ، مأموریت کمیسیون بورس و اوراق بهادار را به صورت زیر بیان کرد:

از دیدگاه سیستم افشای اطلاعات شرکت ها ، وظیفه کمیسیون این است که به مردم اطمینان بدهد که اطلاعات به شیوه ای معقول و با کارآیی بالا ارائه می شوند ، این اطلاعات به هنگام و قابل اعتماد هستند و سرانجام اطلاعات مربوط به امور شرکت در رابطه با سرمایه گذاری آگاهانه و تصمیم گیری های مربوطه ( در مورد شرکت ) ارائه می گردد .

کـنت ماست یکی از نظریه پردازان حسابداری یادآور می شود که یکی از اثرات ناشی از اقدام مزبور این است که این امکان به وجود می آید تا کمیسیون بورس و اوراق بهادار شکل و محتوای گزارشات مالی را تعیین ( دیکته ) کند .


شکل اطلاعاتی را که باید افشا کرد

علاوه بر داده های کمی را که معمولاً در صورتهای مالی سنتی ارائه می کنند ، ارائه شرح تفصیلی درباره بخش های متعدد یک واحد تجاری در مورد انواع محصول و ویژگی های مناطق جغرافیایی ، ناشی از رشد یا ادغام شرکت ها ( برای تشکیل مجتمع های بزرگ ) نیز میتواند بسیار ارزنده باشد .

پیش بینی های مالی

این که چه نوع اطلاعاتی را باید پیش بینی کرد و میزان قابل اتکا یا قابل اعتماد بودن آنها را چگونه باید تعیین کرد ، یک پرسش های مطرح و بدون پاسخ است . شاید سود خالص و سود هر سهم از جمله اعداد یا مقادیری باشند که احتمالاً بیشتر پیش بینی می شوند ، ولی شاید پیش بینی این اعداد مشکل تر و چه بسا کمتر قابل اتکا باشند . وجود چنین وضعی ناشی از این است که پیش بینی سود حسابداری به چندین متغیر ذهنی ( ارزشی ) و مفروضاتی بستگی دارد که افراد در مورد شرکت و سیستم اقتصادی در نظر می گیرند .

هنگامی که اطلاعات مربوط به پیش بینی هایی مالی واطلاعات دیگر در مورد شرکت منتشر می شود، لازم است در مورد سیستم اقتصادی و سایر عوامل خارجی مفروضات اصلی بیان شود تا استفاده کنندگان از این اطلاعات بتوانند میزان قابل اتکا بودن آنها را بهتر ارزیابی کنند.


تغییرات حسابداری

از مدت ها پیش تصور بر این بود که برای قضاوت در مورد فعالیت های شرکت و پیش بینی فعالیت های آینده، لازم است که اصول و رویه های حسابداری رعایت شوند.

هرگاه تغییری رخ دهد ، اطلاعات مربوط را باید در صورت های مالی افشا کرد . هنگامی که تغییری رخ می دهد باید دلایل مربوطه و موجه ارائه شود . تغییرات حسابداری از این قرارند : تغییر در اصول حسابداری ، در برآوردهای حسابداری و در واحد تجاری که گزارشاتی ارائه می کند . افشای اطلاعات درباره این تغییرات ، مانند اطلاعاتی که درباره سیاست های حسابداری افشا می شود ، بسیار ضروری است ، به ویژه در رابطه با تصمیماتی که در زمینه سرمایه گذاریها اتخاذ می شود .

رویدادهای پس از تهیه صورتهای مالی

اطلاعات مربوط به رویدادهای مهمی که پس از تاریخ تهیه صورت های مالی ، یا هنگامی که این صورت های مالی در حال تهیه شدن هستند ( ولی پیش از تکمیل شدن گزارش ) رخ می دهند باید به صورتی روشن ، درست و دقیق ارائه شوند {اطلاعات مربوطه افشا شود }

پس از تاریخ تهیه صورت های مالی ولی پیش از تکمیل شدن این نوع گزارشات ، دو نوع رویداد مهم می توانند رخ دهند . آنها از این قرارند :

q رویدادهایی که به صورت مستقیم ، بر مبالغ گزارش شده در صورت های مالی اثر بگذارند .
qرویدادهایی که می توانند بر قابل اتکا بودن مقادیر ارائه شده در ترازنامه و یا بر رابطه بین دارندگان سهام اثر بگذارند و یا اینکه بتوانند بر جنبه مفید بودن اطلاعات ارائه شده در مورد فعالیت های گزارش شده ( از سالهای قبل ) اثر بگذارند {البته از نظر پیش بینی هایی که در دوره جاری می شود }

روش های افشای اطلاعات


افشای اطلاعات مستلزم کاربرد همه فرآیندهای گزارشگری مالی می شود . ولی برای افشای این اطلاعات چندین روش شناخته شده و متداول وجود دارد . در هر موردی ماهیت اطلاعات و اهمیت نسبی آن تعیین کننده بهترین روشی است که باید اطلاعات مزبور را ارائه کرد . متداول ترین روش های افشای اطلاعات به شرح زیرند :

.1شکل و شیوه تنظیم صورتهای مالی ( به روش رسمی)
.2واژگاه فنی و ارائه شرح تفصیلی.
.3ارائه اطلاعات در پرانتز.
.4یادداشت پیوست صورتهای مالی .
.5جدول ها و صورتهای مالی مکمل .
.6تفسیرهای ارئه شده در گزارش حسابرس.
.7نامه مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره .

شکل و شیوه تنظیم صورتهای مالی رسمی

در صورت امکان باید مهم ترین اطلاعات را در محتوای صورتهای مالی ارائه کرد . دارایی ها و بدهی ها و اثر هر یک از این اقلام بر سود خالص و بر حقوق صاحبان سهام را باید به محض رویداد و تغییر در این اقلام ( تغییری را که بتوان با درستی و صحت نسبی تعیین کرد ) در صورتهای مالی ارائه کرد .

واژگان فنی و ارائه شرح تفصیلی

اصطلاحات فنی ، در صورتی که دارای معنی دقیق و شناخته شده باشند ، می توانند بسیار مفید واقع شوند ، ولی بسیاری از اصطلاحات فنی که در حسابداری مورد استفاده قرار می گیرند دارای معنی و مفهوم دقیق نمی باشند . در چنین مواردی ، حسابداران باید از عبارتها یا اصطلاحات توصیفی استفاده کند ، یعنی همان واژگان و اصطلاحات فنی را که تحلیلگران مالی و سایر خوانندگان آگاه به کار می برند .

همچنین تعیین مقدار اطلاعاتی را که باید ارائه کرد و انتخاب اقلامی را که باید به صورتی جداگانه فهرست نمود بر اساس هدف های گزارش و اهمیت اقلام تعیین میشود.




ارائه اطلاعات در پرانتز

مهمترین اطلاعات را باید در محتوای صورت های مالی ارائه کرد (و نه در یادداشت های پیوست وجدول های مکمل) اگر در صورت مالی عنوان اقلام به گونه ای نیست که شرح یا وصف کاملی از آنها بدهد و فرد ناگزیر باشد عنوان های طولانی به کار ببرد،بهتر است که شرح یا تعریف اضافی در پرانتز داده شود،پرانتزی که پس از عنوان اقلام در صورت های مالی قرار میگیرد.

یادداشت های همراه صورت های مالی

از یک سو موجب بهبود گزارشگری شده ، از سوی دیگرموجب تأخیر در بسط و تکامل صورت های مالی شده است .

مزایای عمده یادداشت های همراه صورت های مالی:

.1ارائه اطلاعات غیر کمی به عنوان جزء لاینفک صورت های مالی
.2افشای مشروط و محدودیت های مرتبط با اقللام مندرج در صورت های مالی
.3افشای شرح تفصیلی بیشتری که نمی توان در متن صورت های مالی منعکس کرد
.4ارائه مطالب کمی یا توصیفی که از اهمیت ثانویه برخوردارند.
نقاط ضعف عمده یادداشت های همراه صورت های مالی

.1مشکل بودن خواندن و درک مطالب مندرج در آن
.2خطر استفاده ی بیش از اندازه از یادداشت های همراه، به جای توسعه مناسب اصول لازم برای انعکاس ارتباطات و رویدادها

qتاریخچه فعالیت واحد انتفاعی
qتوصیف اهم رویه های حسابداری یا تغییر در آنها
(نظر به اینکه اغلب تکنیک های ارزشیابی و تخصیص، بر صورت سود و زیان و ترازنامه تأثیر می گذارد، افشای این روش ها در یادداشت ها بهتر از ارائه اطلاعات داخل پرانتز در متن صورت های مالی است )

qشرح حقوق طلبکاران نسبت به دارایی های خاص یا اولویت حقوق آنان
(انواع متداول اولویت حقوق طلبکاران را می توان با اشاره ای مختصر در متن ترازنامه منعکس کرد . اما در مواردی که این اولویت پیچیده یا غیر متعارف است ، افشا در یادداشت های همراه صورت های مالی ضرورت دارد.)

qافشای بدهی های احتمالی: واحد تجاری نباید بدهی احتمالی را شناسائی کند!
(اما چنانچه گزارش نکردن بدهی های احتمالی ائیکه با ابهام زیاد و احتمال شتباه بودن مواجه هستند، موجب محتمل شدن زیان غیر عملیاتی قابل توجهی شود که بر تصمیم گیری ها تأثیر بگذارد افشا در یادداشت های همراه صورت های مالی ضرورت دارد)

qافشای محدودیت های اعمال شده بر توزیع سود سهام
qتوصیف رویدادهائیکه بر سهام و حقوق سهامداران تأثیر می گذارند . (تغییرات با اهمیت این حقوق ، از لحاظ داشتن سهم در سود و خالص دارایی های واحد انتفاعی ، که بر اثر رویدادهای طی دوره مالی ایجاد شده است باید در متن ترازنامه، یا یادداشت های همراه افشا گردد.)
qتشریح قراردادهای تعهد آور
چون انعقاد این قراردادها، معرف تعهداتی در آینده است، افشای آنها از لحاظ تصمیم گیری ها و پیش بینی گردش وجوه نقد در آینده ، بسیار مربوط و با اهمیت می باشد .

qافشای رویدادهای بعد از تاریخ ترازنامه که مستلزم تعدیل صورت های مالی نمی باشد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/08 19:29:57   |
0     0
روش های افشای اطلاعات


افشای اطلاعات مستلزم کاربرد همه فرآیندهای گزارشگری مالی می شود . ولی برای افشای این اطلاعات چندین روش شناخته شده و متداول وجود دارد . در هر موردی ماهیت اطلاعات و اهمیت نسبی آن تعیین کننده بهترین روشی است که باید اطلاعات مزبور را ارائه کرد . متداول ترین روش های افشای اطلاعات به شرح زیرند :

.1شکل و شیوه تنظیم صورتهای مالی ( به روش رسمی)
.2واژگاه فنی و ارائه شرح تفصیلی.
.3ارائه اطلاعات در پرانتز.
.4یادداشت پیوست صورتهای مالی .
.5جدول ها و صورتهای مالی مکمل .
.6تفسیرهای ارئه شده در گزارش حسابرس.
.7نامه مدیر عامل یا رئیس هیئت مدیره .

شکل و شیوه تنظیم صورتهای مالی رسمی

در صورت امکان باید مهم ترین اطلاعات را در محتوای صورتهای مالی ارائه کرد . دارایی ها و بدهی ها و اثر هر یک از این اقلام بر سود خالص و بر حقوق صاحبان سهام را باید به محض رویداد و تغییر در این اقلام ( تغییری را که بتوان با درستی و صحت نسبی تعیین کرد ) در صورتهای مالی ارائه کرد .

واژگان فنی و ارائه شرح تفصیلی

اصطلاحات فنی ، در صورتی که دارای معنی دقیق و شناخته شده باشند ، می توانند بسیار مفید واقع شوند ، ولی بسیاری از اصطلاحات فنی که در حسابداری مورد استفاده قرار می گیرند دارای معنی و مفهوم دقیق نمی باشند . در چنین مواردی ، حسابداران باید از عبارتها یا اصطلاحات توصیفی استفاده کند ، یعنی همان واژگان و اصطلاحات فنی را که تحلیلگران مالی و سایر خوانندگان آگاه به کار می برند .

همچنین تعیین مقدار اطلاعاتی را که باید ارائه کرد و انتخاب اقلامی را که باید به صورتی جداگانه فهرست نمود بر اساس هدف های گزارش و اهمیت اقلام تعیین میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمدحسین زاده جعفری |   1396/11/16 17:10:12   |
0     0
انواع افشاء
به طور کلی افشا به دو بخش اساسی تقسیم می شود:
افشای اجباری و افشای اختیاری
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/10/22 07:47:16   |
0     0
باعرض سلام و ادب
مطالب مربوط به تئوریهای افشاء بسیار مطالبی پرمغذ و مفید بود که جادارد از شما تقدیر و تشکر نمایم در خصوص دسته بندی انواع افشاء آیا افشاء چاپی و اینترنتی و توصیفی و مالی هم جزء طبقه بندی ت افشاء است و یا فقط افشاءبه دو دسته اجباری و اختیاری تقسیم می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/10/22 13:58:58   |
0     0
با توجه به اینکه در متن مقاله تئوری انگیزه مدیران را 5 موردبه شرح تئوری نمایندگی، تئوری هزینه سیاسی، تئوری نیازهای سرمایه، تئوری علامت دهی و تحلیل منافع-مخارج ذکر نموده است چرا در افشای اینترنتی و در جمله (میزان سطح افشای چاپی و اختیاری متفاوت است. عموماً، تفاوت در سطح پیروی از قوانین افشای اجباری، به صورت پیش¬فرض بر اساس چهار تئوری انگیزه مدیران و تحت تاثیر تعدادی از مشخصه¬های شرکتی مانند اندازه، سودآوری، نوع صنعت و غیره در نظر گرفته می¬شود) تئوری انگیزه مدیریت 4 مورد ذکر گردیده است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/12 13:51:54   |
0     0
افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها یکی از ابزارهای مهم مدیران به منظور انتقال اطلاعات مربوط به عملکرد مالی به سرمایه گذاران، اعتبار دهندگان و سایر افراد ذینفع بوده و یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسانل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعات است. مطالعات پیرامون افشای اطلاعات در سه حوزه، اندازه‌گیری سطح و کیفیت افشای اطلاعات، محرک‌های افشای اطلاعات و پیامدهای آن برای بازار سرمایه طبقه بندی می‌شوند. مقاله حاضر به مرور جامع، تحقیقات حوزه افشای اطلاعات در ایران پرداخته و با بررسی موضوعات، متغیرها و عوامل مورد بررسی، چارچوب تحقیقاتی مناسب و منسجمی از تحقیقات حوزه افشای اطلاعات توسط شرکت‌ها ارائه می‌دهد. بررسی ادبیات موجود نشان می‌دهد، توجه به ابعاد مختلف افشای اختیاری و توسعه روش‌های تحقیق مانند استفاده از مدل‌های غیر خطی می‌تواند به بهبود و گسترش ادبیات افشای اطلاعات کمک بسزایی کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
samaneh soltani |   1397/11/13 18:38:57   |
0     0
یکی از دلایل مهم تقاضا برای افشای اطلاعات، مسائل نمایندگی و عدم تقارن اطلاعاتی است.
ارتباط بین مدیریت و بازار سهام به دلیل وجود عدم تقارن اطلاعاتی و فشارهای کوتاه مدت بازار می¬تواند باعث کم¬ ارزش¬گذاری شرکت شود، که افشای با کیفیت بالا، آن را تسهیل می¬کند
افشاء در حالت کلی به معنای انعکاس اطلاعات است.
تئوری های افشای اطلاعات:
- افشای اطلاعات تحت شرایط ایده¬آل بازار سهام، تئوری بازارهای آزاد
تئوری مقررات
تئوری علل محیطی
تئوری¬های انگیزه مدیریت
تئوری استانداردگذاری
تئوری دی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/18 12:59:52   |
0     0
عمل افشای کلیه اطلاعات مربوط به یک شرکت که ممکن است بر تصمیمات سرمایه گذاران و سهامداران تأثیرگذار باشد، افشای اطلاعات گفته می‌شود. شرکت های سهامی موظف‌اند هر نوع اطلاعات تأثیرگذار را بلافاصله از طریق سازوکاری مشخص اعلام کرده و در معرض استفاده عموم سهامداران قرار دهند.برای اینکه سرمایه گذاری تا حد امکان برای همه عادلانه باشد، شرکت ها باید هم اطلاعات بد و هم اطلاعات خوب خود را افشا کنند. در گذشته، افشای گزینشی و گلچین شده یک مشکل جدی برای سرمایه گذاران بود زیرا افراد داخلی به کرات از اطلاعات به نفع خودشان و به هزینه عموم سهامداران بهره می‌جستند.

شرکت های بورسی تنها نهادهایی نیستند که در معرض قوانین سخت‌گیرانه افشـای اطلاعات قرار دارند. ازنظر قانون، شرکت های کارگزاری و تحلیلگران نیز می‌بایست هرگونه اطلاعاتی را که به تصمیم سرمایه گذاری مرتبط می‌شود، افشا کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics