تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
سواد مالی: مفهوم، سنجش و کارکزد

در این مقاله، شیوه های تعریف و سنجش سواد مالی به صورت مدون و با ترتیب زمانی مورد بررسی قرار گرفته است. دانش مالی، هوش مالی، رفتار مالی، دانش بدهی و ... از جمله عنوان هایی هستند که به دلیل عدم ساماندهی ادبیات پژوهشی این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند و همه آن ها دارای یک مفهوم مشترک هستند. با توجه به اینکه در ادبیات پژوهشی سواد مالی تعاریف مفهومی مختلف و زیادی از سواد مالی صورت گرفته است، لزوم جمع بندی این تعاریف و مقایسه آن ها با یکدیگر ضروری به نظر می رسید. همچنین تعاریف مختلف منجر به ارائه ابزارهای سنجش مختلفی نیز شده است که به ترتیب زمانی و با تشریح ساختار اصلی هر یک مورد بررسی قرار گرفته اند. طبقه بندی نوع سنجش نیز به صورت خودارزیابی و یا ارزیابی عملکرد برای تمامی مطالعات مورد اشاره صورت گرفته است. با توجه به اینکه در مطالعات متعددی از متغیر سواد مالی به عنوان متغیر مستقل در برابر متغیرهای متعددی استفاده شده است، لذا در بخش دیگری از این مقاله کارکردهایی از سواد مالی در مطالعات داخلی و خارجی مورد اشاره قرار گرفته است. در نهایت توصیه هایی در جهت تدوین یک تعریف بومی از سواد مالی و ارائه ابزاری مختص جامعه داخل کشور جهت سنجش سطح سواد مالی و همچنین مورد توجه قرار دادن متون کتب مدارس برای گنجاندن مفاهیم مالی در آن ها ارائه شده است.

تاریخ ثبت: 1396/04/14
تعداد مطالعه: 466
تعداد دریافت: 22
حجم فایل : 658.35 KB
گروه: سواد مالی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

ریحانه ابویی مهریزی |   1396/10/10 01:32:25   |
0     0
عملکرد به معنای تلاش کارکنان برای به انجام رساندن کارشان یا دستیابی به اهدافِ تعیین شده است. هر شغلی مسئولیت‌هایی را به همراه دارد که باید طبق استانداردهای تعریف‌شده انجام شوند. تعیین، سنجش و نمره‌دهی استانداردهای عملکرد را ارزیابی عملکرد می‌نامند. این کار کمک می‌کند تا صلاحیت، خصوصیات، کیفیت، مهارت، ظرفیت و پتانسیل بالقوه‌ی کارکنان برای آینده مشخص شود. بر اساس ارزیابی عملکرد، بهترین کارکنان پاداش می‌گیرند تا این انگیزه‌ی پیشرفت در سایرین نیز تقویت شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
sudabe bakhshi |   1396/11/02 00:17:52   |
0     0
تعریف سواد مالی

«توانایی یک فرد در استفاده از دانش و مهارتش برای مدیریت اثربخش منابع مالی خود به‌منظور امنیت مالی در طول عمر»
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجتبی یزدانی |   1396/11/03 13:00:55   |
0     0
دانش مالی، هوش مالی، رفتار مالی، دانش بدهی و ... از جمله عنوان هایی هستند که به دلیل عدم ساماندهی ادبیات پژوهشی این زمینه مورد استفاده قرار می گیرند و همه آن ها دارای یک مفهوم مشترک هستند. با توجه به اینکه در ادبیات پژوهشی سواد مالی تعاریف مفهومی مختلف و زیادی از سواد مالی صورت گرفته است، لزوم جمع بندی این تعاریف و مقایسه آن ها با یکدیگر ضروری به نظر می رسید. همچنین تعاریف مختلف منجر به ارائه ابزارهای سنجش مختلفی نیز شده است که به ترتیب زمانی و با تشریح ساختار اصلی هر یک مورد بررسی قرار گرفته اند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/12 07:35:31   |
0     0
سواد مالی یعنی بتوانید منابع مالی خودتان را به شکلی مدیریت کنید که در طول زندگی خود امنیت مالی را تجربه کنید.
برای فراگیری سواد مالی باید مجموعه ای از آگاهی‌ها و مهارت‌ها را یاد بگیرید. این مجموعه آگاهی‌ها به شما کمک می‌کند تصمیماتی بگیرید که آگاهانه و موثر در پس‌انداز و سرمایه گذاری است. به عبارتی ساده‌تر، یعنی توانایی مدیریت اقتصادی درآمد خودتان.
البته دانش مدیریت گردش نقدینگی را سرمایه گذاری؛ و مدیریت هزینه را نیز سواد مالی می گویند.
با یادگیری این مجموعه مهارت‌ها زندگی شما دگرگون خواهد شد! بعضی از افراد ذاتا دارای سواد مالی خوبی هستند و بعضی از افراد نیاز دارند این دانش را فرا بگیرند. البته باید خاطر نشان کرد این مهارت‌ها و آگاهی‌ها به تنهایی نمی‌تواند شما را ثروتمند کند. با بکارگیری این دانش در زندگی است که راه ثروتمند شدن را خواهید پیمود.
برای فراگیری سواد مالی باید سخت کوشید و بسیار مطالعه کنید و از خطا کردن نترسید. البته این موضوع را به یاد داشته باشید، زحمتی که برای آموختن و اجرایی کردن این دانش می‌کشید با نظر به اینکه نتیجه‌ای که از اجرایی کردنش بدست خواهید آورد، ارزش دارد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدسعید حسینی منش |   1397/11/12 13:43:59   |
0     0
هاستون در پژوهش خود تعاریف سواد مالی که توسط پژوهشگران و نهادهای مختلف ارائه شده را جمع آوری کرده است، برخی از این تعاریف عبارت اند از:
1- سواد مالی توانایی انجام قضاوت های درست و به کارگیری تصمیم های مؤثر در زمینة استفاده و مدیریت پول است.
2- سواد مالی، دانش پایه ای است که افراد برای بقا در یک جامعة مدرن به آن نیاز دارند
3- سواد مالی به توانایی فردی برای فهم و استفاده از مفاهیم مالی اطلاق می شود
4- سواد مالی به عنوان فهم اصطلاحات و مفاهیم کلیدی مالی تعریف می شود که برای زندگی روزمره در جامعة آمریکا مورد نیاز است.
5- سواد مصرف کننده به عنوان دانش مالی خودارزیابی شده یا دانش عینی تعریف می شود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فائزه جهانشاهی افشار |   1397/11/14 13:13:21   |
0     0
تعریف 1: سواد مالی، توانایی قضاوت آگاهانه و تصمیم­گیری مؤثر درباره استفاده و مدیریت پول است.
تعریف 2: سواد مالی ترکیبی از آگاهی، دانش، مهارت­ها، گرایش و رفتارهای مالی لازم برای تصمیم­گیری صحیح مالی و سرانجام دستیابی به وضعیت مساعد مالی فردی است.داشتن مهارت و دانش در مسائل مالی جهت اخذ مؤثرترین رفتاری که به بالاترین اهداف فردی، خانوادگی و جهانی دست‌یافت.
سواد مالی یعنی آشنایی با اصول اساسی اقتصادی، دانش درباره اقتصاد و درک برخی از اصلاحات اقتصادی کلیدی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سعید میرجلیلی |   1397/11/16 08:54:17   |
0     0
1- سواد مالی، عبارت است از توانایی داشتن قضاوتهای آگاهانه و گرفتن تصمیمات موثر و قابل استفاده و مدیریت پول (استرادلینگ ، 1992و سازمان توسعه و همکاری اقتصادی2011).
2- سواد مالی، شخصی عبارت است از توانایی خواندن ، تجزیه و تحلیل مدیریت و ارتباط با شرایط مالی شخصی که بر رفاه مادی موثر است. این تعریف شامل توانایی در تشخیص و انتخاب‌های مالی، بحث در مورد پول و مسائل مالی، برنامه ریزی برای آینده، وپاسخ به وقایع زندگی است که تصمیم گیری‌های روزمره مالی را تحت تاثیر قرار می دهند،می‌باشد از جمله حوادث در حیطه اقتصاد عمومی(ویت وهمکاران ،2000، نوکتور و همکاران ،2006).
3- سواد مالی، عبارت است از یک دانش پایه‌ای، که مردم به منظور زنده ماندن در یک جامعه مدرن به آن نیاز دارند(کیم ،2001).



4- سواد مالی، اشاره به توانایی یک فرد در درک و استفاده از مفاهیم مالی دارد(سرونوکایستنر ،2008).
5- سواد مالی، توانایی استفاده از دانش و مهارت برای مدیریت منابع مالی به طور موثر برای امنیت مالی در طول عمر فرد می‌باشد (مجمع جامپ استارت،2007).



6- سوادمالی، توانایی استفاده از دانش و مهارت برای مدیریت منابع مالی به طور موثر برای یک عمر رفاه مالی است (کمیسیون آموزش وسواد مالی آمریکا ،2007).
به یک بیان ساده سواد مالی یعنی اینکه بر عناوینی نظیر :قرض و بدهی، برنامه ریزی برای بازنشستگی، برنامه ریزی مالی خانوادگی، بیمه، بودجه بندی و خرج کردن، سرمایه گذاری، صاحب خانه شدن، عملکرد در زمان بحرانی ، پس انداز اضطراری مسلط باشیم و بتوانیم به نحواحسن این موارد را مدیریت و کنترل کنیم.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics