تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
اصول و ضوابط حسابداری بخش عمومی

بخش عمومی شامل دولت (شامل وزارتخانه ها، سازمانها، موسسات و شرکتهای دولتی) و نهادهای عمومی غیر دولتی از قبیل شهرداریها، بنیاد مسکن، بنیاد شهید، سازمان جمعیت هلال احمر و... می باشد که به بخشی از جامعه یا عموم مردم خدمت ارایه می کنند ولی از آنها مابه ازایی دریافت نمی کنند و دولتی محسوب نمی شوند. (اما دولت به آنها کمک می کند)

 

 

تاریخ ثبت: 1397/07/30
تعداد مطالعه: 677
تعداد دریافت: 66
حجم فایل : 3.79 MB
گروه: حسابداری دولتی
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

زهرا عضدی |   1397/10/28 20:43:14   |
1     0
نهادهای بخش عمومی ایران نظیر دولت و واحدهای تابع شهرداری ها و نهادهای انقلاب اسلامی تحت تاثیر ویژگی های محیطی و مقررات خاصی قراردارند که به رغم وجوه تشابه در خور ملاحظه با نهادهای مشابه در سایر کشور ها، وجوه تفاوت نسبتا زیادی همچون نظام سیاسی ، ساختارقدرت، نحوه تامین منابع مالی فعالیت های حاکمیتی این نهادها، نقش و مشارکت بیش از اندازه این قبیل نهادها در اقتصاد عمومی و اتکای بیش اندازه از قبیل نهادها در اقتصاد عمومی و اتکای بیش از حد دولت به منابع حاصل از فروش نفت، آن ها را از بسیاری جنبه ها از نهادهای مشابه در کشورهای دیگر متمایز می کند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/10/29 21:34:59   |
1     0
65 تا 70 درصد اقتصاد ایران زیر نظر دولت است، یعنی تحت تملک بخش عمومی است. در این میان، شاید کمتر از 25 درصد اقتصاد زیر نظر بخش عمومی غیردولتی باشد. لذا می‌توان گفت بخش مهمی از ساختار اقتصاد ایران شامل نهادها، بنیادها و بسیاری از بانک‌های متعلق به بخش عمومی غیردولتی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
پریناز پارسی مهر |   1397/10/30 11:23:26   |
1     0
اصول حسابداری دولتی
1)ضرورت کنترل بودجه : طبق این اصل سیستم حسابداری دولتی باید به گونه ای ثبت شود که بودجه تصویب شده ثبت شود .
2)تقدم قوانین بر اصول حسابداری : در مواردی که قوانین و مقرارت با استاندارهای حسابداری تضاد داشته باشد قانون همواره مقدم است .
3)اصل تقدم تامین اعتبار به ایجاد تعهد :در دستگاه های اجرایی قبل از ایجاد هرگونه تعهد خرید کالا یا خدمات باید اعتبار لازم در بودجه پیش بینی شده باشد در غیر این صورت مسئولین اجازه تعهد ندارن .
4)اصل تقدم روش تعهدی به نقدی : از آنجا که حسابداری تعهدی دقیق ترین روش ثبت مالی است وتمام عملکردهای مالی با این روش انجام میشود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/11/01 22:34:38   |
0     0
نقش اساسی حسابداری دولتی ارائه اطلاعاتی است که استفاده کنندگان را در ارزیابی مسئولیت پاسخگویی و تصمیم گیری های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی یاری دهد و اصول و استانداردهای حسابداری دولتی اکثر کشورهای جهان نیز حول محور تأمین نیاز اطلاعاتی جهت پاسخگویی به مراجع پاسخ خواه یا مردم می گردد.
اصولاً سیستمها و روشهای حسابداری بخش عمومی نیز که در جهت اعتلای اهداف گزارشگری مالی و با الهام از اصول و استاندارهای بخش عمومی تدوین و اجراء می گردد باید اطلاعاتی را فراهم کند تا از یکطرف پاسخ خواه (مردم) بتواند عملکرد پاسخگو (دولت) را ارزیابی نمایند و از سوی دیگر پاسخگو مطمئن باشد اطلاعات لازم برای پاسخگوئی را در اختیار دارد.
در جوامعی که دولتها بر اساس رای مردم انتخاب می شوند و در نهایت قدرت تبلور ارادة مردم است مسئولیت پاسخگوئی دولت بر پایه این عقیده استوار است که شهروندان حق دارند بدانند و حق دارند حقایق را به صورت اظهارات علنی و از طریق مذاکرات عمومی با ایشان و نمایندگان ایشان، دریافت نمایند لذا گزارشگری مالی به عنوان یکی از اشکال علنی انتقال حقایق، نقن اساسی در انجام وظیفه مسئولیت پاسخگوئی، اطلاعاتی را برای شهروندان فراهم نماید تا از طریق آن عملکرد دولت را در چارچوب محدودیت های قانونی مصوب نمایندگان، ارزیابی نمایند.
دولت در دستیابی به اهداف خود و همچنین پاسخگویی در برابر مردم به استقرار و نگهداری سیستمهای کنترل داخلی قوی شامل سیستم حسابداری گزارشگری مناسب نیاز دارد گزارشگری دولتی از آن جهت اهمیت دارد که بخش جدا نشدنی پاسخگوئی است و مردم از طریق نظام گزارشگری شفاف و مطمئن قادرند از چگونگی ارائه خدمات جمعی و نحوه مصرف منابع آگاه شوند
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
فاطمه السادات سالاری |   1397/11/03 20:12:59   |
0     0
نظام حسابداری بخش عمومی مجموعه ای از مفاهیم ،مفروضات، استانداردها، رویه ها و دستورالعمل های حسابداری در جهت شناسایی، طبقه بندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی است. این مجموعه توسط دستگاههای زیر تدوین و تصویب گردیده است .
وزارت امور اقتصادی ودارایی
سازمان حسابرسی
دیوان محاسبات کشور
سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور
وزارت بهداشت ،درمان و آموزش پزشکی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
طیبه |   1397/11/04 10:39:11   |
0     0
در حسابددر حسابدرحسابداری دولتی باید پیش بینی بودجه صورت بگیرید و درآمدها در بخش عمرانی جاری هزینه شود و درآمد اضافه در پایان سال به خزانه واریز میگرد
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
طیبه پارسائیان |   1397/11/04 12:00:04   |
0     0
در بخش دولتی قبل از انجام هر هزینه ای باید پیش بینی بودجه آن صورت گرفته باشد و در پایان سال مالی ، مازاد درآمد به حساب خزانه واریز خواهد گشت .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ریحانه رستمی |   1397/11/05 19:30:09   |
0     0
نظام حسابداری بخش عمومی، مجموعهای متشکل از مفاهیم، مفروضات، استانداردها، رویهها و دستورالعملهای حسابداری
به منظور شناسایی، اندازهگیری، ثبت، طبقهبندی، تلخیص و گزارشگری رویدادهای مالی واحدهای گزارشگر است. مبانی نظری
و پشتوانه تئوریک دستورالعملهای حسابداری این مجموعه ،مفاهیم نظری و استانداردهای حسابداری بخش عمومی کشور می-
باشد که در سازمان حسابرسی و با مشارکت معاونت نظارت مالی و خزانه داری کل کشور، معاونت برنامه ریزی و نظارت
راهبردی رییس جمهور و دیوان محاسبات کشور تدوین و تصویب شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حامد عسکرشاهی |   1397/11/06 11:39:09   |
0     0
انواع فعالیتهای دولت
1.فعالیتهای از نوع دولتی(غیربازرگانی):این نوع فعالیتها ناشی از اعمال حاکمیت دولت است و هیچ گونه رابطه ای بین این نوع فعالیتها و منابعی که دولت برای تامین هزینه انجام آنها از شهروندان دریافت می کند وجود ندارد.
۲.فعالیت از نوع بازرگانی:دولت با دو هدف این گونه فعالیت ها را انجام می دهد:
الف.کسب سود
ب.هزینه بر بودن و دیربازده بودن برخی فعالیتها برای بخش خصوصی
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
ایمان ابراهیمی |   1397/11/06 23:02:36   |
0     0
جود ضوابط معتبر برای اطمینان از کیفیت مطلوب گزارش های مالی یکی از مهم ترین پایه های نظام پاسخگویی بخش دولتی است و استانداردهای حسابداری هسته اصلی این ضوابط را تشکیل می دهند.
این پژوهش با هدف مطابقت ویژگی های کیفی گزارش های مالی دانشگاه های علوم پزشکی سراسر کشور از نظر نحوه ارائه اطلاعات، با استانداردهای حسابداری بخش عمومی صورت می گیرد.
جامعه آماری شامل 104 نفر از مدیران مالی و بودجه دانشگاه های علوم پزشکی و کارشناسان مرتبط بودجه وزارت بهداشت است. داده ها از طریق پرسشنامه گردآوری و از طریق نرم افزارهای Excel و SPSS مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفته است. روش های آماری مورد استفاده شامل آزمون کولموگوروف-اسمیرنوف برای بررسی نرمال بودن داده ها، ضریب همبستگی اسپیرمن برای بررسی همبستگی بین متغیر ها وآزمون میانگین یک جامعه و آزمون دوجمله ای برای بررسی فرضیه ها می باشد. یافته ها بیانگر آن است که ویژگی های کیفی اطلاعات ارائه شده در گزارش های مالی دانشگاه های علوم پزشکی از نظر نحوه ارائه اطلاعات، با استانداردهای حسابداری بخش عمومی مطابقت دارد.
دانشگاه های علوم پزشکی، با اندک تغییرات و بازنگری در نحوه ارائه صورت های مالی و گزارشگری خود می توانند با استانداردهای حسابداری بخش عمومی همسو شوند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد نیکوکاران |   1397/11/07 18:30:45   |
0     0
بخش عمومی دولتی :سازمان هایی ک کاملا دولتی هستند
نهاد های عمومی و غیر دولتی:سازمان هایی ک به مردم خدمت ارائه میکنند ولی در قبال ان چیزی دریافت نمیکنند .ولی دولت به آنها کمک میکند
انواع فعالیت های دولت: 1.فعالیت های دولتی 2.فعالیت بازرگانی
هدف اصلی سازمان های بازرگانی سود است ولی هدف سازمان های دولتی صرفا کسب سود نیست
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics