تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
بررسی رابطه جایگزینی دستکاری فعالیت های واقعی و دستکاری اقلام تعهدی اختیاری

چکیده ای از مقاله

مدیران برای مدیریت سود به دو گزینه پیش روی خود؛ یعنی دستکاری فعالیت­های واقعی و یا دستکاری اقلام تعهدی اختیاری روی می­آورند. اعمال هر یک از این گزینه­ها با محدویت­ها و هزینه­هایی رو به روست. مساله این است که این دو گزینه مدیریت سود، آیا همزمان با یکدیگر صورت می­پذیرند و یا اینکه یکی قبل از دیگری انجام می­شود؟ به عبارت دیگر، آیا مدیر ابتدا برای دستیابی به سود مورد انتظار خود به یک تکنیک مدیریت سود روی می آورد و زمانی که با محدودیت مواجه شد، به تکنیک دیگر روی می­آورد یا اینکه از هر دو تکنیک به طور همزمان استفاده می­کند؟ از این رو، هدف اصلی پژوهش پیش روی، بررسی توالی یا همزمانی انجام دستکاری اقلام تعهدی اختیاری و دستکاری فعالیت­های واقعی با در نظر گرفتن عوامل محدود کننده آنهاست. تعداد 117 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1388- 1380 برای آزمون فرضیه­های پژوهش استفاده شده اند. برای آزمون همزمانی از آزمون هاسمن و برای تجزیه و تحلیل داده­ها از روش مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج این بررسی نشان می­دهد که بین مدیریت سود واقعی و مدیریت اقلام تعهدی اختیاری، رابطه جایگزینی وجود دارد؛ به گونه ای که مدیران برای انجام مدیریت سود، مدیریت سود واقعی را قبل از مدیریت اقلام تعهدی اختیاری انتخاب می­کنند.

تاریخ ثبت: 1394/11/25
تعداد مطالعه: 625
تعداد دریافت: 24
حجم فایل : 0 bytes
گروه: مدیریت واقعی سود
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رضایی |   1395/10/09 18:06:30   |
0     0
باسلام و عرض خسته نباشید
این مقاله از اولین مدلی (مدل مبتنی بررابطه سود،جریان نقدی واقلام تعهدی) که در ذیل خدمت شما عرض می شود استفاده کرده است.
انواع مدل های مطرح درخصوص سنجش کیفیت سود:
1- مدل مبتنی بررابطه سود،جریان نقدی واقلام تعهدی
2-مدل مبتنی بر شاخص های بازار
3-مدل مبتنی برویژگیهای سری زمانی سود
4-مدل مبتنی برویژگیهای کیفی اطلاعات حسابداری
5- مدل مبتنی برمفهوم مدیریت سود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
hosein dehshiri |   1395/10/09 18:11:11   |
0     0
با سلام
پس از مطالعه این مقاله بنظر اینجانب مدل بکار رفته دراین مقاله از نوع مدل مبتنی بررابطه سود واقلام تعهدی است
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رنجبر |   1395/10/09 18:22:46   |
0     0
با سلام و وقت بخیر
مقاله فوق مدل مبتنی بررابطه سود،جریان نقدی واقلام تعهدی استفاده شده که مدیریت میتواند در موقع مقتضی از هر کدام از انها استفاده کند که اولویت مدیران در ابتدا استفاده از جریان نقدی سود واقعی است .
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رضا زارع |   1395/10/12 20:58:07   |
1     0
سلام مقاله بررسی رابطه جایگزینی و درستکاری فعالیت های واقعی ودرستکاری اقلام تعهدی اختیاری باتوجه به اینکه شاخصهای کیفیت سود به 5 گروه تبدیل می شود که یکی از موارد ان مدلهای مبتنی برمفهوم مدیریت سود است که انگیزه مدیریت سود که خود به شش دلیل است انگیزه پاداش - قرارداد بدهی هزینه سیاسی--مالیاتی --مدیریت جدید -عرضه اولیه سهام
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مجید قانع |   1395/10/27 08:59:57   |
0     0
با سلام
مدل بکار رفته دراین مقاله از نوع مدل مبتنی بررابطه سود واقلام تعهدی است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رضایی |   1395/11/26 00:24:40   |
0     0
مدیران برای مدیریت سود به دو گزینه پیش روی خود؛ یعنی دستکاری فعالیت های واقعی و یا دستکاری اقلام تعهدی اختیاری روی می آورند. اعمال هر یک از این گزینه ها با محدویت ها و هزینه هایی رو به روست. مساله این است که این دو گزینه مدیریت سود، آیا همزمان با یکدیگر صورت می پذیرند و یا اینکه یکی قبل از دیگری انجام می شود؟ به عبارت دیگر، آیا مدیر ابتدا برای دستیابی به سود مورد انتظار خود به یک تکنیک مدیریت سود روی می آورد و زمانی که با محدودیت مواجه شد، به تکنیک دیگر روی می آورد یا اینکه از هر دو تکنیک به طور همزمان استفاده می کند؟ از این رو، هدف اصلی پژوهش پیش روی، بررسی توالی یا همزمانی انجام دستکاری اقلام تعهدی اختیاری و دستکاری فعالیت های واقعی با در نظر گرفتن عوامل محدود کننده آنهاست. تعداد 117 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران طی دوره زمانی 1388-1380 برای آزمون فرضیه های پژوهش استفاده شده اند. برای آزمون همزمانی از آزمون هاسمن و برای تجزیه و تحلیل داده ها از روش مدل رگرسیون چند متغیره استفاده شده است. نتایج این بررسی نشان می دهد که بین مدیریت سود واقعی و مدیریت اقلام تعهدی اختیاری، رابطه جایگزینی وجود دارد؛ به گونه ای که مدیران برای انجام مدیریت سود، مدیریت سود واقعی را قبل از مدیریت اقلام تعهدی اختیاری انتخاب می کنند.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/28 14:06:49   |
0     0
بررسی رابطه جایگزینی دستکاری فعالیت های واقعی و دستکاری اقلام تعهدی اختیاری
- مدل دی آنجلو سال 1986
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics