تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
آزمون تجربی رابطه تورم و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران

چکیده ای از مقاله

هدف از این مقاله، ارائه تحلیلی تجربی رابطه میان تورم و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران است. ادبیات موضوع بیانگر وجود دیدگاه های مختلف و کاملاً متفاوت در باره رابطه بازده سهام و تورم است، به گونه ای که هیچ گونه اجماع نظری میان اقتصاددانان وجود ندارد. گروهی از آنان از رابطه مثبت و گروهی دیگر از رابطه منفی میان بازده سهام و تورم حمایت و طرفداری می کنند. در حالی که گروه دیگر معتقدند هیچ گونه رابطه معناداری میان این دو متغیر وجود ندارد.
در این مقاله تلاش می شود تا ضمن مرور اجمالی برخی تحقیقات تجربی، رابطه میان تورم و بازده سهام در بورس اوراق بهادار تهران در بازه زمانی 1382-1377 مورد آزمون تجربی قرار گرفته، نتایج به دست آمده با سایر تحقیقات مورد مقایسه و همسنجی قرار گیرد.
در این تحقیق با به کارگیری روش های مرسوم اقتصاد سنجی، VAR و علیت گرنجری رابطه میان تورم و بازده و شاخص قیمت سهام مورد آزمون قرار گرفت. یافته های تحقیق حاکی است که تورم توضیح دهنده شاخص بازده نقدی و بازده کل (قیمت و نقدی) است، اما شاخص قیمت سهام را توضیح نمی دهد. از سوی دیگر، بازده نقدی، بازده کل (قیمت و نقدی) و شاخص قیمت سهام توضیح دهنده تورم نسیتند.
 
کلید واژه: تورم، بازده سهام، بورس اوراق بهادار تهران

تاریخ ثبت: 1394/12/01
تعداد مطالعه: 368
تعداد دریافت: 1
حجم فایل : 174.17 KB
گروه: تورم
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics