تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
روند تغییرات کیفیت سود در طول زمان، در شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران

لطفا برای مشاهده چکیده به متن کامل (pdf) مراجعه فرمایید.

تاریخ ثبت: 1394/12/05
تعداد مطالعه: 394
تعداد دریافت: 5
حجم فایل : 560.78 KB
گروه: کیفیت سود
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

سید احمد علی هانی |   1395/10/07 13:10:58   |
0     0
مدل مبتنی بر سری زمانی سود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/11/12 02:04:24   |
در پژوهش حاضر کیفیت سود از چهار بُعد کیفیت اقلام تعهدی، پایداری سود، پیش بینی پذیری سود و هموار بودن سود، اندازه گیری شده است.
اندازه گیری سود به شکل ادواری برای واحدهای تجاری شاید هدف نخست فرآیند حسابداری باشد. گزارش سود به روش های مختلف به اقتصاد جامعه کمک می کند. موارد زیر از جمله کاربردهای مهم سود است:
1- سود به عنوان معیاری برای بیان میزان موفقیت واحد تجاری به کار می رود.
2- سود معیاری برای تعیین دستیابی به سود نقدی است.
3- سود از نظر قانون گذاران به عنوان شاخصی برای ارزیابی منصفانه بودن نرخ های تعیین شده از سوی آنها می باشد.
4- سود به عنوان راهنمایی برای مدیر درباره نحوه اداره واحد تجاری محسوب می شود.
5- یکی از ارقام مهم برای تعیین مالیات است.)
هدف گزارشگری مالی، تهیه اطلاعات مفید برای تصمیم گیری است و نیز موضوع مفید بودن در تصمیم گیری، به عنوان ملاک انتخاب حسابداری تلقی شده است. بنابراین هدف گزارشگری مالی، مفید بودن در تصمیم گیری است. هدف اصول پذیرفته شده حسابداری نیز، مطمئن شدن از این موضوع است که صورت های مالی، عملکرد و وضعیت اقتصادی را بطور منصفانه نشان دهند. برای دستیابی به این هدف، اطلاعات مالی باید دارای ویژگیهای کیفی معتبر بودن، به موقع بودن و مربوط بودن باشند. از این رو، ارزیابی کیفیت سود از جنبه مفید بودن در تصمیم گیری و یکی از مهمترین اجزای ویژگی معتبر بودن است. لذا سود به عنوان یکی از مهمترین اطلاعاتی که در اختیار استفاده کنندگان قرار می گیرد باید از ویژگی های مذکور برخوردار باشد و استفاده کنندگان در تصمیمات اقتصادی خود نه تنها کمیت بلکه کیفیت سود را نیز مورد توجه قراردهند.
با توجه به پژوهشهای فزاینده برای کسب شواهدی درباره چگونگی، زمان، چرایی و انواع شرکتهایی که به دستکاری و مدیریت سود اقدام می نمایند و نیز گسترش نقش کمی و کیفی بازار سهام به عنوان مهمترین بازار سرمایه ایران و شکل گیری نگرانی بابت حبابی بودن قیمت سهام و کاهش کیفیت سود شرکتها در سال های اخیر، این سوال اساسی مطرح می شود که آیا کیفیت سود در طول زمان کاهش یافته است؟
نتایج تحقیق حاکی از عدم وجود شواهدی مبنی بر کاهش کیفیت سود در طول دوره مورد مطالعه بوده است. آزمون های انجام شده بیانگر آن بود که سری زمانی ویژگی های سود در طول دوره مذکور تابع الگوی گام تصادفی بوده است. تنها در یکی از آزمون های انجام شده شواهدی از بهبود اندک در کیفیت اقلام تعهدی برای یکی از صنایع مورد مطالعه مشاهده گردیده است.
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics