تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
بررسی کیفیت سود در عرضه های اولیه ی سهام در بورس اوراق بهادر تهران

چکیده ای از مقاله

در این پژوهش کیفیت سود در زمان عرضه‌های اولیه سهام موردبررسی قرارگرفته است. برای این منظور با در نظر گرفتن برخی ویژگی‌ها، از میان شرکت‌هایی که سال‌های 1381 تا 1384وارد بورس اوراق بهادار تهران شده بودند 73 شرکت استخراج شد و کیفیت سود آن‌ها 2 سال قبل از عرضه‌های اولیه سهام (IPO)، سال IPO و 3 سال بعد از IPO مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که کیفیت سود در سال IPO به بیشترین میزان خود در مقایسه با قبل و بعدازآن می‌رسد.علاوه بر این، نتایج حاکی از آن بود که هرچه شرکت‌ها بزرگ‌تر باشند،کیفیت سود بالایی قبل از IPO و سالIPO خواهند داشت.اما، بین اندازه شرکت و کیفیت سود بعد از IPO رابطه‌ای یافت نشد.همچنین، با بررسی رابطه بین کیفیت سود و سطح بدهی بلندمدت قبل ازIPO ، سال IPO و بعد از IPO مشخص گردید که هرچه سطح بدهی بلندمدت شرکت‌ها بالاتر باشد کیفیت سود در آن‌ها کمتر خواهد بود.

تاریخ ثبت: 1394/12/05
تعداد مطالعه: 450
تعداد دریافت: 4
حجم فایل : 307.98 KB
گروه: کیفیت سود
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

رویا هادوی |   1395/11/12 01:46:47   |
0     0
در این پژوهش کیفیت سود در زمان عر ههای اولیه سهام و نیز مبتنی بر شاخص های بازار سهام مورد بررسی قرار
گرفته است.
کیفیت گزارشگری و در نهایت کیفیت سود، در زمان عرضه های اولیه سهام ، از اهمیت بالایی برخوردار است.زیرا، مدیران تمایل دارند تا با دستکاری سود خالص ، سهام شرکت را با قیمت بالایی به بورس عرضه دارند و عایدات بیشتری را از فروش سهام نصیب خود کنند
از جمله دلایلی که مدیران، سود را در زمان عرض ههای اولیه سهام متورم می سازند به موارد زیر می توان اشاره کرد 1. بالا بردن قیمت سهام در زمان عرضه های اولیه و کسب عایدات بیشتر از فروش سهام.
2. جذب سرمایه گذاران بیشتر و افزایش سرمایه شرکت بعد از عرضه های اولیه.
3. افزایش منافع افراد خودی و درون سازمانی از انجام معاملات محرمانه.
4. افزایش پاداش و مزایای مدیران با توجه به بالا رفتن سود خالص.
اما، برخی پژوهش ها نشان می دهد که به علت افزایش نظارت قانونی و نظارت بازار بر کیفیت گزارشگری مالی طی عرضه های اولیه سهام، شرکتها با محافظه کاری بیشتری کار گزارشگری اطلاعات مالی را انجام می دهند و از کیفیت سود بالایی برخوردارند. علاوه بر این، حسابرسان با ریسک حقوقی بالایی در حسابرسی شرکت هایی که برای اولین بار سهام خود را به بورس عرضه می دارند، روبرو هستند در نتیجه حسابرسان با محافظه کاری بیشتری حسابرسی می کنند
در این پژوهش کیفیت سود قبل و بعد از ورود شرکت به بورس اوراق بهادار تهران و رابطه ی بین کیفیت سود با اندازه شرکت و سطح بدهی بلندمدت قبل و بعد از ورود شرکت به بازار سرمایه مورد بررسی قرار می گیرد.
نتایج نشان داد که کیفیت سود در سال IPO (زمان عرضه های اولیه سهام) به بیشترین میزان خود در مقایسه با قبل و بعد از آن می رسد.علاوه بر این، نتایج حاکی از آن بود که هرچه شرک تها بزرگتر باشند، کیفیت سود بالایی قبل از IPO و سال IPOخواهند داشت.اما، بین اندازه شرکت و کیفیت سود بعد ازIPO رابطه ای یافت نشد. همچنین، با بررسی رابطه بین کیفیت سود و سطح بدهی بلندمدت قبل از IPO ، سال IPO و بعد از آن مشخص گردید که هرچه سطح بدهی بلندمدت شرکتها بالاتر باشد کیفیت سود در آن ها کمتر خواهد بود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
رویا هادوی |   1395/11/12 01:56:23   |
0     0
برگرفته از مقاله ی
(بررسی ارتباط بین کیفیت سود و بازده سهام با تأکید بر نقش
ارقام تعهدی در بورس اوراق بهادار تهران
شکرالله خواجوی∗ امین ناظمی∗∗
ررسی های حسابداری و حسابرسی
سال دوازدهم شماره ٤٠ تابستان ١٣٨٤
ص ص ٦٠ ٣٧
بررسی)

در این مطالعه تأثیر ارقام تعهدی که تفاوت میان سود حسابداری و جریان های نقدی تعریف شده اند بر کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار بررسی شده است . هدف از تحقیق تعیین این موضوع است که آیا ارقام تعهدی نقش قابل ملاحظه ای در عکس العمل بازار به- ١٣٧٧ بررسی - اطلاعات سود شرکت ها دارد . از این رو تعداد ٩٦ شرکت در طی دوره زمانی ١٣٨٢ شده اند . رویکرد انتخابی برای آزمون فرضیات، مقطعی و به صورت دوره به دوره است . از روش مقایسه میانگین نمونه های آماری مستقل در این تحقیق استفاده شده است . ارقام تعهدی به اجزای آن مانند تغییرات در موجودی کالا، حساب های دریافتنی، سایر دارایی های جاری، حساب های پرداختنی و سایر بدهی های جاری و نیز اجزای اختیاری و غیراختیاری تفکیک شد . نتایج نشان می دهد که میانگین بازده سهام شرکت ها، تحت تأثیر میزان ارقام تعهدی و اجزای مربوط به آن قرار نمی گیرد . به عبارت دیگر نمی توان پذیرفت که بین میانگین بازده شرکت هایی که ارقام تعهدی آن ها به کم ترین و بیش ترین میزان گزارش می شود، اختلاف معنی داری وجود دارد.
سود حسابداری و اجزای مربوط به آن از جمله اطلاعاتی محسوب می شود که در هنگام تصمیم گیری توسط افراد در نظر گرفته می شود . این رقم برمبنای ارقام تعهدی محاسبه و شناسایی می شود . براساس رویکرد تعهدی در صورت تحقق درآمدها و وقوع هزینه ها می توان سود را گزارش کرد . از آنجا که در مبنای تعهدی لزومًا شناسایی درآمدها و هزینه ها همراه با دریافت و پرداخت وجه نقد نبوده، و در محاسبه سود نیز از پیش بینی ها و برآوردها استفاده می شود، از این رو این پرسش مطرح می شود که تا چه میزان می توان به این رقم در هنگام اخذ تصمیم اطمینان کرد . پاسخ به این پرسش از آن جهت اهمیت پیدا می کند که اخذ تصمیم نادرست به سبب اطلاعات ناکافی و ناصحیح موجب می شود که تسهیم منابع به صورت ناعادلانه انجام شود.
اختیار عمل مدیران در استفاده از اصول تحقق و تطابق و استفاده از برآورد و پیش بینی از جمله عواملی است که "کیفیت سود " را تحت تأثیر قرار می دهد . از یک طرف به دلیل آگاهی بیش تر آن ها از شرکت، انتظار می رود به گونه ای اطلاعات تهیه و ا رایه شود که وضعیت شرکت را به بهترین نحو منعکس کند . از طرف دیگر ممکن است بنا به دلائلی نظیر ابقا در شرکت، دریافت پاداش و سایر عوامل، مدیر خواسته و یا ناخواسته وضعیت شرکت را مطلوب جلوه دهد . بنابراین کیفیت سود شرکت ها تحت تأثیر مبانی گزارش گری و صلاحدید مدیران آن ها قرار می گیرد.
در این تحقیق از مجموعه معیارهای ارزیابی کیفیت سود، یکی انتخاب و تأثیر آن آزمون می شود . این معیار براساس اجزای تشکیل دهنده سود بوده که به دو بخش نقدی و تعهدی تفکیک می شود . به عبارت دیگر هدف نهایی از این تحقیق تبیین نقش ارقام تعهدی و تأثیر آن روی کیفیت سود شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics