تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی
رابطه مکانیزم های حاکمیت شرکتی با کیفیت سود

چکیده ای از مقاله

این مقاله به بررسی رابطه مکانیزم های حاکمیت شرکتی و کیفیت سود حسابداری می پردازد. انتظار می رود استقرار مکانیزم های حاکمیت شرکتی مناسب، ضمن نظارت پذیرتر ساختن فرآیند گزارشگری مالی از کاهش کیفیت گزارش های مالی جلوگیری کند. در تحقیق حاضر کیفیت اقلام تعهدی، پایداری سود و توان پیش بینی آن به عنوان سنجه های کیفیت سود و دوگانگی مسوولیت ها، نسبت مدیران غیر موظف عضو هیات مدیره و تعداد جلسات آن به عنوان شاخصه های حاکمیت شرکتی بررسی شده اند. یافته های تحقیق حاکی از آن است که با بیشتر شدن تعداد جلسات هیات مدیره و افزایش حضور مدیران غیرموظف در آن، کیفیت (پایداری و توان پیش بینی) سود حسابداری افزایش یافته است. این در حالی است که بین تفکیک مسوولیت های مدیر عامل و رییس هیات مدیره از یکدیگر و کیفیت (پایداری و توان پیش بینی) سود رابطه معنی داری وجود ندارد. یافته های تحقیق حاکی از نبود رابطه معنی دار بین کیفیت اقلام تعهدی، به عنوان یکی از سنجه های کیفیت سود، با مکانیزم های حاکمیت شرکتی مورد بررسی است.

تاریخ ثبت: 1394/12/05
تعداد مطالعه: 636
تعداد دریافت: 30
حجم فایل : 310.95 KB
گروه: کیفیت سود
دریافت فایل:

 

 

 

 

 

 

 
 

 

S damiri |   1396/03/23 20:23:44   |
1     0
أثیر ویژگیهای حاکمیت شرکتی برکیفیت سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت
شرکتهای پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران
چکیده
سود پیش بینی شده و اثر آن بر تصمیم های اقتصادی سرمایه گذاران از اهمیت زیادی برخوردار است. پژوهش های بسیاری درباره کیفیت سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت و شناسایی عوامل موثر بر آن انجام شده است. در این پژوهش اثر ویژگی های حاکمیت شرکتی بر کیفیت سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت بررسی شده است. از متغیرهای ویژگی های هیئت مدیره، سهامداران نهادی و کمیته حسابرسی برای ارزیابی حاکمیت شرکتی استفاده شده است. برای اندازه گیری متغیر کیفیت سود پیش بینی شده نیز از دو متغیر دقت و سوگیری مدیریت در سود ، استفاده شده است. نمونه آماری پژوهش را تعداد 100 شرکت پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار 1 پیش بینی شده تهران در طی سال های 1384 تا 1388 تشکیل می دهند. نتایج پژوهش نشان می دهد که متغیرهای حاکمیت شرکتی تأثیری بر کیفیت سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت شرکت های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران ندارد
کیفیت سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت
سود حسابداری یکی از مهم ترین اطلاعاتی است که در صورت های مالی افشا می شود و در صـورتی که صحیح باشد باعث افزایش کیفیت و شفافیت افشا در صورت های مـالی خواهـد شـد . در واقـع، سـود حسابداری از معیارهایی است که همـواره در تصـمیم گیری سرمایه گذاران کاربرد فراوانی دارد. شاید بتوان مهم ترین عامل تاثیرگذار بر قیمت سـهام را در پـیش بینی سود هر سـهم جسـتجو کـرد . مهـم تـرین منبـع اطلاعاتی سرمایه گذاران و اعتباردهندگان، پیش بینـی های سود ارائه شده به وسیله آن ها در فواصل زمـانی معین است (ملکیان و احمدپور، 1389؛ علوی طبـری و جلیلی، 1385؛ و باگینسکی و هسل، 1997 )، بـورس اوراق بهـادار نیــز بـا درک اهمیـت ایــن موضوع، شرکت ها را نه تنها ملـزم بـه افشـای کامـل سود کرده بلکه شرکت ها باید سود دوره های آینـده را نیز پیش بینی و افشا کنند. بایـد توجـه داشـت کـه وجود خطا در سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت امری اجتناب ناپذیر است. پژوهش های متعـددی (ماننـد چـن و همکـاران، 1996؛ جـاگی، 1997؛ و کـارمنو و وافیـز، 2005 )در زمینه تبیین عوامل موثر بر دقت پیش بینی سود انجـام شده است. متغیرهای مورد مطالعه در این پژوهش هـا از تنوع قابل ملاحظه ای برخور دارند که می توان آن ها را به دو طبقه متغیرهـای مـالی و غیرمـالی تقسـیم کرد، از جمله اندازه شرکت، عمـر، دوره پـیش بینـی، اهرم مالی، دفعات تجدید نظر و گـزارش حسـابرس . بنابراین در این پژوهش نیـز از ایـن متغیرهـا اسـتفاده شده است. در ایران نیز پژوهش های مختلفی درباره دقت سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت انجام شده است. ملکیان و همکاران (1389 )عوامل مؤثر بر دقت سود پیش بینی شده به وسیله شرکت ها را با انتخاب نمونه ای متشکل از 58 شرکت طی سال های 1382 تا 1385 بررسی کردند. نتایج پژوهش آنان بیانگر رابطه منفی بین دوره پیش بینی، اهرم مالی و عمر شرکت با دقت سود پیش بینی شده، است. همچنین، نتایج این پژوهش وجود رابطه بین گزارش حسابرس و دقت سود پیش بینی شده را تأیید می کند. در سایر موارد رابطه معناداری بین متغیرهای بررسی شده با دقت سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت، یافت نشد. بهرامیان (1385 )دقت پیش بینی سود هر سهم شرکت هایی را بررسی کرد که سهامشان برای اولین بار در بورس عرضه می شود. نتایج پژوهش وی نشان داد که خطای پیش بینی سود با دوره پیش بینی و نوسان های شاخص کل بورس رابطه مستقیم دارد و در مورد ارتباط با اندازه شرکت، عمر شرکت، درجه اهرم مالی، اظهار نظر حسابرسی و طبقه صنعت رابطه معناداری دیده نشد. خالقی مقدم (1377 )دقت پیش بینی سود شرکت های جدیدالورود به بورس اوراق بهادار تهران و عوامل مؤثر بر آن را مورد بررسی قرار داد. وی متغیرهایی همچون اندازه شرکت، عمر شرکت، قیمت سهام و درجه اهرم مالی را مورد مطالعه قرار داد و دریافت که بین تغییرات قیمت سهام و دقت پیش بینی سود رابطه معکوس و بین دقت پیش بینی سود و اندازه شرکت های جدیدالورود به بورس اوراق بهادار تهران رابطه مستقیم وجود دارد.
حاکمیت شرکتی
یکی از عوامل اصلی بهبود کارایی اقتصادی حاکمیت شرکتی (نظام راهبری) است که در برگیرنده مجموعه ای از روابط میان مدیریت شرکت، هیئت مدیره، سهامداران و سایر گروه های ذینفع است. حاکمیت شرکتی ساختاری را فراهم می کند که از طریق آن هدف های بنگاه تنظیم و وسایل دستیابی به غلامحسین مهدوی، سیدمجتبی حسینی و زهره رئیسی 46 مجله حسابداری مدیریت / شماره شانزدهم هدفها و نظارت بر عملکرد تعیین می شود. همچنین، انگیزه لازم برای تحقق هدف های بنگاه را در مدیریت ایجاد کرده و زمینه نظارت موثر را فراهم می کند. به این ترتیب، شرکت ها منابع را با اثر بخشی بیشتری به کار می گیرند (مکرمی، 1385). وجود نظام حاکمیت شرکتی مناسب می تواند شرکت ها را در جلب اعتماد سرمایه گذاران و تشویق آن ها به سرمایه گذاری کمک کند و اجرای این اصول در سطح شرکت طبق پژوهش های تجربی انجام شده باعث بهبود عملکرد مالی و افزایش ارزش شرکت می شود (بلک و همکاران، 2006 ). وجود مشکل نمایندگی و تمایل مدیران به اعمال مدیریت سود و سوءاستفاده از آن و در نتیجه ارائه اطلاعات نادرست به سهامداران (افشا نادرست)، نه تنها در سطح خرد باعث زیان سهامداران شده بلکه در سطح کلان باعث آسیب جدی به اعتماد سهامداران شده و آن ها را از بازار بورس فراری خواهد داد (کیسی و همکاران، 2005 ).این امر در نهایت تبعات اقتصادی وخیمی برای کشورها به دنبال خواهد داشت. بنابراین، کشورهای مختلف از طریق بکارگیری قوانین و آیین نامه های مختلفی از جمله حاکمیت شرکتی به دنبال بهبود کیفیت افشا هستند. کارمانو و وافیز (2005 )با بررسی اثر تعدادی از معیارهای حاکمیت شرکتی مانند ویژگی های هیئت مدیره و کمیته حسابرسی به این نتیجه رسیدند که حاکمیت شرکتی موثر باعث بهبود کیفیت افشا می شود. آنان در پژوهش خود معیار سود پیش بینی شده به وسیله مدیریت را به عنوان نماینده کیفیت افشا در نظرگرفته و نمونه ای از 275 شرکت برتر مجله فورچن در آمریکا، بین سال های 1995 تا 2000 مورد بررسی قرار دادند. بیکز و براون (2006 )در استرالیا، رابطه بین شاخص حاکمیت شرکتی و معیارهای مختلف کیفیت افشا شامل دقت، یک سونگری و سطح ناسازگاری در تحلیل های پیش بینی سود را مورد بررسی قرار دادند. نتایج پژوهش آنان نشان دادکه افشا به وسیله شرکت هایی که حاکمیت شرکتی خوب دارند، آگاهی بخش تر است. نتایج مطالعه چنگ و کورتنی (2006 )نشان داد که شرکت هایی که دارای حاکمیت بهتر هستند سطح افشاء اختیاری آن ها نیز بیشتر خواهد بود. در پژوهش آنان معیار حاکمیت شرکتی میزان درصد مدیران غیرموظف در هیئت مدیره در نظر گرفته شده بود. همچنین، بیزلی (1996)بیان می کند که وجود مدیران غیرموظف در هیئت مدیره، نظارت و کنترل بر افشا مالی را بهبود می بخشد.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/04 00:11:41   |
0     0
با توجه به پژوهش دیچاو و دیچو (2002) این تحقیق، کیفیت اقلام تعهدی بر اساس برازش رگرسیون اقلام تعهدی جاری روی جریان های نقدی عملیاتی سه دوره قبلی، جاری و آتی محاسبه می گردد.بر این اساس مدل به شکل زیر تبیین می گردد:
∆WCt/TAt = β0 [1/TAt] + β 1[CFOt-1/TAt] + β2
[CFOt/TAt] + β3 [CFOt+1/TAt] + εt

می گردد[ 13 ]. بر این اساس، مدل ( 3) به شکل زیر
تبیین می
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
مهدیه محمدنیا |   1396/04/04 00:22:28   |
0     0
با توجه به پژوهش دیچاو و دیچو (2002) این تحقیق، کیفیت اقلام تعهدی بر اساس برازشرگرسیون اقلام تعهدی جاری روی جریان های نقدیعملیاتی سه دوره قبلی، جاری و آتی محاسبه می گردد.بر این اساس مدل به شکل زیر تبیین می گردد:
∆WCt/TAt = β0 [1/TAt] + β 1[CFOt-1/TAt] + β2
[CFOt/TAt] + β3 [CFOt+1/TAt] + εt
∆WCt= تغییر در حساب های دریافتنی به اضافه تغییر در موجودی هـا منهـای تغییـر درحساب های پرداختنی منهای تغییـر درمالیات های پرداختنی و به اضافه تغییـردر سایر دارایی ها در دوره t
CFOt-1= جریان نقدی عملیاتی در دوره قبل
CFOt= جریان نقدی عملیاتی در دوره جاری
CFOt+1=جریان نقدی عملیاتی در دوره بعد
TAt=میانگین جمع داراییها در دوره جاری
می گردد[ 13 ]. بر این اساس، مدل ( 3) به شکل زیر
تبیین می
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
حسین روضه یزدی |   1396/08/28 14:15:27   |
0     0
رابطه مکانیزم های حاکمیت شرکتی با کیفیت سود
- مدل دیچو ( تعدیل شده جونز )
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد رجل |   1396/09/03 20:11:17   |
0     0
از مدل دیچو 1997
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
سیدابوالقاسم ابریشم |   1396/11/11 00:10:41   |
0     0
حاکمیت شرکتی
یکی از عوامل اصلی بهبود کارایی اقتصادی حاکمیت شرکتی (نظام راهبری) است که در برگیرنده مجموعه ای از روابط میان مدیریت شرکت، هیئت مدیره، سهامداران و سایر گروه های ذینفع است. حاکمیت شرکتی ساختاری را فراهم می کند که از طریق آن هدف های بنگاه تنظیم و وسایل دستیابی به غلامحسین مهدوی، سیدمجتبی حسینی و زهره رئیسی 46 مجله حسابداری مدیریت / شماره شانزدهم هدفها و نظارت بر عملکرد تعیین می شود. همچنین، انگیزه لازم برای تحقق هدف های بنگاه را در مدیریت ایجاد کرده و زمینه نظارت موثر را فراهم می کند. به این ترتیب، شرکت ها منابع را با اثر بخشی بیشتری به کار می گیرند (مکرمی، 1385). وجود نظام حاکمیت شرکتی مناسب می تواند شرکت ها را در جلب اعتماد سرمایه گذاران و تشویق آن ها به سرمایه گذاری کمک کند و اجرای این اصول در سطح شرکت طبق پژوهش های تجربی انجام شده باعث بهبود عملکرد مالی و افزایش ارزش شرکت می شود (بلک و همکاران، 2006 ). وجود مشکل نمایندگی و تمایل مدیران به اعمال مدیریت سود و سوءاستفاده از آن و در نتیجه ارائه اطلاعات نادرست به سهامداران (افشا نادرست)، نه تنها در سطح خرد باعث زیان سهامداران شده بلکه در سطح کلان باعث آسیب جدی به اعتماد سهامداران شده و آن ها را از بازار بورس فراری خواهد داد (کیسی و همکاران، 2005 ).این امر در نهایت تبعات اقتصادی وخیمی برای کشورها به دنبال خواهد داشت. بنابراین، کشورهای مختلف از طریق بکارگیری قوانین و آیین نامه های مختلفی از جمله حاکمیت شرکتی به دنبال بهبود کیفیت افشا هستند. کارمانو و وافیز (2005 )با بررسی اثر تعدادی از معیارهای حاکمیت شرکتی مانند ویژگی های هیئت مدیره و کمیته حسابرسی به این نتیجه رسیدند که حاکمیت شرکتی موثر باعث بهبود کیفیت افشا می شود.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عباس ابوالحسنی بهابادی |   1397/11/12 13:07:44   |
0     0
عالی بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
عباس ابوالحسنی بهابادی |   1397/11/12 13:08:01   |
0     0
خوب بود
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
محمد پری زاد |   1398/03/14 02:28:03   |
0     0
در این مقاله برای محاسبه کیفیت سود از سه شاخص کیفیـت
اقلام تعهدی، پایداری و توان پیش بینی سود استفاده شده است.
 پاسخ 
دیدگاه کاربران
دیدگاه کاربران

 

 

 
هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics