تبلیغ شماره 1
بازگشت به پورتال مرکزی

مارتین هایدگر در سال ۱۸۸۹ در خانواده‌ای کاتولیک و سنتی در یکی از روستاهای ایالت بادن-ورتمبرگ به‌نام مسکیرش در جنوب غربی آلمان و در دل کوهستان آلپ به دنیا آمد. او  یکی از معروفترین فیلسوفان قرن بیستم بود. که با شیوه‌ای نوین به تأمل درباره وجود پرداخت. فلسفه او بر دیدگاه‌های بسیاری از فلاسفه بعد از او اثر گذاشت.آثار منتشر شده هایدگر بالغ بر ۶۰ مجلد است که کتاب هستی و زمان او را مهم‌ترین اثر فلسفی قرن بیستم نامیده‌اند. این کتاب به شدت جنبش‌های علوم انسانی معاصر را تحت تأثیر قرار داده‌ است.


هایدگر به بررسی پدیده در فلسفه خود پرداخته‌است. متافیزیک او در واقع هستی‌شناسی پدیده گرایانه‌است هایدگر زمان را به سه نوع زمان روزمره و زمان طبیعی و زمان جهانی تقسیم می‌کند. در بحث زمان روزمره می‌گوید که زمان آن چیزی ست که اتفاقات در آن رخ می‌دهند. زمان در موجود تغییرپذیر اتفاق می‌افتد. پس تغییر در زمان تکرار دوره‌ایست که در هر دوره تداوم زمانی یکسانی دارد که ما می‌توانیم مسیر زمانی را به دلخواه خود تقسیم کنیم.

ساعت چه مدت و چه مقدار را نشان نمی‌دهد بلکه عدد ثبت شده اکنون است. هایدگر می‌پرسد که این اکنون چیست و آیا من انسان ، بر آن چیرگی و احاطه دارم یا نه؟ آیا این اکنون من هستم یا فرد دیگری ست؟ اگر این طور باشد پس زمان، خود من هستم و هر فرد دیگر نیز زمان است و ما همگی در با هم بودنمان زمان هستیم و هیچ‌کس و هر کس خواهیم شد.

 

به قول هایدگر اگر راه رسیدن و تقرب به خداوند، ایمان باشد و شرط وارد شدن به ابدیت، چیزی جز همین ایمان نباشد، پس فلسفه هیچگاه ابدیت نخواهد داشت. هایدگر که در یک خانواده روستایی به دنیا آمده بود تا زمان مرگ خلق و خوی روستایی را با خود داشت.او در ۲۶ مه سال ۱۹۷۶ درگذشت و در کلیسای مارتین قدیس که پدرش خادم آنجا بود به خاک سپرده شد.

 

 

ثبت نام و عضویت میز کار

لینک های مفید

 

 

 

دیدگاه کاربران

 

 

هدیه مالی تیم متفکران نوین مالی در شبکه اجتماعی
Web Analytics